Lowieke uit België

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Hi guys!

Hier lowieke dus: ik ben volop bezig met het inzamelen van info om me een 609 Krankenwagen van de Bundeswehr te kopen... Bedoeling is om hem achteraf op het gemak om te bouwen tot een leuke kampeerwagen.

Als er soms hier nog Belgen vertoeven die al doorheen de import-inschrijving-keuring-verbouwing-keuring molen gegaan zijn, ben ik meer dan geïnteresseerd in jullie ervaringen!

Groetjes uit Hasselt!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hi Lowieke,

Ik denk dat ik inmiddels wel mag zeggen dat ik enige ervaring heb met de invoer van voertuigen.... :roll:
een 608 uit Nederland,
een 817 uit Duitsland,
een Octavia uit Tsjechië (via Nederland),
een Condor uit Zwitserland
en nu zit ik middenin de homologatie van een Blue Bird, maar dat is een heel ander verhaal.

Vanuit Duitsland:
1)
Voor de Douane heb je nodig:
een factuur (ten bewijze dat de BTW in een EU-land is betaald)
de Fahrzeugschein
de (voor afgemeld gestempelde) Fahrzeugbrief (of een aparte Abmeldebescheinigung)
Je krijgt wat stempeltjes en een deels ingevuld roze formulier. Kosten: € 0.15.

2)
Voor de homologatie zou ik gebruik maken van de diensten van Daimler Benz in Sint-Pieters-Leeuw.
Ook al heb je een Duitse inschrijving, dan nog willen ze in Brussel voor de inschrijving als motorhome alles opnieuw! Je kunt zelf de remtrommels bij de Autokeuring gaan demonteren, maar voor € 99 doet DB alle administratie voor je. Duurt ca. 20 minuten.
Als je al zichtbaar begonnen bent met inbouwen en een tekening van de inbouw hebt, krijg je meteen een homologatie als "kampeervoertuig". Dan hoef je niet meer in de clinch met de Belasting op Inverkeerstelling!

3)
De afgifte van het certificaat van conformiteit door FOD DIV in Brussel kost ook € 99 (te betalen via Daimler Benz). Duur: ergens tussen de 3 en 6 maanden :twisted:

4)
Inschrijving via rose formulier + klever van verzekeringsmaatschappij + gelijkvormigheidscertificaat.

5)
Technische keuring.

Het is goed te doen, maar het duurt even!

Succes! Houd je ons op de hoogte? Altijd interessant!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Een eerste stap is gezet....

Na wat rondkijken naar interessante dingen bij Vebeg een voorzichtig bod gedaan op een 609D-KA van de brandweer van Frankfurt Am Main. Ze hebben me nu laten weten dat ik eerstdaags de factuur mag verwachten, waarna ik afspraak mag maken om hem af te halen. In dienst sinds 01/92, en volgens de chef werkplaats van de brandweer van Frankfurt in super staat. Het is wel een automaat, ik weet niet in hoeverre daar al veel mensen ervaring mee hebben?

Ik lees dat een aantal mensen een dergelijke 609 strippen van zijn ziekenwagen-interieur en hem dan laten "downgraden" tot een MTM van 3500 kg voor rijbewijs B. Is dat iets dat ook al eerder iemand in België gedaan heeft? Of lukt dat enkel bij onze Noorderburen?

Ik heb ondertussen MB in Sint-Pieters Leeuw inderdaad al gemaild ivm homologatie, maar is nog even wachten op antwoord voorlopig.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hi Lowieke,

Dat klinkt heel goed!
Of dat "Ablasten" naar 3500 kg mogelijk is, kunnen ze je in SPL vast wel vertellen.

Ik was ook helemaal geen automaat gewend. Maar onze Blue Bird heeft een "Allison tranny" en ik blijk er geen enkel probleem mee te hebben :-) Maar de stuurkolom zit recht voor me, zodat ik niet snel met de linkervoet de rem zal intrappen in de veronderstelling dat het de koppeling is...

Om een lichte vracht om te bouwen naar camper moet je de 20% formule respekteren.ttz
MTM-20% = TARRA van uw INGERICHTE motorhome
vb: Chevrolet VAN heeft een MTM van 3220kg.
20 % van 3220 = 644 kg
3220 kg - 644 = 2576 kg
2 personen = 200 kg
TARRA = 2376 kg

Dit wil zeggen dat uw busje als INGERICHTE (kook en slaapgelegenheid) camper met volle brandstoftank en eventueel volle watertank maximum 2376 kg mag wegen. Dan kan U met 2 personen gaan cruisen. Kijk eerst even na hoeveel het MTM van Uw voertuig is (zou kunnen worden) en dan kunnen je berekenen of er een mogelijkheid bestaat om van lichte vracht naar camper om te bouwen volgens het aantal personen die U wenst te vervoeren
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Lowieke uit België

Bericht door Clement »

Gegroet,


Toch even twee korrekties in verband met de 20%-regel zoals die in België voor zwerfwagens wordt toegepast:
1. Is enkel van toepassing als je je zwerfwagen inschrijft als kampeervoertuig
2. Je moet niet nog eens extra gewicht aftellen voor de personen aan boord. Die Chevrolet Van met een MTM van 3220 kg mag ingericht dus 3220 x 0,8 = 2576 kg wegen; een 3,5 tonner mag dus 2800 kg wegen. Wegen dient wel te gebeuren met volle watertanks, volle brandstoftanks, volle gasreservoirs, maar zonder personen aan boord.

Als dit achter de rug is wordt er, ook op basis van het resterende laadvermogen, voor het vaststellen van het mogelijk aantal zitplaatsen (mits deze materieel voorzien zijn volgens de wettelijke beschikkingen) een andere formule toegepast die ondermeer ook rekening houdt met de lengte van het voertuig.

Als ook dat achter de rug is kan je de baan op. De regel die dan nog geldt is dat je nooit aan het verkeer mag deelnemen wanneer je feitelijk gewicht op dat moment hoger is dan het MTM. Uiteraard zijn er nog andere beschikkingen in verband met de maximale belasting per as, enz.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hoi Clement,

Ik had dat sommetje gekopieerd van een Vlaams forum van mei 2009... Misverstanden alom, dus! Bedankt voor de correctie.
Daarop aansluitend: hanteren ze hetzelfde percentage bòven de 3500 kg? Zo ja, dan zitten we met een probleem. Maar ik kan me dat niet helemaal voorstellen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Lowieke uit België

Bericht door Clement »

Dag Ernst,


Of men dezelfde regel hanteert voor de zwaargewichten…? Als die ook als kampeervoertuig worden ingeschreven zie ik geen enkele reden van niet. Ik herinner me dat op een Vlaams forum iemand dezelfde bedenking maakte in verband met zijn eigen voertuig. Maar hoe dat verder ging herinner ik me niet – ik tracht alleen te onthouden wat voor mezelf nuttig is, en gezien mijn leeftijd is zelfs dié opgave soms al tevéél…

Ging je nog niet op informatiejacht naar de stationschef van de automobielinspektie? In jouw buurt, in Malle, is men erg behulpzaam. Misschien blijkt dan wel dat het inschrijven van Skoolie als vrachtwagen mogelijk is, en wie weet zelfs meer voor- dan nadelen heeft.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lowieke uit België

Bericht door DVIII »

goedemorgen Heren, ik heb nog geen 609 voertuigen onder de 3500 kg gezien die je met een normaal rijbewijs mag besturen in nederland. de importeur heeft geen type goedkeuring voor dit voertuig < 3500 kg . en dan is het zeer lastig om als privé bezitter dit voor elkaar te krijgen . de enige oplossing die ik zie voor dit probleem is het voertuig in duitsland al te laten keuren voor < 3500 kg . dit kan door de TUV .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Er is een handelaar in Assen die 508 en 609's aanbiedt, beiden zowel voor groot als klein rijbewijs. (Roelof) Hij heeft al een aantal 609's op die basis afgeleverd (beweert hij toch) mét Nederlands inschrijvingsbewijs <3.5t , en dat wordt in België aanvaard als referentie voor de inschrijving.

Voor mezelf heb ik de overweging gemaakt dat het toch wel interessant kan zijn om het technisch beschikbaar laadvermogen ook (tenminste ten dele) te gebruiken: als duikers hebben immers we nogal eens wat "extra gewicht" bij... Ik ga dus mijn rijbewijs C1 proberen te halen....
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Hij is thuis!

Bericht door Lowieke71 »

Donderdag heeft mijn schoonbroertje (want die heeft rijbewijs C) onze bus naar Hasselt gereden. Nu kunnen we eraan beginnen!
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Ben even een beetje stiller geweest (druk aan het demonteren van het interieur gegaan o.a.) maar bij deze toch even een status update.
Stap 1: De wagen in Frankfurt ingeschreven op een transit plaat en hem verzekeren was inderdaad super simpel (had ook nog een geldige TUV, en dat helpt wel blijkbaar) Mijn schoonbroertje heeft hem naar hier gereden voor me

Stap 2: Afspraak gemaakt met MB in Sint Pieters Leeuw: als het geen ziekenwagen was geweest maar een "normale" 609 had ik een gelijkvormigheidsattest voor vrachtwagen kunnen meekrijgen. Aangezien een ziekenwagen een aangepaste ophanging heeft kon dit echter niet. (MTM is "slechts" 4800 kg) De procedure voor een "enig voertuig" dient gevolgd te worden. MB regelt alles voor je, alleen kost het hele gedoe dan ineens wel 400 euro. Dat was 2 maanden geleden. Normalerwijze zou ik tussen nu en een maand het homologatiebewijs als vrachtwagen moeten aankrijgen. Met een beetje geluk heb ik tegen dan ook mijn rijbewijs C behaald.

Stap 3: electrische installatie in orde brengen. De loshangende multikabels van commando-centrale, van GPS en funk-installatie allemaal afgekoppeld, het ziekenbed (met een hydraulische groep van 1500 Watt!) gedemonteerd, de batterijen van de 24V huishoudinstallatie vervangen, omvormer / lader voor een 12V huishoudinstallatie geplaatst, achteruitrijcamera geplaatst....

Stap 4: begonnen met de inrichting: aan de achterzijde een rekkenstructuur uit 18 mm betonplex, bekleed met alu traanplaat van 2.5 / 5 mm en zoutwaterbestendig afgekit. (we zijn duikers) waarboven het bed zal komen.

Onderweg bijgeleerd van Ernst, van Grenzgenger en nog enkele vriendelijke en ondersteunende mensen hier. Waarvoor véél dank overigens! Als we elkaar ooit langs de weg tegenkomen, moet ik jullie zeker een biertje!

Nog een beetje hangende vragen:
- zoals gezegd begin ik ermee te rijden als vrachtwagen. Weet er iemand soms of dat "per definitie" betekent dat het volledige tussenschot moet blijven staan?
- ik heb via via een DVD gekregen waarop het zgn WIS staat. Het kan natuurlijk zijn dat ik gewoon oerdom ben, maar ik vind daar dus niet in terug hoe ik een bestuurderszetel moet demonteren, of hoe de regeling van het gaspedaal er nu juist uit ziet. Er zijn ook mensen die spreken van "Werkstatthandbucher", maar bestaat dat ook voor de 609? en zoja, waar vind een mens dat?
- Er wordt hier op het forum nogal vaak smalend gedaan over het al dan niet draaibaar zijn van de zetels van een 609. De ene beweert dat het "vlotjes" gaat mbv zgn universele plateau's, de andere zegt dat het absoluut onmogelijk is. Ik zou eigenlijk graag eens iemand tegenkomen die effectief in een 609 zijn stoelen draaibaar gemaakt heeft.
- moest er iemand maatschetsen oid van een 609 hebben, zou ik best iets over hebben voor een copie ervan!

Beste groetjes!

Ludo
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Lowieke uit België

Bericht door bancras »

Een paar antwoorden:
- een nieuwe 609 was te bestellen vanaf fabriek met of zonder tussenschot. Je mag dus het schot ook weghalen. Of Belgie nog speciale eisen heeft, weet ik niet.
- het demonteren van de bestuurdersstoel is heel eenvoudig: stoel opklappen, de gasveer aan de stoel losmaken, de twee boutjes van de scharnieren aan de voorkant van de stoel losmaken en je tilt de stoel er zo uit.
- een werkplaatshandboek heb ik ook nog niet kunnen vinden. Zo'n WIS-programma heb ik ook op mijn computer staan maar het valt niet mee om te vinden wat je zoekt. Ik houd me dus ook aanbevolen voor informatie over een echt werkplaatshandboek.
Groeten, Bob.
Laatst gewijzigd door bancras op 28 nov 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hallo Ludo,

Ik zie zo 1-2-3 geen Vario-consoles (vermoedelijk alweer te oud, de meeste kopers willen kennelijk plastiek van hooguit het afgelopen jaar), maar bij JAK en Reimo hebben ze universele draaiconsoles. En zo zijn er ongetwijfeld nog tientallen leveranciers. Als je je tenminste niet aan een eigen constructie durft te wagen (ik heb bij de technische control nog nooit iemand onder m'n stoel zien kijken!). Ook bij Campercenter in Turnhout hebben ze universele consoles.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Carlo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2009, 03:40

Re: Lowieke uit België

Bericht door Carlo »

Ik heb ook interesse om een krankenwagen 609 in te voeren,maar vraag me af hoe ik hem hier (Geraardsbergen) ga krijgen.Kan dit met de platen van mijn gewone auto?

Carlo
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Dag Carlo,

Mijn 609 kwam van bij de brandweer, en had dus een Fahrzeugbrief (vergelijk het met een inschrijvingsbewijs) en dat ging eigenlijk redelijk vlotjes (tot zover, de procedure is nog niet helemaal afgelopen, homologatie je weet wel...) Als je een militaire 609 koopt heeft die geen Fahrzeugbrief, maar enkele een soort van "leveringsbon" vanwegen MB aan de Bundeswehr. Ik denk dat in dat geval een en ander wel ietsje moeilijker wordt.

In mijn geval ben ik dus gewoon naar Frankfurt gereden, met de papieren van de wagen naar een verzekeringsmakelaar gegaan (google even op transit-plaat, en je vindt er wel één), om een transit-verzekering af te sluiten (kan voor enkele dagen, een maand of een half jaar). Wat ze er je ook van vertellen, hiermee is je wagen BA verzekerd volgens de richtlijnen van de EU. De verzekering wordt afgeleverd op chassisnummer, niet op nummerplaat, maar ze is perfect in orde. Vandaar rijd je door naar het ordnungsamt om (met de papieren van de wagen én de verzekering) je wagen laten in te schrijven voor een transit-plaat. In principe zou je hier het voertuig moeten bij je hebben, want ze zouden hem moeten kunnen "bekijken" vooraleer je de platen te leveren. Als je echter uitlegt dat je toch moeilijk met een wagen zonder platen kan rondrijden, ook al is het onderweg naar het ordnungsamt, zijn ze echter heel redelijk. Bel of mail gewoon even een paar weken op voorhand om een en ander duidelijk af te spreken, en dan valt dat reuze mee. Denk er misschien aan om je verzekering en je platen iets langer geldig te laten dan 3 dagen, want dan kan je met die platen ook nog je homologatie in orde brengen (ik ben er mee naar MB in Sint Pieters Leeuw geweest.) Het gaat immers nog even duren eer je je Belgische platen gaat hebben.

Als je nog meer wil weten, doe gerust een mailtje, of stel de vraag hier op het forum: je leert hier bij aan 200 per uur!

Ludo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hallo Carlo,

Als je een voertuig koopt waarbij een Fahrzeugbrief en een Fahrzeugschein horen, kun je via het Gemeentehuis een 5-daaagse inschrijving krijgen, voor - ik meen me te herinneren - ca. € 90. Deze inschrijving is inclusief BA- (NL: WA-) verzekering en twee platen, herkenbaar aan de datum in een rood vlak aan de rechterzijkant.
Als je je wagen van een garage koopt, is het volkomen acceptabel om te bedingen dat zij voor die platen zorgen. Spreek wel duidelijk de ingangsdatum af, want vijf dagen zijn zó voorbij!

Nog een tip: als je bij de Douane de wagen gaat invoeren (je hoeft de auto niet bij je te hebben), vertel dan dat de verkoper het voertuig is komen brengen en dat het nu op eigen terrein staat voor ombouw (even aannemende dat dat laatste ook zo is). Anders pakken ze je voor de Verkeersbelasting vanaf de datum van aankoop.

Op een wagen rechtstreeks van de BW zal ergens BTW moeten worden betaald. In ambtelijke termen: het voertuig moet worden vrijgemaakt in het economisch verkeer. Gelukkig is dat in België niet al te moeilijk: als je een geloofwaardige factuur hebt, is dat meteen de dagwaarde. [Kom daar in NL eens om, maar dat terzijde...] Maar daarna is er nog een typekeuring nodig, want militaire wagens hoeven ook geen Europees gelijkvormigheidsattest te hebben. Over zo'n "keuring als enig voertuig" hebben Ludo en ook ik al het een en ander op dit forum geschreven. Je hebt daar vooral een lange adem voor nodig, want de molens bij de FOD malen zeer langzaam :twisted:

Nog een aanvulling: als je een in Duitsland ingeschreven civiel voertuig koopt, kun je het met de koper op een akkoordje gooien, dat je op de bestaande platen naar huis rijdt (op zijn verzekering of na een telefoontje naar jouw makelaar, de mijne is erg coulant!) en dat je na aankomst thuis de platen losschroeft en per post terugstuurt. Dan wordt de wagen in Duitsland afgemeld en worden de TÜV-stickers weggefreesd en als je daarna de platen weer terug kunt krijgen, schroef je ze er gewoon weer op... Ik ben al ettelijke malen naar Geel op en neer gereden op Duitse platen (wel na telkens een mailtje naar mijn verzekeringsmakelaar). Je documenten kloppen dan gewoon met de platen, mocht je ooit aangehouden worden.
Formeel mag je niet in enig Europees land rijden - als je daar woont - met een voertuig dat niet in dat land is ingeschreven (en waarvoor in dat land belasting is/wordt betaald), maar ritten naar de technische control e.d., die duidelijk horen bij de invoerprocedure, worden gedoogd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Carlo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 nov 2009, 03:40

Re: Lowieke uit België

Bericht door Carlo »

Ok,
Dank u wel voor de snelle informatie.Ik zal verder nog wat dit forum doorspitten en anders meld ik het wel als er nog bijkomende vragen zijn.

Vriendelijke groeten,
Carlo
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: Lowieke uit België

Bericht door Lowieke71 »

Dag iedereen,

Nog even wat nieuws vanuit Hasselt. Deze week is de "homologatie als enig voertuig" toegekomen, dus hebben we ons maar ingeschreven in het dikke boek van de heilige DIV, waarbij we als beloning een kentekenplaat mee naar huis kregen. De verzekering is ook in orde, dus nu hem toch maar eens terug dichtschroeven en ermee richting keuring rijden.

Het rijbewijs C werd ondertussen behaald. (is spijtig genoeg vooral een centenkwestie...) De eerste kasten zitten er in, het onderstel voor het permanent bed is klaar.

De bijrijdersbank voor twee personen heb ik er uit gehaald, en in de plaats de chauffeursstoel (met batterijbak!) geplaatst van een engelse (linkssturende) 609 takelwagen. Mijn huishoudbatterijen hebben een degelijke thuis gevonden. Met het tussenschot en het verlaagd plafond boven de cabine er uit, is het inderdaad perfect te doen om op te staan en naar achter te wandelen. Wat me wel is opgevallen, is dat er een hele boel electra in gemonteerd was die achteraf gewoon met doorgeknipte voedingskabels is blijven zitten. Een tracking device, een centrale vergrendeling en startonderbreking die geactiveerd kon worden door een badge...

Enfin, het begint allemaal een beetje op model te komen, en volgende week zijn we waarschijnlijk wel een eerste ritje aan het maken... dat ziet er dus goed uit.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lowieke uit België

Bericht door Admin »

Hoi Lowieke,

Proficiat met je homologatie en met je rijbewijs.

Van dat "enig voertuig" droom ik nog wel eens, als ik zwaar getafeld heb (vrij naar Sonneveld). Kennelijk scheelt het een heleboel of ze een merk kennen of niet...

Succes met de verdere inbouw!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast