Ik krijg natte voeten van OM 616
Geplaatst: 06 okt 2009, 18:37
Recentelijk heb ik een Mercedes 307 aangeschaft, na een LANGE zoektocht. :D
Ik had wel enige twijfel over de motor- OM616-, maar nu blijkt dat het veel ernstiger is dan ik had ingeschat.
Ik ben (via dit forum) bij Peter langsgeweest, en volgens hem kan het elk moment afgelopen zijn...(in het ergste geval,
ook mogelijk dat het pas over een jaar of wat gebeurt...)
De naakte feiten:
NATTE MOTOR
-de motor lekt olie (zeker een liter op 1000km)
-de keerringen lekken voor en achter
-het lekt bovenop het kleppendeksel bij slangetje verbinding luchtfilter
-bij koude start blauw/zwarte rook, wordt minder, en verdwijnt na goed warmdraaien
-uit olievulopening voel je dat er overdruk is
-er is 1 zuiger vervangen, waardoor er onbalans is ontstaan,
logisch; 1 cylinder met goede compressie en de andere 3 met hangende veertjes
De motor heeft nu 330.000 km achter de rug.
Wat nu?
Heeft een revisie zin of beter een andere motor erin?
Bij voorbaat dank
Pedro
Ik had wel enige twijfel over de motor- OM616-, maar nu blijkt dat het veel ernstiger is dan ik had ingeschat.

Ik ben (via dit forum) bij Peter langsgeweest, en volgens hem kan het elk moment afgelopen zijn...(in het ergste geval,
ook mogelijk dat het pas over een jaar of wat gebeurt...)
De naakte feiten:
NATTE MOTOR
-de motor lekt olie (zeker een liter op 1000km)
-de keerringen lekken voor en achter
-het lekt bovenop het kleppendeksel bij slangetje verbinding luchtfilter
-bij koude start blauw/zwarte rook, wordt minder, en verdwijnt na goed warmdraaien
-uit olievulopening voel je dat er overdruk is
-er is 1 zuiger vervangen, waardoor er onbalans is ontstaan,
logisch; 1 cylinder met goede compressie en de andere 3 met hangende veertjes
De motor heeft nu 330.000 km achter de rug.
Wat nu?
Heeft een revisie zin of beter een andere motor erin?
Bij voorbaat dank
Pedro