Eberspächer

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Eberspächer

Bericht door Gerard Exis »

Hallo heren techneuten, ik heb er een 609 bij. Nu zie ik dat er een standkachel in zit een Ebenspacher (sorry als ik het verkeerd schrijf, kan nu niet effe kijken). Nu is mijn vraag, kan ik er op een beetje simpele manier een thermostaat op bouwen? zodat ie zelf aan en uit gaat op bepaalde temparaturen, anders moet ik in de toekomst iedere keer s'nachts Roxana uit schoppen om de kachel aan en uit te zetten, hoe dat dan afloop wil ik niet aan denken :mrgreen:

Dus redt me !!! vertel effe hoe ik dat kan doen
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Ebenspacher

Bericht door Detlev »

Bij die van mij zat gewoon een thermostaat......
Weet je zeker dat ie er niet in zit?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ebenspacher

Bericht door Leo »

Hoi Gerard.

Heb het topic even verplaatst naar de juiste plek en zie: Boven dit topic staat "Documentatie kachels".
Waarschijnlijk staat daar het antwoord ook wel ergens verborgen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Ebenspacher

Bericht door Gerard Exis »

Aha, okay sorry dat ik het verkeerd geplaats had. Enne eerlijk gezegd ...... :oops: ... effe snel de kachel geprobeert, hij werkt daar was ik al blij om, maar of er een thermostaat op zit :roll: ik ging er maar weer direct vanuit dat dit niet het geval is/was :oops: ga morgen wel effe kijken of ik dit kan ontedekken.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Ebenspacher

Bericht door Gerard Exis »

Detlev schreef:Bij die van mij zat gewoon een thermostaat......
Weet je zeker dat ie er niet in zit?
ik denk dat ie er niet inzit, zojuist (kon niet wachten :mrgreen: ) de kachel geprobeerd, maakt in een record tijd de laadruimte warm, zeg maar heeeeel warm. Heb vele boekjes erbij maar niets van de kachel :(
De knop op het dashboard heeft 4 standen: de bovenste stand is een O, de tweede stand is een 0, de derde stand is een O die volledig ingekleurd is en de vierde stand is een O die voor de helft in is gekleurd, sorry voor de krampachtige omschrijving maar weet ook niet hoe ik het beter kan omschrijven. Kan iemand mij uitleggen wat de standen inhoud?

oja, er zit een sticker bij met de volgende tekst: Heizung ab +10 graden auf (half gekleurde rondje) betreiben.
Natuurlijk is mijn Duits perfect, echter dit noooooit geleerd op school, wie van jullie hebben beter op zitten letten en kan mij uitleggen wat de bedoeling is?

P.s. Leo bedankt voor de tip, kan echter de site niet openen, ligt misschien aan de provider hier.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Ebenspacher

Bericht door Goldwingh »

Gerard, wat is het type nummer van de kachel. Ik kan de PDF file wel downloaden, zowel in het Duits als Engels
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Ebenspacher

Bericht door Gerard Exis »

Hee Henk, ik denk je bent heel druk aan het verhuizen, laat je met rust zodat je rustig deze stress dagen kan overleven :wink: Ik kan het type pas zien als de wagen leeg is, je weet wel die stellingen liggen erin dus de zijdeur kan niet open, gaat er maar vanuit dat het dezelfde is als in jouw 608,5 :D
Als er geen thermostaat op zit (en ik denk van niet) heb jij waarschijnlijk hetzelfde probleem, dus dan stook ik Adrie wel op dat jij dit probleem moet oplossen en kan ik het lekker van jou afkijken :mrgreen:
Groetjes Gerard
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Ebenspacher

Bericht door DVIII »

als je een simpele uitvoering hebt kan je inderdaad de kachel alleen maar op drie standen laten werken. anders moet je een controller kastje erbij hebben want de kachel mag alleen in de juiste volgorde in en uit geschakeld worden omdat anders de brander vervuilt. zo uitzetten is geen optie want dan gaat hij niet meer aan. ( een bekend eber' probleem)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Ebenspacher

Bericht door beatrix18 »

Gerard,
Jij hebt mogelijk de D7L, hier is nog genoeg over te vinden. Maar het is heel simpel, je hebt een hete lucht kanon van 8000 Watt die af en toe ook op 4000 Watt mag branden(i.v.m. vervuilen of boven de 10 graden i.v.m. oververhitten) en "koud" kan blazen. Hij zuigt buitenlucht aan en die wordt na verwarmen dus ook lekker droog. Het is een geweldig ding voor extreme/nood gevallen. Maar jij wordt niet blij (je eventuele buren ook niet) als dat ding, midden in de nacht, aan zou springen.(Als je pal aan de snelweg staat kan het wel....) Vergeet ook niet dat de kachel zo'n 115 Watt van je (start)accu vraagt! Zelf heb ik de D7L nog als backup en een kleine webasto gekocht.
Laat Roxana dus maar lekker liggen en kruip er dicht tegen aan, geen betere warmte dan lichaamswarmte! Vervolgens nadenken over een ander verwarmings systeem......(Roxana is slechts goed voor 100 Watt, soms iets meer...? :roll:)

Peter
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Ebenspacher

Bericht door Gerard Exis »

Aha, dus wat standkachel betreft weer een "kat in de zak" gekocht :(
Dan gaat er een truma gaskachel in, levert tenminste voor mij geen problemen op betreffende onderhoud, instalatie etc...
Zal ik Henk ook direct waarschuwen, die heeft dezelfde "kat in de zak" gekocht :mrgreen:

in ieder geval bedankt voor de uitleg en info
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Ebenspacher

Bericht door beatrix18 »

Gerard,
Het is echt geen kat in de zak, ik ben blij dat hij er bij mij nog in zit.
Met geen andere kachel heb je het zo snel warm en droog.
Maar als je rustig wil zitten/slapen dan ben je met bijv. een truma(erbij) beter af.
Mogelijk (wel zeker) zijn er nog andere ervarings deskundigen want wat ik vind hoeft niet voor een ieder toepasbaar te zijn!
Succes,
Peter
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Ebenspacher

Bericht door Gerard Exis »

Peter, dank voor je reactie. Ik gebruik de 609 niet als camper. Ik woon in Roemenie en heb daar ook mijn caravan/camper bedrijfje. Resultaat is dus vrij vaak naar Nederland voor accessoires (circa 1x p maand) ik wil gewoon normaal kunnen slapen en douchen en een bak koffie kunnen zetten onderweg, dan houd het wel zo'n beetje op, de rest wordt laadruimte voor accessoires. Dus ik overnacht gewoon tussen de trucks op de parkeerplaatsen, dus ik denk super zo'n standkachel, maarja als in de ochtend mijn accu's leeg zijn schiet ook niet op. Ga ik dus een truma inbouwen zal die standkachel waarschijnlijk nooit meer gebruikt gaan worden. vanaf December tot half Maart rij ik niet, want dan ben ik met de 508 vakantie aan het vieren.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Eberspächer

Bericht door Goldwingh »

Gerard Exis schrijft
Aha, dus wat standkachel betreft weer een "kat in de zak" gekocht
Dan gaat er een truma gaskachel in, levert tenminste voor mij geen problemen op betreffende onderhoud, instalatie etc...
Zal ik Henk ook direct waarschuwen, die heeft dezelfde "kat in de zak" gekocht

in ieder geval bedankt voor de uitleg en info

_________________
Groeten Gerard.

www.exis.ro
Met mijn Adrie heb ik `s nachts geen kachel nodig. Zij is 500W. Maar `s avonds onder de douch is die kachel wel fijn. Dus toch een complete 609.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Eberspächer

Bericht door beatrix18 »

Met mijn Adrie heb ik `s nachts geen kachel nodig. Zij is 500W
:roll: :shock: :oops: :oops: :mrgreen:
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Eberspächer

Bericht door Clement »

Gegroet Gerard Exis,


Als je weet over welk type het gaat kan je vanuit http://www.eberca.nl/downloads/ heel veel info vinden.

Met de Belgische poot van Benelux-invoerder Eberca heb ik alleen maar goede ervaringen.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Eberspächer

Bericht door Gerard Exis »

Clement, dank voor je reactie, echter ik ga het weekend starten met mijn vakantie, dus dit moet even wachten tot dat ik weer thuis ben, zal eind maart zijn. De 609 gaat even in de loods, de 508 mag nu aan de bak :mrgreen:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Ebenspacher

Bericht door Dennis en Nancy »

DVIII schreef:als je een simpele uitvoering hebt kan je inderdaad de kachel alleen maar op drie standen laten werken. anders moet je een controller kastje erbij hebben want de kachel mag alleen in de juiste volgorde in en uit geschakeld worden omdat anders de brander vervuilt. zo uitzetten is geen optie want dan gaat hij niet meer aan. ( een bekend eber' probleem)
Kun je dit eens uitleggen,..... Onze eber loopt 100% maar als je aan de 4 staden knop draait gaat hij regelmatig uit.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Eberspächer

Bericht door DVIII »

dat klopt , namelijk dan gaat het interval programma automatisch de kachel in de juiste volgorde aan en uitzetten.
als je de kachel ineens zonder stroom zet vervuilt de verbrandingskamer en de vernevelaar.
als je nu de kachel in zijn eigen volgorde aan en uit zet blijft de boel schoon. de fan blijft in de afbouwtijd het langste doorlopen , de brandstof is dan al gestopt.
in veel situaties zoals machines en heftrucks/kranen wordt de kachel te snel (niet in de juiste volgorde) uitgezet waardoor de boel niet meer werkt.
dit tot groot ongenoegen van de mensen die ermee moeten werken in de kou.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Eberspächer

Bericht door Leo en Janet »

Gerard Exis schreef:Hallo heren techneuten, ik heb er een 609 bij. Nu zie ik dat er een standkachel in zit een Ebenspacher (sorry als ik het verkeerd schrijf, kan nu niet effe kijken). Nu is mijn vraag, kan ik er op een beetje simpele manier een thermostaat op bouwen?
Even een oud draadje naar boven lepelen. :wink:
Alles nalezende is er niet écht een bruikbaar antwoord gegeven. Onze 609bus verwarmd ook met de D7L en ik wil hem graag op de thermostaat laten werken.
Is er iemand die er inmiddels wel ervaringen mee heeft opgedaan??

