Pagina 1 van 1
608: koppeling-gevercilinder ontluchten????
Geplaatst: 06 jun 2005, 22:55
door Unknown User
Na lange letterlijk en figuurlijke stilstand wil ik m'n 608 op de baan ; heeft (vreselijk) lang stil gestaan , dus heb ondermeer cilinder v/d koppeling bij de pedalen (gever) volledig nieuw gemonteerd ; de "ontvanger" (bij startmotor) heb ik inwendig gereviseerd ; koppeling werkt , maar pedaal vraagt véél kracht bij indrukken , en komt té traag terug in uitgangspositie...bovendien lijkt er ergens nog "lucht" te zitten in de leiding (ondanks verschillende ontluchtingspogingen zoals in "kaartenbak" en elders beschreven) ; ook de drukleiding lijkt behoorlijk gaaf (enige die niet is vervangen) ; het type van "gever" past perfect , is splinternieuw , maar er zit géén ontluchtingsnippel op (zoals tekening in kaartenbak) ; de lucht lijkt daar te zitten en iemand van op m'n werk zegt dat ik de "eclips" bovenop die nieuwe "gever" eraf moet halen , de zuiger met veer naar boven moet laten komen om de lucht te verwijderen ...????? en evt. met remolie moet bijvullen ??? Dank voor alle reacties !
Geplaatst: 13 jun 2005, 22:37
door Unknown User

...niemand enig idee ?...
koppeling gaat zwaar.
Geplaatst: 15 jun 2005, 20:05
door Bert Steenhuis
Hallo,
Na een week nog geen antwoord ? Ja dubbelluchters hebben campers en die horen onderweg te zijn, ik ben ook vandaag net weer thuis.
De juiste manier van ontluchten doe je zoals in de kaartenbak, de lucht komt dus niet uit een nippel maar via het toevoer slangetetje naar het reservoir.
Het zwaar intrappen kan veroorzaakt worden door dat de slang tussen de leiding en de cilinder bij de versnellingsbak door inwendige aantasting verstopt is, als je dat nog niet gedaan hebt zou ik de slang in elk geval vervangen.
Als je er niet uit komt bel me dan maar 0592 340933.
Groeten Bert Steenhuis.
ontluchten van koppeling.
Geplaatst: 21 jun 2005, 22:51
door Tjeerd
Ook ik heb problemen gehad met het ontluchten maar een oude rot in het monteursvak gaf mij een hele simpele doch doeltreffende tip:
Neem een gewoon ouderwets oliespuitje, eentje met een lange tuit en een heveltje waarmee je met je vinger de olie oppompt. Maak deze leeg en schoon en vul hem met remolie. Doe een slangetje om de tuit, eentje die er krap omheen zit pomp het slangetje vol olie en die doe je om de ontluchtings nippel van de onderste koppelingscilinder. Draai vervolgens het ontluchtings nippeltje open en pomp je koppelingssysteem van onderaf vol olie. Hierdoor pers je alle lucht omhoog. Het reservoir boven word hierdoor natuurlijk gevuld en bij mij is dat gewoon overgelopen. Dit is meteen met veel water weggespoeld en kon geen kwaad maar als je het een beetje netjes doet dan kan je het resevoirtje beter ook leeghalen voordat hij overloopt. Echt het werkt perfect.
Als vanzelf sprekend moet ook de leiding tussen de twee cilinders wel goed zijn want als deze dicht zit zal deze manier ook niet werken.
Succes ermee
Tjeerd
Bedankt!
Geplaatst: 21 jun 2005, 23:28
door Unknown User
Bedankt Bert en Tjeerd voor jullie overigens zéér waardevolle reacties ; volgens vriend-mekanieker zou het wel eens de "schuif-as" van de "drukgroep" kunnen zijn binnenin het koppelingshuis , maar samen hebben we nu eerst de rest bekeken : o.a. (voorzichtig) de nieuwe koppelingsgever langs boven geopend (is type ZONDER ontluchtingsnippel ); gevuld tot de rand , dicht en ontlucht . Pedaal BLEEF traag omhoogkomen , en na paar keer intrappen hoorden we alweer lucht in de leiding EN bij het vultankje ; bleek dat ondertussen de (niet-vervangen) hoofdremcilinder was gaan lekken ; heb eerst op internet en bij MB gehoord voor revisieset ; alleen complete pomp leverbaar (ongehoord duur!) ; dan vandaag naar de onderdelencommissie gemaild ,wat ik natuurlijk al eerder had moeten doen... Nog even wachten op een setje of een revisiepomp en dan moet het lukken ! (tenzij de versnellingsbak open moet voor die "schuifas"... ) Vele Groeten en alvast een fijne zomer toegewenst ! MARC :D