Pagina 1 van 1

Oliefilter wisselen

Geplaatst: 24 sep 2009, 20:18
door winand
Vandaag heb ik de olie ververst in mijn OM314 en het oliefilter gewisseld.
het was de eerste keer dat ik zelf het oliefilter wisselde :oops: en er rees een vraagje.
Ik heb het oliefilter als volgt in elkaar gezet:

Afbeelding

nummertje 11 is duidelijk de carterplugring die bij het filter meegeleverd wordt.
Maar nummertje 10? Een dunne versie ervan lijkt het wel?
Bij demontage ben ik geen ring tegen gekomen die er op lijkt.
Kortom, deze heb ik nu dus over.. :?

Ik heb bij MB ook een losse carterplugring gehaald.
Nu bleek dat ik deze nog een had liggen, maar dit was een iets andere.
De ring die ik ken is bol, deze is recht. Fotootje van beide ringen met de artikelnummers op de etiketten:

Afbeelding

Bij de bolle ring staat op het etiket "dichtring dichtring"
Bij de rechte staat "dichtring keerring"

Wat is het verschil, kan ik deze rechte ook als carterplugring gebruiken?

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 24 sep 2009, 21:05
door DVIII
belangrijk is dat je carterstop niet lekt na afloop , de gevulde (bolle ring) is eenmalig te gebruiken en de platte massieve ring kun je keer op keer gloeien en hergebruiken.
verder is een set ringen en toebehoren bij een filter meestal voor meerdere varianten motoren, dus soms heb je er een over en soms gebruik je alles. voor de grote rubber ring geldt dat als je hem niet sopt in olie voor montage gaat de nieuwe ring eerder lekken dan de oude ring te laten zitten. ( bijvoorbeeld)
verder is het de gewoonte om het filtergaas korfje uit te wassen bij elke filterwissel. het hengseltje gaat boven en de onderplaat haal je eruit om te kijken of er geen puin en vuil onderin je filterhuis zit. bij een goed onderhouden regelmatig draaiende motor is dat niet altijd nodig.

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 24 sep 2009, 22:01
door winand
Nou mooi, dan heb ik alles netjes gedaan. 8)
Heb alles van boven tot onder schoongepoetst met diesel en de korf met diesel gespoeld..
wel een kliederboel, dat wel.
De rubberen ring heb ik met motorolie ingevet, maar niet echt 'ondergedompeld'.
Onderin het filterhuis was wel het een en ander aan dikke smurrie die ik eruit gehaald heb.

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 25 sep 2009, 08:13
door DVIII
je bent goed bezig ! , pas wel op met diesel in je smeersysteem. maar dat spreekt voor zich.

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 22 sep 2010, 20:36
door Berthil
He dat korfje heeft er bij mij nooit ingezeten.
Het korfje heb ik dus nooit gezien en ook nooit gemist.
Bij de volgende beurt dus ook een korfje bestellen.
Winand, dank je wel voor het plaatsen van de foto, weer wat geleerd.

Groeten Berthil.

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 22 sep 2010, 23:13
door Frank.fjph
Berthil,

Er zijn verschillende uitvoeringen van filterhuizen, bij mij zit erook een heel ander type filter in en bovendien ontbreekt het 2e filter

Frank

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 23 sep 2010, 08:11
door Berthil
Frank,

Ik weet in de later modellen zit een langwerpig filter.
Maar ik heb ook dit korte filter en ziet de rest er wel precies hetzelfde uit.

Berthil.

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 05 okt 2010, 18:02
door Dennis en Nancy
huh,...

Ik heb een papieren drop in filter,........ :?:

Dennis

Re: Oliefilter wisselen

Geplaatst: 05 okt 2010, 22:59
door Frank.fjph
Dennis, dat is ook de strekking van mijn opmerking en die van Berthil...... :shock: :idea: