208 camper Onderhoud?

piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

208 camper Onderhoud?

Bericht door piede »

Beste mensen!

Even voorstellen: Ik ben student, wonende in Groningen, en gezien mijn kitesurf ambities heb ik een MB 208 james cook uit 1978 aaangeschaft! Natuurlijk dolblij met deze supermooie bus!

Deze camper rijd op gas, en naar mijn inzicht heft hij nog voldoende trekkracht, dus ik denk dat de motor nog in goede staat is. Geen lekkages of andere rare dingen. De gas installatie is een jaar terug ingebouwd. Gezien het een oldtimer is, hoef ik geen belasting te betalen, en op gas rijden is ook voordelig. Daarom heb ik mij voorgenomen om niet op de onderhoudskosten te besparen. Mijn vraag is:

Wat is het onderhoud (frequentie?) dat sowieso bij regelmatig gebruik gepleegt moet worden bij een motor als deze? Wat kan ik zelf doen (olie verversen, bougies vervangen ed) en wat kan ik beter uitbesteden? Waar moet ik op letten voordat ik aan een lange reis begin?
Ik geef liever wat te veel geld aan dit alles uit dan te weinig.

Tenslotte nog een leuke impressie van de camper:

http://picasaweb.google.com/Piede85/Mercedes208

Laat maar horen, alle tips zijn welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 208 camper Onderhoud?

Bericht door DVIII »

gezien de staat van je auto denk ik dat je voorlopig alleen de normale dingen moet bijhouden. allereerst zal je op de kleppen en de koeling moeten letten , na zoveel jaar benzine is de gasombouw een goede investering maar wel met enige voorzichtigheid. verder is het zaak om de remmen in goede conditie te houden, de kosten zijn relatief laag en het onderhoud eenvoudig, kijk eens rond of je een haynes te pakken kunt krijgen. dat is een autovraagbaak a la olyslager , maar dan meer praktijk gericht.