Pagina 1 van 1

Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 20 apr 2009, 12:56
door Leo
Zoww, deze doehetzelvert staat weer met z'n poten in de hollandse klei.:)

Zo'n 5500km gereden en minder schade opgelopen dan ik verwachtte.
Bij het lijstje is alleen nog een gekraakte spiegel gekomen.
Vraagt een enkeling zich af waarom ik schade gereden heb?
Nah, dan is die nooit op grondjacht in midden-Portugal geweest.


Kijk, als je gewoon op het asfalt blijft glijden dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Portugal ligt bezaaid met goede wegen, alleen ligt daar nou nooit dátgene wat wij zoeken. :?
En datgene is een mooi stuk grond met bouwsel of ruïne in the middle of nowhere, vooral zonder buren en mét een riviertje oid.
Betekent dat je op paden komt die oorspronkelijk voor ezels bedoeld zijn. (Ik voelde me er dan ook helemaal thuis.. 8) )
En omdat we een riviertje willen moet je helaas meestal helemaal beneden aan de berg zijn.
Dat gaat letterlijk niet zonder horten of stoten.

Wel eens je camper omgekeerd op een +30% omlaag gaand driesprongetje waar het zijpad meer dan 40% naar beneden gaat? Bezaaid met stenen en gruis, afgezet met lage muurtjes en eigenlijk bedoeld om iets van 3 meter lengte de bocht om te krijgen?
Moet je echt eens doen. Het is met 6 meter lengte en veeeel te weinig manke ezeltjes een zeer enerverende ervaring kan ik zeggen.. :mrgreen:
Je wurmt eerst de kop van het koekblik dat 40% hellinkje in totdat je een beetje haaks staat, zet het spul in z'n achteruit, laat het karretje volaan loeien en laat de koppeling in 1 keer los.
Dan slipt/huppelt hij vrolijk een centimeter of 50 achteruit voordat de motor in elkaar zijgt.
Dat herhaal je totdat je de goeie kant weer opstaat, en ondertussen ben je een bumper/achterlicht armer omdat een rotsblok tóch harder blijkt te zijn dan duits blik.
Doe dit alles onder de verbaasde blikken van een schaapherder die beweert dat daar zelfs nog nooit een 4wheeldrive geweest is, en je begrijpt ongeveer wat voor leuke dingen er nog in Europa te beleven zijn wanneer je niet op het asfalt blijft. :roll:



Nou zegt asfalt ook niet alles.
Want ik heb 1 tip: Rij je op een mooi nieuw asfalt -schrikkelijk stijl naar beneden gaand- weggetje en zie je opeens een stel brievenbussen langs de kant staan?
STOP!! :shock: Draai daar je voertuig, want dat betekent dat de postbode het verdomt om verder te rijden.
Niet vanwege valse honden of lelijke buurvrouwen, maar simpelweg omdat de weg in een onvoorstelbare helling eindigt.....bij een stel huizen..... en dat het daar onmogelijk is om te keren. :?
Dat leermoment kostte me een kromme spoorstang omdat ik alleen nog kon omdraaien door een voorwiel door een afwateringsgeul te laten klappen.



Dan heb je nog de Portugezen die het leuk vinden om een rozenhaag over de weg te laten groeien. Helaas slechts op 2,5 meter hoogte want er komt daar nooit iemand met zo'n hoog ding.
2 rokende koppelingsplaten verder was ik weer achteruit gehuppeld tot een plek waar ik 'm kon rondkrijgen.
Die 2e plaat was van een bewoner die zijn vette 250S aan mijn trekhaak had gebonden, want zonder hulp had ik daar nog steeds gestaan..
Gelukkig zijn Portugezen zeer behulpzame en vriendelijke mensen.:)




Samengevat:

Je kunt met een Hanomag/Mercedesbus op heel veel plekken komen.
Alleen is z'n achteruit-versnelling véél te snel waardoor je te weinig kracht hebt om achteruit weg te komen.

Een vettige koppelingsplaat is op sommige momenten geen handicap..:wink:

Het bord "doodlopende weg" schijnt in die streken een onbekend fenomeen te zijn.

De stopknop van zo'n ouwe bus indrukken helpt aanzienlijk wanneer hij bergaf te hoog in z'n toeren dreigt te geraken.
De brandstofpomp blijft namelijk altijd een klein beetje diesel inspuiten, behalve wanneer je de stopknop indrukt.

Dubbellucht is heel leuk om te zien. Maar nadat je voor de 12e keer een steen tussen de banden vandaan hebt geslagen verlang je wel héél errug naar een gewone brede enkellucht achterslof.




Rest de vraag of ik gevonden heb wat we zochten?
Niet precies, want in Portugal is het altijd anders dan dat ze je via telefoon/mail vertellen.
Wel wat leuks gezien, maar daar zal nog een smerige onderhandeling over gevoerd worden voordat het naar onze zin is.
Maakt niet uit, we hebben tijd zat.
Mislukt dit plekkie dan is dat ook geen probleem, want zoals locals mij vertelden:"Heel Portugal is te koop".


Mvg, Leo.:D

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 20 apr 2009, 13:55
door Admin
Mooie reisbeschrijving! Je moet er wàt voor over hebben :roll:

Die stenen doen me denken aan de vraag vanmorgen van iemand op het Amerikaanse Skoolie-forum of-ie ook super singles op z'n schoolbus kon monteren. Ik heb 'm geantwoord "Moet je doen als je de woestijn ingaat! Ik neem wel aan dat je een 4x4 schoolbus hebt."

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 20 apr 2009, 23:01
door Anton
Hoi Leo,

Welkom thuis, dat spoorstangetje mep je wel weer recht is maar een pijpie...

Groet Anton

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 20 apr 2009, 23:17
door paulv
Hoi Leo,

Mooi dat je weer heelhuids thuis bent gekomen, jammer dat je er nog niks gevonden hebt.
Volgende keer beter :wink: .

Mvg. Paul

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 20 apr 2009, 23:51
door winand
Leuke plannen Leo.. Maar is het ook de bedoeling dat je groene monster ook naast je hutje geparkeerd gaat worden, net voorbij die haarspeldbocht, halverwege die 30% helling? :shock:

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 21 apr 2009, 02:41
door Leo
@Anton: Die spoorstang is al weer recht hoor.
Twee meter pijp tussen as en spoorstang & ff flink achteruit bidden deden wonderen..:mrgreen:


@Paul:
Niet ieder eerste schot is altijd meteen in de roos moet je maar denken.
Ennuhh, we zijn nog niet klaar met onderhandelen natuurlijk, het spel is nu pas begonnen. :wink:
Heb van deze trip alvast een hoop geleerd, en da's ook wat waard.

De terugrit heb ik in twee dagen via de tolwegen gedaan.
Was het zat en hoorde dat ik thuis het gras moest komen maaien.. :mrgreen:
De volgende rit kom ik gewoon weer gezellig bij jullie langs.
Alleen hoop ik dan geen reparaties te hebben. :roll:


@Winand:
Jep, da's nou juist de hele bedoeling.
Tenminste, dat parkeergedeelte dan.
Die 30% helling is een minder goed idee, alhoewel de 220 schreeuwende ezeltjes 'm daar ook wel vooruit van z'n plaats krijgen. Er zit niet voor niks een nieuwe koppelingsplaat in.. :P

Portugal ten westen van Castelo Branco is gewoon errug stijl, daar heb ik me van tevoren nogal op verkeken.
Hellingen waar je in de eerste versnelling pittig moet bijremmen zijn daar schering en inslag.

Maar Tranquilo moet er wel naast kunnen staan, want veelal koop je daar een ruïne die je helemaal moet herbouwen.
En om tijdens die (ver)bouwtijd nou in een tentje te gaan cramperen lijkt me geen strak plan, temeer daar zoiets nog wel eens maanden (of jaren?) kan gaan duren.
Gelukkig kun je daar met een graafmachine vrij eenvoudig een stukje berg veranderen in een parkeerplaats. Het is allemaal leisteen wat dan meteen voor een mooie harde ondergrond zorgt. Vrachtwagen gravel er overheen en klaar ben je.
De kosten van dat soort operaties zijn in onze ogen bespottelijk laag, en zolang het op je eigen grond gebeurt zal geen hond om een vergunning zeuren. :lol:



Mvg, Leo.:D

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 21 apr 2009, 09:25
door DVIII
wat je allemaal niet doet om thuis gras te gaan maaien !.
mooi dat het bussie weer zonder "berger" naar huis is gekomen. begrijp dus uit de wirwar van info dat er een spiegel gesneuveld is.
effe iets heel anders er zijn zeker super singles te monteren op een schoolbus, er is een hele nijverheid die velgen op maat maakt voor de ombouw ! , dubbellucht is natuurlijk ouderwets , niet slecht maar soms weldegelijjk achterhaald.

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 21 apr 2009, 11:50
door Leo
DVIII schreef:begrijp dus uit de wirwar van info dat er een spiegel gesneuveld is.
Yep warhoofd, dus die reservespiegel krijg je niet meer terug.. :mrgreen:

Het was een mishandelingsritje voor de F40, maar dan had ie maar een andere baas moeten kiezen. Voor mij is zo'n bus een stuk gereedschap die maar heeft te doen wat ik wil. Gevoelswaarde heb ik niet bij zo'n stom stuk ijzer.

Hij begon onderweg wel wat uit elkaar te vallen. :roll:
Doch met sigarendoosjesblik, kit, boormachine, popnageltang, spanbanden en heel veel ducktape is het meeste oud ijzer toch weer in NL terug gekomen.
Dat kan natuurlijk ook aan de geheel verlijmde & oerdegelijke betimmering gelegen hebben, want het beest heeft dit tripje waarschijnlijk meer gerammeld dan in de afgelopen 37 jaar.. 8)


Errug he? :twisted: :mrgreen:

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 21 apr 2009, 21:25
door DVIII
hoh hoh , je leeft je erg in, in je rol in hé :mrgreen:

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 21 apr 2009, 22:40
door Leo
Jah, een mens moet toch wát doen om zo'n doodsaai technisch forum als dit wat op te fleuren? :twisted:

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 22 apr 2009, 01:49
door beatrix18
Doch met sigarendoosjesblik, kit, boormachine, popnageltang, spanbanden en heel veel ducktape is het meeste oud ijzer toch weer in NL terug gekomen.
Nou Leo, als je weer klaar bent met je gras dan hoor ik het graag! :wink: :roll:
Mooi dat je die boormachine aan boord had.....
En wat vind jij dan van een reserve spanningsregelaartje?
Welkom thuis,
Peter

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 22 apr 2009, 02:29
door Leo
beatrix18 schreef:En wat vind jij dan van een reserve spanningsregelaartje?
Welkom thuis.
Dank je Peter.:)

In de F40 & O303 ligt een reserve spanningsregelaar.
Tenminste, dat zijn de oude die ik zelf van nieuwe koolborstels heb voorzien.
Bij sommige mensen schijnt zo'n ding nooit te verslijten of kapot te gaan, maar tot nu toe was ik bij vrijwel ieder "nieuw" voertuig aan de beurt. :?
Zelfs de O303 én de 200D van Resi wilden tijdens hun eerste reisje een nieuwe, dus ik rij nooit meer zonder reserve rond.
Weegt niks, is klein en kost weinig.

Ff doorgaand op dat thema; natuurlijk leid ik aan beroepsdeformatie, maar ik heb tijdens een beetje reis (buiten het normale boordgereedschap) zo'n +80kg gereedschap bij me. :oops:
Dat varieert van mokertje tot zeer uitgebreide doppendoos, van universeelmeter tot slijptolletje, van moordenaar tot tappensetje, van ijzerzaag tot klein bankschroefje.
Oh jah, en vaste prik is een blikje garagezeep wat nooit ongeopend van een reis terugkeert.
Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik kan best begrijpen dat mensen het overdreven vinden, maar wij staan nu eenmaal graag op verlaten plekjes en zoeken het liefst dunbevolkte gebieden op.
En daar is niet altijd een garage oid bij de hand.

Of zal die gereedschapstik soms komen omdat ik ben opgegroeid in de zeevaart? :roll:
(voor walslurpen: Op zee is geen winkel dus zorg je dat je jezelf altijd kunt redden met (nood)reparaties)


Mvg, Leo.:D

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 23 apr 2009, 07:23
door catch
geweldig verhaal, Leo :lol:

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 25 apr 2009, 00:36
door Frank.fjph
Of zal die gereedschapstik soms komen omdat ik ben opgegroeid in de zeevaart?
(voor walslurpen: Op zee is geen winkel dus zorg je dat je jezelf altijd kunt redden met (nood)reparaties)
Ken het verschijnsel,maar kom nog nniet aan de 60 kg....
'k zal wel erfelijk belast zijn..... :lol:

Frank

Re: Hotsebotsen in midden-Portugal

Geplaatst: 13 mei 2009, 21:56
door Peter MERCAMPO
Mooi verhaal Leo!

Had al eerder willen reageren maar was te geschokt hoe jij het door sommigen van ons gekoesterd materiaal behandeld :mrgreen:
Zelf probeer ik altijd erg zorgvuldig er mee om te springen maar dat lukt niet altijd.
Ben naar aanleiding van jouw verhaal mijn gereedschapset wezen uitbreiden met een popnagelset en wat stukken metaal en.....
Mijn dank is groot; Tijdens het plaatsen van een reserve band (zie reisverslag elders) mijn niet al te stevige achterbumber gesloopt.
Gelukkig heeft de aanvulling op de gereedschapset reparatie mogelijk gemaakt.
Ben zelf ook gek op avontuur en rare weggetjes maar ga vaak eerst wel even te voet eerst een en ander verkennen!
Stuurstangen rechtbuigen met stukken ijzer is niet echt een hobby van mij, maar als het moet ben ik wel blij dat er mensen voor mij zijn geweest; geeft de burger weer wat moed!

Wij zijn inmiddels drie weken onderweg en.... gelukkig ik begin een klein beetje te ontspannen maar ik denk dat ik nog wel een paar weekjes nodig heb om echt tot rust te komen!

Wat is een camper toch fijn en wat koester ik de dame die deze ontspanning mogelijk maakt, ook al wordt deze soms behandeld of gezien als een functioneel stuk blik :wink:

Altijd fijn dat ik er weer nuttigs uit filter