24V->12V systeem, final check

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
TeKnoID

24V->12V systeem, final check

Bericht door TeKnoID »

Hallo mede sleutelaars,

Na veel op het forum gelezen te hebben over mogelijke 24V-12V indelingen heb ik vorig jaar een setup gebouwd maar dit bleek niet toereikend te zijn. Ik sta nu voor een complete verbouwing van onze bus en wil het goed voor elkaar hebben.
Hieronder het voorgesteld systeem en daarbij wat vragen.

Ik heb een 508 legerambulance (NL) uit 1987. Het auto gedeelte is 24V (koplampen, etc) en de motor wordt gestart met 2 12V accu’s. Voordat ik start moet ik een “accu-knop” op het dashboard indrukken, waarna ik een harde klik hoor onder de stoel. Ik heb begrepen dat hij nu de accu’s in serie zet zodat er met 24V gestart kan worden. Als de motor loopt is er een spanning over de 2 accu’s van 28,0 V dus ik neem aan dat er een 28V dynamo in zit.

Tot zo ver kloppen mijn aanamens?

Allereerst de 2 problemen waar ik tegenaanliep in mijn huidige setup.
• Ik heb een 24V->12V omvormer nog van het leger gebruikt om mijn 12V HH accu op te laden, dit bleek niet sterk
genoeg, werd heet en mijn accu werd niet voller, kennelijk verbruikte de koelkast net zo veel of meer dan de omvormer kon leveren. Als ik de koelkast op gas liet, ging het namelijk wel goed.
• Ik had een relais tussen de omvormer en de HH accu geplaatst om te voorkomen dat de start accus werden leeggetrokken. Dit relais schakelde inderdaad in als ik de “accu-knop” indrukte (en er 13,8V uit de omvormer kwam), maar als ik de “accu-knop” uit zette ging hij niet uit en leek er wel stroom terug te lopen, wat zorgde voor een zwak licht in het dashboard. Een correctere aansluiting van het relais zal dit probleem wel oplossen (dus echt op de D+ van het contact ipv via de uitgang van de omvormer).

Maar ik heb wel een sterkere laadomvormer nodig!

Nu wil ik mijn huishoudaccu (onderhousvrije 120AH (ik dacht calcium)) laden via een 24V->12V laadomvormer. Ik heb daarvoor 2 opties gevonden:

http://www.waeco.com/nl/268_850.php?hir ... igID=11978

en:

http://www.proostenelectronics.nl/Produ ... product/19

De eerste geeft volgens de papieren 13,8V wat volgens mij niet voldoende is om de accu volledig vol te laden. Maar daar is hij wel voor bedoeld volgens de omschrijving. Ook laad deze via het UI-karakteristiek. De 2de geeft de hogere 14,2V af, maar er staat verder niks over UI-karakteristiek, waardoor ik bang ben dat als ik 8 uur achter elkaar rijd, de accu schade oploopt door te veel lading. Beiden bieden de mogelijkheid om geschakeld te worden door de D+ lijn, dus een relais is niet meer nodig. Wat denken jullie, welke van de 2 is het meeste geschikt voor mijn situatie, of zijn er nog betere (wel lettend op klein budget)?

Verder heb ik wel eens gelezen dat de acculader niet meer amperage mag zijn dan 25% van de accucapaciteit (in mijn geval 30A dus). Dan zit ik met een 40A omvormer wel goed toch? Aangezien de koelkast ook nog een kleine 10A wegsnoept tijdens het rijden. Maar: Ik heb proberen te kijken of ik kon zien hoeveel ampere mijn dynamo geeft, maar kon nergens een stickertje vinden. Ik hoop dat de 28V dynamo genoeg amperage kan leveren voor die 40A laadomvormer zodat ik niet tijdens het rijden ook mijn start accu’s leegtrek. Hebben jullie enig idee? Of kan ik beter safe spelen en een 30A laadomvormer kopen. Ik heb het vermoeden dat we maximaal een week stil gaan staan en dat we over het algemeen stukken tussen de 4 en de 8 uur gaan rijden, gemiddeld gezien natuurlijk.

Nog 1 ding dan: ik heb de 2 start accu’s net getest (nadat ze 24h niet geladen/ontladen waren) en 1 geeft keurig 12,8V maar de andere 12,4V. Ik weet dat je 2 gelijke accu’s moet hebben, maar ik denk dat vorige eigenaar 12V van die “slechte” accu heeft getrokken. Is dit een te groot verschil? Moet ik 2 nieuwe aanschaffen voordat ik een grote reis (8-12 maanden) ga maken? Of houden ze het zo nog wel even uit?

Mocht ik nu later een extra 12V HH-accu willen bijplaatsen, kan ik die dan gewoon via een diodebrug aan de andere 12V HH-accu koppelen, toch?

Na veel lezen en zelf proberen heb ik al redelijk begrip gekregen, maar voordat ik mijn definitieve setup bouw wilde ik het toch nog even met wat kenners overleggen.
Hopelijk hebben jullie nog nuttige bijdragen!

Alvast bedankt!

(het is een beetje lang geworden, maar dacht: beter te veel info dan te weinig)
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: 24V->12V systeem, final check

Bericht door Admin »

TeKnoID schreef:Ik heb een 508 legerambulance (NL) uit 1987. Het auto gedeelte is 24V (koplampen, etc) en de motor wordt gestart met 2 12V accu’s. Voordat ik start moet ik een “accu-knop” op het dashboard indrukken, waarna ik een harde klik hoor onder de stoel. Ik heb begrepen dat hij nu de accu’s in serie zet zodat er met 24V gestart kan worden. Als de motor loopt is er een spanning over de 2 accu’s van 28,0 V dus ik neem aan dat er een 28V dynamo in zit.

Tot zo ver kloppen mijn aanamens?
Nee. Die harde klik zet je accu's niet in serie, want dat staan ze altijd al. Als koplampen en dynamo 24 V zijn, is het hele voertuig 24 V. Die harde klik is vermoedelijk een relais dat de plus doorschakelt naar de startmotor. Lijkt overdreven, maar het is wel militair... Ik heb ooit een schema van de Nederlandse militaire 508 gehad, maar kan het nu niet vinden. Mogelijk iemand anders wel.
Allereerst de 2 problemen waar ik tegenaanliep in mijn huidige setup.
• Ik heb een 24V->12V omvormer nog van het leger gebruikt om mijn 12V HH accu op te laden, dit bleek niet sterk
genoeg, werd heet en mijn accu werd niet voller, kennelijk verbruikte de koelkast net zo veel of meer dan de omvormer kon leveren. Als ik de koelkast op gas liet, ging het namelijk wel goed.
1 Die omvormer is om een 12 V mobilofoon te voeden. Er komt ca. 13.8 V uit en dat is niet genoeg om een accu vol te laden. Zie elders op dit forum. Zoekterm "laadomvormer".
2 Een absorptiekoelkast trekt een stuk meer dan een mobilofoon. Vandaar.
• Ik had een relais tussen de omvormer en de HH accu geplaatst om te voorkomen dat de start accus werden leeggetrokken. Dit relais schakelde inderdaad in als ik de “accu-knop” indrukte (en er 13,8V uit de omvormer kwam), maar als ik de “accu-knop” uit zette ging hij niet uit en leek er wel stroom terug te lopen, wat zorgde voor een zwak licht in het dashboard. Een correctere aansluiting van het relais zal dit probleem wel oplossen (dus echt op de D+ van het contact ipv via de uitgang van de omvormer).
Klopt.
Maar ik heb wel een sterkere laadomvormer nodig!
Klopt ook.
Nu wil ik mijn huishoudaccu (onderhousvrije 120AH (ik dacht calcium)) laden via een 24V->12V laadomvormer. Ik heb daarvoor 2 opties gevonden:
http://www.waeco.com/nl/268_850.php?hir ... igID=11978
en:
http://www.proostenelectronics.nl/Produ ... product/19

De eerste geeft volgens de papieren 13,8V wat volgens mij niet voldoende is om de accu volledig vol te laden. Maar daar is hij wel voor bedoeld volgens de omschrijving. Ook laad deze via het UI-karakteristiek. De 2de geeft de hogere 14,2V af, maar er staat verder niks over UI-karakteristiek, waardoor ik bang ben dat als ik 8 uur achter elkaar rijd, de accu schade oploopt door te veel lading. Beiden bieden de mogelijkheid om geschakeld te worden door de D+ lijn, dus een relais is niet meer nodig. Wat denken jullie, welke van de 2 is het meeste geschikt voor mijn situatie, of zijn er nog betere (wel lettend op klein budget)?
Lastig te zeggen. Beide zijn redelijk bekende merken in motorhomeland. Ik zou bij de technische diensten van beide leveranciers informeren of de verstrekte gegevens wel volledig zijn en kloppen.
Verder heb ik wel eens gelezen dat de acculader niet meer amperage mag zijn dan 25% van de accucapaciteit (in mijn geval 30A dus). Dan zit ik met een 40A omvormer wel goed toch? Aangezien de koelkast ook nog een kleine 10A wegsnoept tijdens het rijden. Maar: Ik heb proberen te kijken of ik kon zien hoeveel ampere mijn dynamo geeft, maar kon nergens een stickertje vinden. Ik hoop dat de 28V dynamo genoeg amperage kan leveren voor die 40A laadomvormer zodat ik niet tijdens het rijden ook mijn start accu’s leegtrek. Hebben jullie enig idee? Of kan ik beter safe spelen en een 30A laadomvormer kopen. Ik heb het vermoeden dat we maximaal een week stil gaan staan en dat we over het algemeen stukken tussen de 4 en de 8 uur gaan rijden, gemiddeld gezien natuurlijk.
Standaard heeft een 508 maar een 25 A alternator. Maar voor het leger is er ongetwijfeld een SA (Sonderausführung) geleverd. Dat kan 55 of 100 A zijn. Met een stroomtang en een bijna lege accu moet je dat kunnen meten.
Nog 1 ding dan: ik heb de 2 start accu’s net getest (nadat ze 24h niet geladen/ontladen waren) en 1 geeft keurig 12,8V maar de andere 12,4V. Ik weet dat je 2 gelijke accu’s moet hebben, maar ik denk dat vorige eigenaar 12V van die “slechte” accu heeft getrokken. Is dit een te groot verschil? Moet ik 2 nieuwe aanschaffen voordat ik een grote reis (8-12 maanden) ga maken? Of houden ze het zo nog wel even uit?
Het is lastig in de toekomst kijken. Maar accu's zijn wereldwijd te koop...
Mocht ik nu later een extra 12V HH-accu willen bijplaatsen, kan ik die dan gewoon via een diodebrug aan de andere 12V HH-accu koppelen, toch?
Kàn, maar dan krijg je de achterste niet vol, want die diode snoept ook zo'n 0.7 V van de spanning af. Beter is het een zwaardere huishoudaccu aan te schaffen. Eventueel twee parallel, maar dan wel gelijke accu's.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
TeKnoID

Bericht door TeKnoID »

Bedankt voor de snelle respons!

Goed om te horen dat het meeste wel klopt.

Eens kijken of ik ergens een stroomtang kan lenen. Die zet ik dan toch gewoon tussen de draad die van dynamo naar 1 van de 2 startaccu's gaat?
Ik zal ook eens contact opnemen met de producenten van de omvormers.

ik houd jullie op de hoogte!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nee, zo'n tang zet je om de kabel.

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin

TeKnoID

Bericht door TeKnoID »

ah kijk eens, das nog makkelijker! :)

Net met Waeco aan de lijn gehangen. Hun "laadomvormer" geeft wel echt 13,8V wat volgens hun overeenkomt met als je hem met een 12V dynamo zou laden. En dit zou toereikend zijn voor mijn toepassing.
Maar nu heb ik dus mijn accu's nooit 100% vol, dat is ten eerste jammer omdat ik dan eventueel te kort kom als ik wat langer stil sta. en het is geloof ik ook niet optimaal voor de accu's. Of is dit gemierenneuk? :roll:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beslist geen gemiereneuk :P
Maar om te bepalen wat je capaciteit zou moeten zijn, moet je eerst weten hoe lang je zoudt willen stilstaan, welke verbruikers je dan hoe lang zoudt willen aan hebben en of je nog alternatieve energiebronnen hebt (paal, zonnepaneel, ...). Al die berekeningen gaan wel degelijk uit van een volle accu. Die je vervolgens niet verder dan 50 % behoort te ontladen (percentage voor een semitractieaccu).
Andersom: bij een bepaalde accucapaciteit kun je ook je maximale verblijf op dat leuke plekje berekenen.
Groeten,

Ernst / Admin

GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Nog 2 aanvullingen:

1. de NL ambu heeft de 55A dynamo/alternator
2. de accuknop bedient de massarelais, dat is de flinke klap die je hoort, dit grote relais zit ingebouwd in een kastje
bij de bestuursinstap en zorgt ervoor dat de - (min) van je accuset aan het chassis komt te liggen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
TeKnoID

Bericht door TeKnoID »

Ok bedankt voor de info! (55A, das genoeg!)

Heb inmiddels contact gehad met beide Laadomvormer producenten. deel het even met jullie:

de Waeco geeft idd maar 13,8V (en geeft 5A minder dan in de beschrijving vermeld, ivm overhitting problemen eerder), dus deze valt af aangezien 13,8V meer een onderhouds voltage is ipv laadspanning. Ook al vertelde zij mij dat het wel genoeg zou zijn, aangezien het overeenkomt met een dynamo.

de Proosten electronics is standaard ook 13,8V maar kan hoger afgesteld worden, 14,2V is daarbij standaard voor de laadomvormer, maar op verzoek kan het ook hoger. Dat is voor een lood-calcium accu misschien wel interessant aangezien die een nog hoger voltage wensen (14,4V-14,8V). Helemaal vol krijgen wordt door alleen te rijden lastig, daarvoor heb je toch echt een geavanceerde lader (op 230V) nodig. Maar deze lijkt wel de beste oplossing voor mijn situatie.

Nu op zoek naar een grotere accu, 105 Ah waarvan je maar 50-60% kan gebruiken is toch wat weinig als je soms meerdere dagen stil wil staan.

Dat is ook nog een hele uitzoek klus. AGM-accu's zijn natuurlijk de top, maar je betaald er ook naar. 230Ah semi tractie is een optie, maar die zijn niet onderhoudsvrij, en hebben ook een hogere zelf ontlading dan de gesloten calcium varianten, maar wel weer een langere levensduur.
Bij www.advitek.nl vond ik overigens wel scherpe prijzen voor verschillende accu's.
wesse321

Bericht door wesse321 »

Hallo TeKnoID,
Eigenlijk is jouw probleem/keuze net zoiets als de mijne alleen in mijn geval was de omvormer/lader overleden.
Komt nu een Mastervolt DC-DC omvormer-lader in die wel voldoende laad en ook nog in fases, dus nadat de accu vol is alleen druppels gewijs. Dus je accu kan daar niet van stuk gaan. In mijn geval laad de lader 20Ah maar je hebt hem ook in 10Ah. Dus als je een uurtje of 5 rijd heb je resp. 100 of 50 Amp. geladen. Ik moet wel die van 20Ah hebben, want mijn HH accu is 200Ah.
Daarnaast heb ik ook een gewone 230 V lader die 25A bulk laad en vervolgens 5A en uiteindelijk ondersladen (druppelen)als je eens aan de paal staat of thuis op de oprit. En dan is je accu wel echt goed vol. En blijft ook goed.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

wesse321 schreef:In mijn geval laad de lader 20Ah maar je hebt hem ook in 10Ah. Dus als je een uurtje of 5 rijd heb je resp. 100 of 50 Amp. geladen.
Bovenstaande is een veel voorkomend denkfoutje.
Een lader of dynamo gaat - afhankelijk van de accu-ladingstoestand - de laadstroom al vrij snel terugregelen.
Ook is het rendement van een accu lang geen 100%. Je moet er dus veel meer inpompen dat dat je er ooit uit kunt halen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
wesse321

Bericht door wesse321 »

Hoi Leo,
Natuurlijk is ook zo, want een accu die voor de helft leeg is zal in het begin de volle mep krijgen, maar was maar even voor het idee. Als ik nu een wat lege HH accu aan de 230 lader (25Ah) zet gaat het de eerste paar uurtjes ook erg snel, maar het duurt bijna de hele dag voordat de accu echt vol is.
DVIII

Bericht door DVIII »

ooit had ik een accu met aan de zijkant ingebouwde zuurweegbolletjes, die zag je in de loop van de laadcyclus als drie broertjes samen naar boven klimmen , de eerste cel eerst en de laatste cel was als laatste vol. En met de gegevens van de universeelmeter heb ik toen uit kunnen rekenen wat de weerstand was van een cel bij het laden. als je het voor je ziet is dat erg prettig om de theorie op te nemen. die theorie geeft je de mogelijkheid aan de slag te gaan met de echte cijfers ! . Ook je 13,8 volt laadspanning laadt de accu op , maar als het vermogen bv 20 watt is dan is dat 13,8 gedeeld door 20 is 0,675 ampére. terwijl als je dan 15 volt of zo laadt praat je al meteen over 0,75 ampére , dat is dus een significant verschil, gaap ! . om het verschil nu niet helemaal belachelijk te maken , zoek iets wat veel stroom kan leveren en niet te hoge spanning zal gaan doorlaten. je zal opmerken dat leveranciers dat geen leuke vraag vinden. dat is namelijk de moeilijkheid van een goede 24> naar 12 volt lader !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Als je toch helemaal bij nul wil beginnen, dan is mijn systeem ook nog een mogelijkheid..
(al vaker geschreven, dus niet allemaal roepen dat ik vervelend begin te worden... :roll: )

Ik heb 2 sets semitractie batterijen: 1 set alleen 24 volt in serie geschakeld voor voertuig, en een set omschakelbaar van serie (24V) in parrallel (12V).
Dus in totaal heb ik 4 accu's van 95 a 100 Ah, die 2 aan 2 identiek en even oud zijn.

Het systeem is als volgt:

Tijdens rijden worden de start accus normaal geladen, de boordaccu's scakel ik handmatig voor vertrek op 24V (in serie dus). Voor de zekerheid zit er een scheidingsrelais (70A) tussen gestuurd door laadcontrolelamp, dus alleen bij lopende motor verbonden.

Zodra we de bestemming bereikt hebben schakel ik de accu's weer parrallel (12V) en heb ik 2 x 100 Ah beschikbaar (( nou ja 50% daarvan)

Een ander aspect dat ik opgelost heb is het voeden van de koelkast: daarvoor heb ik het element van 12 V vervangen door een van 24 V, zodat daarvoor geen omvormer of zo nodig is.
Bovendien heb je niet van die zware kabels nodig als met 12 V. (stroom is maar 4 A ipv ruim 8A)

Voordeel:
1. Simpel systeem (als je het door hebt) dat geen electronica bevat die stuk kan gaan.
2. Voordelig: speciale schkelaar kost een paar tientjes en thats all. Als je koelkastelem. vervangt komt daar nog wat bij (ik betaalde 60 guldens)
3. Je kunt eventueel ook nog gebruik maken van de boordaccus om de koelkast tijdens kortere stops op de in 24V geschakelde accus te laten doorlopen.(alleen bij lange afstanden doen!!)
4. Jekunt in geval van nood de accusets wisselen ( bij mij alleen de kabels omzetten)
Nadeel:
1. Handmatige bediening, dus nadenken in je vakantie......... :shock:
2. Een tweede kleinere accu met 220V / 12V lader/voeding voor als je walstroom hebt /aan de paal staat is wel handig erbij.

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

OK maar daarmee stap je dus over het probleem heen dat je geen ongelijke accu(s) parallel kunt koppelen om te laden.
je systeem werkt maar er zit een oneffenheidje in !
wesse321

Bericht door wesse321 »

DVIII schreef: het vermogen bv 20 watt is dan is dat 13,8 gedeeld door 20 is 0,675 ampére. terwijl als je dan 15 volt of zo laadt praat je al meteen over 0,75 ampére , dat is dus een significant verschil, gaap ! . om het verschil nu niet helemaal belachelijk te maken , zoek iets wat veel stroom kan leveren en niet te hoge spanning zal gaan doorlaten. je zal opmerken dat leveranciers dat geen leuke vraag vinden. dat is namelijk de moeilijkheid van een goede 24> naar 12 volt lader !
Goedemorgen Dave,
Ik snap hmm niet zo goed, je hebt het over vermogen van 20 watt??, Maar zo'n lader/omvormer heeft toch een vermogen in Amperés?
Met andere woorden als ik je goed begrijp levert de omvormer/lader die ik wil inbouwen, maar iets van 0,7 amperé op per uur???
En wat bedoel je met de moeilijkheid een goede 24> naar 12 volt lader ![/quote]
Ik ben niet zo electro technisch onderlegd, dacht dat ik het net een beetje had begrepen :?
Alvast bedankt voor je nadere uitleg.

Frank,
Mooi idee de hele wagen 24 volt, maar als je in donker rijdt en moeders wil wat opzoeken onder het rijden, kan er geen lichtje aan of even de handen wassen ofzo. De koelkast trouwens die zet ik thuis bij vertrek op gas en komt er pas weer af als ik weer thuis ben. Heb dan ook 70 liter LPG bij me en die koelkast gebruikt maar 0,25kg per dag, dus dat houd die wel even vol. Daarbij komt dat de koelkast ergggg koud is op gas. Zelfs in de vriezer blijven de ijsjes etc. keihard. En voor de kosten hoef je het dan ook niet te laten, want het gas kostte deze week in Almere slechts 40 cent/l. Dus ongveer 10 ct per dag voor perfecte koeling, daar wil ik voorlopig niets anders voor gaan bedenken. Oja bedenk ik me opeens achter de koelkast heb ik twee ventilatortjes op 12 volt, die ook draaien tijdens het rijden dus ook dat gaat niet op 24V.
DVIII

Bericht door DVIII »

alle theorie is om je daden beter te verklaren en te optimaliseren. je hebt eigenlijk al een keuze gemaakt met de proosten 40 Ampére step down lader .dat is een geweldige oplossing waar we in principe al de hele tijd naar op zoek zijn.
je kunt namelijk niet gaan knoeien met straight doorkoppelen (wel gelijke spanning) en maar hopen dat het goedgaat.
accu's die je aan elkaar koppelt die niet gelijk zijn eten elkaar als het ware op !.
nog even een stukkie theorie, Een accu die geladen wordt kan alleen veel stroom opnemen als de accu erg leeg is ,om de volgende reden; hoe voller de accu hoe hoger de spanning , we hebben al uitgerekend dat er net zo veel stroom loopt als de spanning toelaat.
Dus als de accu voller raakt neemt de laadstroom vanzelf af (als je niet hoger dan 14,4 volt gebruikt) (voor een loodaccu)
Zijn we er dan ? , in dit stadium wel. Als je dit gebruikt kom je aan de normale garantie en levensduur van je accu's.
er zijn ook druppelladers en cyclische laders . die doen een beetje of in het tweede geval aan conditie training voor de accu. die laden en ontladen in een programma als de accu zo goed als vol is. Dit om een betere performance te houden als je bijvoorbeeld nooit gebruik maakt van je voertuig , dit geldt soms voor brandweerwagens , noodaggeregaten en alarminstallaties . daar wordt de accu alleen gebruikt om een stroomonderbreking op te vangen. dus als de accu een jaar of langer niet aanspreken, is deze met een goede laadcontole installatie nog tip top in orde.
winand

Bericht door winand »

@Teknoid:
Ik denk dat er kwa prijs een enorm verschil zit tussen de Waeco en de Proosten, niet onbelangrijk?
(nieuwsgierig; wat kosten ze?)
De proosten is in te stellen op een hogere spanning, ideaal voor je calcium accu dus!
De Proosten lijkt me een goede keus. Tevens zijn het kwaliteitsprodukten en ze leveren goede ondersteuning.
Heb zelf een 220V Lader van Proosten (voorloper van deze), waarmee ik mijn calcium accu's van tijd tot tijd flink mee oplaad. Zeer tevreden over.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Wat moeilijk allemaal! Stap over op 230 volt en vergeet alle 12 volt troep. Een knappe omvormer/lader bv een Victron Multiplus (ik heb er nog een van 1600 watt te koop), wat stopcontacten verbonden met 3 draden (aarde, plus en min) en klaar is Kees. Koop via Marktplaats een leuke koelkast en je koelingsproblemen zijn ook opgelost. Maar waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?
DVIII

Bericht door DVIII »

Maxer, ik denk dat je voorbij gaat aan een essientiele vraag in dit topic. er is geen toepassingsprobleem maar een opslagprobleem . dus het simpeler maken met een omvormer naar 220 volt , die je zelf te koop hebt is geen oplossing en geen antwoord op de vraag ! (eerder spam)
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Dave,

Jouw reactie is me uit het hart gegrepen!

Maar kijk er ook eens zo naar: elke zelfbouwer weet zeker dat hij de ultieme oplossing heeft verzonnen en geïmplementeerd. En die ultieme oplossing moet ook aan alle minder getalenteerde zelfbouwers worden voorgesteld, nee, als het eventjes kan: opgedrongen. Dat een korte, hoge, teruggekeurde MB 508 DG in detail afwijkt van een Volvo B10M-61 qua beschikbare laadstroom, bergruimte en draagvermogen, daar moeten we niet te zwaar aan tillen. En alle zelfbouwers hebben ook een even goed gevulde portemonnee...

Waarde lezers, denk hier eens over na. Iemand suggesties aan de hand doen: prima! Iemand behoeden voor uitglijers: nog beter! Maar lees de vraagstelling eerst eens kritisch door, misschien twee keer, en probeer je in de vraagsteller te verplaatsen.

Dat wilde ik even gezegd hebben. Sans rancune, Nico, want vrijwel iedereen is zo enthousiast over de zelf gevonden oplossingen, dat hij/zij vindt dat die ook voor anderen zouden moeten werken...
Groeten,

Ernst / Admin

Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Hij hoeft die omvormer niet te kopen hoor, daar ging het niet om. Wat mij wel opvalt is dat velen de moeilijke oplossingen zoeken terwijl het allemaal veel eenvoudiger kan. Ik beweer niet de ultieme oplossing te hebben, zo die al bestaat, maar wel een eenvoudige. Er zijn er die 24, 12 en 230 volt aan boord hebben, in mijn ogen overkill want als je een 24 volt systeem hebt dan heb je toch aan een uitbreiding naar 230 volt voldoende? Financieel ben je dan zeker niet duurder uit, eerder goedkoper want alle 12 volt apparaatjes zijn 1. slecht en 2. duur en 3. werken niet zoals een 230 volt appraat wel werkt, goed en betrouwbaar. Koop maar eens een caravankoelkast of een 230 volt huishoudkoelkast van vergelijkbare afmetingen. Ten eerste koelt die huishoudkoelkast veel beter en ten tweede is ie stukken goedkoper en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij mij geen 12 volt rommel en zeker geen omvormers om van 24 12 volt te maken, dat is helemaal de achterdeur uit. Dan kun je er maar beter een 12 volt dynamo bij plaatsen. Maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Nico,

Je onderschrijft eens te meer wat ik heb gepost :cry:

Ik heb - lang geleden - iemand voor gek verklaard die in een 24 V truck een 12 V woongedeelte wilde inbouwen.... Ik wist het beter!
Pas later kwam ik er achter dat hij voor een prikje een zo goed als nieuwe over de kop geslagen caravan had gekocht en dus vrijwel z'n hele interieur al in z'n loods had staan.
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Frank.fjph schreef:Als je toch helemaal bij nul wil beginnen, dan is mijn systeem ook nog een mogelijkheid..
(al vaker geschreven, dus niet allemaal roepen dat ik vervelend begin te worden... :roll: )

Ik heb 2 sets semitractie batterijen: 1 set alleen 24 volt in serie geschakeld voor voertuig, en een set omschakelbaar van serie (24V) in parrallel (12V).
Dus in totaal heb ik 4 accu's van 95 a 100 Ah, die 2 aan 2 identiek en even oud zijn.

Frank
Ik snap je systeem, creatief en slim. Maar bij mij zijn de accu´s na anderhalfjaar helemaal op het einde. ik heb ze serie parralel staan (4x100 ah 12v accu's worden een bank van 24v 200ah). Ik was al gewaarschuwd (Leo en Anton) maar eigenwijs als ik was toch geprobeerd. Moet nu iets anders gaan verzinnen.

Alle apparaten 220v op een dikke omvormer (4500w, die 1600w vind ik persoonlijk wat aan de lichte kant) werkt prima. Zou niet anders willen.
Neig nu naar 2 accu's van 230Ah die ik parralel wil zetten.

Grt dennis

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

@ Dennis,
Heeft het ter ziele gaan van de accu's niet meer met het (veel) te diep ontladen en dat een paar keer te vaak, dan met de serie/parrallelschakeling?????

@wesse321,
Het stond er niet zo duidelijk bij,maar ik heb ook de oorspronkelijke 12V accu (90Ah) nog erbij betrokken: Mijn 12V systeem wordt met een omschakelaar gevoed of vanaf deze enkele accu of vanaf de dubbelset parrallel; de nulstand in de schakelaar maakt het ook nog mogelijk de hele installatie spanningsloos te maken (stalling). Op de enkele accu staat dan ook nog de acculader/voeding van 14A aangesloten die voor de complete stroomvoorziening zorgt als ik 220V walaansluiting heb.
En om het nog handiger te maken kan ik dan ook nog de dubbelset opladen als die parrallel staan.
Ik heb dus onder het rijden gewoon 12 volt beschikbaar van de ene accu, terwijl de dubbelset wordt opgeladen.

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis en Nancy schreef:Neig nu naar 2 accu's van 230Ah die ik parralel wil zetten.
Om 24V te krijgen zou ik ze persoonlijk in serie zetten Dennis. :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie