Kachelventilator.
Geplaatst: 26 mei 2005, 03:41
Geacht Forum.
Vóór ik m'n probleem ter sprake breng even iets over de kachel.
Het betreft 'n kachel van 'n L-408-G uit '71 met twee draaiknoppen (warm/koud en ventilatie open/dicht) boven op de kachel, midden onder de voorruit. Dus geen schuifregelaars.
Het probleem(pje) dat ik heb met de ventilator is dat ik maar twee standen kan gebruiken, n.l. de hoogste stand en de uitstand.
Als ik de schakelaar en het electrisch schema (zie documentatie) bekijk moet er volgens mij toch meer mogelijk zijn.
De schakelaar op het dashboard heeft 'n regelbare weerstand van stand -0- naar stand -1-. Daarna kun je 'm nog doordraaien naar stand-2- (hoogste stand).
De schakelaar heeft stroom.
Met 'n ohmmeter de schakelaar doorgemeten en die werkte, ook de regelbare weerstand.
Daarna de uitgaande stroom gemeten en die liep op de ene uitgaande draad op van +/- 10V tot 12,8V in stand -1-. Dat klopt dus (volgens mij).
Op de andere uitgaande draad staat direct 12,8V. Dat klopt, volgens mij, ook.
Toch doet stand -1- het niet.
Als ik nu het schema bekijk, en de draden naar de ventilator volg, staat er op de tekening, vlak boven de ventilator 'n stekkerblok.
Die zijn ze bij mij denk vergeten, want ik kan 'm niet vinden. De draden gaan dus, vanaf de schakelaar rechtstreeks de kachel in.
Tussen dat (getekende) stekkerblok en de ventilator zie ik echter nog 'n.... uuuhhh...dingetje.
Zou dat de weerstand voor stand -1- kunnen zijn?
Vraagje (eindelijk).
- Waar zit die weerstand verstopt?
- Zijn die dingen te vervangen en eventueel nog te verkrijgen?
- Als die weerstand in de kachel ingebouwd zit (hoop het niet, maar vrees het ergste) moet dan de hele kachel eruit of zijn er nog andere trucjes?
- Zou het probleem hier uberhaupt aan kunnen liggen?
De kachel met de vlakke hand even vriendelijk toespreken helpt niet.
Ook niet tijdelijk.
Heb ik dus al geprobeerd.
Subtiele technieken kun je mij wel toevertrouwen :?
Peter.
P.S: Echt veel haast heeft het niet. Het schijnt morgen 30 graden te worden. Niet bepaalt 'n temperatuur om de kachel er bij aan te zetten, dus.
Vóór ik m'n probleem ter sprake breng even iets over de kachel.
Het betreft 'n kachel van 'n L-408-G uit '71 met twee draaiknoppen (warm/koud en ventilatie open/dicht) boven op de kachel, midden onder de voorruit. Dus geen schuifregelaars.
Het probleem(pje) dat ik heb met de ventilator is dat ik maar twee standen kan gebruiken, n.l. de hoogste stand en de uitstand.
Als ik de schakelaar en het electrisch schema (zie documentatie) bekijk moet er volgens mij toch meer mogelijk zijn.
De schakelaar op het dashboard heeft 'n regelbare weerstand van stand -0- naar stand -1-. Daarna kun je 'm nog doordraaien naar stand-2- (hoogste stand).
De schakelaar heeft stroom.
Met 'n ohmmeter de schakelaar doorgemeten en die werkte, ook de regelbare weerstand.
Daarna de uitgaande stroom gemeten en die liep op de ene uitgaande draad op van +/- 10V tot 12,8V in stand -1-. Dat klopt dus (volgens mij).
Op de andere uitgaande draad staat direct 12,8V. Dat klopt, volgens mij, ook.
Toch doet stand -1- het niet.
Als ik nu het schema bekijk, en de draden naar de ventilator volg, staat er op de tekening, vlak boven de ventilator 'n stekkerblok.
Die zijn ze bij mij denk vergeten, want ik kan 'm niet vinden. De draden gaan dus, vanaf de schakelaar rechtstreeks de kachel in.
Tussen dat (getekende) stekkerblok en de ventilator zie ik echter nog 'n.... uuuhhh...dingetje.
Zou dat de weerstand voor stand -1- kunnen zijn?
Vraagje (eindelijk).
- Waar zit die weerstand verstopt?
- Zijn die dingen te vervangen en eventueel nog te verkrijgen?
- Als die weerstand in de kachel ingebouwd zit (hoop het niet, maar vrees het ergste) moet dan de hele kachel eruit of zijn er nog andere trucjes?
- Zou het probleem hier uberhaupt aan kunnen liggen?
De kachel met de vlakke hand even vriendelijk toespreken helpt niet.
Ook niet tijdelijk.
Heb ik dus al geprobeerd.
Subtiele technieken kun je mij wel toevertrouwen :?
Peter.
P.S: Echt veel haast heeft het niet. Het schijnt morgen 30 graden te worden. Niet bepaalt 'n temperatuur om de kachel er bij aan te zetten, dus.