Pagina 1 van 1
Dynamo overleden?
Geplaatst: 26 dec 2008, 20:23
door catch
hallo mensen
op de reis naar huis met mijn nieuw aangekochte 508 stond ik plots zonder stroom,starte niet meer na een bakkie bij de pomp
ik dacht dat het de accu's zouden zijn maar het blijkt dat hij niet meer bijlaad(12,2 volt)
morgen kruip ik er echt onder maar het eerste onderzoek leverde volgens mij een normaale dynamo met ingbouwde spannings regelaar
de externe regelaar welke ik via topics op dit geweldige forum in de linker lucht inlaat van de cabine heb gevonden zit er nog wel
hebben jullie nog tips voordat ik er morgen onder kruip om naar te kijken ??
gr willem
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 26 dec 2008, 21:48
door Frank.fjph
Als het kan eerst even alle kabels controleren, lijkt dat ok dan kan je proberen de regelaar er uit te halen, zit met 2 schoefjes vast.
Als de borstels versleten zijn (zitten aan de regelaar vast) dan ben je met een nieuwe regelaar klaat.
Frank
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 27 dec 2008, 07:15
door catch
bedankt frank
ik zie op internet dat een mercedes dynamo inderdaad een los te vervangen regelaar heeftaan de buitenzijde(ben nog mercedes leek :? )
ik hoop dat deze er ook op zit dan is het zo klaar inderdaad
gr willem
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 27 dec 2008, 08:51
door DVIII
nu maar te hopen dat je een interne electronische regelaar hebt ???? , op de meeste 508'ten zit namelijk een extern mechanische regelaar , die in de luchttunnel zit , afijn die gaan zelden . zelden stuk. de koolborstels daarintegen zitten in de dynamo en deze , of het nu een interne of een externe D. is slijten , en daardoor ontstaat de meeste storing .
als de koolborstels geen kontact meer krijgen met de collector gaat ook het rode laadstroom lampje branden. dat is dus je indicatie dat er wat mis is met de borstels.
brandt het lampje niet , dan heb je een verbindingsbreuk in of de B+ of de B- draad .
deze storing is zeer kwalijk voor de diodes in de dynamo , die houden dat geen lange tijd vol.
gelukkig hoef je niet onder de bus te kruipen , je kan als je de radiateur weggenomen hebt er zo bij .
elke andere manier is trouwens zo goed als onmogelijk te doen omdat de stelschroef vaak te vast zit om gemakkelijk los te werken.
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 27 dec 2008, 23:59
door Frank.fjph
Ja dat het handiger is door de grill en radiateur te verwijderen wou ik niet meteen noemen, schrikt ie zo....
Maar het blijft snelste manier om het te doen, zelfs d startmotor deed ik ooit zo omdat deuitlaat er niet af ging....
Frank
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 28 dec 2008, 08:34
door catch
tja ,inderdaad en goede manier om de radiateur weg te nemen

maar ik heb het van onderaf en van binnenuit gedaan
de laadstroom kabel aansluiting had problemen met COR ,eigenlijk moest er een nieuwe op maar die was ff niet voorhanden
dus maar flink aangeknepen en alle kontakten ontdaan van COR
de spannings regelaar is uitwendg en de koolborstel waren erg lang nog
het was wel een vierkant modelletje spannings regelaar en niet de ronde die ik google vond van mercedes
ook gelijk het laadstroom lampje ff gerepareerd en alles werkt weer zoals het hoort

ben weer een blij mens
bedankt voor de tips
gr willem
oh ,COR is cor rossie

Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 28 dec 2008, 11:13
door DVIII
dat de radiateur geen ff karweitje is dat wist ik ook wel , maar alle alternative storingen komen zo wat prominenter op de "to do" list staan. al doen leert men . ik was een beetje verbaast dat de dynamo "overleden" was. dat neigt naar kabouter-plop taalgebruik , de dynamo of beter generator is geen levend wezen en kan dus niet overlijden.
en door een beetje te speculeren op de kreative geest van catch , dacht ik ach laat ik dit honderdduizendkeerbesproken onderwerp eens zo aanpakken.
en zie het resultaat , alle storingen er in één keer uit !
vraagstellers zijn dus gewaarschuwd ! . Dave.
(dit product heeft een laag risico)
Re: Dynamo overleden?
Geplaatst: 29 dec 2008, 07:37
door catch
ik zeg niks meer hahaha