Chauffeursdiploma wordt vakbekwaamheid
Geplaatst: 16 mar 2009, 21:15
Het Nederlandse rijbewijs was in principe levenslang geldig, ook voor beroepschauffeurs. Door de jaren heen is de opleiding uitgebreid (o.a. door de invoering van het chauffeursdiploma) en zijn de lesauto’s vergroot van 3600 kilo tot volwaardige vrachtwagens en bussen.
Al die tijd echter bleef de situatie bestaan dat een beroepschauffeur (vrachtwagen categorie C en autobus categorie D) die eenmaal het rijbewijs had niet meer nageschoold werd, iets dat in heel veel branches ondenkbaar is. Een slechte situatie daar verkeer en verkeersregels door de tijd heen sterk veranderd zijn en nog steeds volop veranderen.
Aan het niet nascholen van beroepschauffeurs is een einde gekomen. Dit is het gevolg van een Europees besluit (Richtlijn Vakbekwaamheid), de ingangsdatum is destijds gesteld op 8 september 2008 voor buschauffeurs en op 8 september 2009 voor vrachtautochauffeurs.
In Nederland is die laatste ingangsdatum vervroegd naar 1 maart 2009. Dit omdat verwacht wordt dat in de huidige recessietijd chauffeurs zonder werk komen te zitten en ofwel door hun werkgever ofwel via het arbeidsbureau bijgeschoold kunnen worden. Die bijscholing kan dan meteen al mee tellen voor de vereiste 35 uur nascholing.
Beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid op peil willen houden moeten iedere 5 jaar (de eerste keer 7 jaar als u nu het chauffeursdiploma al hebt), 35 uur nascholing volgen. Van die 35 uren moeten er 7 praktijkgericht zijn.
Voor de theorielessen is een enorm scala aan opleidingen aangewezen, die overigens wel bij CCV gecertificeerde instituten gevolgd moeten worden. Het gevolgd hebben van zo’n opleiding moet op de juiste wijze aangemeld moeten worden door het opleidingsinstituut. Het CBR publiceert hierover het nodige op http://www.cbr.nl/10514.pp
De cursussen liggen o.a. op het gebied van rijvaardigheid, voertuigbeheersing, verkeer en milieu.
Het kan zinvol zijn nu al te kijken welke lessen onder de nascholing vallen. Wie weet volgt u die toch al binnen die 5 jaren en kunt u daarom twee vliegen in één klap vallen.
Nog een detail: het chauffeursdiploma als zelfstandig certificaat gaat verdwijnen en wordt een code (95) op het rijbewijs. Deze code komt automatisch op het rijbewijs wanneer volledig aan de nascholingseis voldaan is.
Kampeerauto's:
Voor het besturen van een groot rijbewijs (C of D) kampeerauto is GEEN vakbekwaamheid vereist, een geldig rijbewijs van de juiste categorie is voldoende.
Voor diegenen die hun vakbekwaamheidsdiploma hebben en geldig willen houden is het zaak in de komende jaren de aanvullende opleidingen te kiezen en te volgen. Wacht niet tot het einde van de 5 jaren (of 7 jaren) periode, rond die tijd zal er een groot aantal cursisten zijn. Misschien wel zo groot dat de opleidingsinstituten het dan een tijdje niet aankunnen.
Arnold Smeets
16-03-2009
Al die tijd echter bleef de situatie bestaan dat een beroepschauffeur (vrachtwagen categorie C en autobus categorie D) die eenmaal het rijbewijs had niet meer nageschoold werd, iets dat in heel veel branches ondenkbaar is. Een slechte situatie daar verkeer en verkeersregels door de tijd heen sterk veranderd zijn en nog steeds volop veranderen.
Aan het niet nascholen van beroepschauffeurs is een einde gekomen. Dit is het gevolg van een Europees besluit (Richtlijn Vakbekwaamheid), de ingangsdatum is destijds gesteld op 8 september 2008 voor buschauffeurs en op 8 september 2009 voor vrachtautochauffeurs.
In Nederland is die laatste ingangsdatum vervroegd naar 1 maart 2009. Dit omdat verwacht wordt dat in de huidige recessietijd chauffeurs zonder werk komen te zitten en ofwel door hun werkgever ofwel via het arbeidsbureau bijgeschoold kunnen worden. Die bijscholing kan dan meteen al mee tellen voor de vereiste 35 uur nascholing.
Beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid op peil willen houden moeten iedere 5 jaar (de eerste keer 7 jaar als u nu het chauffeursdiploma al hebt), 35 uur nascholing volgen. Van die 35 uren moeten er 7 praktijkgericht zijn.
Voor de theorielessen is een enorm scala aan opleidingen aangewezen, die overigens wel bij CCV gecertificeerde instituten gevolgd moeten worden. Het gevolgd hebben van zo’n opleiding moet op de juiste wijze aangemeld moeten worden door het opleidingsinstituut. Het CBR publiceert hierover het nodige op http://www.cbr.nl/10514.pp
De cursussen liggen o.a. op het gebied van rijvaardigheid, voertuigbeheersing, verkeer en milieu.
Het kan zinvol zijn nu al te kijken welke lessen onder de nascholing vallen. Wie weet volgt u die toch al binnen die 5 jaren en kunt u daarom twee vliegen in één klap vallen.
Nog een detail: het chauffeursdiploma als zelfstandig certificaat gaat verdwijnen en wordt een code (95) op het rijbewijs. Deze code komt automatisch op het rijbewijs wanneer volledig aan de nascholingseis voldaan is.
Kampeerauto's:
Voor het besturen van een groot rijbewijs (C of D) kampeerauto is GEEN vakbekwaamheid vereist, een geldig rijbewijs van de juiste categorie is voldoende.
Voor diegenen die hun vakbekwaamheidsdiploma hebben en geldig willen houden is het zaak in de komende jaren de aanvullende opleidingen te kiezen en te volgen. Wacht niet tot het einde van de 5 jaren (of 7 jaren) periode, rond die tijd zal er een groot aantal cursisten zijn. Misschien wel zo groot dat de opleidingsinstituten het dan een tijdje niet aankunnen.
Arnold Smeets
16-03-2009