Pagina 1 van 1
Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 20 mei 2009, 11:26
door bartje2012
Hoi,
enkele dagen geleden heeft een vriend van me het remvloeistof peil "gecheckt" door de dop eraf te draaien en zijn vinger erin te steken, nou kan dit toeval zijn maar tijdens een rit na deze gebeurtenis is mijn remsysteem naar de mallemoer.
Ik zal alles zo gedetaileerd mogelijk beschrijven.
Op de weg van den bosch naar tilburg merkte ik dat mijn rem wat verder ingedrukt moest worden, dit was erg minimaal en ik zat me al te verwonderen hoe snel die remblokjes wel niet sleten
Op de terugweg van tilburg naar den bosch voelde ik echter dat ik de rem steeds dieper moest in drukken , ook merkte ik als ik het gewicht van mijn voet op de rem liet staan hij als smeltende boter langzaam inzakte. Uit reactie ging ik dan een paar keer een pompende beweging maken en dan kwam er weer wat druk op echter dit zakte dan weer snel weg.
Tot op een moment dat ook het pompen geen effect meer had en de bus alleen nog maar remde door de rem tot op de bodem in te drukken. Dit was op de laatste KM.
Eenmaal thuis, remvloeistof snel gecheckt en volgens mij daalt het peil niet, het stond nog hetzelfde als die dag dat mijn maat het "gecheckt" had.
De symptomen die er nu zijn:
- Motor uit = druk op de rem, kan echter niet testen of de rem daadwerkelijk goed remt, maar neem aan van wel.
- Motor aan = druk weg. pedaal zakt in elkaar als je je voet er op zet, gaat tot aan de bodem, maar komt wel terug omhoog.
- Motor daarna weer uit, druk komt terug, hoef hier niet voor te pompen of iets dergelijks, komt gewoon terug en eerst volgende keer dat ik mijn voet erop zet gewoon tegendruk.
Info over de bus:
Het is een mercedes 508D uit '78 met een om314
Reservoir heeft 3 dopjes, middelste is voor bijvullen, 2 andere zijn drukventielen? er loopt iig een stekker naar toe.
Nou snap ik dat je remmen een belangrijk onderdeel zijn van je veiligheid, maar heb echt geen geld om naar de garage te gaan. Gaat ook tegen mijn principes in, eerst leren en informeren, dan inschatten of je het zelf kan doen, eventueel met hulp van een meer ervaren sleutelaar, maar ga zeker niet als een kip zonder kop naar de garage rennen om met geld te smijten.
Echter als het moet dan moet het, maar ik denk met goede kennis en een ervaren sleutelaar naast me valt dit mischien wel op te lossen.
In ieder geval wil ik eerst zelf het probleem vinden zodat ik bij de garage een duidelijke vervanging kan aanvragen ipv hun even met een uur tarief van 80 euro "dr eventjes naar laten kijken" om er achter te komen dat ze voor het gemak maar alles hebben vervangen.
Heeft iemand tips of ideeen dan hoor ik het graag.
MVG,
Bartje.
PS. De volgende link beschrijft heel goed mijn probleem:
http://w123club.nl/component/option,com ... /catid,13/
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 20 mei 2009, 20:48
door vanhooltje
het kan zijn dat er vuil tussen een van de klepjes is gekomen waardoor de olie weer terug in het tankje word geperst.
en als je een rembekrachtigger hebt gaat dat uiteraard makkelijker als met niet lopende motor.
suxses grt peter
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 20 mei 2009, 22:32
door DVIII
eerst maar eens de opsomming van symptomen doorlopen , daar zit namelijk een denkfout. als je motor draait heb je vacuumhulp , dus dan zuigt de luchtpomp die met de motor meedraait onderdruk op de bekrachtiger.
als je dan remt met het pedaal , en de rem zakt helemaal weg is er dus een serieus probleem in je hoofdremcilinder.
andersom gerekend , als je de motor uitzet (en de onderdrukpomp werkt niet ,) werkt de bekrachtiger ook niet en stuit je dan op een bonk onwil, dan rem je dus ook niet !
je kunt dit spel van remmen met bekrachtiging niet eeuwig door laten gaan omdat de remvloeistof verdwijnt in de rembekrachtiger en evenzo vrolijk wordt opgezogen de luchtpomp in en dan in het carter verdwijnt. oppassen dus !
ook is het zo dat als je nog tegendruk hebt als je de motor uit hebt staan , je dus nog vloeistof HEBT.
verder is de inrichting van het reservoir zo dat je twee bodemkamers hebt die respectivelijk de voor en de achteras van vloeistof voorziet en een soort tussenkamer die ook het "halverwege" uitgangetje voor/naar de koppelingscilinder voedt.
over alle kamers heen zit de bovenkant van het reservoir dat een centrale dop heeft om bij te vullen en één of twee niveau sensors heeft om in de gaten te houden of er wel vloeistof zit in de beide onderkamers zit om veilig te rijden en remmen. ( is het niveau te laag , dan gaat er een lampje branden ! )
dat het halverwege uitgangetje ver boven het minimum van de remveiligheid zit is natuurlijk helder.
met je vingers proberen hoe het ermee is kan je misschien bij je verkering uitproberen, maar bij een vloeistof die giftig en agressief is moet je dat vermijden zeker omdat er een zeldzame reactie kan optreden in je remvloeistof nl. kristalliseren van aanwezige zouten. afijn we leren elke dag en remvloeistof kan je bederven met vervuiling van oa. vingers.
en als er dus kristallen gevormd zijn verklaart dat je plotseling falende rem , die kristallen zijn hard en scherp en beschadigen de afdichtingen van je remcilinder.
de remedie is het nakijken van de hoofdremcilinder op werking en lekkage. en het nakijken of er remvloeistof in de rembekrachtiger is gekomen . verder is het zaak het reservoir te reinigen omdat je niet eens kon zien door de wand heen of er wel vloeistof in zat ( of je vriend heet Vincent ?) en de gehele vloeistof door te spoelen en te verversen.
alles kost geld , en je vriend kan er niets aan doen omdat hij op het juiste moment het verkeerde deed. maw je remvloeistof en reminstallatie was op een kritisch punt van te laat onderhoud , en dan gebeurt er soms het ergste.
als je alle aanwezige remvloeistof hebt opgezogen en in je carter geblazen hebt mag je ook de olie verversen (en het filter) Dave.
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 21 mei 2009, 01:46
door Tom
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 00:06
door bartje2012
Ok ik ben wat verder, bedankt voor alle informatie...
Heb het reservoir enigzins schoongemaakt en toen ontdekte iets leuks,
Onder de vuldop zit een zeefje dat heb ik er uitgehaald daaronder zat een rubberen opvangtrechtertje die het geen wat je er ingiet verdeelt naar 2 compartimenten,
Dit sluit waarschijnlijk het kristal verhaal uit aangezien die maat van me dus zijn vinger nooit in de pap gekregen heeft :D haha zal bij zijn vriendin denk ik ook een probleem zijn :twisted:
Dat trechtertje zat niet helemaal goed en heeft bij bijvullen er waarschijnlijk voor gezorgd dat maar 1 compartiment vloeistof kreeg, dit was natuurlijk niet opvallend omdat de buitenkant van het reservoir behoorlijk vuil was
Na verder schoonmaken ontdekte ik dus dat een van de 2 compartimenten dus WEL leeg was, ik kon dit eerst dus niet zien maar zag voorheen als ik het reservoir wat bewoog de vloeistof in het WEL gevulde compartiment zien klotsen (vandaar dat ik aannam dat alles gewoon op peil was)
Nu rest nog de vraag waarom het peil in dat compartiment gezakt is, dit kan een lekkage zijn maar ook een kwestie van zweten? heb in ieder geval op internet een ander gelezen over mensen die eens in de zoveel tijd hun remvloeistof moesten bijvullen, lijkt me niet de bedoeling maar kan het kwaad? zou eventueel een tijdelijke oplossing zijn.
Mijn laatste vraag is dan ook kan ik nou zomaar een busje DOT4 erbij gooien zonder te ontluchten? zoja kan ik iig testen of daarna het peil weer zakt en er dus sprake is van een lekkage of iets dergelijks.
EDIT:
Als ik nu je verhaal teruglees kan het nog steeds zo zijn dat alle vloeistof weg is omdat ie de carter in is gegaan.... of is remvloeistof "verbruik" geen raar verhaal voor een bus uit '78?
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 08:48
door DVIII
het basis principe is "een gesloten systeem verbruikt niet" dus zul je of een lek in één van de wielen hebben of een lek aan de remcilinder. zie je nergens vloeistof weglekken dan is de kans groot dat je HfdrC lek is.
een gesloten systeem kan wel een beetje bijgevult moeten worden , maar dat gaat A automatisch en B in heel kleine hoeveelheden. raar dat je Remvloeistofniveaulampje niet is gaan branden ? .
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 08:59
door Bommes
Een lekke hoofdrem cilinder kan mijn inziens geen remvloeistof terecht laten komen in je carter..
De rembrachtiger wordt door vacuum van of het inlaat spruitstuk (benzine motor) of een losse vacuumpomp (diesel motor) voorzien.
In de bekrachtiger zit een membraam dat middels dat vacuum mee helpt met de rem beweging van jouw voet (jip en janneke uitleg).
Het vacuum bevind zich aan de zijde van het membraam waar de hoofdrem cilinder zich niet bevind.
Dat ten eerste, en ten tweede:
bij een benzine motor zal als het al mogelijk zou zijn via de vacuum leiding remvloeistof op te zuigen de remvoeistof via het inlaat spruitstuk de cilinders in verdwijnen en dus mee verbrand worden.
Bij een diesel met een losse vacuumpomp zal de remvloeistof door die pomp worden uit geblazen.
Een vacuumpomp is niets anders dan een compressor die aan de aanzuig zijde word gebruikt, dus aan de niet vacuumzijde blaast er lucht uit, en dat zal dus nooit de motor in zijn.
Waar die vloeistof dan blijft bij een lekke hoofdrem cilinder, in de rem bekrachtiger, en geloof me daar kunnen heel wat volle resevoirtjes vloeistof in verdwijnen.
Je beschrijving lijkt verder wel precies op een lekke hoofdrem cilinder.
Ook zo een oude auto moet gewoon een hard pedaal hebben, en dus niet weg zakken.
nog een aanvulling:
Weg zakkende remdruk hoeft niet persee te betekenen dat de hoofdrem cilinder naar buiten of in de rembekrachtiger te lekken.
De cupjes kunnen ook intern beschadigd zijn, en er daardoor kan dus de remdruk weg vallen zonder dat je een lekkage ziet.
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 12:54
door bartje2012
Dus blik dot4 kopen, bijvullen, zoeken naar lekkage's bij de wielen.... daalt het peil zonder lekkages te vinden dan de hoofdremcillinder en cupjes (laten) controleren en eventueel vervangen? en hoe zit het dan met eventuele vloeistof in mijn rembekrachtiger moet dat er uit gehaald worden?
Als ik het goed heb begrepen is een compartiment voor de voor remmen en een voor achter...1 is dr dus leeg, een is vol, dus waarschijnlijk is er een een lek aan een van deze kanten. Kan het dan ook nog zo zijn dat er een hele minimale lek is waardoor er dus lichtverbruik is van de vloeistof? maw.. op een vol reservoir rijd je X zoveel km vanwege een hele kleine lekkage?
in ieder geval echt bedankt voor de info... ik leer nu heel het systeem begrijpen... en dat vind ik fijn.
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 13:49
door Bommes
denk dat als je pedaal verder zakt als je de rem in trapt (dus geen echte tegen druk) je wel voor 99% zeker kunt zijn dat de hoofdremcilinder kapot is.
Je kunt gaan bij vullen en kijken waar het uit komt maar ik denk dat je niet veel zult vinden.
Wielremcilinders die lek zijn geven niet zo een drastisch zakkend rem pedaal..of ze moeten wel heel lek zijn.
Een gesprongen rem slang, of gescheurde leiding kan ook nog maar ik neem aan dat je dan wel een plasje vloeistof onder de bus had zien liggen.
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 19:53
door vanhooltje
fout Bommes,
Het vacuum zit wel zeker aan de kant van de hoofdremcilinder!
maa meestal zit hij halverwegen en dan moet er een hoop remvloeistof in komen om aan gezogen te worden.
Maar is zeker niet te negeren!
grt peter
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 20:00
door DVIII
Ha Marius, zie je niet een paar dingen over het hoofd, nl. de aanzuigslang zit aan de remcilinderkant in de trommel gestoken en niet aande andere kant , als je de hoofdrem cilinder er af haalt en de motor heeft net gedraait zuigt de opening die je maakt meteen lucht naar binnen , en als je de Hfdrc er af haalt en de aanzuigslang er uit haalt kan je een touwtje via het ene gat naar het andere steken. Dan, de vacuumcompressor van de 314 blaast zijn uit-lucht in het carter.
ik wil ook niet dat die zooi in het carter verdwijnt maar........ 8)
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 22:15
door Henk B
Ik zou so wie so even onder de bus gaan liggen en kijken of er bij 1 van de wielen geen vettige sporen aan de binnenzijde te zien zijn.
Verder wijst het zakkende pedaal al op hoofdremcilinderproblemen.
In deze zou ik persoonlijk geen enkel risico nemen en zonder pardon:
- de hoofdremcilinder vervangen en voorraad tankje goed reinigen.
- Alle wielen de remcilinders controleren.
- Remolie verversen ( je moet toch ontluchten).
Als de bus niet wil remmen is de kans op hoge kosten na een onbedoelde aanraking van een ander hoger als de kosten om de rem goed te behandelen.
Henk B
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 22 mei 2009, 22:33
door vanhooltje
daar heb je helemaal gelijk in Henk B.
Neem geen risico's met remmen, niet goed repareren of vervangen.
grt peter
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 25 mei 2009, 13:03
door bartje2012
Ok ik had het reservoir dus bijgevuld en heb de lekkage ontdekt,
heb een paar keer vooruit en weer achteruit gereden, met pompende rem beweging,
ik merkte dat ie elke keer wel druk opbouwde maar deze al snel weer verloor,
ook zakte het remvloeistof peil drastisch omlaag, eenmaal onder de bus kom ik tot de conclusie dat er een lekkage bevind boven bij de handremremkabel rechtsachter.
Hoe heet dit gedeelte van het remsysteem? zijn volgens mij de buisjes, haal ze er maar onderuit en kijken of er een scheur ofzo inzit.
Is dit zelf te vervangen icm met een meer ervaren sleutelaar? of toch adviseren het door de garage te laten doen?
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 25 mei 2009, 16:03
door Henk B
De 508 ken ik niet zo
Bij mijn 309 zit op de overeenkomende plaats de remdrukregelaar
Ik zou zeggen: Haal nog niets los, als er vuil innkomt ben je verder van huis.
Plaats eerst eens een fototje als je kan.
Henk B
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 25 mei 2009, 21:49
door DVIII
of het nu een 508 of iets anders is, er zit gewoon een scheur in de oude leiding , laten maken bij een deskundige of zelf een felssetje en 6 mm koperen leiding , nippels en een plekje om te sleutelen zoeken.
beide goede opties , en hulp krijg je hier genoeg.
als je onder je auto nog allemaal oude stalen leidingen hebt is het misschien een optie om alles te vernieuwen.
de lastafhankelijke remdrukregelaar is niet de boosdoener omdat die recht boven de achteras zit , en je lekkage juist voor de as. en dan moet het nog zijn dat er wel een moet hebben , die dingen zitten niet onder elke bus !
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 07 jun 2009, 09:17
door adrie
Peter 58 het vacuum gedeelte zit ten alle tijden aan de anderekant van de hoofdremcil. Men druk b.v. met 10kg/cm2 op het hoofd remcil. dit is te kort om te remmen door de opp.van het membraam wat midden in de rem bekrachtiger zit b.v. 700 cm2 en de onderdruk op 1 stel help de bekrachtiger met 700 x dus reken maar uit als hij aan de kant van de rem cil. zou zitten kan je hem niet in trappen.Om de bekrachtiging te testen zet men de motor uit en trapt men enige keren op het rem pendaal tot hij niet hoger komt en hou hde druk er op.Start daarna de motor en de vacuum van de motor of pomp help de druk te verhgen en het rempendaal gaat dus iets zkken.gea3
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 07 jun 2009, 15:14
door vanhooltje
Hallo adrie,
Je verhaal is duidelijk maar net als daveIII en ik zeggen hij zit toch echt aan de kant van de hoofd rem cilinder.
Door met je voet het pendaal in te drukken sluit je een klep die in verbinding staat met de kamer aan de kant van de hrc.
Doordat deze klep sluit zuigt de vacuum pomp de lucht weg uit deze kamer helft, zodat de piston die de hrc indrukt met kracht indrukt.
Zoek maar eens op google.
grt peter58
Re: Problemen Remdruk Mercedes 508
Geplaatst: 23 jun 2009, 08:02
door catch