Pagina 1 van 2
508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 01:17
door 508frank
Ik loop al enige tijd met een idee in mijn hoofd.
Nu dacht ik laat ik het idee eens op dit forum gooien en kijken wat anderen hiervan vinden.
het lijkt mij leuk om een aanhangwagen te maken van een oude 508 bus.
ik heb ff gephotoshopt (ik ben er niet zo goed in)

als iemand beter kan photo shoppen zie ik dat graag :)
dus de cabine van (het liefst een dubbel verlengde) 508 afzagen.
en van een andere (donor) 508 alleen de achterste 15cm eraf zagen om vervolgens aan de voorkant van de aanhanger lassen zodat de aanhanger zowel aan de achterkant als aan de voorkant 508 deuren heeft.
de chassis balken niet doorzagen maar laten uitsteken.
de chassisbalken (ter hoogte van de bumper) inzagen en naar elkaar toebuigen en van voren aan elkaar lassen.
dan heb je het grootste deel van de dissel al.
het deel wat over je trekhaakkogel gaat geremt maken door gebruik te maken van de handremkabel van de 508 as.
of mischien zelfs hydraulisch maken en de handrem alleen voor de losbreek reminrichting gebruiken.
en dan door de rdw zien te krijgen voor een kenteken :?
de rdw zal nog de grootste uitdaging worden denk ik.
wat vind je van het idee ?
als iemand anders dit idee eerder wil uitvoeren dan ik moedig ik alleen maar aan.
dan kan ik van zijn eventuele fouten leren
of is dit al eens eerder uitgevoert ?
ik heb soortgelijk wel eens gezien maar dan van een personenauto gemaakt.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 02:03
door 508frank
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 05:38
door DVIII
nooit iets van begrepen :mrgreen:
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 07:16
door Saskia
Heel mooi!
Je bent nou eenmaal fan van de ronde Düsseldorfervormen. of niet, Dave
Echt een stijlvolle éénheid met een bus ervoor. Vooral door de symmetrie voor en achter.
Ik zou hem verhoogd willen, achter onze bus.
Doet ook wel wat denken aan zo'n silverline caravan.
Super als mobiel werkplaatsje of
bijv. opslag voor theaterspullen.
Of als hondenkennel.....
Festivalkeuken etc.
Voor de techniek moet je niet bij mij wezen :oops:

Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 13:25
door Admin
Airstream!
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 20:39
door Gerard Exis
Misschien een beter idee om het chassis op een bestaande aanhangerchassis te bouwen? kweet nie, heb zoiets nooit gedaan.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 22 okt 2009, 20:59
door 508frank
de meeste aanhangwagens hebben kleinere wielen en geen dubbellucht.
dan moet het ook een gesloten aanhangwagen zijn (gesloten of open staat volgens mij op het kenteken)
bovendien is dan de nostalgie er van af

Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 23 okt 2009, 19:27
door vanhooltje
Ik vind het een super gaaf idee!!
En ik denk dat je ff de RDW moet raadplegen, zet de foto erbij en vraag naar de eisen!
Maar het is goed te doen, als je handig bent.
grt peter
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 24 okt 2009, 05:36
door Maxer
Voor zover ik weet zijn er mensen die zoiets wilden maken van een Chevy-Van. Kun je vergeten, krijg je geen kenteken op.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 24 okt 2009, 10:26
door 508frank
Vergeten doe ik het niet Maxer.
De aan houder wint zeggen ze toch ?
Weet je ook waarom ze het niet door de rdw kregen ?
Het is toch gewoon een lijst met eisen opvragen en vervolgens zorgen dat je aan die eisen voldoet ?
Een kennis van mij heeft ooit zelf een autoambulance gemaakt, zelf chassis gemaakt 2 auto assen eronder.
Jaren mee rond gereden en toen er kenteken kwam voor de aanhangers heeft ie hem ook door de keuring gekregen.
Mischien zal ik eens terug gestuurt worden omdat er iets nog niet goed is maar uiteindelijk moet het toch lukken lijkt me.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 25 okt 2009, 21:50
door wesse321
508frank schreef:Weet je ook waarom ze het niet door de rdw kregen ?
Het is toch gewoon een lijst met eisen opvragen en vervolgens zorgen dat je aan die eisen voldoet ?
Een kennis van mij heeft ooit zelf een autoambulance gemaakt, zelf chassis gemaakt 2 auto assen eronder.
Jaren mee rond gereden en toen er kenteken kwam voor de aanhangers heeft ie hem ook door de keuring gekregen.
Mischien zal ik eens terug gestuurt worden omdat er iets nog niet goed is maar uiteindelijk moet het toch lukken lijkt me.
Nou ik denk niet dat het technisch niet haalbaar is hoor, maar als je je gaat verdiepen in de eisen van de RDW, neem alleen al de sterkte berekening die je van de dissel moet maken en het remschema met de bijbehorende remvertraging etc. Dan gaat dat een lange en moeilijke weg worden.
Heb vorig jaar zelf een aanhanger gemaakt zie foto's, laten verzinken, 1500 kg as er onder en een zware oplooprem, ben toen erg lang bezig geweest om de formulieren met de berekeningen etc. in orde te maken. Zelfs de TU studenten werktuigbouwkunde ingeschakeld, voor de berekeningen, maar er uiteindelijk maar vanaf gezien en er maar een witte plaat op gehangen zodat ik nu max. 750 kg mag wegen. Technisch mag ik natuurlijk 1500kg wegen, maar wettelijk dus niet. Oja en dan ook nog de keuringskosten die liegen er niet om. Vroeger was dat allemaal makkelijker maar nu is dat erg ingewikkeld geworden.
Maar goed niet onmogelijk dus als je echt er voor wilt gaan gebruik dan bestaande onderstellen met een eigen kenteken van een zware caravan of zo dan bouw je daar op je carosserie.


Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 25 okt 2009, 23:31
door 508frank
Zoals Gerard Exis ook al zei is inderdaad een bestaand chasis nemen om de
508 carosserie boven op te bouwen een goede optie als een kenteken
te moeilijk word.
Je komt met goede argumenten aan die je zelf hebt meegemaakt.
Ik ga in ieder geval de eisen opvragen en mischien wel even langs
bij de rdw in amsterdam en eens kijken wat ik er mee kan.
Ik ben eerder met auto's en een motor bij de rdw in amsterdam geweest en
als je het ff vraagt dan mag je de werkplaats in een een praatje met
een keurmeester maken.
Er zijn uiteraard gegevens bekent van de sterkte van een 508 chassis.
Om aan die gegevens te komen en ook nog eens de rdw daarvan overtuigen
is natuurlijk een ander verhaal.
De remvertraging is wel uit te komen als je gebruik mag maken van
een rollen remmenbank.
Makkelijk zal het niet worden nee maar niet geschoten is altijd mis.
Anders gewoon een sterkte berekening van een bestaande zware aanhangwagen nemen en overschrijven alsof het voor deze is gemaakt,
ik denk niet dat ze elk balkje van de aanhanger opnieuw gaan opmeten en uitrekenen :mrgreen: :mrgreen:
Ziet er goed uit trouwens je aanhangwagen, ik heb zelf een soort gelijk
maar dan gekocht.
Je zou zo niet zeggen dat ie zelfbouw is.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 26 okt 2009, 02:49
door 508frank
Ik ben ff een uurtje of 2 wezen googlen.
Degene die eerder gezegt hebben dat het niet mogenlijk is om een zelfbouw aanhanger met max laadvermogen zwaarder dan 750kg door de rdw keuring te krijgen mogen even deze pdf bekijken:
http://www.pynenburg.eu/ehw/docs/traile ... schema.PDF
Maar inderdaad niet makkenlijk zeg pfffff :?
Toch haak ik niet af en ben al bezig een brief aan de rdw samen te stellen en ook heb ik al 2 mensen een email gestuurt die eerder met dit bijltje hebben gehakt.
Vraagje:
Weet iemand op dit forum aan een tekening te komen van een 508 chasis?
De trek sterktes zullen er niet bij staan denk ik maar dat is uit te
rekenen als ik de je de maten hebt en weet welk matriaal het is.
Voor het uitrekenen vernam ik dat ik bij
http://www.hestocon.com/_en/ terecht kan.
Bewijs van de aslast moet niet zo een probleem zijn denk ik.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 26 okt 2009, 07:35
door DVIII
je kan de gegevens die nu in de berekening zijn gebruikt omzetten voor het profiel van de Ubalk van het 508 chassis.
ik denk dat je een prima basis hebt om de berekeningen te maken ! en een ideaal voorbeeld , :P
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 09:06
door Gerard Exis
ik ben heel benieuwd, niet omdat ik zelf zo'n aanhanger wil maar begin heel langzaam interesse te krijgen voor de technische kant van zaken wat met een 508 te maken heeft . :shock:
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 11:18
door wimverlaat
508frank schreef:
Vraagje:
Weet iemand op dit forum aan een tekening te komen van een 508 chasis?
Hoi Frank en anderen,
Ik ben in het bezit van een 2 tal mercedes boekjes die handelen over respectievelijk "Opbouw-handleiding vrachtwagens"en Handleidingen voor diverse types MB's. Zie bijgaande foto.
Heb Frank aangeboden om de boekjes te scannen en als PDF bestand beschikbaar te stllen maar dat zal wel even tijd kosten. het zijn respectievelijk 244 en 139 blz. Mochten er meerdere belnagstellende zijn dan hoor ik het graag.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 11:36
door wimverlaat
wimverlaat schreef:
Heb Frank aangeboden om de boekjes te scannen en als PDF bestand beschikbaar te stllen maar dat zal wel even tijd kosten. het zijn respectievelijk 244 en 139 blz. Mochten er meerdere belnagstellende zijn dan hoor ik het graag.
Hier ter aanvulling een naar ik hoop leesbare index van de onderwerpen in de Opbouw handleding.

Groet,
Wim
PS: Als je de beelden aanklikt ga je naar Immageshack, als je dan nog een keer op het beeld klikt zou het leesbaar moeten zijn
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 15:11
door Detlev
Hoi Wim,
als je bij Image Shack de juiste URL kiest komen de foto's ook op het forum goed (en leesbaar).
Verders: ben jij niet ook lid van DL? Ik denk nl dat die boekjes al zijn ingescand! Scheelt je een hele hoop werk :D
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 17:01
door wimverlaat
Detlev schreef:Hoi Wim,
als je bij Image Shack de juiste URL kiest komen de foto's ook op het forum goed (en leesbaar).
Verders: ben jij niet ook lid van DL? Ik denk nl dat die boekjes al zijn ingescand! Scheelt je een hele hoop werk :D
Hallo Detlev,
Ik gebruik binnen ImageShack "get code for forums". Een andere bruikbare code zie ik niet. Of heeft het iets te maken op welke wijze je je bestanden upload?
Ik ben inderdaad lid van DL. Wat de boekjes betreft heb ik even op de DVD Rom gekeken welke door Jeroen Koen voor DL is gemaakt. Je hebt gelijk dat het boekje Handleiding 508 D ; 608 D; 613 D ; 309 D in de documentatie van Jeroen voorkomt. De andere komt echter niet in zijn documentatie voor, dus daarvoor blijft het aanbod staan.
Groeten
Wim
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 22:28
door Detlev
Ja, maar er staan er meer, even naar beneden scrollen en dan niet kiezen voor thumbnail maar voor hotlink!
En dan krijg je dit:

Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 01 nov 2009, 23:37
door johan millenaar
hallo
hierbij een voorbeeld van iemand uit de bevriende nomade club
groet
johan
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 02 nov 2009, 00:13
door 508frank
leuk ziet er heel leuk uit !
ik denk alleen dat ie wel in de tot 750kg catagorie valt
en dus geen kenteken nodig heeft.
het paard staat net voor het kenteken :?
als ik het mis heb hoor ik het graag.
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 02 nov 2009, 14:14
door Detlev
Zo dan: 8)

Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 02 nov 2009, 16:57
door 508frank
wel een ander kenteken dan de bus zelf.
ik kan het alleen net niet lezen :(
ik ben benieuwt of het gebouwt is op een bestaand
aanhanger chasis of dat ze het zelf hebben laten keuren.
ken je de eigenaar persoonlijk ?
Re: 508 aanhangwagen
Geplaatst: 02 nov 2009, 17:13
door vanhooltje
Ik vind het in een woord geweldig :D
Jammer dat er geen tweede van hooltje 625na bestaat anders zou ik het ook doen :D
Ik zou er voor gaan :D
grt peter