Pagina 1 van 1
bus start niet
Geplaatst: 26 sep 2009, 14:46
door baasje
ik heb nooit startproblemen gehad met mijn bus en na mijn bus 2 weken langs de weg te hebben laten staan, start deze niet meer
de startmotor draait amper rond, en daarbij zie ik de meter op mijn dashboard opeens onder in het rood staan
ik heb daarop de accus eruit gehaald en opgeladen en weer teruggedaan ..
1 startaccu gaf na 2 dagen nog een goed voltage aan, de andere (NATO) accu was teruggezakt naar 11.9V
heb nog steeds hetzelfde probleem :(
komt dit nu door de gare accu of heb ik misschien een ander probleem?
tevens wil ik de accu sowieso vervangen, weet iemand een goed adresje hiervoor?
heb een ex legerambu met 2 van die grote vierkante NATO accus erin
Re: bus start niet
Geplaatst: 26 sep 2009, 15:08
door Leo
Je hebt hoogstwaarschijnlijk een overleden cel in die 11,9V accu.
Niets anders aan te doen dan vervangen.
Vervang ze alle twee tegelijk, want anders kun je weer wachten op problemen.
Mvg, Leo.:D
Re: bus start niet
Geplaatst: 26 sep 2009, 15:24
door baasje
ja ... ik heb nu onder het starten de accus nog doorgemeten en de NATO accu geeft dan een negatieve spanning aan ...
de andere accu blijft
bedankt Leo
Re: bus start niet
Geplaatst: 26 sep 2009, 21:45
door GerardM
baasje schreef:weet iemand een goed adresje hiervoor?
Je kunt hiervoor normale startaccu's inzetten, je hoeft niet per sé weer van die vierkante NATO blokken te gebruiken, wel zul je de beugels enigszins moeten aanpassen als je kiest voor de normalere 'langwerpige' accu's.
Ik kan nergens uitvinden in welke omgeving je dat adresje zoekt 8) .
Groet,
Gerard
Re: bus start niet
Geplaatst: 26 sep 2009, 23:08
door Frank.fjph
Mijn accuboer gaf het advies op semitractie te nemen, als je die ook wil gebuiken voor het boordnet, starten daarop is geen probleem , zeker niet als je een 90 Ah neemt.
Frank
Re: bus start niet
Geplaatst: 27 sep 2009, 01:20
door Admin
Merkwaardige accuboer

Wat je nodig hebt voor een startaccu bepaalt nou net het grote verschil met een semitractie-accu: grote stroom gedurende korte tijd.
Met voldoende overdimensionering werkt natuurlijk alles, maar 90 Ah is niet zo gek overgedimensioneerd. Onze 608 had 2*88 Ah volgens het boekje, maar 2*135 Ah in z'n Sonderausführung.
Re: bus start niet
Geplaatst: 27 sep 2009, 03:19
door Leo
Frank,
Wij van Wc-Eend adviseren...
Die accuboer van jou denkt meer aan zijn omzet dan aan goed advies.

Re: bus start niet
Geplaatst: 27 sep 2009, 11:32
door Anton
Hoi,
Baasje, je geeft niet aan waar je woont, maar als er een accuboer in de buurt is die ook aan de scheepvaart levert krijg je én goede accu's én als je er om vraagt korting!
Heb je wel eens een schipper gezien die zijn motor niet gestart kreeg?
Succes!
Groet Anton
Re: bus start niet
Geplaatst: 27 sep 2009, 17:04
door Vinz
Hey ik had zelf voor mijn accu's 90 euro per stuk betaald, maar dat is dan wel 12 volt, 90 amp. zullen vast ook wel 24 volt hebben als je die zoekt want het is een écht accuboer.
Is een zaak in haarlem, als je wil kan ik het adres opzoeken.
Groetjes
Re: bus start niet
Geplaatst: 27 sep 2009, 17:14
door Admin
Naar 24 V startaccu's hoef je niet te zoeken. De hele wereld gebruikt twee stuks 12 V in serie.
Alleen als tractieaccu (heftruck e.d.) en voor telefooncentrales hebben ze bakken van b.v. 36, 48 of 60 V.
Re: bus start niet
Geplaatst: 28 sep 2009, 20:10
door DVIII
Eh.... Anton ik zou goed kunnen leven van schippers die hun motor niet gestart krijgen.
het zoeken naar die nato accu's is eenvoudig bel gewoon van Dam in bennekom .
maar twee nieuwe 88 ah START accu's ( met een hoge startstroom van tenmnste 400 a ) kosten ook slechts acht tientjes
Re: bus start niet
Geplaatst: 28 sep 2009, 21:22
door Anton
Hoi Dave,
das toch per stuk?
Zo'n adresje kan ik wel gebruiken.
Groet Anton
Re: bus start niet
Geplaatst: 29 sep 2009, 07:50
door DVIII
ja dat is per stuk , Yausa europe