208 camper Onderhoud?

piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Beste mensen!

Even voorstellen: Ik ben student, wonende in Groningen, en gezien mijn kitesurf ambities heb ik een MB 208 james cook uit 1978 aaangeschaft! Natuurlijk dolblij met deze supermooie bus!

Deze camper rijd op gas, en naar mijn inzicht heft hij nog voldoende trekkracht, dus ik denk dat de motor nog in goede staat is. Geen lekkages of andere rare dingen. De gas installatie is een jaar terug ingebouwd. Gezien het een oldtimer is, hoef ik geen belasting te betalen, en op gas rijden is ook voordelig. Daarom heb ik mij voorgenomen om niet op de onderhoudskosten te besparen. Mijn vraag is:

Wat is het onderhoud (frequentie?) dat sowieso bij regelmatig gebruik gepleegt moet worden bij een motor als deze? Wat kan ik zelf doen (olie verversen, bougies vervangen ed) en wat kan ik beter uitbesteden? Waar moet ik op letten voordat ik aan een lange reis begin?
Ik geef liever wat te veel geld aan dit alles uit dan te weinig.

Tenslotte nog een leuke impressie van de camper:

http://picasaweb.google.com/Piede85/Mercedes208

Laat maar horen, alle tips zijn welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

gezien de staat van je auto denk ik dat je voorlopig alleen de normale dingen moet bijhouden. allereerst zal je op de kleppen en de koeling moeten letten , na zoveel jaar benzine is de gasombouw een goede investering maar wel met enige voorzichtigheid. verder is het zaak om de remmen in goede conditie te houden, de kosten zijn relatief laag en het onderhoud eenvoudig, kijk eens rond of je een haynes te pakken kunt krijgen. dat is een autovraagbaak a la olyslager , maar dan meer praktijk gericht.
pas op voor condensopbouw in je binnendakrand , dat moet je toch wel in de gaten houden en houd de remleidingen in het tectiel of ander product , verder is het misschien zaak om de raamrubbers en de deurrubbers lekker te behandelen met zuurvrije vaseline. houd de tocht en het verdrogen op afstand, ah' en smeer je draairaamsponningen in met grafiet . een zwak punt is soms dat de vertanding van die ramen stukdraait omdat het raam te zwaar gaat.
verder een fijne tijd met deze bus gewenst. Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Janneman »

Ziet er nog netjes uit!

In principe gewoon het onderhoud doen volgens het boekje (als je dat hebt, anders even surfen op het net dan vind je de gegevens wel).

Omdat er LPG ingebouwd is zou ik wel extra alert zijn op het controleren van de klepspeling en dat zeker niet voor het gemak een keertje overslaan. Verder zou je kunnen overwegen bougiekabels en verdeelkap/rotor preventief te vervangen.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Bedankt voor de reacties!

Wat genoemd is is ook juist het geval,:

Het naar beneden draaien van de ramen gaat zwaar en piepend.
Bij het remmen trekt de bus naar rechts
Het controleren van de klepspeling, word dit ook uitgelegd in Haynes boekwerk? En hoe vaak moet je dit controleren, 1 keer pr jaar, 2x?

Heeft iemand nog adresjes waaar ik onderdelen voor mn Benz kan vinden?
Weet iemand nog een adres in de buurt van Groningen waar ze echt verstand hebben van deze oldtimers?

Hij rijd echt goed, die 4de versnelling is zo lang, met 50km/h rij je al in zn 3 en met 60 kun je overschakelen naar 4, waarna hij makkelijk doortrektnaar 100km/h

Wat een genot!
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door johan millenaar »

hallo
garage cornelis aan de pop dijkemaweg is van oudsher de hanomag/mercedes dealer geweest
ze "doen" nu in iveco's, maar er is vast nog veel mercedes-kennis aanwezig
trouwens, ik hoorde laatst een verhaal van iemand, die de onderdelen in duitsland koopt; schijnt veel uit te maken en de plaats Leer is niet zo ver van Groningen
ga ik zelf ook eens proberen
hoe dan ook, succes
groet
johan
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Kun je van de buitenkant ook zien of de kop aangepast is aan het rijden op gas of dat het nog origineel is?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

het aanpassen voor zover nodig zit 'm in het opnieuw inpersen van hardere klepzetels , die kan je van buiten niet zien .
en bij de meeste mercedessen is dat niet eens zo heel nodig.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Ik ga morgen even alle remmen nakijken. Waar op te letten en wat schoonmaken/vervangen? Doe het voor de eerste keer, weet wel een beetje hoe alles er van binnen uitziet, maar verder geen ervaring met hoe en wat.

Wat nog meer checken als de bus toch op de brug gaat?

Fijn dat ik van jullie ervaring dingen kan leren!

PS
Mijn lidmaatschap van dubbellucht is in behandeling, dus kan nog ff geen werkplaatshandboek downloaden/bestellen
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

OK de eerste en belangrijkste tip Haal slechts één kant tegelijk uit elkaar , dan kun je de eerste demontage weer monteren aan de hand van de andere nog goede kant.
Achter , maak de hele ankerplaat en de schoenen goed schoon met water en zeep, de voering mag nat worden.
laat de bullits in de cilinder (rubbers) steken zodat daar geen water bij komt. reinig de ruimte tussen de manchet (rubber) en de cup in de cilinderopening met spiritus en smeer daarna met orgineel ATE remmen vet ( is tube komt uit autowinkel) nb dit vet is voor de binnenkant van je hydraulische systeem en voor het voorste kleine stukje tussen manchet en cup/zuiger.
borstel evt de voering met een schone staalborstel en schuur de trommel iets op met bv 120 schuurpapier.
let op waar de voeringen op de ankerplaat raken , daar smeer je een heel klein beetje copaslip aan (ook dat koop je bij de autowinkel) echt een miniem filmpje is voldoende.
met een remverentang krijg je de div. veren van en op zijn plaats , en met handigheid en een goede tang krijg je de drukveren er af en er op. ( ook daar is een gereedschapje voor ).
de voorremmen zijn bijna onderhoudsvrij , daar kan je eigenlijk alleen de braam van de schijf afslijpen met een lamellenschijfje op een kleine haakse slijper. eventueel vervang je de remblokken. die vervang je als ze dunner zijn dan een mm of zeven. (alleen het ferodo materiaal meten dan ! ) met een stevige overgrote schroevendraaier duw je de oude blokken maximaal terug , en pas dan passen de nieuwe elementen die ruim 10 a 12 mm dik zijn. als je vervangt moet in elk geval de braam van de schijf af . nb. als de schijf gebobbeld is in zijn raakvlak met het remblok of als de schijf dunner is dan 9 mm ! zeker ook vervangen.
met remmen zo opgeknapt kan de auto zeker 5 jaar zonder problemen remmen.
btw als er roest zit in je remtrommel / ankerplaat / schoen , is het beter dat te borstelen en te schilderen , kost wat tijd maar is de moeite dik waard.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Hmm lees dit nu pas allemaal...

Heb zaterdag alle remmen nagekeken. De remmen vóór had ik open gehaald, bleek dat de remblokken aan het afbrokkelen waren. Die er uit gehaald, 1 keer flink tegen elkaar aanklappen en ze lagen in 2en. Dus gelijk maar nieuwe in gezet, glij-delen ingevet. Verder nog even met een grote waterpomptang gecotroleerd of alle zuigers nog wel gangbaar waren, was wel het gevaal gelukkig! Andere kant idem dito. Verder alles schoon gespoten met remreiniger.

Trommelremmen ook helemaal schoongespoten met (veel) remreiniger, verder niks aan gedaan. Nu staat hij tot mei in de stalling, dan nog een grote beurt. Dan zal ik ook even beter met de trommelremmen bezig, want als ik jou verhaal lees kan er veel meer aan gesmeerd worden dan ik gedaan heb. 1 ding is zeker, je bent zo een goede middag kwijt!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

enne, die remreiniger haalt de roest in huis , dus altijd naspoelen met schoon water en de niet blanke delen of schilderen of met iets anders behandelen. remmenreiniger is goedkoop en het is heel slecht voor je zelf en het milieu. een paar handige jongens hebben het voor belachelijke prijzen op de markt gegooit en het zal over een paar jaar verboden worden. de autohandel heeft hier geen boodschap aan als je auto wegroest zal dat hun beter uitkomen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Zouden dit allemaal leugens zijn dan? Een goede garage wil ook goed materiaal gebruiken, het zijn niet allemaal afzetters lijkt me.

Product Reiniger in houder onder druk met wereld toegestane HCFK-vrije ozonveilige drijfgas

Eigenschappen
Snel en krachtig reinigingseffect op vetten, oliën, teer, asbest, …
Toepasbaar op ijzer, staal, aluminium, keramiek en porselein
Tast rubbers en synthetische materialen niet aan
Laat geen sporen achter
Niet corrosief t.o.v. metalen
Milieuvriendelijk, bevat geen chloor, fluor (CFK en HCF-K), PCB, lood en cadmium

Leveringsvorm Verpakking: Aërosol fles 400 ml
Toepassingen:
Diep reinigen van trommel- en schijfremmen, remvoeringen, remblokken en –schoenen,
Diep reinigen van koppelingsplaten en –onderdelen
Diep reinigen van injectoren, benzine- en oliepompen, versnellingsbakken
Voorbereiding bij gebruik van anaërobe harsen

Bron: http://www.dksupplies.be/images/upload/ ... INIGER.pdf
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

ho ho , ik zeg niet dat ze liegen of afzetten . maar het niet geschikt voor iets anders dan het reinigen van raakvlakken van inderdaad drukgroepen en remschijven/trommels.
ik zie veel mensen die het spul voor van alles en nog wat gebruiken , en dat het geen rubber aantast is een halve waarheid.
en natuurlijk is het zelf niet corrosief , daar zorgen de corrosieve stoffen wel voor die na ontvetten vrijspel hebben.
overigens die milieu disclaimer is wel erg open doel schieten , had er een van Urbanus kunnen zijn.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door jooph »

Er zit o.a aceton oftewel thinner in.

Thinner staat bekend als een vrij agressief middel.
(het tast veel materialen aan, daarom maakt het ook zo goed schoon :twisted: )

Dus Dave heeft gelijk dat je er heel voorzichtig mee om moet gaan.

Joop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

jooph schreef:Er zit o.a aceton oftewel thinner in.
Schrijffoutje of lees ik het verkeerd Joop?
Aceton en thinner zijn nm twee verschillende produkten.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Admin »

Ach Leo, als je genoeg snuift, maakt dat niets meer uit... In het begin ruikt aceton naar nagellak en thinner naar zuurtjes (peardrops), maar dat onderscheid verdwijnt vanzelf :cry:

Thinner bestaat uit een mengsel van vluchtige organische stoffen, waarvan tolueen of xyleen meestal de voornaamste is (> 50%), met daarnaast o.a. methylisobutylketon, isopropylalcohol, aceton, isobutylalcohol en butanon. De exacte samenstelling verschilt per fabrikant.

Aceton is ook bekend onder de namen dimethylketon (DMK) en propanon.

En voor allebei geldt: op grond van ervaring met andere weekmakers en oplosmiddelen is aannemelijk dat langdurige inademing kan leiden tot organisch psychosyndroom of OPS, beter bekend als schildersziekte.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

effe gespiekt , er zit aceton en special benzine in ...... tolueen ?
dus volle happen en over de longen . en huidcontact is dus ook ongevaarlijk :mrgreen:
( ik wist dat het zooi was)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door jooph »

Aceton en thinner zijn nm twee verschillende produkten
Hoi Leo,

Zoals hierboven al aangegeven hebben ze verschillende samenstellingen maar de praktische effecten(resultaten) zijn bijna identiek vandaar het over 1 kam scheren.
Thinner klinkt misschien iets bekender in de oren als Aceton.

Joop
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Even alle gekheid op een stokje, nadat het gereinigde deel opgedroogd is, kan er toch niet gek veel gebeuren binnenin de remmerij?

Dan nog even iets heel anders, de linkjes die in het topic bovenaan deze rubriek staan naar de documentatie's werken niet. En ik wil er wel bij. Hoe te werk gaan?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

de binnenkant van je rem kan geweldig roesten dus het is nooit goed de hele boel te ontvetten met een product zonder af te wassen met water.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door vanhooltje »

Maar Dave,

Eerst ontvet je het en dan met water afspoelen???
Dan gaat het zeker roesten, of mis ik iets in je verhaal?
Ik heb de trommels ook wel eens met remme rijniger gedaan, maar gaan roesten daarna???
Nooit gezien!


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Frank.fjph »

Mij komt het reinigen met vloeibare /zeepachtige reiniger en daarna met heet water (stoomcleaner) heel bekend voor, doordat je het heet afspoeld droogt het zeer snel en is er geen roestvorming.

Wij deden altijd de nieuwe remschijven ( die tegen het roesten zwaar ingevet zijn) eerst metdeonderdelenreiniger/ontvetter schoonmaken en daarnamet heet water afspoelen en klaaar waren ze.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

Een onvet stalen voorwerp gaat in de buitenlucht roesten. Punt.
Gietijzer of gietstaal doet dat veel minder, maar er zit nog meer in je remmetjes dan alleen een trommel of schijf.
Spuit je cilindertje geheel vetvrij en je vraagt om ellende.
Ontvet je scharnierpunten voordat je ze monteert en sta niet verbaasd dat na 14 dagen je remmen blijven hangen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door Leo »

piede schreef:Dan nog even iets heel anders, de linkjes die in het topic bovenaan deze rubriek staan naar de documentatie's werken niet. En ik wil er wel bij. Hoe te werk gaan?
Helaas, het is afgelopen met de pret.
Voor Dubbellucht schijnen onbetalende docs geen prioriteit te hebben.
Zal de links even verwijderen.

Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Heren! Ga nou geen ruzie maken, ik zal alles lekker gaan invetten als de bus in de lente de schuur weer uitkomt :wink: En dat is al bijna!!

Ik wil de bus dan ook een grote beurt gaan geven. Is hier een algemene af-vink lijst voor (benzine -op gas- versie)?
Kan iemand mij die toezenden of in elkaar zetten? Of is die al eens op het forum verschenen, ik kan hem iig niet vinden. Opzetje:

Bougies(??kabels??) vervangen
Motor olie vervangen
Rem vloeistof vervangen
Koelvloeistof vervangen
Remmen nakijken
Distributieriem nakijken
Kleppen stellen (laat ik doen, geen verstand van, misschien iemand hier op het forum die in de buurt van Groningen woont? Tegen een zekere vergoeding uiteraard.)
Benzine filter vervangen
Luchtfilter vervangen
Oliefilter vervangen
????????????
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten