Inbouw Webasto
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Inbouw Webasto
Een groot vraagteken
We liepen tegen een gebruikte Webasto waterverwarming aan (DBW2010) met een paar kilo extra accessoires.
Na het bekijken van het service manual (van Internet gedownload) gaat het wel lukken alles aan te sluiten en zo nodig te repareren.
Ik houd echter één onderdeel over: een terugslagklep (nr 127 80A) met twee slangpilaren vóór en twee slangpilaren achter de kogelklep. Alle aansluitingen Ø 18 mm.
Heeft iemand er enig idee van waarvoor die klep nodig is en waar hij hoort te worden aangebracht?
Alvast bedankt!
Ernst
We liepen tegen een gebruikte Webasto waterverwarming aan (DBW2010) met een paar kilo extra accessoires.
Na het bekijken van het service manual (van Internet gedownload) gaat het wel lukken alles aan te sluiten en zo nodig te repareren.
Ik houd echter één onderdeel over: een terugslagklep (nr 127 80A) met twee slangpilaren vóór en twee slangpilaren achter de kogelklep. Alle aansluitingen Ø 18 mm.
Heeft iemand er enig idee van waarvoor die klep nodig is en waar hij hoort te worden aangebracht?
Alvast bedankt!
Ernst
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hallo Kees,
Ongetwijfeld heeft het daarmee te maken, maar waarom? En hoe?
Bij mijn vorige, oranje bus zaten Webasto en motor gewoon in serie, allebei verwarmden ze dus elkaar (en de interieurverwarming).
De vraag blijft dus nog even staan. Misschien moet ik binnenkort gewoon Webasto maar eens bellen, in mijn ervaring zijn ze erg vriendelijk.
In elk geval bedankt voor je reactie.
Groeten,
Ernst
Ongetwijfeld heeft het daarmee te maken, maar waarom? En hoe?
Bij mijn vorige, oranje bus zaten Webasto en motor gewoon in serie, allebei verwarmden ze dus elkaar (en de interieurverwarming).
De vraag blijft dus nog even staan. Misschien moet ik binnenkort gewoon Webasto maar eens bellen, in mijn ervaring zijn ze erg vriendelijk.
In elk geval bedankt voor je reactie.
Groeten,
Ernst
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Wat ik niet begrijp over het koelwater van de motor en webasto gewoon aan elkaar te koppelen is het volgende
je combineerd twee systemen met elkaar
ten eerste verlies je enorm veel warmte van de webasto naar de radiator van de wagen
ten tweede lijkt het mij denkbaar dat indien een van bijde systemen lekt je nog verwarming en koelvloeistof hebt
normaal als je de warmte van de motor wil gebruiken voor de verwarming dien je daar een warmte wisselaar tussen te zetten en blijven bijde systemen van elkaar gescheiden
groetjes Johan
je combineerd twee systemen met elkaar
ten eerste verlies je enorm veel warmte van de webasto naar de radiator van de wagen
ten tweede lijkt het mij denkbaar dat indien een van bijde systemen lekt je nog verwarming en koelvloeistof hebt
normaal als je de warmte van de motor wil gebruiken voor de verwarming dien je daar een warmte wisselaar tussen te zetten en blijven bijde systemen van elkaar gescheiden
groetjes Johan
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hoi Johan,
Ik denk dat jij warmtewisselaars "normaal" vindt door je voorgeschiedenis in de scheepvaart. Daar pas je ze vaak toe om zuiver koelwater door de motor te laten circuleren, terwijl de eigenlijke koeling gebeurt met zeewater (als je geen kimkoeling hebt, tenminste).
Standkachels staan zover ik weet altijd gewoon in het koelsysteem, zodat je maar één circulatiepompje nodig hebt. Van huis uit is de bedoeling dat je een voorverwarmde motor start, zodat er minder slijtage optreedt. Die verwarmde cabine is slechts een neveneffect, waar wij, decadent als we zijn, graag gebruik van maken
En natuurlijk gebruik je een warmtewisselaar in je boiler, anders smaakt het drinkwater binnen de kortste keren naar slechte Oostenrijkse wijn en daar moet je van houden...
Als je een verwarming ontwerpt die met een heel verschillende druk werkt als de motor (hoger of lager), zul je inderdaad jouw oplossing moeten kiezen, maar ik ben dat in trucks of autobussen nog nooit tegengekomen.
En met dat al weet ik nog steeds niet waar die terugslagklep thuishoort :?
Groeten alledrie!
Ernst
Ik denk dat jij warmtewisselaars "normaal" vindt door je voorgeschiedenis in de scheepvaart. Daar pas je ze vaak toe om zuiver koelwater door de motor te laten circuleren, terwijl de eigenlijke koeling gebeurt met zeewater (als je geen kimkoeling hebt, tenminste).
Standkachels staan zover ik weet altijd gewoon in het koelsysteem, zodat je maar één circulatiepompje nodig hebt. Van huis uit is de bedoeling dat je een voorverwarmde motor start, zodat er minder slijtage optreedt. Die verwarmde cabine is slechts een neveneffect, waar wij, decadent als we zijn, graag gebruik van maken
En natuurlijk gebruik je een warmtewisselaar in je boiler, anders smaakt het drinkwater binnen de kortste keren naar slechte Oostenrijkse wijn en daar moet je van houden...
Als je een verwarming ontwerpt die met een heel verschillende druk werkt als de motor (hoger of lager), zul je inderdaad jouw oplossing moeten kiezen, maar ik ben dat in trucks of autobussen nog nooit tegengekomen.
En met dat al weet ik nog steeds niet waar die terugslagklep thuishoort :?
Groeten alledrie!
Ernst
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
terugslagklep
Hallo Ernst,
Ik heb de webasto uit mijn bus (508, ex ambu) verwijderd, maar de door jou omschreven klep met in totaal 4 aansluitingen (?) herken ik niet.
Er zit wel een terugslagklep ('blauw bolletje') bij de aansluitingen bovenop de motor maar deze heeft in mijn herinnering twee aansluitingen.
Ik heb er helaas geen foto van en de bus staat 20 km verderop...
De functie van deze klep heb ik ook nog niet doorgrond, maar wil dezelfde aansluitingen wel weer gaan gebruiken voor de Truma en de slaolieverwarmer.
ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen.
groet, Herman
Ik heb de webasto uit mijn bus (508, ex ambu) verwijderd, maar de door jou omschreven klep met in totaal 4 aansluitingen (?) herken ik niet.
Er zit wel een terugslagklep ('blauw bolletje') bij de aansluitingen bovenop de motor maar deze heeft in mijn herinnering twee aansluitingen.
Ik heb er helaas geen foto van en de bus staat 20 km verderop...
De functie van deze klep heb ik ook nog niet doorgrond, maar wil dezelfde aansluitingen wel weer gaan gebruiken voor de Truma en de slaolieverwarmer.
ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen.
groet, Herman
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Voor alle belangstellenden:
Ik heb zojuist een lang en aangenaam gesprek gehad met een techneut van Webasto. Ze zijn daar altijd even vriendelijk!
De uitleg van de klep is: vooral als de heater ver van de motor is geplaatst, gaat er veel warmte verloren doordat je niet alleen de ruimte (b.v. in een touringcar), maar ook de motor verwarmt. Door het dubbele T-stuk met terugslagklep toe te passen kun je de ruimte verwarmen met de dieselkachel of met de motorwarmte, maar voorkom je bovenbedoeld verlies.
Omdat het voorverwarmen van de motor, voordat je 's winters gaat rijden, voor mij ook een van de voordelen van de Webasto is, vraag ik me af of ik niet toch weer gewoon alles in serie zal zetten.
Ik verwacht nog een tekening per fax, Als die wat verder verduidelijkt, zet ik die ook wel hier neer.
Groeten,
Ernst
Ik heb zojuist een lang en aangenaam gesprek gehad met een techneut van Webasto. Ze zijn daar altijd even vriendelijk!
De uitleg van de klep is: vooral als de heater ver van de motor is geplaatst, gaat er veel warmte verloren doordat je niet alleen de ruimte (b.v. in een touringcar), maar ook de motor verwarmt. Door het dubbele T-stuk met terugslagklep toe te passen kun je de ruimte verwarmen met de dieselkachel of met de motorwarmte, maar voorkom je bovenbedoeld verlies.
Omdat het voorverwarmen van de motor, voordat je 's winters gaat rijden, voor mij ook een van de voordelen van de Webasto is, vraag ik me af of ik niet toch weer gewoon alles in serie zal zetten.
Ik verwacht nog een tekening per fax, Als die wat verder verduidelijkt, zet ik die ook wel hier neer.
Groeten,
Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Ik heb een schematisch plaatje gemaakt n.a.v. de ontvangen fax.
Ik moet er nog even op broeden, in welke richting de circulatiepomp van de Webasto en in welke richting de waterpomp van de motor draaien. Zoals het hier getekend is, is het voor mij niet geheel logisch.
Commentaar nog steeds welkom :shock:
Prettig weekend, nu eerst het gras maaien, voordat de bui komt...
Ernst
Ik moet er nog even op broeden, in welke richting de circulatiepomp van de Webasto en in welke richting de waterpomp van de motor draaien. Zoals het hier getekend is, is het voor mij niet geheel logisch.
Commentaar nog steeds welkom :shock:
Prettig weekend, nu eerst het gras maaien, voordat de bui komt...
Ernst
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
terugslagklep
Johan,
Ja, je uitleg lijkt mij juist.
De terugslagklep zorgt er voor dat er geen 'kortsluitstroom' ontstaat wat de koeling van de motor zou kunnen belemmeren.
Maar waar zou jij de 'bypass' plaatsen om het verwarmingscircuit los te koppelen van het motorkoelingcircuit ?
Als je deze plaatst over de terugslagklep verliest de klep zijn functie en moet je meerdere afsluiters plaatsen... (?)
groet, Herman
Ja, je uitleg lijkt mij juist.
De terugslagklep zorgt er voor dat er geen 'kortsluitstroom' ontstaat wat de koeling van de motor zou kunnen belemmeren.
Maar waar zou jij de 'bypass' plaatsen om het verwarmingscircuit los te koppelen van het motorkoelingcircuit ?
Als je deze plaatst over de terugslagklep verliest de klep zijn functie en moet je meerdere afsluiters plaatsen... (?)
groet, Herman
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hier heb ik de flow getekend zoals die blijkt uit een Webasto-plaatje (andere kachel, personenwagen, zelfde dubbel T-stuk met terugslagklep).
Met de pijlen wordt een en ander een stuk helderder. Van de thermostaatklep linksonder heb ik geen specificaties kunnen vinden.
Maar het lijkt toch niet mijn oplossing te worden, want het voorverwarmen van de motor wil ik er wel in houden.
Groeten,
Ernst
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
Hoi Ernst, Sylvia
je maakt het wel spannender met de dag
Dat de motor voorverwarmd word lijkt me geen probleem de retour leiding van de warmtewisselaar is aan gesloten aan de waterpomp en dat water komt er vast niet koud aan
de bewuste t klep is nu raadsel nr 2 is dit zeker een thermostaatklep?
Mischien regelt die de max temp die je op je verwarming van de camper wil.
mischien wil je geen 90 graden op je warmte wisselaars in het woongedeelte en dient die klep als bypas
Groetjes Johan,manuela,Jonathan
je maakt het wel spannender met de dag
Dat de motor voorverwarmd word lijkt me geen probleem de retour leiding van de warmtewisselaar is aan gesloten aan de waterpomp en dat water komt er vast niet koud aan
de bewuste t klep is nu raadsel nr 2 is dit zeker een thermostaatklep?
Mischien regelt die de max temp die je op je verwarming van de camper wil.
mischien wil je geen 90 graden op je warmte wisselaars in het woongedeelte en dient die klep als bypas
Groetjes Johan,manuela,Jonathan
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
terugslagklep
Hallo Ernst,
eindelijk de tijd gehad om een fotootje te maken.
zoals je ziet klopt je schema, ik heb alleen geen 'T-klep' gevonden.
groet, Herman
eindelijk de tijd gehad om een fotootje te maken.
zoals je ziet klopt je schema, ik heb alleen geen 'T-klep' gevonden.
groet, Herman
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: terugslagklep
Hoi Herman,
Mooie scherpe foto, ook de grote versie. Die T-klep heb ik ook verder nergens kunnen vinden :-( Het schema komt van een Amerikaanse site (ook daar schijnt Webasto het goed te doen) en heeft betrekking op een personenauto. Misschien voor gebruik in Noord-Canada?
V.w.b. het vermogen benodigd om de motor voor te verwarmen:
Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren :x
Het verhaal rond de olie is precies waarom de standkachel is uitgevonden! Niet voor de kouwelijke chauffer
Ik heb wel eens gelezen van grondverzetmachines in Alaska en brandweerwagens in Scandinavië die 's nachts de carterpan verwarmden met een electrische spiraal, aangesloten op stroom van de wal. Of die spiraal ingebouwd was of dat de chauffeur er een straalkacheltje onder zette, weet ik niet meer.
Misschien iemand anders?
Groeten,
Ernst
Mooie scherpe foto, ook de grote versie. Die T-klep heb ik ook verder nergens kunnen vinden :-( Het schema komt van een Amerikaanse site (ook daar schijnt Webasto het goed te doen) en heeft betrekking op een personenauto. Misschien voor gebruik in Noord-Canada?
V.w.b. het vermogen benodigd om de motor voor te verwarmen:
Daar heb je wat werk aan gehad! Was ik dus te lui voor... IK neem aan dat de berekening klopt, dan heeft mijn Webasto (11.6 kW) dus ca. 3.4 maal zo weinig tijd nodig voor dezelfde opwarming. Daarbij ga ik voorbij aan het feit dat een OM366A meer massa heeft dan een OM314.Herman en Saskia schreef:Uitgangspunten:
stel de motor massa is 400 kg
de Soortelijke warmte coëfficiënt van staal is 42,9 W/(m·K) buiten is het b.v. - 10 C de motor liefst +10 C , dat is een verschil van 20 C. (= 20 K) (een groter verschil zal minder vaak voorkomen denk ik, daar ik niet van de winter en zeker niet van wintersport houd).
De formule:
Q = (T1 - T2 ) m c
Q = energie in W (Watt)
T1 = begintemperatuur in K (Kelvin)
T2 = eindtemperatuur in K (Kelvin)
m = massa in kg
c = Soortelijke warmte van staal in W / (m·K) (42,9)
de uitkomst:
Q = 20 * 400 * 42,9
Q = 343200 W (34,3 kW)
De Truma levert 3400 W / (ik neem aan per uur), = 3,4 kW / uur dus dan is de motor binnen 10 uur............
enigzins...........warm..........
(als alle warmte in de motor komt en deze tussentijds niet afkoelt...) Dus motor warm blijven stoken en af en toe starten om warmer te draaien ...
Wat we met een koude start willen vermijden is het (kortstondig) gebrek aan smering van voldoende dunne olie.
Eigenlijk zouden we de olie in het carter alleen hoeven opwarmen, of zie ik dit verkeerd ?
Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren :x
Het verhaal rond de olie is precies waarom de standkachel is uitgevonden! Niet voor de kouwelijke chauffer
Ik heb wel eens gelezen van grondverzetmachines in Alaska en brandweerwagens in Scandinavië die 's nachts de carterpan verwarmden met een electrische spiraal, aangesloten op stroom van de wal. Of die spiraal ingebouwd was of dat de chauffeur er een straalkacheltje onder zette, weet ik niet meer.
Misschien iemand anders?
Groeten,
Ernst
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Hallo Ingo,
Dank voor de aanvulling, Dit vind ik nu leuk van dit forum !
Mijn warmtecoefficient heb ik snel van het net geplukt en waarschijnlijk niet goed naar de eenheden gekeken ....
Quote van Ernst :
"Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren"
Inderdaad, er zat dus een fout in de waarde van de warmtecoeficient.
Maar genoeg theorie, laten we wat empirische ervaringen verzamelen:
een OM314 motor verwarmen gedurende 30 minuten bij 10 C met een kachel die 11,6 kW kan leveren wordt 60 C.
zijn er nog andere ervaringen onder de dubbelluchters ?
Wat is de minimale temperatuur van een dieselmotor om deze 'schadevrij' te kunnen starten ?
Dank voor de aanvulling, Dit vind ik nu leuk van dit forum !
Mijn warmtecoefficient heb ik snel van het net geplukt en waarschijnlijk niet goed naar de eenheden gekeken ....
Quote van Ernst :
"Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren"
Inderdaad, er zat dus een fout in de waarde van de warmtecoeficient.
Maar genoeg theorie, laten we wat empirische ervaringen verzamelen:
een OM314 motor verwarmen gedurende 30 minuten bij 10 C met een kachel die 11,6 kW kan leveren wordt 60 C.
zijn er nog andere ervaringen onder de dubbelluchters ?
Wat is de minimale temperatuur van een dieselmotor om deze 'schadevrij' te kunnen starten ?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
hallo Ben,
Mee eens, bij een koude start de eerste km rustig aan doen.
Maar als ik aanneem dat het gemiddeld niet kouder wordt dan -15 C heeft voorverwarmen dus geen zin ?
Dus hoef ik het hele voorverwarmverhaal niet in te bouwen in mijn bus ?
Mee eens, bij een koude start de eerste km rustig aan doen.
Maar als ik aanneem dat het gemiddeld niet kouder wordt dan -15 C heeft voorverwarmen dus geen zin ?
Dus hoef ik het hele voorverwarmverhaal niet in te bouwen in mijn bus ?
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
hoi
voorverwarmen van de motor is hier niet noodzakelijk maar het is wel leuk dat de motor het woongedeelte van de camper verwarmt terwijl hij loopt.
je kan dit water ook gebruiken om een boiler te verwarmen.
dus dit syteem instaleren doe je eigenlijk niet om de motor te verwennen
maar om een lekkere warme camper te hebben of warm water
groetjes uit het natte Antwerpen
Johan;
voorverwarmen van de motor is hier niet noodzakelijk maar het is wel leuk dat de motor het woongedeelte van de camper verwarmt terwijl hij loopt.
je kan dit water ook gebruiken om een boiler te verwarmen.
dus dit syteem instaleren doe je eigenlijk niet om de motor te verwennen
maar om een lekkere warme camper te hebben of warm water
groetjes uit het natte Antwerpen
Johan;
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten