Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Hobby & Hobby
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:44
Locatie: Utrecht

Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Hobby & Hobby »

Heeft iemand inmiddels een goedkoop zonnepaneel gevonden, met een vermogen van ruim 100 Wp? Die prijzen zouden inmiddels toch wel gedaald moeten zijn?!
Hobby 600 & Peugeot J5 2,5l diesel uit 1989 (model G5 type 280, motor U25/661)
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Dit is wat ik op het ogenblik als goedkoopste gevonden heb.

http://www.havelland-solar.de/produkte- ... cht=Module#

Ik ken alleen de website :roll: en heb er voor de rest geen ervaring mee. Het ziet er serieus uit want die panelen kan ik voor een paar dubbeltjes meer per Wp elders krijgen :wink: .

Als regelaar heb je voor een paar tientjes iets leuks van Stecca. Nog mooier maar veel duurder zoek je bij Victron.

Succes, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door winand »

Mooie vondst Paul!
(let er wel op dat je een 12V of desgewenst 24V paneel koopt, er staat hier vanalles tussen volgens mij..)
..en ik heb het vermoeden dat de prijzen per Wp enkel de prijs is als je genoeg panelen ineens besteld.
Kijk je bij complete sets, dan varieren de prijzen van 10.000 euro voor 3,2 kWp tot 88.000 euro voor 30 kWp!
Grootverbruikers, eh, verkopers dus..

Hobby, mocht je tweedehands panelen overwegen (met 2 jaar garantie) dan kan je hier terecht:
http://www.miracle-moon.nl/shop
Momenteel geen tweedehands panelen zie ik, dus binnenkort nog eens kijken..
Ik kocht mijn panelen daar voor 3,30 euro per Wp.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Helmut »

Nog een adres met energiespul

http://www.prevent-germany.com/safedata ... index.html

Helmut.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door winand »

Ho, je link werkt niet, de 'kale' link naar de startpagina wel:

http://www.prevent-germany.com/index.html
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hoi Winand,

Die prijzen voor complete sets vallen ook mee.
Voor die eerste set van €10.499 bevat al 18 x 180Wp x €2,53 = €8197 aan zonnepanelen, tel daar een regelaar van ongeveer € 2000 en wat montagemateriaal dan zit je er al ruim boven.

Je kunt als handelaar is er ook nog wat korting bij te krijgen (effe inschrijven bij de KvK, als bv. miljeuadviseur, hierbij gratis btw nummer (geen afdracht, wel teruggave :wink: voor kleine ondernemers) en een Makrokaart :lol: , dus als er gezamenlijk wat gekocht wordt????

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door winand »

paulv schreef:Die prijzen voor complete sets vallen ook mee..
O jazeker, maar dan dien je wel op zoek te zijn naar zo'n grote set, en niet een enkel paneeltje voor op je bus.
paulv schreef:...effe inschrijven bij de KvK, als bv. miljeuadviseur, hierbij gratis btw nummer (geen afdracht, wel teruggave :wink: voor kleine ondernemers) en een Makrokaart :lol: ...
Haha, slim! ..dus dit was een korte demo van hoe je je brood verdient? :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Inderdaad, zo ben ik wel begonnen 35 jaar geleden :wink: . Nu zit ik meer in het "vastgoed" 8) .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 02 apr 2009, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Helmut »

Winand.

Aan de linkerkant in ubersicht Solarenergie / Solarmodule aanklikken daar vind je een paar zonnepanelen.

http://www.prevent-germany.com/safedata ... index.html

kan er geen direkte link van maken.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Gegroet,

Hobby & Hobby schreef:Heeft iemand inmiddels een goedkoop zonnepaneel gevonden, met een vermogen van ruim 100 Wp? Die prijzen zouden inmiddels toch wel gedaald moeten zijn?!
"Goedkope uitvoering" en "hoog rendement" gaan niet zo makkelijk samen. Als dat laatste het meest doorweegt, en juist 100 Wp genoeg is in plaats van "ruim 100 Wp", dan vind je waarschijnlijk niet beter dan de MT-SM100 van Mobile Technology: zie op de derde blz. van http://www.buettner-elektronik.de/image ... module.pdf (paginanummer 16 van de katalogus) kan je lezen over een rendement vanmeer dan 20%.

Binnen een (onbestemd) aantal weken zullen er zo vier op het dak van onze Kwibus-in-opbouw liggen. Binnen enkele maanden zal ik er ervaring mee opgedaan hebben.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hoi Clement,

Wat kosten die panelen en wat is het voordeel :roll: van hoog rendement?

Behalve dat ze wat cm2 kleiner zijn en misschien bij bewolkt weer iets beter presteren? Is het dan niet handiger om wat meer Wp van een ander merk te monteren voor dezelfde prijs? Bij mooi weer heb je dan zelfs meer W.
Ik heb ruim 15 m2 dak :D , ruimte zat denk ik dan.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Prijzen vind je hier: http://www.buettner-elektronik.de/image ... /PL_09.pdf .

Onder "hoog rendement" versta ik dat ze per oppervlakte een grotere hoeveelheid elektriciteit naar de regelaar laten vloeien. Als je die energie nodig hebt (en voor onze Kwibus-in-aanbouw is dat zo, want er komt geen gas aan boord), dan biedt die grotere hoeveelheid het voordeel van een langere autonomie.

Hoe groot jouw dak is weet ik uiteraard niet. Ik heb, zoals vermeld, geantwoord vanuit mijn situatie: het dak van onze Sprinter meet ca. 1,30 x 3,10 = 4 m². Behalve de zonnepanelen moeten daar ook nog op: een zonneluifel, een dakluik, een ventilator, een verluchter, een radio-antenne, en een Wifi-antenne. Met andere panelen kreeg ik er nooit 400 Wp op.

Twee aparte (groepen) panelen, elk met eigen regelaar, bieden ook nog het voordeel van slechts de halve kapaciteit te verliezen bij een probleem.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Ik heb even zitten rekenen voor complete systemen,

4 x Mt SM 100 = 400 Wp/245 cm², kost ~€ 4000 bij Buettner-elektronik
2 x STP 185M = 390 Wp/256 cm² kost ~€ 1200 bij Havelland, scheelt 11cm² en € 2800 (en 10 Wp).

Het zal echt wel iets schelen in kwaliteit maar € 2800 ?? (of ik moet ergens een fout gemaakt hebben?)

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Dag Paul,


De 400 Wp van Büttner vragen volgens mijn berekeningen 23.210 in plaats van 245 cm².
Als de werkelijke oppervlakte voor 370 Wp van Havelland effektief 256 cm² bedraagt is dat inderdaad een uitermate hoogrendements paneel. Kan de vraagsteller die gegevens over die oppervlakte ergens opvragen?

Het foutje dat je maakte in de vermenigvuldiging is niet zo groot (2 x 185 = 370 en niet 390), die Büttners geven tenslotte slechts 30 Wp ofte 8% méér.

Wel doorslaggevend in mijn situatie: de totale oppervlakte is belangrijk, maar de afmetingen op zich zijn dat nog veel meer. Met vier kleinere kan ik beter "puzzelen" dan met twee grote. Maar als de afmetingen van die Havelland kloppen zit ik met één paneel aan slechts 128 cm², iets groter dan twee A4-tjes dus, en dat geraak ik uiteraard overal kwijt. Zou ik dan toch miskocht hebben...?
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hallo Clement,

De afmetingen van Havelland zitten onder "details" van een paneel. Ik heb er gewoon een paneel uitgepakt, er kunnen betere, goedkopere en slechtere panelen tussen zitten. Voor de regelaar heb ik € 200 geschat, dat leek me een reële prijs. Daar moet je wel wat goeds voor kunnen vinden van bv. Stecca. Twee regelaars lijkt mij wat overdreven, zelf ben ik van twee naar één regelaar overgegaan omdat het toch altijd (en tot nog toe) goed ging en de bekabeling eenvoudiger werd.

Mijn verbazing was meer die hoge prijs van jouw panelen, ik vroeg me af wat dat dan rechtvaardigde?

Sorry voor de rekenfoutjes, het werd al laat :| .

Als die panelen van Havelland voor jou net zo goed/goedkoper zijn, hoop ik dat je je bestelling nog kunt terugdraaien.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Zo zie je maar dat ieder zijn eigen noden en verwachtingen heeft. Vraagsteller Hobby & Hobby kreeg op zijn/haar vraag “Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendement” dus ondertussen toch al zowel op “goedkope uitvoering” als op “hoog rendement” een antwoord, en kan nu zelf beslissen waar zijn/haar eigen prioriteiten liggen.

Nog even terugkomend op mijn situatie: voor mij zijn de afmetingen alles behalve details, maar essentieel: het is echt centimeterwerk, soms zelfs met “overlap” van de bevestingen. Ik maakte daartoe dan ook met een rekenblad een vergelijkingstabel van alle mij bekende panelen, telkens met hun afmetingen en hun vermogen. Degene die ik tenslotte koos kwamen daaruit als de enige die op mijn kleine beschikbare ruimte 400 Wp boden. Maar als nu blijkt dat er toch veel kleinere panelen zouden bestaan, om en nabij die aangehaalde 370 Wp/256 cm², dan zou ik vanzelfsprekend nog veel meer vermogen op die beperkte oppervlakte kunnen oogsten – en dat die panelen dan nog goedkoper zijn ook is mooi meegenomen. Ik voorzie namelijk een verbruik van 1000W/etmaal. In het lichtrijke seizoen reken ik erop dat mijn 400 Wp panelen 1400 W/dag gaan doorgeven aan mijn accu’s, maar dat dit in het donkere jaargetijde daalt tot 200 W/dag. In de winter zal ik mijn 2x180Ah AGM’s dus wel nodig hebben om enkele dagen autonomie te kunnen hebben. Het kunnen vergroten van de “bijvul”-kapaciteit van de accu’s door een groter vermogen aan panelen zou mijn autonomie dus zeker kunnen uitbreiden in het sombere seizoen. Moest dit indedaad kunnen, dan zou ik inderdaad een miskoop gedaan hebben (jaja, ik heb ze al, bestelling is niet meer terug te draaien). Dus moest je me meer kunnen vertellen over die hoogrendementspanelen (juiste afmetingen en vermogens), dan tracht ik die nog niet gemonteerde Büttners verder te verkopen en die andere in de plaats te monteren. ’t Wordt wel stilaan aktueel, want de montage voor die dingen is gepland voor binnenkort...

Nog even over die twee regelaars. In mijn besluitvorming speelden volgende overwegingen mee:
• Back-up: als één uitvalt heb ik nog een tweede ter beschikking, en vermits we toch vaak veel rondtrekken (en dus blijladen met de alternator) is bij een probleem heel onze vakantie dan toch niet om zeep.
• Rendement: zoals geweten zal het rendement van een aantal gekoppelde zonnepanelen in grote lijnen worden bepaald door het presteren van het minst gunstige. Als er veel licht valt op 3 panelen, maar schaduwvorming op één paneel de opbrengst van dat vierde terugbrengt tot op 60%, dan presteert dat ganse systeem maar zowat 60%. Met 2 x 2 in plaats van 1 x 4 panelen geeft dit het gemiddelde van 100% en 60%, dus 80% (ofte één derde méér opbrengst dan die eerder genoemde 60%!).
• Serviceverlening: 400W-regelaars bestaan natuurlijk wel, maar zijn niet erg koerant. Beschikbaarheid onderweg van vakbekwame technici en gepaste onderdelen zou wel eens meer of minder vanzelfsprekend kunnen zijn.
• Vaak ontlopen de prijzen van twee kleinere regelaars of één grotere mekaar niet zo veel. Zo kosten MPT-regelaars bij Büttner bvb. € 219,- voor een 225W-versie (€ 0,97/W) en € 419,- voor het 480W-versie (€ 0,87/W)
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hallo Clement,

Als het allemaal zo krap zit zou je dan niet kunnen overwegen een imperiaal op je bus te zetten en hierop de zonnepanelen te bevestigen :roll: ? Mooi vlak, een groter oppervlak, eenvoudiger montage en gelijk ook koeling.

Een andere oplossing voor het gebrek aan laadvermogen in bewolkt weer zou een grotere dynamo kunnen zijn, effe een stukje rijden (of stationair laten lopen, "methode Leo" :mrgreen: ) en alles is weer vol :D .

Ik heb tussen de regels door gelezen dat je wellicht electrisch wil koken en dat de grote verbruiker wordt ??
Misschien kan je op die sombere dagen op een andere warmtebron kunnen overschakelen. Sommigen hebben een houtkacheltje als warmtebron voor de verwarming en daar kan je ook gelijk op koken (slow food), zelfs onder de motorkap kun je rijdend koken met recepten voor hooikisten :lol: . Alleen een kwestie van op tijd plannen, kost verder niets.

Over dat topic 1 of 2 regelaars, ik weet het nog niet. Volgens mij maakt het niks uit, de bedrading is eenvoudiger bij een regelaar, zeker bij parallel geschakelde accu's.
Misschien zou het iets kunnen uitmaken bij los geschakelde accu's. Het best belichte zonnepaneel laadt dan de leegste accu.( of juist andersom, een lege accu opladen gaat gemakkelijker, de problemen komen pas om een accu echt helemaal vol te laden :oops: )
Zelf heb ik het vrij sterke gevoel dat ik nu meer vermogen tot mijn beschikking heb met slechts één regelaar en de nu parallel geschakelde accu's. Het exact meten is moeilijk. Het maakt in ieder geval niet heel veel uit.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Een imperiaal heb ik overwogen maar is om allerlei redenen geen oplossing. Tenzij ik die over het dak heen laat steken (en dat is iets wat ik eigenlijk niet wens) krijg ik daardoor geen grotere oppervlakte. De grootste “spelbreker” in alles is de grootte en de plaats van het dakluik. Maar dat wilden we echt zo behouden (staat er ondertussen al in, dus nu wat laat om nog te veranderen). Één en ander is het kompromis dat we moeten sluiten omdat we persé met een kompakt voertuig willen rijden.

Een grotere alternator zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Maar veel groter dan de huidige 220 A heeft ook zijn technische en financiële konsekwenties. Stationair laten draaien is zeker niet de bedoeling omdat we meestal wel in de bewoonde wereld staan, en ik vind dat ik dan mijn energieprobleem niet moet doorgeven aan oren en neus van de plaatselijke bewoners of andere aanwezigen. En “effe een stukje rijden” is dus zowat het tegendeel van “voldoende automoon zijn”, dus ook niet echt hetgeen we zoeken.

Koken doen we niet elektrisch, maar we hebben een Webasto Cooker X100 op diesel. Die verbruikt echter de eerste minuten van zijn werking toch ook zo 'n 100 W aan elektriciteit. Verwarmen zal gebeuren met een Eberspächer Airtronic D4 die ook toch wel enige aanloopstroom nodig heeft. Beide toestellen zijn al ingebouwd maar nog niet aangesloten. De oplossing met de houtkachel zien we echt niet zitten – en ook steenkool of turf willen we eigenlijk niet gebruiken.

Onze twee 180 Ah AGM-huishoudaccu’s staan parallel, en vormen samen één geheel. Ze worden van de AGM startaccu gescheiden door een scheidingsrelais. De accumonitor heb ik al maar is nog niet geplaatst: hiermee zal ik toch wel wat kunnen opvolgen. Volledigheidshalve nog vermelden dat er ook nog een Victron EasyPlus in de installatie zit.

Ik sta zeker open voor jouw (of andermans) input in deze. Zeker de reeds eerder gevraagde bijkomende info over de juiste afmetingen en vermogens van die Havelland-panelen blijft nog steeds welkom.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hallo Clement,

Alle gegevens, merken, prijzen en afmetingen en nog veel meer, die je vraagt staan op de bovenstaande link van mij.

Herhaling doorgeklikt naar de panelen: http://www.havelland-solar.de/produkte- ... cht=Module

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Hobby & Hobby
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:44
Locatie: Utrecht

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Hobby & Hobby »

Boeiende materie merk ik wel! Een voordelige set heb ik gevonden op wvopzeeland.nl. Ik had gehoopt dat de prijzen wat gedaald waren maar blijkbaar zijn die al jaren hetzelfde, gemiddeld 10 euro per Wp. Daarom wil ik met ca. 50Wp genoegen gaan nemen.
Nu wil ik liever geen gat maken in het dak. En denk ik aan een flexibel paneel om die te monteren op de motorkap. Die motorkap staat toch al mooi schuin... :wink:
Hobby 600 & Peugeot J5 2,5l diesel uit 1989 (model G5 type 280, motor U25/661)
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb op kortte termijn (max 1 mnd) een stuk of 6 gebruikte 175 Wp panelen te koop, ca 2,50/ Wp
Nieuwe kan ik ook laten leveren: ca 4,= per Wp, met mastervolt regelaar van ca 120,= voor een 20 Amp exempllar.

Frank

PS stuur maar een PB, na pasen reageer ik weer.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hobby en Hobby,

Hoezo niet gedaald????
Je kunt toch duidelijk lezen op die link van mij dat de goedkoopste palelen onder de € 2,-/Wp liggen,
€ 4,-/ Wp is een goede gemiddelde prijs voor complete panelen, € 10,-/Wp is veel te duur, maar je moet het zelf weten.
Jammer dat je met al die aangereikte informatie niks doet :cry: . Hopelijk hebben anderen er wel wat aan.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Gegroet,


Even terugkomend op de beperkte ruimte op het dak waarover ik hierboven sprak. Op onderstaand beeld zie je dat er echt niet veel plaats op overschot is. Met andere (groter voor een zelfde opbrengst, dus minder rendement) dan deze panelen kreeg ik er nooit 400 Wp op.

Afbeelding

Op bovenstaand beeld staan de radio-antenne, de dakverluchter en de dakventilator nog niet bij op. Met die erbij ligt het ondertussen dus wel helemaal vol daarboven.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door paulv »

Hi Clement,

Ziet er keurig uit 8) , en wat is het geworden en wat waren de kosten?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Zonnepanelen -goedkope uitvoering gezocht met hoog rendemen

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Bedankt voor je waardering. En ja, zelf vind ik 't ook netjes.

Zoals ik hierboven al vooropstelde werden het tenslotte twee komplete systemen Büttner SK 20225 (info op blz. 35 van hun katalogus, d.i. op pagina 12 van http://www.buettner-elektronik.de/image ... nlagen.pdf). Tariefprijs van één kompleet systeem SK 20225 bedraagt in Duitsland € 2.085,- (zie eerste item op blz 4 van http://www.buettner-elektronik.de/image ... /PL_09.pdf). Wat ik in werkelijkheid specifiek betaalde hiervoor is moeilijk juist weer te geven, want het betrof een vrij groot globaal pakket met een onderhandelde totaalprijs. Deze omvatte, naast die panelen met regelaars, ook nog Victron-zaken (Easyplus, BMV602, 2x180Ah gelaccu's, enz), scheidingsrelais, 2 autoradio's, antenne's, installatiekosten, enz.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast