Draairichting van belang?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gerard Exis

Draairichting van belang?

Bericht door Gerard Exis »

Hallo beste mensen,

eindelijk tijd om even een probleembje hier neer te storten :D

het volgende is gebeurt, vorige maand onze "trots" de 508 laten keuren (apk), of was het alweer 2 maanden geleden? Ach maakt niet zo veel uit. De bus laten keuren bij de Mercedes bedrijfswagen dealer. Alles was goed, dus geen reparaties :lol:
Toch wilde ik de banden laten balanceren, voelde ietsje op het stuur en aangezien we over 2 maanden weer voor een maandje of 3 a 4 op vakantie gaan wil ik het gewoon goed hebben. Nu is na het balanceren de wielen niet op de oude plaats terug gezet. Direct daarna net voor de Roemeense grens een klapband :shock: :shock: :shock:
Nu vraag ik me af, is het mogelijk dat de banden een draairichting hebben wat montage betreft? hoe kan ik dat zien?
Als de banden echt een draairichting hebben wil ik ze gelijk gaan vervangen, want dan zal ik wel meer klapbanden gaan krijgen. Even voor de duidelijkheid, de banden zijn zo'n 50%, mijn plan was om met de keuring volgend jaar gelijk 6 nieuwe erop te laten gooien, dacht dat ze deze vakantie nog wel mee konden, maar als het een rommelzooitje wordt vernieuw ik direct.

pffft, wat een lang verhaal, eigenlijk in het kort, kan ik zien dat de banden gemonteerd moeten worden gebaseerd op een draairichting :mrgreen:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Frank.fjph

Re: Draairichting van belang?

Bericht door Frank.fjph »

Dat er op een 508 zulke moderne banden met draairichting zitten lijkt mij wel heel erg stug.

Dus andere oorzaak, als ze 50% zijn, en wel meer dan 10 jaar oud bv, dan kunnen ze zo verouderd zijn dat dit het gevolg is.
Je kan op de band de maand en jaar van productie terugvinden in een ovaal merkteken (DOT code??)

Als ik iets zou doen dan deed ik beide voorbanden gelijk vervangen, achter heb je er altijd nog een als ie klapt....
  • :shock: :lol: :wink:
Frank
paulv

Bericht door paulv »

Hallo Gerard,

Ik weet natuurlijk niet wat voor banden je onder die camper hebt, maar ik heb
Michelin XCA 6.5 x 16 en die hebben geen draairichting.
Het lijkt met sterk dat jij van die moderne banden met een draairichting hebt, voor dat soort oude busjes heb ik er nog nooit van gehoord :roll: .
Het hoort er trouwens op te staan: een pijl met "rotation" :wink: .
Die lekke band was gewoon pech :| .

Mvg.
Paul
Bezoek altijd welkom!
Gerard Exis

He jongens bedankt voor de reactie. Ik heb er continental 6.50 R 16C onder liggen. Zijn deze nog makelijk te krijgen ? De voorbanden hebben zo'n 8mm profiel en niet scheef afgesleten, de achterbanden zijn duidelijk minder zo'n 5mm profiel, dus eigenlijk zou ik twee nieuwe continentals willen kopen, gooi deze voorop en gooi die 2 van voor naar achter. Maar eens even gaan zoeken of ik ze nog te pakken krijg :?: Anders moet ik direct 6 nieuwe kopen, wil wel overal dezelfde banden hebben. Wat kosten banden (goede) nu eigenlijk zo'n beetje?

GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

Gerard,

kijk eens op www.autobandenmarkt.nl, bij lichte vrachtwagen banden, vul de maten in en je krijgt
zo een indruk wat er nog te koop is. Een stuk of 7 merken/types. Continental staat er ook bij - ik weet niet of dat jouw type is.
Op mijn 508 heb ik voor twee nieuwe Fulda Conveo en achter Goodyear Cargo, prima banden van rond de 100 euri/stuk.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
paulv

Bericht door paulv »

Ik ben ook even wezen kijken en kwam Goodride (Chinees privé merk van delti.com, met als aandeelhouder Continental) tegen. :wink: Halve prijs tov. een echte Michelin. Heeft iemand daar ervaring mee? Dennis?

Nou weet ik wel dat sommige van ons (Leo :mrgreen: ) zweren bij Michelin, maar voor € 62,20 8) dan denk ik bij me eige:

"zijn die Chineesjes meer dan twee keer zo slecht dan?" :roll:

Hierbij houd ik rekening met die 6000km die ik per jaar rij en ze komen achter. 10 jaar moeten ze dan toch wel mee kunnen? :D

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gerard Exis

Ik heb diverse mails gestuurd, i.v.m. prijsopgave voor de continental. De goedkoopste is tot nu toe 210,35 euro p stuk :shock: :shock: :shock:

In dit geval gaan het gewoon 6 nieuwe worden, wil wel 6 dezelfde hebben.

Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

paulv schreef:dan denk ik bij me eige:

"zijn die Chineesjes meer dan twee keer zo slecht dan?" :roll:
http://www.autobandentest.com/transport ... index.html
Slechts 2 van de 4 testers kwalificeren die band als levensgevaarlijk.
Dat risico kun je wel lopen bij zo'n gigantische besparing toch? [sarcasme mode out] 8)

@Gerard: Kijk eens bij http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl
Kijken bij "Lichte vrachtwagenbanden".
De Conti's kosten daar 133,40 incl. verzending binnen NL.

Tip: Laat bij montage meteen stalen ventielen monteren.
De bandendruk van bussies is te hoog voor de gebruikelijke rubber exemplaren.

