Pagina 1 van 2

MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 22 nov 2009, 14:30
door namaskar
Mijn mercedes 209d Camper, bj. 1984 5 versnellingen, maakt bij 90km/h zeer veel toeren en dus hoog verbruik, in de 5 versn.

Wat is hier aan te doen, ik heb een achter cardan nummer 2 geplaatst, echter maakt niks uit, trekt alleen iets beter.

Mercedes heeft gezegd dat 15km/h te winnen is met een andere aandrijfas maar raadt dat af i.v.m. de leeftijd.

Dit advies was bestemd voor een 209d van 1985 overigens.
Deze is ouder en heeft gietijzere motor dus zou het wel kunnen?

Wie weet meer???????????

Dank u!

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 25 nov 2009, 09:00
door DVIII
Namascar, ik denk toch dat je een verkeerde achteras hebt gemonteerd , of dat de achteras eigenlijk voor 16 inch wielen is bedacht. in je verhaal haal je een paar dingen door elkaar waardoor het niet duidelijk is wat het verleden van de motor en de as is , zit dit spul orgineel in je auto ? en waar haalt de dealer het idee vandaan dat je motor te oud is voor een nieuwe as. er vanuitgaande dat je effe 4000 euro gaat betalen voor een as met een betere overbrenging ??
advies is leuk maar het moet wel reëel blijven .
aan de beschrijving te oordelen heb je een OM617 met een gietijzeren cilinderkop. van een cardan No2 heb ik nog niet gehoord (klinkt als chanel No5) maar als de wagen beter trekt !! dan is de overbrenging nu langzamer !!
maar Okee , vraag en steek er wat van op ! er is ook nog een versnellingsbak truuk , met andere tandwielen waardoor je eindsnelheid ook veranderd kan worden ! ( je hebt een 5-bak)

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 11 dec 2009, 20:16
door namaskar
Ben zelf intussen al wel een stuk wijzer geworden.
Wat er in zit is de originele versnellingsbak en cardan.
Maar desalnietemin een heuse koffiemolen bij 90a100 km/h
Ook heb ik me laten vertellen dat je die bus had in goederen- of personenvervoer uitvoering!
Dan was dit wellicht een goederenvervoer uitvoering.
Anyway.
Me vandaag bij Rogam nogeens de oplossing laten vertellen:

Ander cadannetje erin.

Maandag gaat er i=3,6 in.
Dat zal behoorlijk schelen met die foute 4,8 die er nu in zit.
4,8/3,6=1.33 keer sneller dus.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 11 dec 2009, 21:10
door Leo
Ok, en wat kost zoiets?

Mvg, Leo.:D

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 14 dec 2009, 01:44
door namaskar
ik schat 350 euro.
Deze week vertel ik je de afloop!

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 15 dec 2009, 20:16
door namaskar
Moet ik nu wel of niet een andere cardan erin zetten??
Of kan een andere versnellingsbak de truuk doen, zoja welke?

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 15 dec 2009, 21:30
door DVIII
het zit tussen je oren dus, iedereen krijgt een naar gevoel als ze je zien komen , laten ze je een stuk harder rijden is het nog niet goed. en ach het toch maar jou geld !! speur eens terug in dit forum naar de versnellingsbak truuk !!
dat krijg je een overdrive van 120% ( dat doet volkswagen/seat ook ) en geef die foute assen gewoon terug met een brief van je advokaat erbij ! , de knoeiers zijn ze nou helemaal !! :mrgreen:
sterker noch je zou haast denken dat je de tekst fuck me op je voorhoofd hebt staan

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 15 dec 2009, 21:50
door namaskar
Mooi, ik heb versnellingsbak truuk ingetikt bij zoeken, maar vind niks..
Waar staat die versnellingsbak truuk??

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 08:56
door DVIII
zoeken op 711-113 en of versnellingsbak.... :wink:

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 09:46
door namaskar
Het woord 711-113 kon niet worden gevonden.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 09:48
door namaskar
Ben weer wat wijzer.
Wat ik nodig heb is een versnellingsbak uit de Mercedes G serie en wel nummer: 711.117
Die staan bekend om hun " lange 5"
Informatie is alles..
Nu nog zien te vinden!

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 10:32
door Admin
Vraag eens aan Philipp: http://www.padh.de/home.html

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 12:04
door DVIII
een bak van een G is niet al te moeilijk te vinden

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 12:07
door namaskar
Autodemontagebedrijf Altijd Raak Penders bv Vlaardingen zegt: VANAF 2500 EURO..
Of zeggen ze dat omdat ze hem niet hebben?

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 12:27
door paulv
Bij Mostert in Rotjeknor heb ik destijds €650 betaald voor de gereviseerde (ruil)bak van mijn Nissan Patrol, misschien heeft hij wat? De koop ging heel soepel, hij vertrouwde het wel wanneer de oude bak weer bij hem kwam (2 maanden later).

http://www.mostert4x4.nl/((pa(888/lm(det/li(2/

Mvg. Paul

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 18 dec 2009, 16:13
door DVIII
laat je niet gekmaken ! dat zijn toch geen prijzen , daar koop je een hele auto voor :mrgreen:
bij mestebelt lagen een poosje terug assen en bakken van de G op een hoop, bel die mensen eens ! en er is natuurlijk ook een mogelijkheid een 113 naar een 117 om te bouwen. en Phillip al gePB't ?
en als je een G bak hebt moet je overbouwen omdat de G bak fysiek niet lekker inbouwt , je kan oa.de pook niet monteren.
de tandwieltruuk lijkt mij nog het beste alternatief.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 00:14
door namaskar
interessant DVIII

Naar Philip heb ik een mail gestuurd.
Maar wat wat ik graag wil wewten hoe ik een 113 ombouw naar een 117!!
Dat is de tandwieltruuk? Krijgt ie dan de beroemde "lange 5?"

krijg zo veel goede informatie.

Door dit artiekel kwam ik op het spoor overigens:

http://sprinter-source.com/forum/showthread.php?t=2829

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 06:08
door DVIII
daar moet je even wachten op antwoord van Phillip , ik heb begrepen dat je een paar tandwielen vervangt met andere die je dan een eindoverbrenging geven van groter dan 1 , de vier is dan 1:1. ongeveer hetzelfde wat ik met onze (diesel)caddy's heb. die zijn ook sneller gemaakt door de vijf als overdrive te maken.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 07:11
door namaskar
Dit is misschien wel een goedkopere oplossing. Hoe kom je aan die tandwielen, als die los te koop zijn is dat mooi. Als je daar eerst weer een andere bak voor nodig hebt niet. Dat inbouwen kan iedere monteur zeker, of kun je dit ook nog fout inbouwen..
Ik ken een Marrokaanse garage, goede sleutelaars maar verstand hebben ze niet al te veel.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 18:59
door DVIII
eerst maar eens uitvinden wat je nodig hebt, :wink:

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 19:03
door namaskar
113.117 toch..

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 19:07
door namaskar
Foutje: 711.117 dus.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 19 dec 2009, 19:21
door DVIII
dat nummer zegt opzichzelf niet veel , je moet wel "eerst zien dan geloven". je bent al zo snel "om" als het gaat om deals sluiten .... laat nu eerst eens alle eindjes bij elkaar komen ! geduld is een schone zaak 8)

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 21 dec 2009, 16:42
door namaskar
Mijn Mercedesbussen connectie uit Enschede heeft aangeboden er een versnellingsbak in te zetten van een 309D voor weinig.
Hij reed onlangs 120km/h met dat type en er zit dezelfde motor in.
Daarnaast biedt m'n garage aan om de versnellingsbakverhoudingen uit het boekje te bekijken en een nieuw tandwiel via ROGAM te bestellen zodat ie een lange 5 krijgt.
Hij heeft in de jaren '90 veel van die bakken uit elkaar gehaald.
Een van de 2 wordt het dus.

Wellicht ga ik voor het goedkoopste nl. die ander bak erin.

Daarna beslissen of die foute Cardan, ratio 4,8 er in kan blijven of dat de originele, ratio 4,4, er weer terug in komt.
Goedkomen doet het dus zowiezo.

Re: MB 209D 1984, 5 bak rijdt slechts 90 bij zeer veel toeren.

Geplaatst: 21 dec 2009, 19:50
door DVIII
tuurlijk en meteen geld geven en dan er achter komen dat je dezelfde bak koopt als je er al onder hebt ..........., het ligt ook aan de eindoverbrenging dus als die zo traag blijft kan je net zo goed geen andere bak eronder zetten.
trouwens die vertrouwde garage van je die je al één (of twee) verkeerde as(sen) hebben aangesmeert , hebben die soms van die lekkere koeken bij de koffie ? . ik zou eerst eens praten of ze die verkeerde as(sen) terugnemen en dan een tandwielset kopen , of laten komen en inbouwen, testen en dan pas betalen met aftrek van de verkeerde as !