Pagina 1 van 1
Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 17 aug 2009, 11:12
door Vinz
Hoi,
Ik heb paar weken geleden 20w50 (Niet synthetisch voor de duidelijkheid) in me mercedes 407d gegooid, dat werd mij aangeraden door brezan als eerste keus en als tweede 15w40, want die is wat dikker en loopt/lekt minder snel weg.
Is dat oke of zeggen jullie je kan beter een andere er in gooien?
Groeten Vincent
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 17 aug 2009, 20:56
door DVIII
brezan is de kapper onder de adviseurs , maar goed 20w50 is zomers prima , soms is het s'winters beter 15w40 te gebruiken.
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 17 aug 2009, 21:22
door Leo
DVIII schreef:brezan is de kapper onder de adviseurs
De kale kapper die zijn klant een haargroeimiddel wil aansmeren?

Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 17 aug 2009, 21:30
door DVIII
nou ja het is toch van de zotte , 20w50 is iets dikker dus lekt het minder, een dure advocaat zou dat niet durven liegen.
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 17 aug 2009, 22:48
door Vinz
haha daarom vraag ik het maar even na :)
Ben nieuw met bussen, eerste auto en dan meteen een van 30jaar oud dus moet nog veel leren.
Dus veel vragen 8)
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 18 aug 2009, 08:57
door karogegro
Aldi, lidl,actoin noem ze maar op, hebben allemaal van die lekkere grote en goedkope gezinsverpakkingen motorolie staan die door mij in, tot nu toe, alle auto's zijn gebruikt zonder enig probleem. Wat mij betreft gewone merkloze 15w40 erin kieperen en gaan met die banaan.
Toine.
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 21 aug 2009, 18:29
door compay 319
hoi forum
mijn om 616 (in mercedes 319 van 1964) is alweer 8 jaar geleden naar grote tevredenheid gereviseerd door keizer motoren revisie in doetinchem
hij vertelde mij dat er in een gereviseerde om616 10w40 olie in kan (half synthetisch)
geheel synthetisch raad hij ten sterkste af!!
ik vind dat de moter daar lichter oploopt en wellicht ook iets zuiniger
afgelopen vakantie (midden frankrijk en pyreneen weer zo 1 op 11 mee gereden
3500km gereden verbruik 325 liter diesel
voor ik op vakantie ging heb ikzelf de olie ververst en een beetje stom ja
teveel bijgevuld!!!!
nu lekt de moter bij de voorste krukaskeering
zou dit door het teveel bijvullen zijn (uiteraard heb ik het teveel er na een 80 km uitgehaald/toen pas kwam ik erachter)
of toch door de 10w40 ipv 15w40
hoor het graag van u allen
hoi rob
Re: Motorolie mercedes 407d
Geplaatst: 21 aug 2009, 19:41
door DVIII
Hallo , je hebt een torretje om zuinig op te zijn , maar dat betekend niet dat het een overgevoelig motortje is geworden.
voor de zomer adviseerd MB 15W40 of zelfs 20W50 , en dan gaat het om warme streken met dikke temperaturen van rond de 30 graden gemiddeld.
maar je moet die aanduidingen vooral zien als startdikte van de olie . met startdikte bedoel ik de viscositeit bij koude motor temperatuur. en als hoogtse temperatuur bij bedrijf . dus een turbomotor die met de olie ook het turbolager smeert en tegelijkertijd koelt is die 50 van belang.
onze motoren zijn in de jaren 60 ontwikkelt en beproeft , een 616 of 314 heeft niet zomaar een turbo en de laatste draait ook nog eens duizend toeren langzamer , dus die 50 kan makkelijk 40 zijn . Anders is het met starten in de koude, in dat geval kleeft de dikkere (bij koude) 15 of 20 olie meer dan leuk is voor die oude karkassen en is een lagere temperatuur olie beter op zijn plek. de Viscositeit is een simpele proef die in het SAE , Society of Automobile Engeneers is vastgelegd , namelijk de doorstroming van een hoeveelheid motorolie in een vastgestelde emmer met een vastgesteld gat in de bodem. die doet er respectivelijk 10 , 15 , of 20 seconden over om bij 20 graden celcius uit de emmer te stromen. de bovenwaarde die 40 of 50 is de eigenschap van die olie om zelfs bij hoge temperaturen toch langzaam uit het emmetje te lopen , alsof het om olie 40 of 50 gaat . je begrijpt dat de zelfde emmer gebruiken het voordeel oplevert dat je maar één emmer hoeft te ontwerpen, het toevoegen van de temperatuur is een kwestie van de olie eerst opwarmen.
het advies om er betere specificaties olie in te gieten is natuurlijk vrijblijvend , maar het is niet nodig en het is onnodig vervuilend omdat er nu eenmaal veel meer arbeid en dergelijke in die dure vol of halfsynthetische olie zit , maar die kost dan ook een paar tientjes de liter , terwijl de oude olie een paar euro de liter kost.
en om de oude boerenwijsheid maar weer eens van stal te halen ( plattelanders doen dat graag) een gouden zadel en duur voer zijn voor een oud paard niet van enige invloed op de prestaties.