Hotsebotsen in midden-Portugal
Geplaatst: 20 apr 2009, 12:56
Zoww, deze doehetzelvert staat weer met z'n poten in de hollandse klei.:)
Zo'n 5500km gereden en minder schade opgelopen dan ik verwachtte.
Bij het lijstje is alleen nog een gekraakte spiegel gekomen.
Vraagt een enkeling zich af waarom ik schade gereden heb?
Nah, dan is die nooit op grondjacht in midden-Portugal geweest.
Kijk, als je gewoon op het asfalt blijft glijden dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Portugal ligt bezaaid met goede wegen, alleen ligt daar nou nooit dátgene wat wij zoeken. :?
En datgene is een mooi stuk grond met bouwsel of ruïne in the middle of nowhere, vooral zonder buren en mét een riviertje oid.
Betekent dat je op paden komt die oorspronkelijk voor ezels bedoeld zijn. (Ik voelde me er dan ook helemaal thuis.. 8) )
En omdat we een riviertje willen moet je helaas meestal helemaal beneden aan de berg zijn.
Dat gaat letterlijk niet zonder horten of stoten.
Wel eens je camper omgekeerd op een +30% omlaag gaand driesprongetje waar het zijpad meer dan 40% naar beneden gaat? Bezaaid met stenen en gruis, afgezet met lage muurtjes en eigenlijk bedoeld om iets van 3 meter lengte de bocht om te krijgen?
Moet je echt eens doen. Het is met 6 meter lengte en veeeel te weinig manke ezeltjes een zeer enerverende ervaring kan ik zeggen.. :mrgreen:
Je wurmt eerst de kop van het koekblik dat 40% hellinkje in totdat je een beetje haaks staat, zet het spul in z'n achteruit, laat het karretje volaan loeien en laat de koppeling in 1 keer los.
Dan slipt/huppelt hij vrolijk een centimeter of 50 achteruit voordat de motor in elkaar zijgt.
Dat herhaal je totdat je de goeie kant weer opstaat, en ondertussen ben je een bumper/achterlicht armer omdat een rotsblok tóch harder blijkt te zijn dan duits blik.
Doe dit alles onder de verbaasde blikken van een schaapherder die beweert dat daar zelfs nog nooit een 4wheeldrive geweest is, en je begrijpt ongeveer wat voor leuke dingen er nog in Europa te beleven zijn wanneer je niet op het asfalt blijft.
Nou zegt asfalt ook niet alles.
Want ik heb 1 tip: Rij je op een mooi nieuw asfalt -schrikkelijk stijl naar beneden gaand- weggetje en zie je opeens een stel brievenbussen langs de kant staan?
STOP!! :shock: Draai daar je voertuig, want dat betekent dat de postbode het verdomt om verder te rijden.
Niet vanwege valse honden of lelijke buurvrouwen, maar simpelweg omdat de weg in een onvoorstelbare helling eindigt.....bij een stel huizen..... en dat het daar onmogelijk is om te keren. :?
Dat leermoment kostte me een kromme spoorstang omdat ik alleen nog kon omdraaien door een voorwiel door een afwateringsgeul te laten klappen.
Dan heb je nog de Portugezen die het leuk vinden om een rozenhaag over de weg te laten groeien. Helaas slechts op 2,5 meter hoogte want er komt daar nooit iemand met zo'n hoog ding.
2 rokende koppelingsplaten verder was ik weer achteruit gehuppeld tot een plek waar ik 'm kon rondkrijgen.
Die 2e plaat was van een bewoner die zijn vette 250S aan mijn trekhaak had gebonden, want zonder hulp had ik daar nog steeds gestaan..
Gelukkig zijn Portugezen zeer behulpzame en vriendelijke mensen.:)
Samengevat:
Je kunt met een Hanomag/Mercedesbus op heel veel plekken komen.
Alleen is z'n achteruit-versnelling véél te snel waardoor je te weinig kracht hebt om achteruit weg te komen.
Een vettige koppelingsplaat is op sommige momenten geen handicap..
Het bord "doodlopende weg" schijnt in die streken een onbekend fenomeen te zijn.
De stopknop van zo'n ouwe bus indrukken helpt aanzienlijk wanneer hij bergaf te hoog in z'n toeren dreigt te geraken.
De brandstofpomp blijft namelijk altijd een klein beetje diesel inspuiten, behalve wanneer je de stopknop indrukt.
Dubbellucht is heel leuk om te zien. Maar nadat je voor de 12e keer een steen tussen de banden vandaan hebt geslagen verlang je wel héél errug naar een gewone brede enkellucht achterslof.
Rest de vraag of ik gevonden heb wat we zochten?
Niet precies, want in Portugal is het altijd anders dan dat ze je via telefoon/mail vertellen.
Wel wat leuks gezien, maar daar zal nog een smerige onderhandeling over gevoerd worden voordat het naar onze zin is.
Maakt niet uit, we hebben tijd zat.
Mislukt dit plekkie dan is dat ook geen probleem, want zoals locals mij vertelden:"Heel Portugal is te koop".
Mvg, Leo.:D
Zo'n 5500km gereden en minder schade opgelopen dan ik verwachtte.
Bij het lijstje is alleen nog een gekraakte spiegel gekomen.
Vraagt een enkeling zich af waarom ik schade gereden heb?
Nah, dan is die nooit op grondjacht in midden-Portugal geweest.
Kijk, als je gewoon op het asfalt blijft glijden dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Portugal ligt bezaaid met goede wegen, alleen ligt daar nou nooit dátgene wat wij zoeken. :?
En datgene is een mooi stuk grond met bouwsel of ruïne in the middle of nowhere, vooral zonder buren en mét een riviertje oid.
Betekent dat je op paden komt die oorspronkelijk voor ezels bedoeld zijn. (Ik voelde me er dan ook helemaal thuis.. 8) )
En omdat we een riviertje willen moet je helaas meestal helemaal beneden aan de berg zijn.
Dat gaat letterlijk niet zonder horten of stoten.
Wel eens je camper omgekeerd op een +30% omlaag gaand driesprongetje waar het zijpad meer dan 40% naar beneden gaat? Bezaaid met stenen en gruis, afgezet met lage muurtjes en eigenlijk bedoeld om iets van 3 meter lengte de bocht om te krijgen?
Moet je echt eens doen. Het is met 6 meter lengte en veeeel te weinig manke ezeltjes een zeer enerverende ervaring kan ik zeggen.. :mrgreen:
Je wurmt eerst de kop van het koekblik dat 40% hellinkje in totdat je een beetje haaks staat, zet het spul in z'n achteruit, laat het karretje volaan loeien en laat de koppeling in 1 keer los.
Dan slipt/huppelt hij vrolijk een centimeter of 50 achteruit voordat de motor in elkaar zijgt.
Dat herhaal je totdat je de goeie kant weer opstaat, en ondertussen ben je een bumper/achterlicht armer omdat een rotsblok tóch harder blijkt te zijn dan duits blik.
Doe dit alles onder de verbaasde blikken van een schaapherder die beweert dat daar zelfs nog nooit een 4wheeldrive geweest is, en je begrijpt ongeveer wat voor leuke dingen er nog in Europa te beleven zijn wanneer je niet op het asfalt blijft.
Nou zegt asfalt ook niet alles.
Want ik heb 1 tip: Rij je op een mooi nieuw asfalt -schrikkelijk stijl naar beneden gaand- weggetje en zie je opeens een stel brievenbussen langs de kant staan?
STOP!! :shock: Draai daar je voertuig, want dat betekent dat de postbode het verdomt om verder te rijden.
Niet vanwege valse honden of lelijke buurvrouwen, maar simpelweg omdat de weg in een onvoorstelbare helling eindigt.....bij een stel huizen..... en dat het daar onmogelijk is om te keren. :?
Dat leermoment kostte me een kromme spoorstang omdat ik alleen nog kon omdraaien door een voorwiel door een afwateringsgeul te laten klappen.
Dan heb je nog de Portugezen die het leuk vinden om een rozenhaag over de weg te laten groeien. Helaas slechts op 2,5 meter hoogte want er komt daar nooit iemand met zo'n hoog ding.
2 rokende koppelingsplaten verder was ik weer achteruit gehuppeld tot een plek waar ik 'm kon rondkrijgen.
Die 2e plaat was van een bewoner die zijn vette 250S aan mijn trekhaak had gebonden, want zonder hulp had ik daar nog steeds gestaan..
Gelukkig zijn Portugezen zeer behulpzame en vriendelijke mensen.:)
Samengevat:
Je kunt met een Hanomag/Mercedesbus op heel veel plekken komen.
Alleen is z'n achteruit-versnelling véél te snel waardoor je te weinig kracht hebt om achteruit weg te komen.
Een vettige koppelingsplaat is op sommige momenten geen handicap..
Het bord "doodlopende weg" schijnt in die streken een onbekend fenomeen te zijn.
De stopknop van zo'n ouwe bus indrukken helpt aanzienlijk wanneer hij bergaf te hoog in z'n toeren dreigt te geraken.
De brandstofpomp blijft namelijk altijd een klein beetje diesel inspuiten, behalve wanneer je de stopknop indrukt.
Dubbellucht is heel leuk om te zien. Maar nadat je voor de 12e keer een steen tussen de banden vandaan hebt geslagen verlang je wel héél errug naar een gewone brede enkellucht achterslof.
Rest de vraag of ik gevonden heb wat we zochten?
Niet precies, want in Portugal is het altijd anders dan dat ze je via telefoon/mail vertellen.
Wel wat leuks gezien, maar daar zal nog een smerige onderhandeling over gevoerd worden voordat het naar onze zin is.
Maakt niet uit, we hebben tijd zat.
Mislukt dit plekkie dan is dat ook geen probleem, want zoals locals mij vertelden:"Heel Portugal is te koop".
Mvg, Leo.:D