Pagina 1 van 1
lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 01 mar 2009, 22:37
door johan millenaar
hallo
het lampje van de handrem blijft branden
het voertuig is een MB 613, dus een luchtbekrachtigde handrem
de handrem functioneert naar behoren, alleen dat lampje....................................
wie geeft mij raad?
( voor de duidelijkheid: het is niet het lampje, dat aangeeft, dat er niet genoeg lucht is )
groet
johan
Re: lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 02 mar 2009, 09:01
door DVIII
dat lampje wordt aangestuurt door een drukschakelaar die in je , (ont) handrem leiding zit. ergens onder je auto zit een extra Tstukkie in de leiding die je lampje uitdoet door de draad te onderbreken. ik denk dat je net als een 913 etc een aparte booster hebt voor de handrem ( dat ronde ding in het midden van je chassis) van daaruit zou ik de leiding eens volgen
maar een luchthandrem vergeet je toch niet ? gewoon het lampje eruit halen kost niets en levert een reserve lampje op.
Re: lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 02 mar 2009, 09:55
door Admin
Het niet werken van het verklikkerlampje bij drukbekrachtigde handremveerpotten is een APK-afkeurpunt (in elk geval bij 3.5+). Bron: Olsthoorn & Schouw in 's-Gravenzande.
Gelukkig hoefde er bij mij alleen maar een nieuw lampje in

Re: lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 02 mar 2009, 11:07
door DVIII
dat hangt wel van het bouwjaar af , ik heb er nog nooit last mee gehad. mijn auto's komen niet weg met de rem erop.
Re: lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 02 mar 2009, 11:10
door Admin
Bouwjaar was '86, een van de laatste 608en dus.
Met die handrem drukloos zit er uiteraard geen beweging in. Daarom leek het me ook erg overdreven. Gelukkig kon ik zo een 24V/2W lampje uit het magazijn krijgen en daarmee (plus nog wat kleinigheidjes) kwam-ie door z'n keuring. Was een heel prettige werkplaats. Jammer dat S&O geen APK voor derden meer schijnt te doen!
Re: lampje gaat niet uit!
Geplaatst: 02 mar 2009, 11:19
door Admin
Johan,
De twee handremveerpotten krijgen hun druk rechtstreeks uit de voorraadtank (of één van de tanks, als je er twee of drie hebt, hangt af van de uitvoering), zodra je de knop op het dashboard lost.
Als je de drukschakelaar niet kunt vinden (b.v. in Lemelerveld), zou ik gaan voor een bromfiets-remlichtschakelaartje, dat je aan de stang van een van de veerpotten naar het wiel koppelt. Let even op de richting: druk erop = handrem los = lampje uit. Als het niet anders kan, een relais tussen zetten om het effect van de schakelaar om te draaien.