Inbouw Webasto

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Inbouw Webasto

Bericht door Admin »

Een groot vraagteken :?: :?: :?:

We liepen tegen een gebruikte Webasto waterverwarming aan (DBW2010) met een paar kilo extra accessoires.
Na het bekijken van het service manual (van Internet gedownload) gaat het wel lukken alles aan te sluiten en zo nodig te repareren.
Ik houd echter één onderdeel over: een terugslagklep (nr 127 80A) met twee slangpilaren vóór en twee slangpilaren achter de kogelklep. Alle aansluitingen Ø 18 mm.

Heeft iemand er enig idee van waarvoor die klep nodig is en waar hij hoort te worden aangebracht?

Alvast bedankt!
Ernst
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

hoi Ernst

kan dit wellicht iets te maken hebben met de mogelijkheid om ook warmte uit het koelwatersysteem van de motor te halen of om juist andersom de motor voor te warmen?



met vriendelijke groet

Kees Visser (heeft nog wel een oranje bus)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Kees,

Ongetwijfeld heeft het daarmee te maken, maar waarom? En hoe?

Bij mijn vorige, oranje bus zaten Webasto en motor gewoon in serie, allebei verwarmden ze dus elkaar (en de interieurverwarming).

De vraag blijft dus nog even staan. Misschien moet ik binnenkort gewoon Webasto maar eens bellen, in mijn ervaring zijn ze erg vriendelijk.

In elk geval bedankt voor je reactie.
Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Wat ik niet begrijp over het koelwater van de motor en webasto gewoon aan elkaar te koppelen is het volgende
je combineerd twee systemen met elkaar
ten eerste verlies je enorm veel warmte van de webasto naar de radiator van de wagen
ten tweede lijkt het mij denkbaar dat indien een van bijde systemen lekt je nog verwarming en koelvloeistof hebt
normaal als je de warmte van de motor wil gebruiken voor de verwarming dien je daar een warmte wisselaar tussen te zetten en blijven bijde systemen van elkaar gescheiden
groetjes Johan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Johan,

Ik denk dat jij warmtewisselaars "normaal" vindt door je voorgeschiedenis in de scheepvaart. Daar pas je ze vaak toe om zuiver koelwater door de motor te laten circuleren, terwijl de eigenlijke koeling gebeurt met zeewater (als je geen kimkoeling hebt, tenminste).

Standkachels staan zover ik weet altijd gewoon in het koelsysteem, zodat je maar één circulatiepompje nodig hebt. Van huis uit is de bedoeling dat je een voorverwarmde motor start, zodat er minder slijtage optreedt. Die verwarmde cabine is slechts een neveneffect, waar wij, decadent als we zijn, graag gebruik van maken :lol:

En natuurlijk gebruik je een warmtewisselaar in je boiler, anders smaakt het drinkwater binnen de kortste keren naar slechte Oostenrijkse wijn en daar moet je van houden...

Als je een verwarming ontwerpt die met een heel verschillende druk werkt als de motor (hoger of lager), zul je inderdaad jouw oplossing moeten kiezen, maar ik ben dat in trucks of autobussen nog nooit tegengekomen.

En met dat al weet ik nog steeds niet waar die terugslagklep thuishoort :?

Groeten alledrie!
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi ernst
feit blijft dat je als je de kachel aan steekt enorm veel energie verliest langs de radiator van de motor (diesel) 1.? € aan de pomp
voor de klep hep ik ook geen verklaring vooral omdat er twee ingangen aan zijn bij webasto gaan ze er zeker meer over weten
groetjes
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dat verlies via de radiator valt wel mee, want zolang de thermostaat niet geopend is, circuleert het water uitsluitend door motor-standkachel-verwarmingsunits-(boiler).

Ik ga zo eens even naar Kampen bellen. Als ze iets zinnigs te melden hebben, publiceer ik dat hier.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

terugslagklep

Bericht door Herman508 »

Hallo Ernst,

Ik heb de webasto uit mijn bus (508, ex ambu) verwijderd, maar de door jou omschreven klep met in totaal 4 aansluitingen (?) herken ik niet.
Er zit wel een terugslagklep ('blauw bolletje') bij de aansluitingen bovenop de motor maar deze heeft in mijn herinnering twee aansluitingen.
Ik heb er helaas geen foto van en de bus staat 20 km verderop...
De functie van deze klep heb ik ook nog niet doorgrond, maar wil dezelfde aansluitingen wel weer gaan gebruiken voor de Truma en de slaolieverwarmer.
ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen.

groet, Herman
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Voor alle belangstellenden:

Ik heb zojuist een lang en aangenaam gesprek gehad met een techneut van Webasto. Ze zijn daar altijd even vriendelijk!

De uitleg van de klep is: vooral als de heater ver van de motor is geplaatst, gaat er veel warmte verloren doordat je niet alleen de ruimte (b.v. in een touringcar), maar ook de motor verwarmt. Door het dubbele T-stuk met terugslagklep toe te passen kun je de ruimte verwarmen met de dieselkachel of met de motorwarmte, maar voorkom je bovenbedoeld verlies.

Omdat het voorverwarmen van de motor, voordat je 's winters gaat rijden, voor mij ook een van de voordelen van de Webasto is, vraag ik me af of ik niet toch weer gewoon alles in serie zal zetten.

Ik verwacht nog een tekening per fax, Als die wat verder verduidelijkt, zet ik die ook wel hier neer.


Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi Ernst

Je zou ook een bypas kunnen voor zien dan kan je het voorverwarmen van de motor zelf regelen
groetjes johan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Johan,

Die kant zit ik ook op te denken. En een kraan met de stand "zomer" en "winter".

Ik krijg nog een fax van Webasto, maar die is er nog niet.

Groeten, ook aan Manuela en Jonathan,
Ernst
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb een schematisch plaatje gemaakt n.a.v. de ontvangen fax.
Afbeelding

Ik moet er nog even op broeden, in welke richting de circulatiepomp van de Webasto en in welke richting de waterpomp van de motor draaien. Zoals het hier getekend is, is het voor mij niet geheel logisch.

Commentaar nog steeds welkom :shock:

Prettig weekend, nu eerst het gras maaien, voordat de bui komt...
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hallo

als ik het zo zie dan zorgt deze klep er enkel voor dat het water van de motor niet verplicht door de webasto moet en als de circulatie pomp van de webasto draait deze het water in de juiste richting stuwt.
groetjes
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

terugslagklep

Bericht door Herman508 »

Johan,

Ja, je uitleg lijkt mij juist.
De terugslagklep zorgt er voor dat er geen 'kortsluitstroom' ontstaat wat de koeling van de motor zou kunnen belemmeren.
Maar waar zou jij de 'bypass' plaatsen om het verwarmingscircuit los te koppelen van het motorkoelingcircuit ?
Als je deze plaatst over de terugslagklep verliest de klep zijn functie en moet je meerdere afsluiters plaatsen... (?)

groet, Herman
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi

we gingen van de stelling uit dat deze klep er voor zorgde dat er geen warm water naar de motor kon vandaar de bypas
volgens het schema kan dit echter wel
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Afbeelding
Hier heb ik de flow getekend zoals die blijkt uit een Webasto-plaatje (andere kachel, personenwagen, zelfde dubbel T-stuk met terugslagklep).

Met de pijlen wordt een en ander een stuk helderder. Van de thermostaatklep linksonder heb ik geen specificaties kunnen vinden.

Maar het lijkt toch niet mijn oplossing te worden, want het voorverwarmen van de motor wil ik er wel in houden.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Hoi Ernst, Sylvia
je maakt het wel spannender met de dag
Dat de motor voorverwarmd word lijkt me geen probleem de retour leiding van de warmtewisselaar is aan gesloten aan de waterpomp en dat water komt er vast niet koud aan

de bewuste t klep is nu raadsel nr 2 is dit zeker een thermostaatklep?
Mischien regelt die de max temp die je op je verwarming van de camper wil.
mischien wil je geen 90 graden op je warmte wisselaars in het woongedeelte en dient die klep als bypas
Groetjes Johan,manuela,Jonathan
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

terugslagklep

Bericht door Herman508 »

Hallo Ernst,

eindelijk de tijd gehad om een fotootje te maken.
zoals je ziet klopt je schema, ik heb alleen geen 'T-klep' gevonden.

groet, Herman

Afbeelding
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: terugslagklep

Bericht door Admin »

Hoi Herman,

Mooie scherpe foto, ook de grote versie. Die T-klep heb ik ook verder nergens kunnen vinden :-( Het schema komt van een Amerikaanse site (ook daar schijnt Webasto het goed te doen) en heeft betrekking op een personenauto. Misschien voor gebruik in Noord-Canada?

V.w.b. het vermogen benodigd om de motor voor te verwarmen:
Herman en Saskia schreef:Uitgangspunten:
stel de motor massa is 400 kg
de Soortelijke warmte coëfficiënt van staal is 42,9 W/(m·K) buiten is het b.v. - 10 C de motor liefst +10 C , dat is een verschil van 20 C. (= 20 K) (een groter verschil zal minder vaak voorkomen denk ik, daar ik niet van de winter en zeker niet van wintersport houd).

De formule:

Q = (T1 - T2 ) m c

Q = energie in W (Watt)
T1 = begintemperatuur in K (Kelvin)
T2 = eindtemperatuur in K (Kelvin)
m = massa in kg
c = Soortelijke warmte van staal in W / (m·K) (42,9)

de uitkomst:

Q = 20 * 400 * 42,9
Q = 343200 W (34,3 kW)

De Truma levert 3400 W / (ik neem aan per uur), = 3,4 kW / uur dus dan is de motor binnen 10 uur............
enigzins...........warm..........
(als alle warmte in de motor komt en deze tussentijds niet afkoelt...) Dus motor warm blijven stoken en af en toe starten om warmer te draaien ...

Wat we met een koude start willen vermijden is het (kortstondig) gebrek aan smering van voldoende dunne olie.
Eigenlijk zouden we de olie in het carter alleen hoeven opwarmen, of zie ik dit verkeerd ?
Daar heb je wat werk aan gehad! Was ik dus te lui voor... IK neem aan dat de berekening klopt, dan heeft mijn Webasto (11.6 kW) dus ca. 3.4 maal zo weinig tijd nodig voor dezelfde opwarming. Daarbij ga ik voorbij aan het feit dat een OM366A meer massa heeft dan een OM314.

Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren :x

Het verhaal rond de olie is precies waarom de standkachel is uitgevonden! Niet voor de kouwelijke chauffer :wink:

Ik heb wel eens gelezen van grondverzetmachines in Alaska en brandweerwagens in Scandinavië die 's nachts de carterpan verwarmden met een electrische spiraal, aangesloten op stroom van de wal. Of die spiraal ingebouwd was of dat de chauffeur er een straalkacheltje onder zette, weet ik niet meer.

Misschien iemand anders?

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi
er bestaan elektrische elementen die je in de plaats van de vriesplaatjes in het koelwater van de motor plaatst dan steek je de motor gewoon in het stopcontact
voor de olie meen ik ergens gezien te hebben steken ze een element via de peilstok in het carter

Groetjes Johan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ingo Oldenkamp schreef:

Afbeelding


Nu, exacter berekend, blijft de conclusie dat een Truma wat krap bemeten is om een OM314 voor te verwarmen. Maar daar is-ie ook niet voor bedacht :shock:

Overigens rijden in onze gematigde klimaatzone verreweg de meeste vrachtwagens zonder standkachel rond.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Hallo Ingo,

Dank voor de aanvulling, Dit vind ik nu leuk van dit forum !
Mijn warmtecoefficient heb ik snel van het net geplukt en waarschijnlijk niet goed naar de eenheden gekeken ....

Quote van Ernst :
"Bij nader inzien vraag ik me af of we de som goed maken, want als je 's morgens in mijn 608 (ook een OM314) bij b.v. 10 C (283 K) de motor startte na een half uurtje standkachel, floepte de thermometer onmiddellijk naar ca. 60 C. Dat kan ik niet helemaal rijmen met jouw 10 uren"

Inderdaad, er zat dus een fout in de waarde van de warmtecoeficient.
Maar genoeg theorie, laten we wat empirische ervaringen verzamelen:

een OM314 motor verwarmen gedurende 30 minuten bij 10 C met een kachel die 11,6 kW kan leveren wordt 60 C.

zijn er nog andere ervaringen onder de dubbelluchters ?

Wat is de minimale temperatuur van een dieselmotor om deze 'schadevrij' te kunnen starten ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

hallo Ben,

Mee eens, bij een koude start de eerste km rustig aan doen.
Maar als ik aanneem dat het gemiddeld niet kouder wordt dan -15 C heeft voorverwarmen dus geen zin ?
Dus hoef ik het hele voorverwarmverhaal niet in te bouwen in mijn bus ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

hoi
voorverwarmen van de motor is hier niet noodzakelijk maar het is wel leuk dat de motor het woongedeelte van de camper verwarmt terwijl hij loopt.
je kan dit water ook gebruiken om een boiler te verwarmen.

dus dit syteem instaleren doe je eigenlijk niet om de motor te verwennen
maar om een lekkere warme camper te hebben of warm water
groetjes uit het natte Antwerpen
Johan;
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten