De grote verbouwing.

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
wesse321

De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo het grote werk is begonnen. :D (Zie ook het sloopwerk hier: viewtopic.php?f=12&t=1587&start=75 )

Na aanschaf in maart 2009, wist ik het al er zal het een en ander drastisch verbouwd moeten worden. Na de zomervakantie dan maar eerst er mee weg. Tja als zuinig huisvader wil je natuurlijk niet alles wegslopen, maar zo min mogelijk kosten maken met een maximum aan resultaat.
Voortschrijdend inzicht leert dat dat niet altijd opgaat, want na het slopen van de garage, bleek dat er niet danwel sterk onvoldoende isolatie was aangebracht. Hier en daar wat glaswol. Maar het ergste was de lekkage bij de beide schuiframen.
Dus hup niks zuinig en voorzichtig :twisted: terug naar de basis om de zaak gezond te maken, alles eruit.
Afbeelding

Afbeelding
ook de waterhuishouding moet eraan geloven, want de twee RVS tanks die rechts onder hangen, voor schoon water is toch niet helemaal ideaal.
Dus de achterste met een inhoud van 245 liter gaat een vuilwatertank worden voor de douche en het vermalerstoilet.
Afbeelding
Afbeelding

Dus nieuwe inlaten erop gelast 1 voor de douche en een voor het toilet. Waarom zul je zeggen, nou zo,n vermaler toilet spuit met behoorlijke kracht de zooi naar de afvoer en dan wil ik niet dat het via de douche omhoog komt. Misschien niet nodig maar ik vermoed anders het ergste.
Afbeelding
Zo ook maar een forse afvoer eraan van 1 1/2 inch. Alleen nu zit ik te dubben, want er zitten twee antislingerschotten in de tank, maar met 3 kleine gaatjes ongeveer 2,5 cm in die schotten op de bodem. Dus is dat voldoende? :?: Anders moet de tank open en de slijptol erin. :mrgreen:
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door wesse321 op 18 jun 2010, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: De grote verbouwing.

Bericht door vanhooltje »

Met een vermaller er in kan dat best, die maakt er echt wel dunne derrie van.
Zo dun dat het wel door die gaatjes kan :mrgreen:

Je bent in ieder geval goed bezig, half werk krijg je later spijt van!
Sux6 met de grote verbouwing :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Frank 207+508 »

Als je de aanvoer en afvoer van de tank aan dezelfde kant van de slingerschotten maakt heb je de minstekans op problemen
Frank
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Frank en Peter tnx voor de tips, ben er nog niet echt klaar mee loop al dagen te dubben, ik dacht ook zoals jullie, maarja nu ligt hij er naast en als het straks niet lekker loopt, geeft dat weer extra werk. Maar om nu de slijptol erin te zetten staat me ook tegen. wordt vervolgd.

zo nog even een paar foto's.
De onderkant in de RX 5 en 10 en RX 7 op plaatsen waar ik niet bij kan met de spuit.
Afbeelding
Links op de foto de schoonwater tank ook RVS inhoud 275 liter
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Anton »

Hoi,

Mooi bezig dat wel, maar ik zie kogelkranen en die vriezen gegarandeerd stuk.
Dat is een euvel dat bekend is, vervangen door schuifafsluiters is de remedie.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Hoi Anton,

Waarom zou een schuifkraan niet stukvriezen? :shock: Moet eerlijk zeggen dat ik er niet over nagedacht heb. :oops: Wel over vorst enzo, maar ik dacht gooi in de vuilwatertank gewoon een paar handen keukenzout, als ik moet rijden. Als ik stil sta en het vriest zet ik gewoon de kraan open met een emmertje er onder.

En als ik de kraan openlaat tijdens vorst en dan afdicht met een rubberprop?? zodat er geen water in het kraangedeelte staat?

Hmm wat adviseer je mij, want ik heb juist een kogelkraan aan de achterzijde geplaatst, omdat ik bang was, als ik een schuifkraan aan de onderkant zou plaatsen, ik die een keer eraf zou rijden aan een grote steen oid.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik had voor mijn schip een mobiele watertank waar ik 1000 liter water mee ophaalde, indien nodig.
Aan de voorkant zat een schuifafsluiter en achter een kogelkraan, die dan ook bij de eerste vorst kapot knalde.
Dit komt door het laagje water dat tussen de kogel en de teflonvoering zit, dit laagje krijg je er niet uit normaal gesproken.

Ook heb ik veel stuk gevroren kogelkranen bij jachtjes gezien.
Zout toevoegen helpt tot ik meen een graad of -9.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Wim »

De reden dat kogelafsluiters stuk vriezen is , dat het binnenwerk van een kogelafsluiter bestaat uit een doorboorde kogel .
Als de afsluiter open staat kijk je daar dan ook door heen . Als de afsluiter is gesloten staat de boring van de kogel dwars ,
op een schip staat die boring dan vol water , als dat bevriest wordt de kogel uit elkaar geperst , resultaat een gesprongen afsluiter en op een schip gevaar van zinken . Als je een kogel afsluiter als loosklep van een vuilwatertank gebruikt loop je met een volle tank dat zelfde risico (behalve dat zinken dan :mrgreen: ) Dat is te voorkomen door er voor te zorgen dat bij vorst de tank leeg is en de afsluiter open staat . Bezit je een schip dat op de wal overwintert laat dan alle afsluiters open staan .

Zo dat is dan toch weer een heel verhaal geworden :shock:

Groeten Wim

Ps lekker bezig Piet :?:
Wim
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Dank Wim en Anton,

Voor de reacties.
Goed verhaal over die holle ruimte, nu snap ik het dus. Als je natuurlijk een gesloten systeem hebt komt er inderdaad water in de kraan te zitten als hij gesloten is, maar door de tank te legen en dan de kraan dicht te draaien zit er niet veel meer tussen dan een een paar druppels. Dus voor mij met vorst geen water in de tank en de afsluiter open. Nouja en mocht ie dan toch naar de Filistijnen gaan, dan komt er een schuifkraan op.

Dus voorlopig toch ook maar met zout aan de gang.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo weer lekker bezig geweest, toch maar een inspectieluik gemaakt, kon ik gelijk met de slijptol de gaten wat groter maken in de antislingerschotten.
Afbeelding
Afbeelding
zo nu moet het er wel door kunnen. Is niet zo mooi gedaan, maar kon er verrekt slecht bij en met 1 hand doorslijpen zonder dat je echt kunt zien wat je doet valt niet mee.
Maar goed het is het resultaat dat telt.
Afbeelding
Afdekdeksel met de sonde om de hoeveelheid vuilwater te meten.
Afbeelding
Met nieuw onderstel weer onder de wagen.
Afbeelding
Aanvang isolatie van de vloer met xps 4cm
Afbeelding
Afbeelding
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo iedereen nog de beste wensen voor 2010.
Even nog een paar sfeer plaatjes, de helft van de nieuwe bodem zit erin en de plek waar de douchebak verzonken in de vloer komt, zodat ik echt stahoogte heb als ik sta te douchen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Wim »

Mooi bussie :shock: En een heeeel mooi huis :shock: :shock:
En ook voor jouw en jouw familie een heel goed 2010 toe gewenst !!

Groeten Wim
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: De grote verbouwing.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hé Piet, dat ziet er goed uit!

Bij het zien van jouw foto's kreeg ik zowaar een klein déjavu (corrigeer mij maar als het fout geschreven is)
Ben benieuwd of jullie die douche inrichting ook vaak zullen gebruiken.
Tot dusver hebben wij met de wasbak washand en buitendouche het goed kunnen redden.
Ben ook erg benieuwd hoe de inrichting gaat worden.

Veel bouwplezier gewenst,
Peter.
Vandaag is een Kadootje
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Hoi Peter,
Ja dat ging in het verleden prima zonder douche en zomers geen punt, maar in de toekomst willen we ook 's winters weg weliswaar naar het zuiden, maar voordat je er bent moet er toch ook wel gedouched worden en dan moet het wel warm zijn want Mar heeft een vorm van reuma en die zet ik dan niet buiten.
Dus ik verwacht dat de douche wel regelmatig wordt gebruikt. En zo bouw ik hem ook 80cm breed en met de toiletruimte mee 125cm lang, nouja dat is dan in de breedte van de bus :) Want achter de natte groep wil ik ook nog een soort garage realiseren voor een scooter/lichte motor en de andere "onmisbare" zooi.
De douchebak (zie foto) is van kunststof en lekker sterk bodem is wel 20mm dik. Hmm hoezo een paar kilootjes. :)
Op de plek waar de douchebak nu staat (foto) komt dan het toilet te staan net achter de wielkast.

Als toilet komt er een 12V vermaler toilet. En de doucheruimte wil ik binnen met trespa 6mm afwerken.

Voor de badkamer komt de zithoek die ook als bed gaat funtioneren. Lang nagedacht om toch een vast bed te realiseren, maar dat ging dan ten koste van de garage en dat vind ik zonde. Nu gebruiken we de ruimte zowel overdag als s'nachts optimaal. Zit nog wel te dubben, wordt het een slaapplek in de breedte 190cm of in de lengte en dan moet er wat kunst en vliegwerk worden uitgehaald door de 160, te verlengen naar 2m gedurende de nacht. Dit zou kunnen door de kasten die er komen voor de badkamer zodanig te maken dat het onderste gedeelte kan wegklappen, 40cm zodat er genoeg beenruimte ontstaat. Bijkomend voordeel is dat je niet over elkaar heen hoeft te kruipen als je er s'nachts even uit moet.
Enja 190 zou moeten kunnen, want met 1,89 "ken het net" Maar ik vind dat toch wat krapjes. Dus.

Nouja als er weer wat vorderingen zijn volgen er weer meer foto's. Maar nu is het te koud voor kit en lijm etc. En het hoeft geen haastklus te worden. :D

Komt trouwens ook wel een buiten douche voor als het echt heet is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo de temperatuur is weer boven het vriespunt dus eindelijk de vloer af kunnen maken. De uitsparing voor de douchebak en de twee inspectie luikjes voor schoon en vuil water. In totaal 17 kokers met butyleenkit gebruikt en vier bussen pur om de ruimte tussen de XPS platen en de vloerplaten op te vullen en ook echt vast te zetten. Nouja volgens mij gaat dit dus de komende 25 jaar zonder mankeren mee. Volgende klus wordt de wanden ontroesten, daar waar roest zit en isoleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo even een update, van de werkzaamheden.
Begint er al weer op te lijken. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

De wanden er al weer in.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo weer even een korte update van de vorderingen. Nouja vorderingen, gaat nog wel even duren voor we weer onroute zijn. Maar goed langzaam aan gebeurd er toch wel wat.
camper 003a.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: De grote verbouwing.

Bericht door vanhooltje »

Hallo wesse,

Jij maakt er geen half werk van, zo te zien :D
Puik electra kasje, ziet er gaaf uit.

Je accu's zo dicht mogelijk bij je electra kast zetten, scheelt weer dikke draden :D
Zorg er wel voor dat er een goede beluchting in je kast is, kan behoorlijk heet worden met wat je er in hebt hangen.
En we hebben ook een shat tegenwoordig, boven in tussen help en zoeken :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Hoi Peter,
dank voor je reactie. De elektrakast is open boven en onder, dus dat zal wel voldoende ventileren. Tenminste dat hoop ik. En niet alle apparaten werken gelijktijdig. De 230 lader b.v. zal nooit gelijk werken met de omvormer. Maar ja zal best wel wat warmte vrijkomen.
Voor de accu(s) zat ik te denken om drie 10,5cm brede AGM accu's boven elkaar onder de elektrokast te plaatsen, zodat er in ieder geval voldoende ruimte overblijft om de scooter nog achterin mee te kunnen nemen. En het liefst wil ik ze links in de wagen want rechts heb ik al de nodige kilootjes aan water.
Kijk en dan heb ik slechts een metertje 50 kwadraat kabel nodig van de kast naar de accubank dus weinig verliezen.
Maar blijft nog wel het nodige puzzelwerk over hoor. Maar dat maakt het allemaal juist zo leuk.
Wordt vervolgd en oja zal best wel eens een probleempje bij jullie hier neerleggen om een juiste oplossing te vinden. :)
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo weer wat vooruitgang geboekt.
camper 010a.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo nog wat plaatjes van de voortgang. :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo weer even een update van de voortgang.

Eerst even een korte motorvakantie in de Dolomieten gehad, dus de camper is niet zo hard gegaan. Maar goed wat een prachtig gebied trouwens om lekker motor te rijden.

Maar toch nog weer het nodige aan de bus gedaan.
Ben nu met de bovenkasten bezig, foto's volgen nog. En de planning is dat we in september er mee weggaan. Dus nog even stevig door pakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Zo weer een update van de vorderingen.
Inmiddels zitten aan de linkerkant de meeste spulletjes erin. Ook de rechterkant begint wat vorm te krijgen. In ieder geval zit de meeste apparatuur op z'n plek, alleen de kookplaat moest ik terug sturen want die zat vol met deuken en tja dat bouw ik echt niet in. Dus hopelijk komt van de week de nieuwe. Enfin nog wat plaatjes voor de liefhebber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wesse321 op 14 jul 2010, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wesse321

Re: De grote verbouwing.

Bericht door wesse321 »

Vervolg update.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten