Pagina 1 van 1

Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 25 mei 2009, 12:32
door Frank.fjph
Hoi deskundigen,

Na mijn noeste arbeid aan de 314 hoop ik nu rust te krijgen....... maar er staat nog ergens vermeld dat na 1000 km de kop nagetrokken zou moeten worden... :(
Nu heb ik ooit iets gezien/gehoord dat met de huidige koppakkingen, en (rek)boutenen aanhaalmethoden, dit niet meer nodig zou zijn..... :lol: :lol: 8)

Wie kan dit bevestigen...

Met dank
van Frank

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 25 mei 2009, 21:58
door DVIII
stond dat op een reclamevliegtuigsleep :lol: ?
nee laat je niet op het verkeerde been zetten , er is zoiets als gezond verstand en baat het niet , schaadt het niet.
er is nooit iets fout aan natrekken van kopbouten , als je zeker wilt zijn doe je de procedure per bout overnieuw.dus in het midden beginnen , per bout de laatste stap van het aandraaien controleren met de Moment sleutel.
alle pakkingen zetten , alleen op nieuwe auto's gelden nieuwe regels.
80 % van de montagefouten zijn te wijten aan laksheid en gemakzucht

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 26 mei 2009, 00:03
door Frank.fjph
Ha Dave,
OP jou zat ik te wachten, dat gezond verstand begrijp ik nog net, maar baat het niet dan schaad het niet .....gaat niet altijd op, denk ik..

Maar ter zake:
Het natrekken zoals je beschrijft is ook zoals ik het zou doen. Ik heb trouwens die methode ook toegepast toen ik een tijdje terug de kop monteerde met moer en draadeinden waarbij de laatste afbrak voordat zijn laatste gang bereikt was. Ik had toen nog 17 stuks bijna nieuwe koppbouten (twaalfkant) liggen, en heb toen een voor een alle draadeinden door de bouten vervangen: ging probleemloos. (behalve die ene, dat was meer werk... :( )

Wederom terug naar mijn kopbouten:
Oorspronkelijk staat er : 60 - 90 -110 / 120 Nm, dus 3 gangen.
De nieuwere (12 kant ipv 6 kant) bouten zouden na het max moment nog 90 graden moeten hebben en dan niet meer nagetrokken hoeven.

Heb van de dealer ook nog geen definitief antwoord gehad, kunnen we hier dus nog even discussieren

Frank

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 26 mei 2009, 00:09
door Leo
Van mij hoef je niks meer te doen Frank, het is gelukkig mijn motor niet. 8)

Maar ik begrijp dat je kopbouten al een keer gebruikt zijn?
Dan zou ik ze maar ff natrekken, want ze zijn al een keer uitgerekt.

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 31 mei 2009, 16:10
door Frank.fjph
Hier de antwoorden op de kopboutvragen:

1. Hergebruik bouten:
Volgens voorschrift moet je de boutlengte voor montage controleren, max.lengte: 112 mm, mijne waren ong 1 mm korter, dus OK

2. Verschillen in aanhaalmoment:

Motor met draadeinden en moeren: 60 ,90,110 Nm ( 3 gangen) en natrekken na 1000Km3
Met bouten, (zeskant) 60, 90, 120 Nm rest idem
Met (rek) bouten, twaalfkante kop:
lengte controleren, aanhalen 3 gangen 60, 90, 120Nm + 90 graden; natrekken niet meer nodig.

Bron: Mercedes -Benz, dit betreft uitsluitend de nieuwe laatste typen kopbouten ( onderdeelnr. 366.990.03.01

Nu het dilemma nog op te lossen wat ik ga doen, alleen 90 graden nadraaien of eerst losdraaien en dan opnieuw de juiste cyclus (evt eerst nogmaals lengte meten) ????


Frank

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 31 mei 2009, 20:47
door DVIII
als ik alles goed heb begrepen heb je nieuwe 12 kant bouten , en dan hoef je die niet na te trekken of zo . staat in je eigen informatie toch !
have fun

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 31 mei 2009, 23:46
door Frank.fjph
KLopt DAve, maar deze sukkel heeft bij montage de bouten alleen 60,90,120 Nm gedsaan en is de 90 graden vergeten.... :roll: :? :(

Re: Cilinderkkop natrekken ?? (OM 314)

Geplaatst: 01 jun 2009, 08:46
door DVIII
geeft toch helemaal niet , waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, zet de bouten gewoon nu maar een kwartslag aan, ik bedoel je bent er toch nog geen uren mee aan het draaien geweest ?
komt allemaal goed ! Dave.