Pagina 1 van 1

watertemp sensor OM616

Geplaatst: 03 nov 2008, 10:49
door nismo joe
Als ik de autoambulance achter mijn 407D busje uit 1981 heb dan zit de watertemp (volgens de meter) tussen de 100 en 110 graden.

Nu weet ik niet of dit de echte temp is of dat de feilloze elektronica parte speelt. Dus wil ik even de temp sensor checken. Las al ergens dat je die sensor in een pan heet water kunt zetten om hem te "eiken".

Mijn vraag, zit die sensor alleen in de kop in het metaal, of meet hij ook echt in het water? Indien laatste, dan zal ik eerst wat koelwater moeten aftappen lijkt me :mrgreen: :roll:

Mocht het zijn dat die temp wel klopt, dan moet die naar beneden lijkt me? Dus ik zat te denken aan een electrische fan als extra? Is dat een goede optie?

Of maak ik me zorgen om niets :lol:

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 03 nov 2008, 16:11
door Anton
Hoi,

100 a 110 graden is te warm zeker met dit weer.

Je kunt die sensor gewoon in een pannetje water opwarmen, bij het koken moet je metertje circa 100 graden aan geven
Is je koeler nog schoon, niet vol vliegen en ander ongedierte?

Succes!

Groet Anton

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 03 nov 2008, 21:17
door Leo
Yo Slippery Joe :) ,

klein beetje koelwater aftappen voor de zekerheid, want meestal zit de voeler direct in de koelvloeistof.


Wanneer je temp na controle écht te hoog blijkt, kun je beter de oorzaak opsporen dan een extra koelvin plaatsen.
We doen hier niet aan symptoombestrijding hey? :roll:

Bekende oorzaken:
Vervuild koelcircuit.
Lamellen van radiateur zitten los.
Radiateur uitwendig vervuild.
Thermostaat defect.
Koelwaterpomp versleten.
Te weinig koelvloeistof in het circuit.
Lekke koppakking. (s'winters meteen te merken want je kachel is dan de eerste die er mee kapt)

Wanneer je temp-stijging plotseling is ontstaan, is de thermostaat meestal de boosdoener.


Zoek ze.


Mvg, Leo.:D

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 03 nov 2008, 23:08
door nismo joe
dank voor de tips


Vervuild koelcircuit. => koelwater is mooi groen
Lamellen van radiateur zitten los. => morgen ff voelen
Radiateur uitwendig vervuild. => kan er doorheen kijken, had ik al gecheckt
Thermostaat defect.
Koelwaterpomp versleten. => is dat te testen?
Te weinig koelvloeistof in het circuit. => als ik de dop eraf draai zie ik het koelwater.
Lekke koppakking. (s'winters meteen te merken want je kachel is dan de eerste die er mee kapt) Word nog steeds lekker warm binnen.

achja... heb ik weer wat te doen :mrgreen:

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 04 nov 2008, 00:42
door Frank.fjph
UIt eigen ervaring ga ik voor de elektrische oorzaak:
Massaverbindingen slecht, of andere oxidatiepunten.

Soms schiet bij mij de temp weer terug naar 85 (vanaf 100) op moment dat ik een grote elek. verbruiker schakel,of de 2e accu afof bij schakel.

Frank

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 04 nov 2008, 00:51
door Leo
Frank.fjph schreef:Soms schiet bij mij de temp weer terug naar 85 (vanaf 100) op moment dat ik een grote elek. verbruiker schakel,of de 2e accu afof bij schakel.
Wordt het tóch eens tijd dat je er eens iets aan gaat doen Frank..
Of wacht je tot ie uitfikt? :roll:


Mvg, Leo.:D

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 04 nov 2008, 21:20
door Frank.fjph
We denken dat het in een of andere massaverbinding zit en dat door wat oncontroleerbare routes van de massastroom dit euvel wordt veroorzaakt. Een borrel voor degemne die weet waar.... :lol:
Frank

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 04 nov 2008, 21:50
door Admin
Als je nou eens je oorspronkelijke massapunt(en) vergeet en een stevige, flexibele kabel trekt van de massa meter naar de massa sensor (of zo dichtbij mogelijk). Als er nog kabel over is, kun je door naar de min accu. Tien tegen één dat je aanwijzing tot rust is gekomen. Ervan uitgaande dat 't in de massa zit en niet in de plus of de verbinding sensor-meter.

Bel je nog even om te melden wanneer je die borrel komt brengen? :mrgreen:

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 04 nov 2008, 22:30
door Frank.fjph
Jouw optie is grotendeels uitgevoerd door een 6 mm2 kabel van het massapunt in dashbord naar de dynamo, die weer met massakabeltje aan blok ligt.

Hij staat nu op stal, dus wordt het geduld hebben, en de borrel was om op te halen.... :lol: :lol: :lol:

FRank

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 05 nov 2008, 05:42
door Leo
Frank.fjph schreef:We denken dat....
Denken...denken...
Denken kunnen we allemaal, maar je moet het wéten...grinnnn.. 8)


Ik vermoed dat die kwaal ervoor gezorgd heeft dat heel veel hanomag/mercedes-bussies met een externe temperatuurmeter zijn uitgerust.
Zelfs in onze ouwe 200D (OM615) zit een aparte tempmeter.

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 05 nov 2008, 11:05
door Anton
Hoi,

En ikke maar denken dat het alleen een Fiatkwaal is al die slechte contacten.....
Maar bij Fiat schijnen de schakelaars het ook eerder te begeven.

Groet Anton

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 10 nov 2008, 21:54
door nismo joe
update

Vervuild koelcircuit. => koelwater is mooi groen was nog steeds groen
Lamellen van radiateur zitten los. => morgen ff voelen zat allemaal vast
Radiateur uitwendig vervuild. => kan er doorheen kijken, had ik al gecheckt Hier en daar een vlieg of ander onherkenbaar insekt :mrgreen:
Thermostaat defect. nog niet gecheckt
Koelwaterpomp versleten. => is dat te testen?
Te weinig koelvloeistof in het circuit. => als ik de dop eraf draai zie ik het koelwater.
Lekke koppakking. (s'winters meteen te merken want je kachel is dan de eerste die er mee kapt) Word nog steeds lekker warm binnen.


Heb de tempsensor eruit gehaald. Met een bak eronder ;) liep wel zo'n 3 a 4 liter uit :shock:
Tempsensor met een massakabeltje in een pan met kokend water gaf op de thermometer rond de 98 graden aan.

Busje word dus idd te warm.

Wat ik wel ondekt heb was dat de dieselpomp lekte als een zeef. Zat namelijk niets meer in onder de öel dop. Dus ikke vullen hoor ik drup, drup, drup :shock: Zit dat witte pompje waarmee je systeem op druk kunt zetten nog maar met 1 schroef vast... Nieuw schroefje erin gezet en hopelijk nu lekdicht.

Kan dit een reden zijn tot het heet worden? Lijkt me wel, alles gaat immers stroever... Dus ook de koeling/smering die de diesel normaal geeft is niet optimaal dan door wisselende "injectie".

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 10 nov 2008, 22:31
door Anton
Hoi,

Haal de thermstaat er uit en ga dan rijden.
Blijft de motor nu te koud is de thermostaat kaduuk, nieuwe erin
Word ie dan ook te warm heb je een probleem!

Groet Anton

Re: watertemp sensor OM616

Geplaatst: 16 nov 2008, 08:52
door DVIII
Joe, je hebt een kleine storing erbij gevonden en opgelost , gelukkig en helaas hebben die dingen /overtemperatuur en smeerolie lekkage in je inspuitpomp niets met elkaar te maken. fijn dat je de pomp weer smeert dat scheelt weer een dure reparatie. die theorie over wisselende dinges daar kan ik geen touw aan vastknopen.
succes met het proberen met en zonder thermostaat te rijden . Dave