koelwaterpomp zit vast!

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2006, 12:54
Locatie: Den Haag

koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Thijs »

Klein coolprobleempje!

Twee dagen geleden zag ik, na het tanken, dat er rook/stoom onder de motorkap van onze 406 vandaan kwam. Ben meteen gaan kijken, maar zag niets bijzonders. Dacht dat het gewoon wat water of een drup olie was.. Besloot thuis de boel beter te bekijken. Onderweg merkte ik dat de temperatuur opliep!
Eenmaal thuis rookte de bus als een GEK en toen ik onder de motor keek, was ik getuige van een heuse koelwaterval.
Toen het water afgekoeld was, ben ik weer gaan kijken en zag dat het uit de koelwaterpomp kwam. Het lekt uit de "afvoerboring", wat mij enigzins logisch lijkt, gezien de naam...
Maar goed, het probleem is als volgt; ik heb alles losgemaakt (Behalve de poelie want dat leek me zinloos!!) tot en met de waterpomp, maar nou krijg ik deze er niet uit! HIJ ZIT VAST!!!
Is daar een speciaal truckje voor of moet dat met grof geweld?
Alle tips welkom!!


Groet Thijs

ohja t betreft n OM615
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door vanhooltje »

vaak zit dit vast door afzeting van kalk en koelvloeistof.
je kan het proberen door met een kunstof hamer een paar tikken tegen de zijkant te geven.
gebruik geen stalen hamer, vaak zijn deze huizen van aluminium en sla je ze gouw stuk.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door DVIII »

voorzichtigheid is van essentieel belang , ik sla altijd zachtjes van twee of meer kanten, na een tijdje komt de pomp los en ben je koopman. als je teveel moment gebruikt kan een deel van je pomphuis meebreken !.
nu moet je een nieuwe pomp hebben , die zijn er soms niet in driegats flens uitvoering, de oplossing is de flens te wisselen met je oude pomp. die nieuwe en de oude flens zit geklemd op de pompas , door verwarmen wordt de flens groter en kan je hem monteren , zelfs met een gasbrander of in de vlam van het gasfornuis kan je genoeg warmte toevoeren.
dit er op klemmen doe je met de waterkraan in de buurt om snel af te koelen als de flens op zijn plek zit.
demonteren die je met een goede poelietrekker ( geen extreme warmte toevoeren op de nieuwe pomp !)
reinig de pasvlakken met een goed mes of schraper . maak geen krassen en vet de pakking in met ordinair smeervet.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2006, 12:54
Locatie: Den Haag

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Thijs »

Excuses voor de trage reactie!! :oops:
Maar zelfs een kunststof hamer was niet genoeg om de waterpomp er uit te halen! Ik heb hem met huis en al uit het blok gehaald. Ik kreeg hem ,zo vast aan het blok, echt niet los. Ik ben toen op werk samen met een collega ruim een uur bezig geweest om de pomp uit het huis te krijgen. Het is een wonder dat het huis heel is gebleven!!

Eenmaal los was ik verbaast om wat ik zag! De vinnen zijn helemaal beschadigd! Net alsof er metaal langs gekomen is!

kan iemand mij vertellen hoe dat heeft kunnen gebeuren?!
kan helaas geen fotoos laten zien!

bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door vanhooltje »

Dat is wel vreemd??

ik zou eens goed controleren of er ergens in je slangen geen losse delen zwerven.
Ook gruis van de radiator kan de boos doener zijn, dus ff tjekke he :o

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door DVIII »

hij is fijn ... nee die weggebeten vinnen zijn een gevolg van koelen met water, dan heb je namelijk last van electrolitische corrosie , ga maar na water met wat mineralen die we ionen noemen stroomt in een stalen blok met aluminium cilinderkop door een aluminium pomphuis naar een ijzeren waaier die gelagerd is in messing , her en der zitten nog wat koperen ringen en pakkingonderdelen . door een wisselwerking van de lichtere en zwaardere metalen eet het ene metaal het andere op .
en omdat je pompas net als het ware geisoleerd in een aluminium huis zit vreet die het meeste aan .... aan de schoepen waar je ook nog eens cavitatie kunt opmerken ( dat mag Leo uitleggen) D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Frank.fjph »

Ps

als er lekkage was, die mogelijk ook elders vandaan kwam, kijk dan ook even naar de deksel van het thermostaathuis, die was bij mijn 616 motor geheel doorgerot (weliswaar na 10 jaar stilstand :cry: 0

De cavitatie zal nmm vooral optreden als er verstoppingen zijn, zodat er een erg lage druk (lees onderdruk) ontstaat.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Leo »

Denk dat een foto van de waaier + huis veel meer duidelijkheid geeft dan wij nu kunnen verzinnen.
Dus misschien kan Thijs ff meer moeite doen om een foto te plaatsen? (buurvrouw, kennissen, familie.. iemand heeft toch wel een camera ofzo?)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2006, 12:54
Locatie: Den Haag

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Thijs »

Fotootjes heb ik wel, maar krijg ze niet met het beriichtje mee. Nou is het internet van de computer ook nog es kapot, maar probeer et nu met m'n telefoon....!! nope "je kan geen bestanden uploaden" zegtie!

P.s. weet iemand waar ik een nieuwe pomp kan aanschaffen?!
met vr. gr. thijs
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door DVIII »

een nieuwe pomp kun je via de auto'onderdelen handel zo kopen , soms in een keer goed soms met de verkeerde aansluiting voor de propeller , lees terug hoe je dat oplost .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Thijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2006, 12:54
Locatie: Den Haag

Re: koelwaterpomp zit vast!

Bericht door Thijs »

okeej ga ik morgn ff neuzen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten