stroom vraagje

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Dennis en Nancy

stroom vraagje

Bericht door Dennis en Nancy »

komende week gaan we een weekje met de camper weg dus afgelopen weekend, toen Dennis thuis was, even alles nagekeken.

We hebben toen ook onze huishoud accu´s opgeladen maar nu, 2 dagen later, staan ze alweer bijna 6 amp. in de min. voor zover ik weet staan alle verbruikers uit.

Voorheen hebben we dit probleem nooit gehad heeft iemand een idee waar de stroompjes naartoe gaan? :?: :?:

zelfontlading via het zonnepaneel is afgeschermd door de zonnepaneel regelaar.

groetjes Nancy
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
paulv

Re: stroom vraagje

Bericht door paulv »

Hoi Nancy,

Hoe bedoel je, laad je de accu's nu weer op met 6A? en hoelang duurt het voor de stroom weer zakt? Hoeveel capaciteit hebben jullie nu? Na hoeveel tijd zonder oplading?

De accu's ontladen vanzelf een paar % per week, dus af en toe weer opladen is normaal. In het begin is het wat meer A dan op het eind en 6A is niet heel erg gek als de zonnepanelen net weer aangesloten worden of als de zon weer gaat schijnen voor de accu capaciteit (uit mijn geheugen) die jullie hebben.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Hoi,
Bedoel je soms dat er een capaciteitsmeter op staat die aangeeft dat er 6Ah aan energie is verbruikt???
Want als er 6 A stroom verbruikt wordt dan is er een behoorlijk verbruik, bij 24 V is dat 150 W, ongeveer het verbruik van de volledige voertuigverlichting.

Als de zonnestroomregelaar defekt is zou dat verbruikmoetenleiden tot een verwarming van het paneel dat voelbaar is (als het al elektrotechnisch mogelijk is)

Overigens zag ik elders op het forum ergens staan dat Dennis iets schreef over stroomverbruiken van vele Amps. Als jullie in het verleden regelmatig de accu's erg leeg hebt getrokken, dan kunnen de accu's wel snel zijn verouderd en ter ziele gegaan.(schreef Dennis ook iets over)

Dus als de meter die je bedoeld een capaciteitsmeter is,dan is de oorzaak van de terugloop wellicht de gesneuvelde accu??

Frank
Dennis en Nancy

Klopt ja de capaciteits meter is een digitaal paneel en die geeft dus een amp verbruik aan van circa 2-3 per dag. Waarde fluctureerd tussen de -0.1 en -0.2 in plaats van de 0 wat het altijd was zonder verbruikers aan.

De PTTS zonnepaneel regelaar is niet defect die hoor ik klikken als de zon begint te schijnen. die schakeld namenlijk in en uit als de zon weg is.

Denk dat er gewoon een of twee accu's overleden zijn. Komend voorjaar de accubank vervangen voor een of twee accu's met grote capaciteit.

Heb nu elke dag 2 tot 2.5 uur het Honda aggegraat aan gehad om het verbruik van 24 amp per dag bij te laden. Werkte ook super. Geluidsoverlast in de bus viel reuze mee en we stonden erg vrij op de parking van disney.

Grt dennis en Nancy

" One Life,.. Live it "
Frank 207+508

Dennis,

Als de verbruiksmeter 6Ah per dag aangeeft,dan lekt er toch iets stroom weg: 6 Ah/24 u = 0,25A, dat zou je moeten kunnen meten met een simpele universeelmeter ÉU 2,95 (Lidl natuurlijk)
Al je er dan voor zorgt dat er geen verbruikers aan staan, dan de accuklem erof en tussen de pool en de klem het metertje aansluiten (in de Ampere stand).
Die zou dan dus meer dan 0,00 moeten aangeven, doet ie dat dan kun je door een voor een de zekeringen van de diverse verbruikers er uit te halen achter komen waar de stroom blijft.

Verder kan het ook zijn dat de Ah meter zijn verbruik deels afmeet aan de spanning van de accu, en dan kan je veronderstelling wel kloppen dat de accu is overleden,maar het hoeft niet zo te zijn.
Naast proffesionele testapparaten zijn er ook houtje touwtje methoden om er achter te komen.

Maar een zo korte levensduur is eigenlijk wet vreemd, tenzij er dus toch een sluip-verbruik is waardoor je accu te diep ontladen wordt of gewoon bij gebruik meermalen te diep ontladen is, want dat is de hoofdoorzaak van vroegtijdig overlijden. Ikneem aan dat je met die luxe meters erin welweet tot hoever jouw specifieke accu ontladen mag worden??

Frank
Dennis en Nancy

Ik heb dus 4 accu's semie parallel staan, ben ervoor gewaarschuwd dat als ze niet alle 4 van dezelfde kwaliteit zijn de slechtste als eerste zal overlijden.

Als ik 100% eerlijk ben zijn er 3 verschillende kwaliteiten accu's gebruikt. 2 nieuwe accu's heb ik eerste 2 maanden gebruikt om op de starten, daarna 2 accu's van zelfde merk en model bijgekocht om de huishoud accubank te maken. Van de laatste twee heb ik er eentje doorgeboord (vraag maar niets) die ik dus weer vervangen heb voor een andere.

Ik ontlaad nooit meer dan 50%. Meestal zijn ze echter vol door het zonnepaneel.

Dat digi paneel van mij meet door middel van een erg dikke zware shunt. Niet dat ik er verstand van heb hoor.

De verbruikers zijn er niet veel. 24v pompje van het water, 2 spaarlampen en een koelkast alle op 230v. Een kleine omvormer 24>12v voor 12v standkachel en een 12vafzuigfan. Als ik alles afkoppel zekering uit zonnepaneel, de aardlek en automatenzekeringen af en de zekeringen uit het 24v verdeel en zekerblokje. dan maakt dat geen enkel verschil. blijft 0.01 tot 0.02 verbruiken

Na de belastingteruggave of het vakantiegeld (whatever als eerste komt) gooi ik de gammele accu's eruit (zgan, in prima staat, van oud vrouwtje geweest en t.e.a.b.) en duw ik er een of twee dikke 24v accu's in of losse cellen.

Grt dennis

" One Life,.. Live it "
Johannes

Bericht door Johannes »

Je meet de stroom die door de draden loopt. Een capacieteitsmeter houd bij hoelang dat duurt en berekent dan hoeveel Ah dat is. De capaciteit die je verliest doordat je accus oud of stuk zijn kun je met zo'n meter niet zo meten, dat gebeurt intern in de accu. Je kunt het wel zichtbaar maken met een accuzuurweger.
Dus moet er nog een lekje zijn in jouw systeem. Weet je zeker dat je ook echt alles hebt losgekoppeld. Ik lees dat je een klein omvormertje hebt ook al levert die geen stroom in rust verbruikt zo'n ding altijd wat. Haal eventueel overal de aansluiting af ook al staat het betreffend ding uit en sluit ze dan één voor één weer aan.

Een shunt is niets anders dan een grote weerstand. Bij zo'n weerstand onstaat een verschil in spanning tussen de ingang en uitgang als er stroom door loopt. Dat verschil wordt doormiddel van dunne draden naar het meet instrument gevoerd. Daar wordt door elektronica de gemeten waarde omgerekend naar de echte waarde. Op die manier hoef je geen dikke kabels naar het instrument te voeren. Voorts rekent jou instrument uit over hoeveel tijd er hoeveel stroom door de shunt is gegaan en drukt dat uit in Ah (ampere X uur) Thuis lees je dat uit in kWH
( kilowatt X uur)

Groet Pieter
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Wat verbruikt dat verbruiksmetertje zélf? :wink:
Een ouderwetse meter werkte gewoon op de millivolts van de shunt, maar doen die moderne electronische gevallen dat ook of hebben ze een externe voeding nodig?

Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

Ik heb ook zo een nieuwerwets metertje er in zitten en dat behoeft geen externe voeding.
geeft dus ook 0 verbruik aan als er niets aan staat.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Dennis en Nancy

Ehhhh,... :?: Er zitten een hoop kleine kabeltjes aan het paneeltje er zal er ongetwijfeld eentje voor de voeding dienen. Afgelopen jaar geen problemen gehad en stond het ding gewoon op 0.00 als niets aan was.

Mijn conclusie, accu's gaar. Ik ga eerst vernieuwen en zie dan wel verder.

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dennis,

Een rotte accu kan nooit zorgen dat er een meetbare stroom loopt. Dat kan alleen als er een stroomkring gesloten is.
0.02 A (20 mA) betekent bij 24 V ongeveer 1/2 Watt. Nergens een LEDje dat je over het hoofd ziet? Tachograaflampje of -klokje?
Of er moet ergens een sluiting van de Plus naar massa zitten met een weerstand van 1200 Ω.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank 207+508

Dennis,
Heb je de gebruiksaanwijzing van de verbruiksmeter nog eens doorgelezen??? Er is mogelijk een ijking noodzakelijk, dit betekent dat de meter op 0,00 moet worden afgesteld op het moment dat er zeker geen stroom doorheen loopt: Dit kun je zeker stellen door de afgaande kabel van de shunt losneemt, dan weet je zeker dat er ook geen stroom loopt.
In die situatie moet de meter op 0,00 worden afgesteld volgens de procedure die in de gebruiksaanwijzing zou moeten staan.

Dit werkt alleen als de bekabeling van het ding volledig rechtstreeks op de accu zit.

Frank
Dennis en Nancy

Admin schreef:Dennis,

Een rotte accu kan nooit zorgen dat er een meetbare stroom loopt. Dat kan alleen als er een stroomkring gesloten is.
0.02 A (20 mA) betekent bij 24 V ongeveer 1/2 Watt. Nergens een LEDje dat je over het hoofd ziet? Tachograaflampje of -klokje?
Ledje van een kleine 24 naar 12v omvormer? zou kunnen.

Verder heb ik in de gebruiksaanwijzing geen ijkings procedure gevonden.

Het gaat om dit paneel gekoppeld aan een hearth interface omvormer

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Is dat een seriële omvormer of een schakelende? De laatste verbruikt ook in nullast een kleine hoeveelheid energie!
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Hallo Ernst,

Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee. op electronisch vlak ben ik een nul.

Het gaat om deze maar dan andere spec's; 4500watt en 50amp lader.
linkje naar een verkoopsite

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Maar Dennis toch.... je hebt het over een kleine 24 naar 12v omvormer en ondertussen draai je een complete krachtcentrale op je accubatterij. Vind je het gek dat die na verloop van tijd leeg is?
Als het niet lukt al je verbruikers helemaal af te schakelen, zou ik als ik jou was een diepte-investering doen in een stevige schakelaar (b.v. zo'n rooie of een zilveren met een krukje) die 200 A kan schakelen en 1000 A kan geleiden. Dan kun je voor zo'n € 15 de accu helemaal stroomloos maken als je de camper stalt. Met een betere kans dat je accu het overleeft...
Aansluiten in de plus of de min, zo dicht mogelijk bij de accu, kan geen probleem zijn. Daar komt geen elektronica bij kijken :roll:
Groeten,

Ernst / Admin

Dennis en Nancy

Weet je wat het ergste is ernst,.... volgens mij heb ik die schakelaar nog ergens liggen in een doos. waren vrij dure krengen. Ik heb toen ook twee zekeringhouders (die hele grote zekeringen!!!) dezelfde serie gekocht. Het enige practische probleem is het aanknijpen van de grote kabelogen. Ik heb redelijke dikte kabels gebruikt.

In het voorjaar gaat de accu ruimte op de schop, kan ik meteen een mooi plekje voor de schakelaar zoeken.

Dat 24 naar 12v omvormertje is echt een kleinte,... kleiner zijn ze er niet.

Volgens mij gaat de omvormer zo goed al uit als er geen 220v gevraagd word. maar dat hij dan in idle mode nog altijd wat verbruikt begrijp ik.

Grt dennis

" One Life,.. Live it "
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

het aanknijpen van de grote kabelogen

Inderdaad heb je al gauw 50 of 70 qmm nodig.
Als je niet met de kabels en de ogen onder je arm naar een bevriende auto-elektrieker kunt gaan, kun je de buisjes ook zelf dichtknijpen met een stevige griptang, als die een plat stukje heeft, dicht bij het draaipunt. Of, als je die niet hebt, vol laten lopen met soldeer m.b.v. b.v. zo'n klein brandertje dat je vult met aanstekergas. Probeer het niet met een normale elektrische soldeerbout, want die heeft niet de capaciteit om de tin door en door te laten smelten.
Groeten,

Ernst / Admin

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben niet zo'n liefhebber van soldeertin, dat geeft vaak toch overgangsweerstand.
Vroeger toen er nog geen lasdoppen waren, werd dat ook gedaan, en dat gaf veel problemen.
Als je goed passende kabelogen hebt kun je ze ook plat slaan, voorzichtig dat dan wel.
Als de zaak zwaar belast moet het allemaal koel blijven, en dat kun je voelen.
En anders een tang lenen of de kabels onder de arm als dat kan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Dennis en Nancy

Ik heb vandaag van andel de accuzaak in rotterdam een mailtje gestuurd, even uitgelegd wat ik nu heb en wat ik wil.

tractie, 200-250ah op 24v met lange levensduur.

Benieuwd waar ze mee komen en wat de kosten zijn.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Frank 207+508

Correct-Marine in Rotterdam heeft ook simpele semitracties, gasdicht, ik geloof voor 157,= voor een 175 Ah

http://www.correct.nl/artikel.php?DIVIS ... TNR=386636

Het kan ook voor 139,= voor een 180Ah.........

Broer overweegt deze voor het bootje, kwaliteit is niet bekend, maar de prijs spreekt wel aan.... :lol: :?

Frank
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Frank,

jij valt ooit nog eens dood over een dubbeltje. :lol:

Echte China-kwaliteit met garantie tot de kassa, want ze staan natuurlijk in de opruiming omdat het zulke fantaaaastische accu's zijn :roll: :
http://www.made-in-china.com/showroom/g ... 8034-.html

Bij afname van minimaal 10 pallets krijg je gratis stickers naar keuze. Ze zijn daar niet zo moeilijk wbt merkbescherming.. 8) :wink:

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
paulv

Bericht door paulv »

Hi Leo,

Inderdaad worden we binnenkort links en recht ingehaald door Chinese accu producenten zoals BYD (Build Your Dreams) :mrgreen: .

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
Wim

Bericht door Wim »

Onlangs nog eens het een en 't ander uitgezocht v.b.t accu packs voor hybride en elektrische automobielen .
Conclusie : We zijn ingehaald aan beide kanten tegelijk door "oosterse" producenten van deze accu packs :twisted:

Groeten Wim
kroppie

Bericht door kroppie »

voor wat betreft het aanknijpen van kabelogen .ik doe het tegenwoordig in de klauwplaat van mijn draaibank,dus voor de bezitters van een draaibank misschien een tip.
groet en nog beste wensen voor 2010.

jos
Plaats reactie