Het voertuig: Waarom Skoolie?
Geplaatst: 05 nov 2008, 20:53
Hoewel ik vast en zeker het nodige vergeet, hier de motivatie. Onze keus is in eerste instantie gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
1 - de mogelijkheid langere tijd in de camper te verblijven;
2 - zo groot mogelijke autarkie;
3 - zo weinig mogelijk storingen;
4 - binnen ons budget passend.
1 De ruimtebehoefte leidde tot de keuze van een autobus. Na een aantal maanden de aanbiedersmarkt verkend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat een bus met een chassis weliswaar zwaarder is dan een zelfdragende bus, maar de laatste bleken -binnen het budget- veelal behoorlijk ver weggeroest te zijn. En ik heb geen geduld en nauwelijks de vaardigheid alle constructie-elementen te vervangen.
Een douche zien we ook als noodzaak.
Onze aangeboren luiheid heeft ons -net als in de Oranje Bus en in Dr. Wolff- doen kiezen voor een vast bed.
Capaciteit: twee personen permanent, met de mogelijkheid incidenteel een of twee logé(e)(s) te herbergen, eventueel op geïmproviseerde slaapplaatsen.
Het voertuig moet een prettige uitstraling hebben.
O ja, onze oprit is ca. 11 m diep, dus een 12 m touringcar is geen optie (als we tenminste naast het huis willen kunnen werken, en dat willen we!)
2 vereist een behoorlijk grote voorraad water (zeker nodig in combinatie met een douche), brandstof (hoewel er overal wel tankstations zijn te vinden), afvalwater (om ergens een poosje te kunnen blijven staan; om dezelfde reden hebben we (nu al) een -tot nu toe ongebruikte- tweede toiletcassette)
3 leidt tot "proven technology". D.w.z. een "gewone" diesel, zonder computersturing en bij voorkeur met een lijnpomp. Achterwielaandrijving heeft in mijn ervaring minder aan slijtage onderworpen delen (ervaring met busjes in de jaren '70). Een lage kilometerstand en geen of weinig roest zijn zeer wenselijk.
4 zorgt ervoor dat we een aantal zaken die we al in voorraad hebben, gaan toepassen. Hoewel een 230 V AC installatie zeker voordelen heeft, gaan we de dubbeldeurs laagspannings DC-koelkast toepassen. Mocht die ooit overlijden, dan is ombouw naar een full AC installatie niet zo'n heksentoer.
Ook zien we de wenselijkheid op Pöl te kunnen rijden, met name bij verdere prijsstijgingen op termijn. Hoewel de voorverwarming ook later nog kan worden ingebouwd, gaan we in het ontwerp wel b.v. de ruimte voor een tank meenemen. Voordat de voorverwarming is ingebouwd, kan deze tank als extra brandstoftank dienst doen.
Combinatie van bovenstaande punten en een maandenlange speurtocht hebben ons naar Skoolie geleid. 9.36 m lang, d.w.z. ca. 2 m langer dan Dr. Wolff. 32.000 km, 't klinkt ongelooflijk, maar dat komt door het gebrek aan kostenbewustzijn van het Amerikaanse leger. En nauwelijks roest. Dat blijkt trouwens samen te hangen met het feit dat de US autoindustrie alleen verzinkte plaat verwerkt.
Nadelen: geen vertegenwoordiging in België. Inmiddels is gebleken dat de meeste bewegende delen verregaand gestandaardiseerd zijn. En in Mechelen zit het Europese hoofdkantoor van Cummins. Ons type motor wordt in een heleboel geelgoed toegepast.
1 - de mogelijkheid langere tijd in de camper te verblijven;
2 - zo groot mogelijke autarkie;
3 - zo weinig mogelijk storingen;
4 - binnen ons budget passend.
1 De ruimtebehoefte leidde tot de keuze van een autobus. Na een aantal maanden de aanbiedersmarkt verkend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat een bus met een chassis weliswaar zwaarder is dan een zelfdragende bus, maar de laatste bleken -binnen het budget- veelal behoorlijk ver weggeroest te zijn. En ik heb geen geduld en nauwelijks de vaardigheid alle constructie-elementen te vervangen.
Een douche zien we ook als noodzaak.
Onze aangeboren luiheid heeft ons -net als in de Oranje Bus en in Dr. Wolff- doen kiezen voor een vast bed.
Capaciteit: twee personen permanent, met de mogelijkheid incidenteel een of twee logé(e)(s) te herbergen, eventueel op geïmproviseerde slaapplaatsen.
Het voertuig moet een prettige uitstraling hebben.
O ja, onze oprit is ca. 11 m diep, dus een 12 m touringcar is geen optie (als we tenminste naast het huis willen kunnen werken, en dat willen we!)
2 vereist een behoorlijk grote voorraad water (zeker nodig in combinatie met een douche), brandstof (hoewel er overal wel tankstations zijn te vinden), afvalwater (om ergens een poosje te kunnen blijven staan; om dezelfde reden hebben we (nu al) een -tot nu toe ongebruikte- tweede toiletcassette)
3 leidt tot "proven technology". D.w.z. een "gewone" diesel, zonder computersturing en bij voorkeur met een lijnpomp. Achterwielaandrijving heeft in mijn ervaring minder aan slijtage onderworpen delen (ervaring met busjes in de jaren '70). Een lage kilometerstand en geen of weinig roest zijn zeer wenselijk.
4 zorgt ervoor dat we een aantal zaken die we al in voorraad hebben, gaan toepassen. Hoewel een 230 V AC installatie zeker voordelen heeft, gaan we de dubbeldeurs laagspannings DC-koelkast toepassen. Mocht die ooit overlijden, dan is ombouw naar een full AC installatie niet zo'n heksentoer.
Ook zien we de wenselijkheid op Pöl te kunnen rijden, met name bij verdere prijsstijgingen op termijn. Hoewel de voorverwarming ook later nog kan worden ingebouwd, gaan we in het ontwerp wel b.v. de ruimte voor een tank meenemen. Voordat de voorverwarming is ingebouwd, kan deze tank als extra brandstoftank dienst doen.
Combinatie van bovenstaande punten en een maandenlange speurtocht hebben ons naar Skoolie geleid. 9.36 m lang, d.w.z. ca. 2 m langer dan Dr. Wolff. 32.000 km, 't klinkt ongelooflijk, maar dat komt door het gebrek aan kostenbewustzijn van het Amerikaanse leger. En nauwelijks roest. Dat blijkt trouwens samen te hangen met het feit dat de US autoindustrie alleen verzinkte plaat verwerkt.
Nadelen: geen vertegenwoordiging in België. Inmiddels is gebleken dat de meeste bewegende delen verregaand gestandaardiseerd zijn. En in Mechelen zit het Europese hoofdkantoor van Cummins. Ons type motor wordt in een heleboel geelgoed toegepast.