Vragen over de MB 609.

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

dat is een helium gevulde bus zeker , de kleinste wielbasis met prutsmotor(507 OM616) weegt 2380 kg en de 609 kort weegt 2820 kg :roll: dus ik zeg niet dat je liegt , heb ik nooit gezegt, maar je gaat van een erg vrolijke versie van de waarheid uit......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door beatrix18 »

dat is een helium gevulde bus zeker
Dan moet je wel aan nieuwe deurrubbers! :P (moet ik zowiezo :? )
En wat ook een (echt)vrolijke versie van de waarheid is:
Wij hebben (in de 508) een vast bed met lattenbodem (1,35 m. breed/dwars, ruime garage/bergruimte, hang/legkast, keukenblok, toiletruimte en twee draaibare stoelen.(en nog wat leuke dingetjes) 8)

Peter
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

DVIII schreef:dat is een helium gevulde bus zeker , de kleinste wielbasis met prutsmotor(507 OM616) weegt 2380 kg en de 609 kort weegt 2820 kg :roll: dus ik zeg niet dat je liegt , heb ik nooit gezegt, maar je gaat van een erg vrolijke versie van de waarheid uit......
Ahhh , nou zit ik een fout te maken. Ik bedoel ook 2950 en geen 1950 kg. Dat was wel erg vrolijke versie geworden inderdaad.

Was trouwens niet verkeerd geweest die 1950 kg voor een 609. :lol: Waren we gelijk van het probleem af.

Ik lees hier trouwens dat een 508 3600kg leeg is:
http://www.exportcar.nl/VehicleDetail.a ... nguageid=2
Al vrees ik dat ze hem gewogen hebben met inrichting erin.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door GerardM »

Frank R schreef: Al vrees ik dat ze hem gewogen hebben met inrichting erin.
Dat zou kunnen maar dan zit er wel héél veel inrichting in. De NL ambu weegt incl inrichting en bestuurder 2625 kg, volgens opgave Defensie dan. Toen ik mijn 508 na verwijdering van de ambu stuff en na eigen inbouw ging wegen bij de RDW gaf de weegschaal 3090 kg aan.


Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door beatrix18 »

Die van mij 2990 kg.
Peter
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Dat is dan ongeveer net zoveel als een 609 leeg is zonder camperinrichting. Is een 609 toch behoorlijk zwaarder.

Ik neem aan dat jullie hem op normaal kenteken hebben en niet op vrachtwagen kenteken.

Ik heb laatst in een 609 gereden en is me goed bevallen. Nu het met het gewicht tobben word kan ik natuurlijk ook overwegen een 508 te kopen. Maar daar heb ik nooit in gereden. Is het ongeveer hetzelfde of is het een erg verschillend.
Zit daar ook een "industrie" motor in of zo'n hoog toerige personen wagen motor in.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door beatrix18 »

Een 508 maakt redelijk lawaai, heeft standaard geen stuurbekrachtiging en heeft een 4 liter/85pk "industrie" motor.
Het is een lomp geheel en niet van deze tijd. :shock: Als je dat beseft kan je veel plezier beleven aan zo'n oerdegelijk ding. :P

Peter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

okay maar de zelfde motor ,op een paar kleine details na en het gebrek aan stuurbekrachtiging is niet het enige verschil tussen beide generaties , de 609 is absoluut comfortabeler en breder . en de motorinbouw is veel stiller dan in een 508.
afijn de twee zijn alleen in klasse te vergelijken .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Zit dus wel dezelfde motor in maar met minder vermogen.

Lijkt me niet zo'n goede optie , helemaal als er geen stuurbekrachtiging opzit.

en de prijzen zijn ook zo goed als gelijk.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

ach je moet het zien als bij harley rijders de een zweert bij een oude (*) en de ander wil een evolution.
ik heb met beide vakantie geviert en ik vind de 508 wel wat echter ( :| )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

DVIII schreef:ik heb met beide vakantie geviert en ik vind de 508 wel wat echter ( :| )
Dat ben ik met je eens. Het is qua uitstraling klassieker. De609 is wel een stuk moderner.

Maar qua snelheid maakt het niets uit dat de 508 een paar pk minder heeft?
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Wie trouwens nog een 508 zoekt , van Dam in Rhenen heeft nog een beste rij staan. Denk wel 30 stuks.

Wel een groot voordeel van een 508 is dat ie belanstingvrij is of nog word. Als je er tenminste 1 koopt van voor 1jan. 1987.
kanarie 13
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jul 2009, 13:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door kanarie 13 »

even inhakend op de discussie .
klein rijbewijs is max 3500 kg op de weg .
meer gewicht is bij aanrijding groot probleem wat betreft je verzekering .
klopt de meeste nieuwe campers zijn te zwaar bij verkoop vaak zo veel te zwaar dat mi ze niet mogen worden verkocht .
onze belgische mede camperaars zijn niet blij met hun jaarlijkse keuring ,ook op gewicht .
meerdere zijn gekeurd op 0 inzittenden .
als je je camper laat keuren als camper kost je dat kilos gewicht .
groet kees
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Gerard Exis »

Hallo Frank, over circa 2 weken ga ik weer naar Nederland (woon namelijk in Roemenie) en stop onderweg in Duitsland bij een handelaar voor een 609. Deze heeft mij verteld de 609 op duits kenteken af te leveren met max 3500 kg, waarom 3500 kg? ik wil de bus gaan gebruiken om zakelijk heen en weer te rijden en heb hier eigenlijk een beetje comfort voor nodig en een stukje laadruimte. Het enigste wat ik inbouw is een bed, met een doucheruimte en een koelkast/vrieskistje. Ben het gewoon zat iedere keer onderweg in restaurants te moeten douchen en de tijd die daarin verloren gaat. Maar goed, dit betekent dat ik heel weinig laadvermogen nodig heb, immers ik laad caravans/camper accessoires. Tevens gaat er iedere rit een caravan achter die ook beladen wordt, zo mogen ze mij onderweg stoppen en op de weegbrug zetten :mrgreen:
Mijn "trots" de 508 heb ik bewust op 5000kg gehouden want al begin je met een nog zo eenvoudige spartaanse camperinrichting, al camperende kom je er achter dat eigenlijk een grotere watertank wel zo handig is, zonnepanelen op het dak etc..... dus ik wil mijn vakantie's (waar ik super zuinig op ben) niet verzieken door oom agent (die natuurlijk op dat moment een enorme l.. is) die gewoon zijn werk doet en mij terplekke me halve camer laat slopen omdat ik anders niet verder kom....tsjonge weer ongemerkt een lel van een verhaal, sorry.

kort samengevat: een 609 max 3500kg als camper ? DENK HEEL GOED NA!

Bovenstaand probleem kan je nooit neerleggen bij een autohandelaar die jou de 609 verkocht heeft met max 3500kg en camper op kenteken, snap je?
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Gerard Exis schreef: Het enigste wat ik inbouw is een bed, met een doucheruimte en een koelkast/vrieskistje. Maar goed, dit betekent dat ik heel weinig laadvermogen nodig heb, immers ik laad caravans/camper accessoires. ?
Dat wou ik dus ook. Een vast bed , en een rondzit en een keukenblok. Meer niet. Hou je nog laadvermogen over met een beetje geluk.
Het hoeft allemaal niet zo zwaar te wegen.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door bancras »

Zo'n 2 jaar geleden heb ik in duitsland bij de domeinen (VEBEG) een 609 ziekenauto gekocht. De ziekenauto's die ik daar gezien heb waren allemaal in nieuwstaat, in verband met de inventaris (verbandmateriaal etc. ) hebben ze altijd in een droge loods gestaan, en hebben ze weinig kilometers gemaakt. De mijne had 9.000 km gelopen, maar er stond ook een auto met maar 4.000 km. Met een Kurzzeitkennzeichen ben ik naar huis gereden, heb de inventaris er uit gehaald (4 brancarddragers die al zo'n 700 kg wegen) en ben toen naar de RDW gereden. De technische staat was geen enkel probleem, maar de RDW kende dit voertuig alleen als 6,5 tons versie en als 3,5 ton. En mijn 609 D-KA heeft een GVW van 4800 kg. En het duitse militaire kenteken werd niet geaccepteerd. De RDW gaf twee mogelijkheden: het voertuig aanpassen naar 3,5 ton of 6,5 ton of een geldig duits kenteken. Het voertuig aanpassen betekende andere achterveren, die dan ook nog een andere lengte hadden, dat was geen optie. Bovendien ben ik heel tevreden met de veren die er nu onder zitten, met een GVW van 4800 kg. Daarmee rijdt hij met zijn paraboolveren soepel over verkeersbulten en meer laadvermogen heb ik niet nodig. Dus ben ik maar weer naar duitsland gereden. Een volledige keuring bij de TUV en bij het Strassenverkehrsamt werden toen de gegevens van het militaire kenteken overgenomen naar een Exportkennzeichen. Daarmee weer naar de RDW en die namen toen de gegevens van het Exportkenzeichen weer over naar het nederlandse kenteken. Mijn auto is dus een vrachtwagen. De motorrijtuigenbelasting was eerst ca. € 250-. per jaar maar is in 2009 verdubbeld omdat het voertuig gezien zijn leeftijd door de overheid wordt beschouwd als buitengewoon vervuilend.
Verdere ervaringen: de versnellingsbak schakelde hakerig in de lagere versnellingen, maar na meer kilometers gaat het steeds beter. Het voertuig was gewoon te nieuw en moest nog inlopen. Km-stand is nu ca. 21.000. Het brandstofverbruik is ca. 9 km/l., bij vrachtautosnelheid. Topsnelheid is 101 kmh, maar dan maakt vooral de vaste ventilator herrie. Ik ben nog van plan om de ventilator te demonteren en een electrische ventilator voor de radiateur te plaatsen; daarvoor is genoeg ruimte.
Voorlopig wordt de auto gebruikt als verhuiswagen en als gereedschapswagen en klussenbus, maar ik rij er ook mee naar de supermart. Later moet het een camper worden, als ik daarvoor wat meer tijd heb. Groeten, Bob.
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Bedankt voor je antwoord en uitleg.

Ik ben er al over eens met mezelf dat als ik er 1 aanschaf dat doe bij 1 van die handelaren op marktplaats.
Dus 1 met kenteken. Ze zij iets duurder dan anderen waar je een 609 kan kopen maar dan heb je dat geklier met de RDW niet. En hoe zij dat doen zal me een worst zijn.
Het schijnt zo te zijn heb ik me laten vertellen door een "marktplaats handelaar" dat ze goed gekeurd worden op 3500 kg omdat de ambulance 4800 kg max gewicht heeft . Was dat 6500 kg zaten er verkeerde veren onder en moet dat aangepast worden.

In o.a Duitsland worden ze ook wel aangeboden maar aangezien ik erg pietluttig ben en een mooie hebben wil word dat een groot gezoek. En dat terwijl er hier 1 op een half uur rijden zit die ze verkoopt. Kan ik zo langs om te inspecteren of het de juiste is.
En als je de benzine enz. gaat rekenen om Duitsland in te gaan + het gezeik bij de RDW lijkt me dat het beste.

Bij b.v. van Dam verkopen ze ook aan particulieren. Ben je zo'n 600/700 euro goedkoper uit dan bij de "marktplaats handelaren". Je moet ze dan zo meenemen.
Bij de "marktplaatshandelaren" zit er een kenteken op , nieuwe accu's en 3 mnd garantie.

Dus tja..
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

Bancras, zo kan het dus ook . begrijp alleen niet waarom je bij de TUV niet meteen het gewicht hebt laten veranderen in <3,5 ton . dat kan namelijk zo in een keer mee !
verders een detail , 609ns hebben bladveren en zijn daarom niet dunner te maken zonder meteen 50% eraf te schroeven (het zijn er maar twee). 508ten hebben een heel stapeltje paraboolveren , waar er zo een vanaf kan om aan je mm'ters pakketdikte te komen. verder nog een soignant detail ! en kampeerbus van 4800 kg op kenteken , maar als kampeerauto gekeurd met een gewicht van bv 3200 kg mag je als B rijbewijsbestuurder rijden. ..... als je maar niet te zwaar wordt.
let op het gaat om het "kampeerauto" in je kenteken .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Bladveren heb je in verschillende dikte's en sterkte's. Misschien dat er verschillende serie's van zijn? 1 serie voor de 4800 versie en 1 serie voor de 6500 kg? Er zal toch ergens verschil in zitten.

Wat het kenteken betrefd , of die nou op bestelbus kenteken of kampeerauto kenteken afgeleverd word maakt niet uit. Als je maar niet over de 3500 kg heen komt.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door bancras »

De auto weegt leeg 3280 kg, gewogen bij de RDW. Zonder de brancarddragers die al 700 kg wegen. Wel met volle tank en gereedschap etc. Keuren als < 3,5 ton betekent nauwelijks laadvermogen. Bovendien een hogere motorrijtuigenbelasting, ook met het kwarttarief. Ook het voordeel dat je sneller mag rijden dan 80 kmh heeft geen betekenis want de auto kan toch niet veel sneller. En mijn C-rijbewijs heb ik al zo'n 45 jaar; indertijd gehaald in een Opel Blitz en de totale kosten waren toen fl. 25-. Ik moet er wel bij vertellen dat ik toen al in militaire dienst een rijopleiding op vrachtwagens had gehad.
Standaard heeft de 609 achterveren voor een GVW van 6,5 ton. De ziekenauto-uitvoering heeft lichtere veren met een GVW van 4800 kg. Voor een camper is dit ruim voldoende, ik mag nog 1,5 ton lading meenemen. En het veercomfort is met de lichtere veren beter.
Dus ik zie voor mij geen enkel voordeel in een 3,5 tons versie. Groeten, Bob.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door bancras »

Onder de 609 zitten twee paraboolveren, die heten zo omdat de dikte van de veerbladen parabolisch verloopt. Het dikst in het midden bij de as en dunner uitlopend naar de uiteinden. Met twee paraboolveren op elkaar is het vaak zo dat tussen de afsteunpunten aan de uiteinden van de veren een rubber schijf is geplaatst. De statische wrijving is hierdoor minimaal.
De 508 heeft nog een ouderwets bladverenpakket, met veel statische wrijving. Het veercomfort zal hierdoor veel minder zijn. Groeten, Bob.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Frank R schreef:Als je een vrachtwagen rijbewijs hebt is het allemaal geen probleem. Maar die heb ik niet en ben ook niet van plan die te halen.
Heb even geinformeerd wat dat gaat kosten > rond de 1250 euro....

Voor de theorie ben je bij een rijschool circa 1000 euro kwijt. Praktijk 20 lessen van 60 euro en een examen dan kom ik op 2700 euro. Met een beetje mazzel als je alle theorie zelf doet zonder cursus ben je voor ongeveer 1700 klaar in het allergunstigde geval.

Ach , laadvermogen. We gaan altijd naar warme landen dus veel kleren hoeft er niet mee.

En nieuwe integraal campers hebben ook geen laadvermogen meer als ze afgeleverd worden aan de klant. Maar denk maar niet dat de leverancier dat iets boeid. het enige waar die aan denkt is de omzet en verkoopcijfers

Onze UPS heeft een inbouw van ongeveer 1150kg! (daar komt dan nog 250 liter water bij) en ik heb bij de bouw niet naar het gewicht gekeken. Dat is wel incl wandbekleding, vast bed van 160x200, eet en zittafel met 2 ronde kuipstoeltjes. keukenblok met oven en koelkast, portapotti ruimte en bergruimte onder het bed.

In regio Oss zit ook een handelaar in militaire voertuigen waar en paar ambulances stonden. Volgens mij langs een provinciale weg richting nijmegen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je liever teveel betaald bij een marktplaats handelaar dan zelf een fijne invoeren vanuit duitsland.

Met een beetje mazzel schiet je daar al snel een jaartje wegenbelasting (1000?) mee op. Of misschien wel twee.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Gerard Exis »

Dennis en Nancy schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet dat je liever teveel betaald bij een marktplaats handelaar dan zelf een fijne invoeren vanuit duitsland.

Met een beetje mazzel schiet je daar al snel een jaartje wegenbelasting (1000?) mee op. Of misschien wel twee.

Goed gezien Dennis, een 609 met 28000 op de teller en in zeer nette staat slechts ??????? 4100 euro :D
Okay, kosten voor het terugkeuren naar 3500kg en exportkenteken en BPM/RDW in Nederland totaal ?? 5500 euro waarschijnlijk, dezelfde via marktplaats slechts 9000 euro :wink:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Heb je enigzins gelijk aan. Maar, de handelaren zitten niet vlak over de grens. Zoals je weet zit1 van de grotere handelaren in Rohrbach.
Dat is 800 km rijden voor mij. Dat ophalen red je dus niet in 1 dag. Dus tel die kosten + spaarzame tijd maar even op.

Dan moet je hem nog leegmaken van binnen en technisch klaarmaken/nalopen voor de rdw enz.

Als je alles bijelkaar opteld scheelt het niet zoveel meer. Zal zo'n 1000/1500 euro tussen zitten.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Gerard Exis »

Deze info klopt niet helemaal. Ten eerste voor 300 euro maken (meerdere handelaren, daar heb ik contact over gehad) de auto leeg, laten hem terug keuren naar 3500kg max. en leveren hem af incl export kenteken en verzekering voor 30 dagen.
Ook werd mijn auto afgeleverd met 2 nieuwe accu's en een volle tank. Teruggekeurd op burgerkenteken door de TUV dus zal het technisch wel okay zijn, want hoe je hem afgeleverd krijg heb je zelf in de hand.
Dus in dit geval kost de auto 4400 euro. De handelaar waar ik hem gekocht heb zit 160 km vanaf eindhoven, dus lijkt me dat je dit makkelijk red in 1 dag, wij tenminste wel, we hebben er gelijk een uitje van gemaakt. Al zou je 2 dagen onderweg zijn zoals je stelt, dan nog in 2 dagen circa 3500 euro in je zak houden, niet interessant zeker? Verdien dit niet zo snel in 2 dagen dus ik grijp die kans wel. Zoals je ziet ga de berekening die jij hebt gemaakt niet op of die auto in duitsland halen moet jouw 2500 euro kosten dan heb je gelijk, dan blijft er nog maar circa 1000 euro voordeel op, maar al ga je hem met de Taxi halen kom je nog niet aan 2500 euro kosten. Maar natuurlijk heeft een ieder zijn eigen idee en maar goed ook, succes met het vinden van een 609.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast