afstellen/combineren diff tandwielen mb Tn
Geplaatst: 27 nov 2008, 13:14
Hoi allen,
Zal me even voorstellen; Frank de Alfaman.
Lees 'stiekum' al een poosje mee op dit forum waar ik al veel nuttige tips en tricks voorbij heb zien komen.
Ben geen eigenaar van een camper :oops: wel van een oprijwagen (waar ik mn race Alfa mee naar circuit wil gaan rijden)
Is een MB Tn (5-cil diesel, 5-bak,dubbellucht, bj 84 Dtsland import en teruggekeurd voor B-rijbewijs) welke techniek in de camperlarij ook niet geheel onbekend is.
Uiteraard liep ook ik tegen het probleem aan dat t masjien heel veel toeren maakt wil je een beetje snelheid creeren.
Mn achteras heeft een 44:9 verhouding , in de praktijk komt dit neer op 'bij 50 km/h naar 5e versnelling en tegen je gevoel in maar toeren joelen tot de kmteller 70 aangeeft'. Hij kan een stuk harder maar dan ben ik helemaal benauwd dat ik de motor overtoer...
Had nog hoop dat de teller veel afwijking had maar nee, die klopt tot t streepje met bv een tom-tom ding. :(
Volgens de vorige eigenaar 'liep ie makkeijk 100' :shock: maar ja, die hebben afgelopen winter dan ook een verse motor in moeten bouwen... :?
Nah ,na dit stukje introductie mn eigenlijke vraagstuk:
ik heb deze week een dubbellucht achteras van een Sprinter gekocht (96er).
Deze heeft een verhouding van 35:8>langer dus.
Was één grote gok, maar t lijkt erop dat t een goede gok is geweest:
In principe zou de as compleet over te bouwen zijn ware het niet dat de remmen teveel verschil geven (trommels vs schijven) Ook de bevestiging van m.n. de schokbrekers en achterstabi geeft een hoop las-en slijpwerk >lijkt me ook geen veilig idee trouwens...
Wel moet het overbouwen van het differentieel m.i. mogelijk zijn; diameter van steekassen en aantal spiebanen etc komt overeen met de as onder mn auto.
Aansluiting op de cardan is anders (4 om 6 boutgaten) maar dit is weer een losse flens waarvan ik hoop dat deze ook uitwisselbaar is.
Goed, waar t mij om gaat is; kan ik straffeloos het complete differentieel overbouwen (wat komt erbij kijken qua afstelling?)
Of eventueel; kan ik kroon en pignon van beide assen combineren ( lees: 35:9 ,wat een hele lange overbrenging maakt) of wordt dit te lang? Moet er uiteraard rekening mee houden dat mn 88 ponies ook tegenwind <met de auto achterop> (+1200kg) het aangetrappeld krijgen... :mrgreen:
Wie kan deze vragen voor mij beantwoorden,heeft hier ervaring mee?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input, grt,fRank
Zal me even voorstellen; Frank de Alfaman.
Lees 'stiekum' al een poosje mee op dit forum waar ik al veel nuttige tips en tricks voorbij heb zien komen.
Ben geen eigenaar van een camper :oops: wel van een oprijwagen (waar ik mn race Alfa mee naar circuit wil gaan rijden)
Is een MB Tn (5-cil diesel, 5-bak,dubbellucht, bj 84 Dtsland import en teruggekeurd voor B-rijbewijs) welke techniek in de camperlarij ook niet geheel onbekend is.
Uiteraard liep ook ik tegen het probleem aan dat t masjien heel veel toeren maakt wil je een beetje snelheid creeren.
Mn achteras heeft een 44:9 verhouding , in de praktijk komt dit neer op 'bij 50 km/h naar 5e versnelling en tegen je gevoel in maar toeren joelen tot de kmteller 70 aangeeft'. Hij kan een stuk harder maar dan ben ik helemaal benauwd dat ik de motor overtoer...
Had nog hoop dat de teller veel afwijking had maar nee, die klopt tot t streepje met bv een tom-tom ding. :(
Volgens de vorige eigenaar 'liep ie makkeijk 100' :shock: maar ja, die hebben afgelopen winter dan ook een verse motor in moeten bouwen... :?
Nah ,na dit stukje introductie mn eigenlijke vraagstuk:
ik heb deze week een dubbellucht achteras van een Sprinter gekocht (96er).
Deze heeft een verhouding van 35:8>langer dus.
Was één grote gok, maar t lijkt erop dat t een goede gok is geweest:
In principe zou de as compleet over te bouwen zijn ware het niet dat de remmen teveel verschil geven (trommels vs schijven) Ook de bevestiging van m.n. de schokbrekers en achterstabi geeft een hoop las-en slijpwerk >lijkt me ook geen veilig idee trouwens...
Wel moet het overbouwen van het differentieel m.i. mogelijk zijn; diameter van steekassen en aantal spiebanen etc komt overeen met de as onder mn auto.
Aansluiting op de cardan is anders (4 om 6 boutgaten) maar dit is weer een losse flens waarvan ik hoop dat deze ook uitwisselbaar is.
Goed, waar t mij om gaat is; kan ik straffeloos het complete differentieel overbouwen (wat komt erbij kijken qua afstelling?)
Of eventueel; kan ik kroon en pignon van beide assen combineren ( lees: 35:9 ,wat een hele lange overbrenging maakt) of wordt dit te lang? Moet er uiteraard rekening mee houden dat mn 88 ponies ook tegenwind <met de auto achterop> (+1200kg) het aangetrappeld krijgen... :mrgreen:
Wie kan deze vragen voor mij beantwoorden,heeft hier ervaring mee?
Alvast heel erg bedankt voor jullie input, grt,fRank