webasto kachel ex-ambu

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

Hallo allemaal
De kachel heeft het een paar jaar probleemloos gedaan maar nu zijn er wat problemen.
Beneden 0 graden slaat hij niet aan, terwijl me dat juist een temperatuur lijkt om het wel te doen. Dat deed hij al langer (niet) maar nu gebeurt er het volgende:
Als ik hem start door de knop op het dashboard uit te trekken lijkt alles normaal, de kachel slaat na een poosje aan en begint te verwarmen. Na nog een poos houdt hij op te verwarmen (kun je voelen aan de uitlaat) en slaat ook niet weer aan. Nog weer later lijkt het of er iets stil gaat staan (er is minder geluid, maar er loopt nog steeds iets). Zo blijft de situatie en als ik de knop op het dashboard weer indruk, houdt het geluid in 1 keer op. Normaal was het zo dat als je hem uitzette er nog gedurende drie minuten wat bleef lopen (de pomp neem ik aan).
ENig idee in welke richting ik moet zoeken? Ik heb de (zwevende) zekeringen gecontroleerd maar daar lijkt niets mee aan de hand te zijn.
bvd
Bert _s
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Anton »

Hoi,

Wat voor webasto zit er in?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

wdb2010 zit volgens mij in de ambu
bert
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Anton »

Hoi,

Controleer eerst je accuspanning eens als die te laag word doet ie het ook niet.

Maak hem even stroomloos en draai de kap met de brander er in er voor weg.
Je ziet dan een "glazig"ding met zi zag draadjes er in, maak deze goed schoon en probeer het eens opnieuw.
Er zit een aluminium relaiskast op controleer eens of de contacten waar de stekkerblokkenn op zitten wel vast zitten.
Ze willen nog wel eens los gaan zitten in de kap, even goed doorsolderen en het leed is weer geleden.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

bedankt, zal het eens proberen

b
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

ik heb de zaak eens bekeken maar het wegdraaien van de kop gaat volgens mij alleen als je het hele apparaat uit de ambu haalt. Als hij draait op de spie, moet hij naar je toe draaien en dan is er geen ruimte. (??) Klopt dat
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Admin »

Als je op http://www.suremarine.com/manuals/webas ... r-manuals/ de 2010 documentatie downloadt, vind je in de 2010 repair manual een keurige foutzoektabel. Mogelijk heb je daar wat aan...

En ja, normalerwijze kun je de branderkop uit de watermantel wegdraaien. Als je de (1 of 2) trekboutje(s) een beetje losdraait en wegklapt, draait de brander om de splitpen. Op die manier kan het geheel dus op twee manieren gemonteerd worden, linksom of rechtsom draaiend. Mogelijk heeft men in het verleden de jouwe verkeerd om gemonteerd. Maar dat is in een jiffy veranderd!

O ja, nog een aandachtspuntje: als je de ontsteking "op het droge" wilt testen, moet je een stukje zwart isolatieband over de LDR die Anton beschreef, heenplakken. Anders denkt-ie dat de vlam al brandt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

ja ik zie nu dat die split pen ook aan de andere kant zou kunnen zitten maar bij mij zit hij dus aan de verkeerde kant. Merkwaardig.
Bedankt voor de link.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door GerardM »

Bert_s schreef:ik heb de zaak eens bekeken maar het wegdraaien van de kop gaat volgens mij alleen als je het hele apparaat uit de ambu haalt. Als hij draait op de spie, moet hij naar je toe draaien en dan is er geen ruimte. (??) Klopt dat
Ja dat klopt; als je de webasto wilt 'openklappen' moet je hem helemaal uitbouwen. In de ambu zit die in een mooie kast
onder de zij instap. De kast zit met een paar bouten aan een chassisbalk; ik heb het ding ooit uitgebouwd door de kast
te ondersteunen met twee krikken, bouten los en langzaam de kast laten zakken. Daarnaa kun je ook nog de uitlaat, brandstofslangen
en verwarmingsslangen loshalen en dat de hele webasto uit de kast pakken en wel openmaken.

Succes !

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

is dat niet een beetje omslachtig, zelfs voor het nederlandse leger, als je onderhoud wil plegen?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door GerardM »

Bert_s schreef:is dat niet een beetje omslachtig, zelfs voor het nederlandse leger, als je onderhoud wil plegen?
Ja helemaal mee eens; maar als iemand een slimmere manier weet dan lees ik het graag. :D

Als je trouwens de documentatie leest van de DBW2010 staat daar o.a. ook een mooi schakelprogramma
in waarmee je goed kunt volgen wat het ding precies aan het doen is en wanneer die stopt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
ludo
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
Locatie: Laakdal (B)

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door ludo »

beneden 0 graden problemen...
kan ook liggen aan de brandstof die vlokt.

het niet lang nadraaien,dat anders inderdaad 3 minuten duurt,
komt gewoon omdat in dit specifieke geval de brander niet volledig opgewarmd is en dan hoeft ie ook geen 3 minuten staan 'blazen' om af te koelen.

de makkelijkste manier om te testen is:
de brandstoftoevoerleiding losmaken en een slangetje aansluiten op een tankje of flesje met petroleum.
als alles goed is doet ie het dan wel goed.

ik veronderstel ook dat het nu bij een temperatuur van om en bij de 10graden ool geen problemen meer geeft.
tenzij misschien iets langer roken dan anders bij opstarten,wat dan weer veroorzaakt wordt door brandstof die in de branderkamer gelopen is maar niet werd verbrand

groeten
ludo
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Bert_s »

nee het is nog niet over, ook bij temperaturen ver boven nul doet hij het in eerste instantie wel, na een poosje slaat de brander af, maar hij slaat niet opnieuw aan... Neem aan dat ik eerst het hele ding uit moet bouwen voor ik er iets aan kan doen.
b
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Anton »

Hoi,

Is er dan wel naloop van de ventilator?

Als je goed kijkt kun je zien dat de diverse thermostaten in serie staan.
Dat zou er op kunnen duiden dat de maximaal thermostaat stuk is dan wel te vroeg af schakelt.

Oja: Nooit laten lopen zonder vloeistof dan gaat in no time de smeltveiligheid eraan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: webasto kachel ex-ambu

Bericht door Maxer »

Misschien een 2 tal tips: In mijn bus zit dezelfde Webasto ingebouwd. Links bovenop zit een zekering. Verbind de draden door en kijk dan opnieuw wat er gebeurt. De mijne wilde soms niet opstarten, dat bleek te liggen aan de zekering. Die moet ergens in de auto zitten, niet bij de kachel zelf. Hij was heel maar maakte te weing contact. Contactspray verhielp het probleem en sindsdien doet ie wat ie moet doen: verwarmen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten