Pagina 1 van 1

OM 602.940 rammel bij stationair

Geplaatst: 30 sep 2009, 19:25
door dobje
Hallo,

Vooruit een van mijn eerste bericht heb nog smerige handen van het vervangen van een gas stang rubber :D.

Mijn motor heeft stationair een rammel om dat zo maar eens te zeggen ,iets gas en het is geheel weg. [edit] hij is van 1991 en heeft al 95.000 km gelopen en automaat .[edit]

Is dit

A ) ja heeft tie van mij ook , heel normaal.
B ) Nee hoort toch niet helemaal zo, wat kan het zijn ??


Voor het luister gemak heb ik het even op youtube gezet.

http://www.youtube.com/watch?v=tuz_u9WfexU

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 19:48
door Anton
Hoi Dobje,

Allereerst welkom op het forum!
je zou de motorsteunen eens kunnen controleren.
Je moet dan met draaiende motor de motor even de motor met je voeten omhoog drukken, je met er dus ff onder.

Suces

Groet Anton

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 19:49
door dobje
Ok geheel normaal is het dus niet, vergeten te vermelden hij is van 1991 en heeft al 95.000 km gelopen.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 19:54
door Anton
Hoi,

Wat het precies is kan ik helaas op het filmje niet horen.

Groet Anton

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 20:14
door dobje
Maar wel briljant :mrgreen:

want ik kwam dit ding tegen achter de riem, met een bezemsteel was de motor heerlijk stil zeg.

Afbeelding


Maar nu wat is dit , lijkt me een soort motor demper ? en hoe moet ik deze vervangen iemand al een keer gedaan ?

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 20:15
door DVIII
dat kan ook in de priseas zitten .... dus in het eerste lager van je versnellingsbak

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 20:43
door dobje
DVIII schreef:dat kan ook in de priseas zitten .... dus in het eerste lager van je versnellingsbak
Bij het tegenhouden van de op de foto zichtbare demper met een bezemsteel is hij stil, dus lager eerste versnelling kan dan toch niet :? :?

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 20:56
door Leo
Beetje onduidelijke foto helaas.
Als dat apparaat tussen motor en chassis zit is het idd een demper.

Alleen weet je nu nog steeds niets.
Want als je motorrubbers verrot zijn kan die demper - al is ie in nieuwstaat- de trillingen niet tegenhouden.
Dus voor de zekerheid nog even verder kijken dan je bezemsteel lang is. 8)
Want het zou toch zonde van je geld zijn wanneer je voor niets een nieuwe demper koopt.


Mvg, Leo.:D

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 21:03
door dobje
Leo schreef:Beetje onduidelijke foto helaas.
Als dat apparaat tussen motor en chassis zit is het idd een demper.

Alleen weet je nu nog steeds niets.
Want als je motorrubbers verrot zijn kan die demper - al is ie in nieuwstaat- de trillingen niet tegenhouden.
Dus voor de zekerheid nog even verder kijken dan je bezemsteel lang is. 8)
Want het zou toch zonde van je geld zijn wanneer je voor niets een nieuwe demper koopt.

Mvg, Leo.:D
Het lijkt een demper iets met de riem te maken ?? misschien daarnaast zit een veer met een rubber hoes erom heen (rechts op de foto)

Ik kruip dan morgen nog even onder de camper echter met mijn benen zal niet lukken daar is het wat laag voor kan ik er ook een garage krik onderzetten en voorzichtig tillen ?? Ik heb trouwens wel aan de binnen kant met man en macht tegen de zijkant van de motor gedrukt dit had geen effect op de rammel.


edit , nog even een overzicht foto, het desbetreffende object staat in het rondje

Afbeelding

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 22:35
door winand
Het rammelen houdt dus op als je met je voet tegen het blok aandrukt?
Het is me niet duidelijk waarom je die demper meteen verdenkt, zou het niet iets kunnen zijn wat een poelie of riem raakt, en door het blok iets te 'verplaatsen' het ongewenste 'contact' verbroken wordt?

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 23:14
door DVIII
ha het net sluit zich om het probleem , die demper is de spanveer van de multiriem, dat is zo'n platte met groefjes riem ipv een V-riem. dus of het lager van de spanrol is kaduuk of een ander lager in de keten van gebruikers. zoals de waterpomp de dynamo , de servopomp is stuk , dat is dus zoeken naar de missende perfectie.
de riem kan ook te lang geworden zijn.... die ontspan je met een stuk rondstaal in een tuimelaar te ontspannen. achter de tuimelaar zit een boutje door de kleppendeksel heen en die moet eruit om de riem te verwisselen.
het boutje is aan de voorkant zichtbaar. ( het moertje zit er achter) . zoek in de beschrijving !
misschien is de poulie van je dynamo wel stuk , die zou wel eens van het vrijloop type kunnen zijn !

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 23:35
door dobje
Pff bovenstaand gaat me even boven de ped, de motor heeft 95.000 km gelopen met mijn voet tegen de demper gaat niet lukken omdat daar ook de fan draaid, een bezemsteel kan net.

Lagers nu al stuk na 95.000 km dat kan toch haast niet ? waterpompen polies na 95.000 km ? de dynamo ziet er als nieuw uit.

Tuimelaar waar moet die zitten ? het geluid houd er meteen mee op als ik een bezemsteel tegen de demper aanhoud , gaan dan lagers niet meer rammelen etc ? omdat ik die demper / ding apparaat (zie foto) naar achteren duw ?

Ps naast de demper zit een spanveer zo te zien dus die demper is dan toch geen veer ?, nu ben ik geen techneut (behalve electronica / mechanica) of heb ik het nu geheel mis ?

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 30 sep 2009, 23:50
door Leo
dobje schreef:Lagers nu al stuk na 95.000 km dat kan toch haast niet ? waterpompen polies na 95.000 km ? de dynamo ziet er als nieuw uit.
Welkom op dit technisch forum waar ervaren sleutelaars proberen een serieus antwoord op je probleem te geven.
Dit in tegenstelling tot veel andere fora waar nitwitz ook zo nodig willen meepraten..:wink:

Alles kan stuk Dobje, al is het een uur oud.
Dat heeft de ervaring ons met schade en schande geleerd.
Sluit zoiets dus nooit uit.

Nog een tip: Kijken kijken kijken, en dan zo duidelijk mogelijk beschrijven.
Dat maakt het voor ons én jezelf een stuk gemakkelijker. :)


Mvg, Leo.:D

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 00:00
door dobje
Nee ok , ik zeg ook dat ik hierin geen ervaring heb en inderdaad bij een boel forums moet je behoorlijk doorprikken. Maar dat de lagers ophouden met rammelen als ik een stok tegen de demper houd kunnen we dan toch wel uitsluiten of niet ?? :oops: :oops: , ik hou dus alleen het zwarte deel vast van de demper het beweegbare deel waar de zuiger aan vast zit laten we maar zeggen kan dus gewoon nog bewegen .niet dat ik de riem geheel vast zet.

Heb ooit wel een jaar motorvoertuigen gehad maar dat is lang geleden daarna metaal en later elektronica en informatie technologie (IT)

Ik probeer eerst de motor op te tillen vanaf onderen en meld dan wel even de uitkomsten, gaan we vanaf daar weer verder om te kijken wat ik nog meer kan testen.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 08:44
door DVIII
correctie de veer en de demper doen samen de riem spannen.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 10:26
door dobje
Ok, en als ik tegen de demper druk is het rammelen over. Maar goed vanavond als ik thuis kom maar weer even verder zoeken even met een spiegeltje erbij je kunt alles slecht zien daar, en dan stop ik mijn hoofd geheel in de opening die hymer bedacht heeft als motorkap :D

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 10:30
door dobje
winand schreef:Het rammelen houdt dus op als je met je voet tegen het blok aandrukt?

Zie ik nu pas , nee het rammelen is weg als ik tegen de demper aandruk, dus niet met mijn voet tegen het blok heb al met man en macht tegen het motorblok aangedrukt maar dat geeft geen verbetering en of verslechtering.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 19:17
door dobje
Ik heb met man en macht +110 kg :wink: tegen het motor blok lopen duwen en trekken maakt geen verschil in het rammelen.

Is de riem die daar loopt er met een handigheidje eraf te halen zodat ik de rollen en spanners etc los kan bevoelen ? is dat iets ? iemand anders een idee voor de volgende stap.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 22:28
door desnor
Had met mijn 602 motor hetzelfde probleem. Iets gasgeven en het geluid was weg.

Oplossing:

De brede vsnaar of te wel de multiriem loopt gelust over diverse poulies.
De riem moet er eerst af.
dat doe je door de bout die boven de kleine schokbreker zit eruit te halen.
Je kunt dit doen door in de plastic zwarte strip aan de bovenkant een boor van 10mm te drukken en deze dan te ontspannen door hem naar je toe te trekken.
Als je eerst de moer van de bout hebt afgehaald kun je die er zo uittrekken.
Als je dat gedaan hebt gaat de multiriem slap hangen.
De spanrollen moet je even met de hand voorzichtig draaien en voelen of je iets weerstand bemerkt.
Bij mij was de bovenste degene waarvan het lager niet meer jofel was.
Deze heeft een imbus en kan er met een ratel met passende imbus uitgedraaid worden.
De spanrol dan weer monteren en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.
Succes verzekerd en.... een stille motor.

gr. Hans

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 01 okt 2009, 22:35
door dobje
Top zondag middag maar even aan de gang, kun je daar bijkomen zonder de gehele handel te moeten demonteren ? Is het handig om meteen een nieuwe riem erop te plaatsen of als deze er nog redelijk uitziet gewoon weer terug plaatsen. Heb verder geen onderhoud historie van de auto.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair normaal ?

Geplaatst: 04 okt 2009, 15:41
door dobje
Zo droog weer dus even met het hoofd onder de kap.

bij wijze van test even het volgende uitgevoerd :

Afbeelding

De tyreps zijn even voor de test , het rammelen is dan wel kompleet over, symptoom bestrijding :-)


En tijdens het draaien even met een lampje onder de kap, ik moet zeggen , nu weet ik niet hoeveel de riem normaal beweegt, maar de demper heeft wel behoorlijk wat te doen de riem beweegt ook behoorlijk ( op en neer) .

Zijn er mensen met dezelfde motor en even kunnen kijken hoever de spanblok (spanhebel) bij hun achterover staat ?

Oh uit een tekening van de garage lijkt wel of ik iets mis zie het zwarte rondje :

Afbeelding

Voor het los halen van de gehele riem heb ik nog niet even de tijd gehad , heb de auto vanavond en morgen even nodig dus wil niet het risico lopen dat ik het er niet meer in een paar uur op krijg.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair

Geplaatst: 04 okt 2009, 16:33
door Leo
Dat lijkt niet erg te zijn.
Volgens mij kun je het beste ff die demper loshalen.
Daar waar hij heeft gerammeld glimt het staal.
Kijk dan ook ff naar datgene waarop hij zit bevestigd, want ook dat kan los zitten.

Re: OM 602.940 rammel bij stationair

Geplaatst: 04 okt 2009, 17:30
door dobje
Ok, ik probeer het morgen vroeg even dan heb ik nog even tijd , de bovenkant van de demper kan ik nog bij komen echter de onderkant ?

Re: OM 602.940 rammel bij stationair

Geplaatst: 04 okt 2009, 20:45
door DVIII
dat is een goeie, het kan zijn dat er in een van de demperogen een rubber zit ! , die kan je dan weer vernieuwen oid.