Wij hebben gisteren 4 nieuwe achterbanden op Tranquilo laten zetten.
Onder de motto's "goedkoop is duurkoop" & "door schade en schande wordt men wijs" zijn het vanzelfsprekend Michelins (XDE+ 295/80 X 22.5) geworden.
Als ze net zo lang mee gaan als de Michelins die er onder zaten, zijn we de komende 20 jaar onder de pannen. :wink:
Tranquilo staat nu rondom op nieuwe Michelins voor een totaalbedrag van 3290 euro.
Dit even ter info voor zünnige mensen die een grotere bus willen kopen (Paul), kunnen ze alvast gaan sparen..:roll: :mrgreen:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
paulv

Bericht door paulv »

Ja maar hier denken ze er anders over:
http://www.reifentest.com/lkw_reifen/go ... index.html

In die vorige test waren de twee negatieve reacties anoniem en de twee andere reacties positief., dat doet me denken :?

Het gaat trouwens over andere banden.

Op deze camper moeten ze in mijn bezit (de mooiste jaren), maar kort mee, hooguit 2 jaar.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

In jouw link hebben ze het over 22.5 inch vrachtwagenbanden Paul.
Dat is niet te vergelijken met die overbelaste 16 inch wiebelbandjes die onder jouw camper zitten.
Mijn link gaat over 15 inch transporterbanden, en da's al een stuk dichter in de buurt.

Ff voor alle duidelijkheid: Het is je eigen verantwoordelijkheid of je jezelf in gevaar wilt brengen omdat je een paar tientjes wilt besparen op het belangrijkste onderdeel van de camper. Ik heb echt geen zin om daar over te strijden.

Persoonlijk geef ik op dit forum liever goed & veilig advies.
Dat ben ik zo'n beetje aan mijn stand verplicht.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gerard Exis

Hallo luitjes, nie knokke nou !!

Leo bedankt voor de tip, ik ga ze mailen. P.s. ik heb inderdaad stalen ventielen erin laten zetten op mijn reis naar Noord Afrika afgelopen winter. Ik hoop 2 dezelfde continentals te kunnen kopen, anders worden het andere banden. Onder mijn mits canter waar ik dus gemiddeld 60.000 km per jaar mee rij heb ik michelin, hier circa 150 euro p stuk, maar goed voor ruim 250.000 km.

Dus worden het andere banden denk ik dat het michelins gaan worden, enne niet om Leo gelijk te geven maar gebaseerd op m'n eigen ervaring.

paulv

Bericht door paulv »

Hi Leo,

Ik twijfel niet dat Michelin tot absolute de top behoort, ook uit eigen ervaring, ik zou alleen ervaringen willen weten van van echte gebruikers of die Goodride nu eindelijk tot de redelijke banden zijn gaan behoren?

Gezien de prijs wordt dat dan een keus voor diegene die niet persé de top willen en met een goede prijs/kwaliteit genoegen nemen :wink: . We zijn nu ook al tevreden met een bus zonder ABS, EPS en kreukzones. Als die busjes van ons nu op de markt zouden komen zouden ze 0 sterren krijgen en afgedaan worden als levensgevaarlijk :mrgreen: .
Al die Chinese producten worden steeds beter, dus misschien ook de banden?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Om er nog een merk tegen aan te gooien:
Ik heb er Fulda onder zitten: voor 2 nieuwe, achter zitten ze er nu 80.000 km op en nog profiel zat, (niet aleen voor APK)
Voor hebben ze er ca 70.000 op gezeten,oorzaak van vroegtijdige vervanging laat zich raden op de vooras.........................
Juist ja de uitlijning was even weg....door kromme spoorstang.

Prijs voor mijn 2 x Fulda: 105,= pst incl montage / balanceren.Bij mijn lokale bandenboer

Frank
Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Om hier ook nog ff een duitje in het zakje te doen; onder de vorige Hanomag (die een stuk kleiner en lichter was als deze) had ik van die Marshall-banden van een euro of 50 (toen nog wel in ouderwetse Florijnen betaald). Ik vond hem daarna erg zwaar sturen -toen ik deze witte kocht met Michelins op de vooras heb ik ze voor de gein eens omgeruild omdat dat grote witte ding veel lichter en beter stuurde als de kleine groene -verrek, met die Michies op de vooras reed groen busje opeens stukken stabieler en stuurde ook meteen stukken lichter.

Ik hoef die wiebeldingen iig niet meer, op de witte zitten voor Michelins en achter Firestones, die laatste zijn ook niet echt extreem duur en bevallen mij prima -al halen ze het bij een testje op de vooras niet bij die Michelins qua stuurgedrag.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb dus 3 sheng shin´s op de achteras. Samen met een goodyear die ze op voorraad hadden bij de bandenboer vorig jaar. Voor heb ik 2 michelins xca geloof ik.

Die cheng shin´s zijn op zich prima. Weggedrag is wat moeilijk te bepalen omdat ik rondrij met VEEL gewicht achter de achteras.

Feit is,... die chinezen slijten weinig, zijn niet geploft, geen rare bulten en op alle normale trillingen na voel ik weinig verschil.

Afgelkopen vakantie een noodstop op de belgische autobaan moeten doen met 90km. De Bus bleef aardig recht en de remvertraging was iets langer dan die van een nieuwere Volvo met een bijzonder onozele actie en een Nissan met gleufhoed achter het stuur die de volvo aan het kleven was toen deze VOL op de rem ging staan. De gleufhoed zal wel even een pilletje voor zijn hart nodig hebben gehad. We zaten geen 10cm van zijn koffer af. Al met al waren Nancy en ik dik tevreden over het remgedrag van de UPS. De shengshin´s inclusief.

Op de voorwielen zou ik ze ook niet hebben.

Kijk die goodyears kosten een paar duiten en na 5 jaar moeten ze eigenlijk eraf. Hoeveel kilometers hebben ze dan erop,...... 20000km?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie