Jan, je begrijpt me verkeerd, het is een luxe probleem 8) .
Mijn accu's zijn natuurlijk beveiligd tegen diepontladen en op een gegeven moment, als er te weinig spanning op zit schakelt alles automatisch uit. Eerst de Victron 230V omzetter en daarna de zonnepaneel laadregelaar.
Voor nood heb ik nog wel een paar dingen direct op de huishoudaccu aangesloten (WC :oops: ).
De accu's (ook de startaccu) staan permanent aangesloten op de zonnepanelen en blijven dus het hele jaar op spanning.
Mijn accu's zijn nu na 7 jaar nog in prima staat. Ze hebben nog maar een paar procent van hun oorspronkelijke capaciteit verloren. Die 5 jaar is dus echt onzin. Koop eerst zonnepanelen met een tegen diepontladen beveiligde laadregelaar zou ik iedereen aanraden, een verstandiger aanschaf dan om de 5 jaar nieuwe accu's.
Te diep ontladen is de grootste doodsoorzaak van te vroeg overleden accu's, zeker als dat gecombineerd is met opslag in niet (constant) volgeladen toestand :mrgreen: .
Mijn "probleem

" is dat ik tijdens TV kijken opeens uitgeschakeld kan worden, vind ik vervelend

. Ik wil, net als Ernst

, nog jaren onbezorgd en ononderbroken TV blijven kijken (of er zometeen nog iets leuks komt

). Met zo'n accucapaciteitsmeter kan ik oa. mijn TV kijkgedrag aanpassen aan de vulgraad van de accu.
Mg. Paul