X-cellers

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Martin Cox
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2005, 11:00
Locatie: Beuningen

X-cellers

Bericht door Martin Cox »

Ik vraag me af of jullie nog geïnteresserd zijn in mijn verhaal over de accu's die ik kocht vorig jaar. Het gaat om zgn. X-cellers van Centurion met koolstofvezels. Ze gaan twee keer zo lang mee als conventionele, kunnen volledig leeggetrokken worden, kunnen tegen scheefstaan en hoeven maar opgeladen te worden tot 14 ampére (ik hoop dat ik dit goed zeg, want ik praat maar een vriend van me na die dit soort zaken wél begrijpt) zodat ik een scheiding tussen boord- en startaccu kan maken mbv een schottky-diode met weerstand van 0,4 amp(?) en niet de aansturing van de bobine(?) hoef aan te passen. Verder kan ik ze zowel als boord- en als startaccu gebruiken en er is geen speciale lader voor nodig. Ook heb ik ze, door ze in Duitland te kopen, 70 euro goedkoper kunnen krijgen en kostten ze me 138 euro per stuk ipv 208 euro in Nederrland, terwijl ik ze toch gewoon bij de Centurionfabriek in Venlo kon gaan afhalen (vreemd hé).
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Martin,

Ik wil wel wat meer weten over die X-celler. Zou je me kunnen zeggen wat de capaciteit van de batterij is (in Ah, Ampère-uur)?

Ook de toepassing van de schottky-diode tussen generator en accu's zou voor mijn nieuwe project interessant kunnen zijn. Betreft dat een kant-en-klaar gekocht apparaat of losse diodes?

Ik hoor graag van je!

Groeten,
Ernst
Ben

accu's

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 11 aug 2007, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin Cox
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jun 2005, 11:00
Locatie: Beuningen

x-cellers

Bericht door Martin Cox »

Hier een korte reactie op Ernst en Ben: heb 2 accu's van 80 amp gekocht omdat dat de grootste waren die nog pasten, maar ze zijn er ook in zwaardere versies. Ik heb nog geen problemen gehad met de accu's. De shottky diodes zitten op een klein blokje van ongeveer 11/2 bij 3 cm. Mijn technische vriend had nog steeds geen tijd, dus ik moet hem nog inbouwen. Hij komt tussen de generator en de accu's te zitten. Die vriend van me, die erg veel van vermogenselectronica (en nog veel meer) af weet, vond het een ideale oplossing voor een camper of boot.
Groeten,
Martin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten