karogegro schreef:Dat verklaart overigens nog steeds niet waarom dat ding met hogere buitentemperaturen wel goed warm wordt.
Yo Antoinio,
helaas heb je daar geen wereldschokkende ontdekking mee gedaan.
Zet een electrische ventilatorkachel in een ijskoude ruimte en het ding zal slechts wat lauwe lucht produceren.
Zet 'm daarna in je warme huiskamer en de uitstromende lucht is opeens loeiheet.
Éen of andere natuurwet stelt namelijk dat er meer energie nodig is om lucht van 0 graden naar 60 graden te verwarmen, dan van 20 graden naar 60.
En daar die verwarming van jou zomers én s'winters dezelfde hoeveelheid energie afgeeft, zal de uitstroomlucht zomers een heel stukkie hoger liggen.
Als je de hoeveelheid doorstromende lucht gaat beperken, zul je zien dat er ook s'winters hete lucht uit jouw camperkachel kan komen.
Helaas maakt dat voor het verwarmen van jouw Italiaanse sleurhut met aandrijving geen moer uit, want de toegevoegde energie blijft nog steeds hetzelfde.
Dan mijn blik op jouw kouwe-poten-probleem:
De capaciteit van je kachel is te klein. Dat is niet echt nieuws, want op andere forums zie je dat probleem zelfs voorbij komen bij splinternieuwe plastic doosjes.
Dus je begint al met iets structureels fout, maar in de loop van de jaren wordt dat steeds erger door inwendige vervuiling van je kachelradiator.
Je weet zelf wel hoe vuil koelwaterkanalen in motoren kunnen zijn.
Helaas raakt het inwendige van je kachelradiateur in de loop van de jaren nét zo vervuild, en dus geeft ie veel minder warmte af.
De remedie:
Andere camper kopen.
Geintje. :mrgreen:
De meeste vervuiling bestaat uit kalkaanslag.
Dat is oa te verwijderen met schoonmaakazijn, fosforzuur, zoutzuur etc.
Ergens op dit forum is daar al uitgebreid over geschreven.
Als je heel zeker weet dat je kachel een onbelemmede doorstroming van koelwater heeft, zit er weinig anders op dan hem inwendig schoon te maken.
Waarom niet uitwendig hoor ik sommige lezers nu al vragen?
Omdat Toine verklaart dat er een enorme lading lucht doorheen komt.
Tenzij het een enorm wijdgebouwde radiateur is, dan kun je aan de doorgelaten hoeveelheid lucht merken of ie uitwendig verstopt is.
Edoch van de ene gedachte komt de andere :? :
Het kan ook nog zijn dat er in het luchtsysteem van je kachel ergens een klep zit die -buiten de radiateur om- buitenlucht in je systeem toelaat.
Wanneer die klep niet helemaal afsluit dan komt er misschien wel een toupetverwoestende hoeveelheid lucht het plastic comfoorgedeelte binnen, maar zegt dat niks over de uitwendige vervuiling van je kachelradiateur.
En voordat ik nou weer in mijn oude fout van ellenlange antwoorden verval, kap ik er mee.
Want het zou ook nog kunnen dat..... :twisted: :P
Mvg, Leo.:D