Ik hoor graag en de groetjes
Leo
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Eberspächer

Bericht door Goldwingh »

Hallo Leo.

Ik heb het voor Gerard ook opgelost. Het is veel eenvoudiger dan het lijkt. De kachel heeft 2 voedingen. De dikke rode kabel geeft permanent 24V aan de kachel en de dunnere rode zet je de kachel mee aan en uit en daar tussen kun je gewoon elke huis thermostaat plaatsen. Zitten beide in het dashboard bij de zekeringen. De elektronica werkt verder het proces af. Als de dunnere rode draad onderbroken is door de schakelaar of thermostaat, dan loopt er door de dikke rode geen stroom meer als het afkoel proces klaar is. Ik heb zelf een 4 standen schakelaar en dat heeft wel een simpele thermostaat met een apart draadje naar een klixon op de vloer.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Eberspächer

Bericht door Leo en Janet »

Hallo Henk,

Bedankt voor het geven van de oplossing. Dus je hebt dan ook nog de keuze in capaciteit? (4000/8000W) Zodra de temperatuur in de schuur weer te harden is ga ik het proberen. Als het werkt dan meld ik dat even.

Groet
Leo
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Eberspächer

Bericht door Goldwingh »

Eerlijk gezegd Leo, heb ik dat bij Gerard verder niet uitgeprobeerd. Ik ben er zo`n een, die zorgt dat het werkt en dan zoek het zelf maar verder uit. Gerard kan dat op dit moment ook niet uitproberen, want hij had de pech, dat toen het werkte hij de bedrading wilde weg werken, hij sluiting maakte. Nu doet zijn kachel het niet meer. Daarbij heeft hij te weinig tijd als hij in Nederland is, om daar een dag voor uit te trekken. Van mijn eigen kachel met 4 standen schakelaar heb ik de indruk dat die alleen maar 4Kw levert. Ben daar ook nog niet verder ingedoken. Het werkt en dat vind ik genoeg. Gepensioneerden hebben maar weinig vrije tijd!!!! Ben altijd werkzaam in de service van TV en Witgoed geweest en gewend schema's te lezen. Maar de schema`s van deze kachels zijn niet duidelijk en er zijn zoveel wijzigingen en modificaties van deze kachels geweest, dat je elke kachel apart moet bekijken. Basis principes zijn wel het zelfde.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Eberspächer

Bericht door jervig »

Wil aan het advies van Henk nog wel even toevoegen dat NIET!! iedere thermostaat geschikt is maar alleen een ouderwetse theromstaat met een bimetaal. Als je daar dmv de voorspannig het temp verschil instelt op 2 graden dan loopt het verder prima. Kwikthermostaten zijn ongeschikt want als je ze tijdens het rijden gebruikt maken ze voortdurend wel/geen contact.

Webasto heeft als je geen andere kan vinden een geschikta thermostaat in z'n leveringsprogramma.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Eberspächer

Bericht door Leo en Janet »

Jeroen, ik dacht meer aan een digitale, maar het zal toch wel experimenteren worden omdat ik verwacht dat het opwarmen in die kleine ruimte behoorlijk zal doorschieten en de temperatuur een soort van sinus beweging gaat maken. Dus om daar een stabiele regeling in te krijgen zal nog niet meevallen. Of is dat juist de bedoeling van die 2graden temp voorspanning van een bimetaal geregelde?
Groetjes
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Eberspächer

Bericht door jervig »

Leo en Janet schreef:Jeroen, ik dacht meer aan een digitale, maar het zal toch wel experimenteren worden omdat ik verwacht dat het opwarmen in die kleine ruimte behoorlijk zal doorschieten en de temperatuur een soort van sinus beweging gaat maken. Dus om daar een stabiele regeling in te krijgen zal nog niet meevallen. Of is dat juist de bedoeling van die 2graden temp voorspanning van een bimetaal geregelde?
Groetjes
Veel digitale thermostaten halen hun aan/uit info uit een kwikschakelaar. Verder is de interval van belang om niet het ene moment met ijsvoeten en het andere moment met een bietenkop te zitten. Veel is afhankelijk van de plaats van de thermostaat en de isolatiewaarde van de auto en met name vloer.

Plaats de thermostaat dan ook pas na uitgebreide test.

Een niet te kleine interval is weer van belang om vervuiling van de brander tegen te gaan.

JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast