Pagina 1 van 1

ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:00
door vanhooltje
Ik zit nog steeds met mijn velgen in mijn maag :(
Dit zijn ringvelgen en die zijn niet geliefd bij bandenzaken(uitspringen van de ring bij oppompen).
Mijn vraag is of deze niet gewoon vast gelast kunnen worden, zodat het een geheel is?
Iemand ervaring?


grt peter

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:15
door Anton
Hoi,

Die ringvelgen zijn best wel redlijk, maar ze moeten voor montage brandschoon zijn.
Er mag geen roest modder of ander ongerief aan zitten, anders kan de ring eruit schieten.
En das extra werk voor de bandenboer, die daar dan weer niet om verlegen zit.

Groet Anton

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:24
door Admin
Vastlassen lijkt me (minstens) twee nadelen mee te brengen:
- vermoedelijk gaat de velg trekken. En een kromme velg wil je niet hebben!
- de vastgelaste ring is zoveel hoger dan een "normale" velg dat het grote moeite gaat kosten een band erop of eraf te wringen.

Ik heb 35 jaar geleden in Turkije en India een keer of vier banden gedemonteerd en gemonteerd met een voorhamer en een houweel. Terecht staat er in alle instructieboekjes dat een wegspringende ring levensgevaarlijk is, maar ik heb het altijd overleefd.
Plakken deden ze vervolgens in de "garage" met twee strijkbouten die met lijmklemmen zool tegen zool werden vastgeklemd. Met de band met een plakje rubber ertussen, natuurlijk! Dat heette vroeger "vulcaniseren" :lol:

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:33
door vanhooltje
Hummm daar had ik ff niet aangedacht Ernst :(
inderdaad de rand is hoger, dat word nix dus. :(
Ik zie er een beetje tegenop bij een lekke band dat je stad en land af kan gaan rijden om iemand te vinden die hem wel wil maken.
rijden er hier nog mensen met ring velgen? die hier ervaring mee hebben.

grt peter

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 21:47
door Anton
Hoi,

Met een staalborstel en een hamer kom je een heel eind.

Groet Anton

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 22:46
door DVIII
ja ringvelgen zijn de schrik van de knoeiers en halfwas banden monteurs. allereerst als je de ring vastlast moet je volrubber banden monteren ( leuk voor de heftruck maar ...) die slijten niet en die kun je keer op keer opsnijden :mrgreen: maar als je banden verslijt moet je ook kunnen vervangen. Ten tweede moet je ander soort staal , ringen laten draaien omdat verenstaal niet lekker vastlast en het probleem misschien nog groter wordt, hij zal maar breken :x .
ik ken twee voertuigen op ringvelg en een paar in de omgeving met van zuks en als je de boel goed in orde hebt KAN de ring er NOOIT uitschieten.
het systeem bestaat uit twee ringen een velgring en een opsluitring en die valt half in de velg, en half in de velgring.
het losmaken is nog het lastigste en bij de demontage mag je soms ook wel flink roest wegborstelen.
wat je hebt is een heerlijk systeem om bv 10 - 12 of meer koordlaag (ply) banden te monteren die je zonder grote moeite en stress (voor het rubber) kan monteren , met binnenband.
ze zijn uit de gratie gegaan vanwege het hogere eigen gewicht , en omdat er soms bij onkundige montage weleens iets mis ging , maar elke grote band moet de bandenboer in een stalen kingkong kooi opblazen van de arbo! die kunnen ook klappen !

Re: ringvelgen.

Geplaatst: 30 dec 2008, 23:07
door vanhooltje
van die klappen weet ik alles van uit mijn dienst tijd.
We reden toen nog met de daf YA328, ook met ring velgen die we zelf moesten vervangen.
Soms kwam er zo'n ring uit, grote klap, je blijf er van schrikken ook al zit hij in een kooi!

grt, peter