Pagina 1 van 1

Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 09:49
door TekNix
Ik heb een probleem met mijn mercedes L508DG uit 1980.. Omdat de temperatuur nooit hoger komt dan 40 tot heel soms 50 graden denk ik dat mn thermostaat kapot is. De radiator blijft ook zeer koel na lang stuk rijden.. Nu is mijn vraag; waar zit deze en hoe kan ik hem uitbouwen? Alle handboeken die ik heb zeggen hier niets over.. Ook weet iemand misschien welke andere oorzaken dit zou kunnen hebben? Het gaat om een OM314.
Mvg, Alexander

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 14:19
door Admin
Het lijkt wel of er helemaal geen thermostaat in je bus zit!

Je kunt de thermostaat vinden in het huisje dat is aangegeven met de pijl. Houd er rekening mee dat je na demontage voor de montage een pakking nodig hebt (kan eventueel ook met vloeibare pakking als alles droog is). De pasvlakjes moeten goed zuiver zijn.
Afbeelding

Over het testen van een thermostaat (met een steelpannetje met water en zo mogelijk een thermometer) is op dit forum al het een en ander geschreven. Even zoeken dus. Maar als eerste indicatie: als je 'm met blote handen kunt vastpakken, moet-ie dicht zijn!

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 14:28
door TekNix
Bedankt voor je reactie! Ga eerst maar eens met de hand voelen dan.. Voor het demonteren/monteren neem ik aan, na het aftappen van de koelvloeistof, loskoppelen slangen, gewoon het geheel losschroeven en later terugplaatsen met nieuwe pakking? Of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten. Ben een beginnend sleutelaar en niet bang om mn handen zwart te maken, meestal is mijn werkplaatshandboek een goede gids, maar hierover wordt geen woord gerept..vraag me af of ik misschien delen mis?
Groet Alexander

edit: Ja over het testen in pannetje water inderdaad al over gelezen hier op forum

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 15:34
door Frank.fjph
Kan het zijn dat je thermometer stuk is ipv de thermostaat,dat is nl simpeler te testen (ohm meter op de sensoraansluiten en klaar is kees)

Frank

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 15:49
door TekNix
Ik denk dat de temperatuur die de meter aangeeft wel klopt, het blok is na een flink stuk rijden nog gewoon aan te raken.. Ook blijft de radiator koud/ klein beetje warm.

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 15:50
door Admin
Frank, als alleen de thermometer defect zou zijn, zou Alexander's radiateur niet koud blijven. Lijkt me zo...

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 15:59
door volvop31
Zo maar een tip: het circuit eens ontluchten?

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 16:01
door TekNix
Ontlucht het systeem zichzelf niet tijdens het rijden? Waar zit het ontluchtingsventiel?

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 16:22
door Leo
Tekening.

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 16:33
door TekNix
Bedankt voor de tekening en de andere reacties! Het wordt me allemaal heel wat duidelijker nu. Breng waarschijnlijk morgen een bezoekje aan de bus, dan maar eens kijken.. Laat jullie weten hoe het verder gaat, misschien dat er nog wat vraagjes opkomen.. :) Groet, Alexander

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 16:49
door Anton
Hoi,

Ik vermoed dat de thermostaat de schuldige is, hoe en waar die zit is reeds beschreven.

Mijn opmerking gaat hierover: als je (te) lang met een te koude motor hebt gereden kan er veel condenswater in de olie zitten.
Als je nu weer alles in orde hebt kan dat water verdampen en zodoende je oliepeil te laag worden.

Concreto: controleer in het begin je olie exta.

Succes!

Groet Anton

Re: Termostaat checken/vervangen

Geplaatst: 08 jan 2009, 16:58
door TekNix
Bedankt voor de tip Anton!

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 09 jan 2009, 19:55
door TekNix
Vandaag helaas geen tijd gehad om naar de bus te gaan :( morgen weer een dag..

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 10 jan 2009, 21:31
door humenjan
Beste TekNix,

Had bij mijn 613 (om 352) hetzelfde probleem. De motor werd alleen warm met een stuk karton voor de radiator in de zomer. Heb een paar weken geleden de thermostaat vervangen door een nieuwe, 83 graden versie en de problemen zijn opgelost. Met deze koude toch een warme motor.
Denk er om voor demonteren de boutjes ruim en vaak in te spuiten met kruipolie en heel rustig deze boutjes losdraaien. Misschien moet de boutjes laten schrikken met hamertikken op de zijkanten van het thermostaathuis. Na de pakkingsvlakken schoongemaakt te hebben, de pakking met vloeibare pakking vastplakken en de zaak met schoongemaakt boutjes of nieuwe vastzetten.
Deze licht invetten met kopervet.

Succes,

Michael de Ridder
MB613

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 14 jan 2009, 23:51
door winand
Exact hetzelde probleem had ik (ook OM314)
Thermostaat bleek de boosdoener. Kon eenvoudig vervangen worden, wel effe emmertje eronder en na montage het koelwater weer aanvullen.
Is ergens op dit forum meer over geschreven dacht ik.

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 15 jan 2009, 11:00
door Frank.fjph
Vorige week zag ik bij mijn personenauo dat de temp ook veel lager bleef dan normaal, slechts halverwege, :oorzaak: met -8,5 C direct de snelweg op, de koeling is dan zo optimaal door de rijwind dat de motortemp laag blijft (stond geen temp op de schaal :( )
Nu geeft ie weer keurig aan.... :lol:

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 15 jan 2009, 11:22
door HenkWarmenhoven
Hallo Frank,

Ik weet niet hoe oud je personenwagen is, maar bij nieuwe personenenwagens wordt de motor door allerlei nieuwe technieken nooit meer zo warm. Veel nieuwe auto's hebben zelfs een aparte standkachel om het interieur te verwarmen. Je kunt beide situaties dus niet zondermeer met elkaar vergelijken. Het probleem van je MB zou ik toch bij de thermostaat zoeken, want als die goed werkt, en dus onder de circa 83 graden goed afsluit, moet je motor toch echt op temperatuur komen. Het kan wel wat langer duren, maar hij mag niet koud blijven.
Groeten,
Henk Warmenhoven

PS WINAND:De tweede en derde link onder aan jouw berichten werken niet. (en ik ben zo nieuwsgierig...)

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 17 jan 2009, 12:44
door TekNix
Hallo allemaal, door omstandigheden en de kou nog steeds geen tijd gehad helaas.. binnenkort kan mn bus in een hal staan waar ik tevens mag sleutelen, wacht dit nog maar even af. Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties, jullie horen nog van mij :wink: :lol:
Groet, Alexander

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 28 feb 2009, 16:46
door TekNix
Zo, vandaag de bus eindelijk in een hal gereden en de oude thermostaat vervangen door een nieuwe.. motor loopt nu lekker warm en na een paar kilometer gereden te hebben netjes iets boven de 80 graden gekomen.
Nu nog twee andere problemen oplossen, zal hiervoor een nieuw topic openen.. :)
Nogmaals dank voor al jullie reacties!

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 28 feb 2009, 21:58
door DVIII
fijn dat het zo simpel was.

Re: Thermostaat checken/vervangen

Geplaatst: 28 feb 2009, 22:07
door Anton
Hoi,

Zo af en toe moet het mee zitten anders kun je er goed flauw van worden... Toch?

Groet Anton