Pagina 1 van 1

Mogelijk probleem bij opvullen veerpakket?

Geplaatst: 31 jul 2009, 00:26
door Frank.fjph
Wie weet heeft iemand er wat aan:

Ik overweeg ook om als de achterbanden vervangen moeten naar 17,5 " te gaan. En was van plan dan de veerpakketten voor op te vullen zodat ie recht blijft (zoals in de start van deze discussie werde gemeld).

Komt zoonlief laatst eens onder mijn bus kijken toen ik de stuurstang verving en had een verhaal over naar rechts trekken bij het remmen, dat ontstaat als het aangrijpingspunt van de stuurarm aan het linker wiel niet precies in het hart van het veerpakket staat.
Nu wordt die originele uitlijning daarvan verstoord als je verhogers tussen as en veerpakket doet. Daardoor ben ik er niet meer zo voor dat te doen.

Wie heeft van het fenomeen gehoord of er ervaring mee????
Het heeft ook en naam, Engels uiteraard, zoon studeert af in de richting "vehicle dynamics" vandaar de wijsheid.

Frank

Re: Mogelijk probleem bij opvullen veerpakket?

Geplaatst: 31 jul 2009, 08:26
door DVIII
sorrie , But "you lost me" . hoe bedoel je in het hart van de as (dwarslijn) of welk punt ? . Enne sinds wanneer is de spoorstang of stuurstok ergens in het plaatje reactie gevoelig bij het remmen ( behalve als het helemaal fout zit)

Re: Mogelijk probleem bij opvullen veerpakket?

Geplaatst: 31 jul 2009, 14:28
door Frank.fjph
De geleerde is nog op vakantie, maar zover ik het herinnerde klopte het toen wel:

de kogel van de stuurstok naar de stuurarm aan het linkerwiel (niet de spoorstang!!) zat precies in de denkbeeldige lijn die door het hart van de beide voorveerpakketten gaat....

Frank

Re: Mogelijk probleem bij opvullen veerpakket?

Geplaatst: 31 jul 2009, 21:26
door DVIII
nu snap ik het , je wil niet dat de helling van je stuurstok te groot wordt. die moet in heldere theorie namelijk zo horizontaal mogelijk blijven, of in elk geval niet te veel "kantelen" tijdens het veren en schommelen.
je moet het zo zien als je stuurstok zo goed als recht tussen de wielarm en de stuurhuisarm staat is de gemiddelde lengte tussen die twee punten binnen een bepaalde marge. dat zou veranderen als je die stok steiler zou monteren. Dan veranderd de lengte tussen de twee punten in één richting. Afijn met een beetje sinussen en tangensen kom je snel op een grotere stuurcorrectie van wel twee tot drie millimeter. nu gaat dat corrigeren automatisch met dat deel van je lichaam wat tussen je oren zit , tenminste als je kunt fietsen en een beetje rijervaring hebt. dan gaat het ook nog eens reflexmatig.
ik rijd nogal eens met wat vreemd spul over de weg waar dit soort heldere theorieën geheel over boord zijn gegooit. met wat wennen kom je altijd weer thuis , dus je kan het belangrijk vinden , maar het doet er niet zo veel toe ! (verschillen tussen 406en en 608ten zijn ook qua veerpakket geweldig toch hebben ze allemaal de zelfde ophangings geometrie)
ps. je gaat toch geen bigfoot bouwen ?

Re: Mogelijk probleem bij opvullen veerpakket?

Geplaatst: 31 jul 2009, 22:04
door Frank.fjph
Neee geen bigfoot hoor, alleen overweeg ik als volgend jaar of zo mijn achterbanden op zijn om er 17,5 inch onder te gooien,om het geluid te beperken voor lange ritten.....of iets harder helling af rijden... :lol: :wink:
En toen kwam het er met zoonlief over het blok onder de voorveren......en laat die nou net die week een college over de geometrie gehad hebben... :shock: :shock:
Overigens gaat ie volgende maand naar Sindelfingen, om daar de rest van het jaar stage te lopen bij...................juist ja Daimler...op de researchafdeling LKW, vehicle dynamics.
Dus vandaar het hoge theoriegehalte... :|

Frank