Pagina 1 van 1
Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 10:56
door Goldwingh
Ben met zeer veel interesse topic (
Mijn toekomstige electra) aan het volgen echter voor mij is het toepassen van oplossingen geen toekomst, maar heden. Ben dit jaar met pensioen gegaan en hebben reeds een trip van 2 maanden in Oost-Europa gemaakt gehad met een zelfbouw Hyundai H200 zie
http://picasaweb.google.nl/goldwingh/CamperZelfbouw# . Op die reis zeer veel praktische ervaring op gedaan. Ga nu in januari starten met het ombouwen van een MB 609 op B rijbewijs. Weet heel goed mijn beperkingen en zal dan ook heel goede keuzes moeten maken met wat haalbaar is en niet. Dit hebben wij al vaker gedaan met ond.and. Reizen met een motorrijwiel (Goldwing 1200). Toen de koffers toch te klein bleken te zijn om eigen kussens mee te nemen, kwam daar een aanhanger achter met een inhoud van 500 liter. Nu konden wij ook echte koffie en een mini keuken en stoeltjes meenemen. Maar het bleef keuzes maken. Daarom slurp ik alle bruikbare info uit dat topic op om toe te passen. Omdat het allemaal in de komende 3 maanden gaat gebeuren ga ik een verslag daarvan bijhouden op
http://www.camperreis.nl en in dit topic. Omdat buiten het gewichts probleem er ook een ruimte probleem is, want wij willen een vast bed en douche, kiezen wij voor een stapelbed dwars achter in.
Mochten de wensen groter worden dan de mogelijkheden, dan heb ik noch een gesloten aanhanger achter de hand (C rijbewijs is geen optie).
Groeten Henk en Adrie regio Eindhoven.
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 11:23
door Admin
Hoi Henk,
Ik erger me altijd behoorlijk aan exposanten die op een beurs glimmend plastic staan te verkopen met een douche aan boord en wel 25 of 30 l (!) fris water. Vaak zijn dat Italiaanse ontwerpen die voor 4.25 t zijn ontworpen, maar waar voor export nog wat afgeknabbeld moest worden. Je moet per slot van rekening onder die 3.5 t rijklaar gewicht uitkomen. Wat heb je aan een 4-persoons camper als maar één persoon een douche kan nemen?
Even doorfilosoferend over gewicht en jouw ideeën.... ik zie opeens een aanhangertje met tanks en snelkoppelingen voor water en voor gas. Misschien zelfs voor verpompt grijs water.
Je mag achter je 3499 kg 609 per slot van rekening ook nog 3498 kg aanhanger trekken (ik ga er voor het gemak dan wel even van uit dat je, toen je je rijbewijs B haalde, de bijpassende E ook hebt gekregen).
Nu nog even vloeken in de kerk: één stapje verder (lateraal denkend) en er staan talloze fraaie caravans te koop voor weinig... Met als voordeel t.o.v. je buurman, dat de 609 probleemloos een wat zwaarder exemplaar kan en mag trekken en dat je zwaar spul, zoals water- en gastank(s) en accu's een plekje in het trekkende voertuig kunt geven. Het wordt misschien wel een beetje "Circus Middel on Tour", maar als je wilt gaan full-timen mag het comfort best worden meegewogen.
Zomaar ter overdenking. Er komen vast reacties...
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 11:40
door DVIII
zo'n aanhanger is zeker een mooie optie , ook omdat je bij het recreatief toeren , dat ding gewoon op de camping laat staan.
ik heb geen camping behoefte , en ik zou een toervoertuig meeslepen op die kar . met 3450 kg aan kar kan er wel een quad ofzo aan boord mee !. bijna alles wat we willen meenemen kan in die kar , water , accu's , gas etc . een stevige kar achter een 609 laat de auto niet minder presteren . er zijn 3,5 tons kogelkoppelingen en dubbelasstellen voor 3,5 ton. daar passen mooie 16x215 wielen banden op !
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 11:48
door Goldwingh
In antwoord op reactie van Ernst. Als je ooit binnenwegen in de Oost-Blok hebt gereden (Roemenie, Moldavie, Albanie) dan weet je dat een Caravan uit den boze is. Liever ook geen aanhanger. Het moet wel allemaal heelblijven en een douche gebruik blijft beperkt tot haren wasen, lijf inzepen en afspoelen, moet met 3 liter water kunnen.
Groet Henk en Adrie regio Eindhoven
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 12:22
door Admin
Ja, ik heb binnenwegen in Oost-Europa bereden (weliswaar niet in Moldova, maar daartegenover wel weer in een boel landen in Azië en in Noord-Afrika...)
En ik zag niet zo'n witte Kip voor me, maar eerder zoiets:

Die kan IMHO de Albanese potholes wel overleven :|
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 18:36
door vanhooltje
Hallo Henk en Adrie,
Wat wij doen om een goede inrichting te krijgen is de ruimte die je hebt in je MB 609, te verkleinnen op papier.
Zo ook de wc, douce, bed, zittje (allemaal losse papiertjes) enz, zo kan je zelf op papier gaan schuiven en puzzellen :D
Gebruik populieren triplex voor wanden en banken endergelijke, lekker licht.
Bereken de tanks zo dat op beide assen het gewicht goed verdeelt word, zo dat niet de achteras alles moet gaan sjouwe.
Het komt vaak genoeg voor dat de achteras overbelast is, en de vooras best nog wat meer zou kunnen hebben.
Verder rij ik ook gl 1200, en een cx 500 gaat mee op van hooltje :D
grt peter
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 26 dec 2009, 18:41
door Admin
Wat wij doen om een goede inrichting te krijgen is de ruimte die je hebt in je MB 609, te verkleinnen op papier.
Zo ook de wc, douce, bed, zittje (allemaal losse papiertjes) enz, zo kan je zelf op papier gaan schuiven en puzzellen
Da's een goeie. Je kunt ook bij Ikea in Son een keukenboek halen. Daarin staan kant-en-klare blokjes in dik papier in diverse maten, die je alleen nog maar langs de perforatie hoeft los te halen.
Zelf heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de software die Ikea voor het ontwerpen van keukens ter beschikking stelt.
NB Begin de wielkasten duidelijk in kaart te brengen, anders bestaat de kans dat je je rijk rekent met ruimte die je achteraf niet blijkt te hebben!
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 dec 2009, 00:56
door Clement
Gegroet,
peter58 schreef:....................Gebruik populieren triplex ...................
Populier is inderdaad licht, maar ook een pak minder sterk. De meestgebruikte houtsoort hiervoor is berk: duidelijk zwaarder maar ook een pak sterker. Okoumé staat qua gewicht dichter bij populier dan bij berk, qua sterkte net andersom. Voor mij is dit het ideale materiaal voor triplex of multiplex voor onze toepassingen.
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 dec 2009, 15:05
door Johannes
hallo Henk en Adrie,
Zelf heb ik eerst een 3d tekening gemaakt van de inrichting , en toen ontdekte ik Google skechup, Vrij te downloaden en eenvoudig te leren met hele mooie resultaten.

Groet Pieter
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 dec 2009, 17:25
door vanhooltje
Hallo Clement,
Ja inderdaad is populieren erg zacht, maar je kan er goed mee werken maar je moet het wel verlijmen.
Ik maak er dingen mee die net zo sterk zijn als berken en okume (onverlijmt dan).
Zet maar eens bv 5 platen berken op de weegschaal en dan het populieren, zal je er van schrikken hoeveel dat scheelt.
En met 5 platen betimmer je echt geen camper, 15 komt eerder. :mrgreen:
Maar ieder zijn keus, ik werk ook liever met berken maar ja soms laat de wagen het niet toe!
grt peter
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 dec 2009, 20:41
door Clement
Dag Peter58,
Wij kozen voor de drie!
Onze eerste maakten we met berken, want we wisten niet beter.
Onze tweede was met populier. Heeft het 15 jaar en 215.000 km uitgehouden, maar hier en daar hebben we preventief toch wat zaken moeten verjongen, voornamelijk daar waar er schroeven of dergelijke doorheen gingen. Van okumé had ik toen nog nooit gehoord.
Voor onze derde gebruikten we okumé. Zijn grotere stevigheid ten opzichte van populier liet ons toe van hier en daar dunner materiaal te gebruiken dan hetgeen zou mogelijk geweest zijn met populier: zodoende eerder een kleiner dan een groter gewicht. Onze praktijkervaring is nog zeer klein, we deden nog maar enkele duizenden kilometer hiermee. Maar de eerste indruk is toch positief. Okumé lijkt wel sneller even een kraakje te geven bij grote temperatuurverschillen.Maar echt niet storend hoor - want enkel soms één enkele "kik", meer niet.
De bedoeling van mijn berichtje hierboven was gewoon om informatie te bezorgen zodat iedereen er kan uit kiezen wat voor hem/haar het beste is - en niet zoals ik vroeger niets af te weten van bestaande alternatieven. Ik hoop dat het ook zo overgekomen is.
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 dec 2009, 20:58
door DVIII
okumé gebruik ik voor de vloer omdat het ook prima tegen vocht en water kan , voor de betimmering waar je tussenin zit is tropisch hout niet echt geschikt, juist omdat het minder of bijna geen vocht opneemt.
daarom betimmer ik het verblijf liefst met berken en in tweede instantie met populier , wat weer net te veel vocht opneemt. zo zie je maar , alledrie gebruiken kan dus ook. bijna alle plaatmaterialen worden een stuk duurzamer als je het lakt , maar dan neemt het weer geen vocht meer op.
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 27 jan 2010, 20:07
door Goldwingh
Zo, het begin is gemaakt. De wagen is uitgerust met glaswol isolatie. Dit allemaal verwijderd en het tussenschot van de cabine er uit gezaagd.
Het dashboard geopend en alle overtollige bedrading en schakelaars zijn verwijderd. Dit geeft tevens een goed inzicht in de elektrische circuits. Heb reeds een keer met lege accu`s gestaan om dat het licht niet uitschakelt bij het contact afzetten, dus maar meteen relais toegevoegd om dat te voorkomen.
Heel de wagen is uitgerust met een 24Volt systeem. Dat geeft een beetje denkwerk, hoe daar mee om te gaan, maar is een leuke klus voor mij. Ben immers 50 jaar in de elektronica werkzaam geweest.
Om het motorlawaai te onderdrukken is er een NOIS LIMITER set geplaatst wat een enorme verbetering geeft. Dit houdt in, dat er materiaal is aangebracht aan de binnenkant van de motorkap binnen en buiten, demping onder de vloermatten, over de wielkasten en binnen in de deuren.
De voorste stoelen er uit gehaald. Draaistellen gemonteerd op de voorste 2 zitplaatsen en comfortabele stoelen besteld. Om de chauffeursstoel draaibaar te maken gaf wat extra werk ,omdat ik de oorspronkelijke instelmogelijkheid wilde behouden, deze zat gepuntlast aan de zetel . Het stuurwiel zit ook een beetje in de weg. Dit opgelost met ond.and. het draaistel achterstevoren te monteren. Deze draait excentrisch en gaf zo de nodige ruimte.
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 11 jul 2010, 21:24
door Goldwingh
De Camper is op een paar details na gereed.
Foto`s zijn te zien op
http://picasaweb.google.com/11774080812 ... amper60902#
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 17 jul 2010, 10:33
door inge
Ik, vind het een hele mooie bus. wou dat ik zo veel ruimte had in die van mij.
Heel veel plezier met jullie bus en dat je er maar veel fijne kilometers mee mag rijden.
gr. Inge
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 24 sep 2010, 16:25
door winand
Zeg Goldwingh, hoe krijg je die gasfles er nu makkelijk uit?
Het zit geen LPG vulnippel op toch?
Moet je het onderste bed wegklappen ofzo?
Scheelt wel ruimte zo in ieder geval, en netjes uitgevoerd 8)
Re: Mijn ideale Camper onder 3,5T
Geplaatst: 24 sep 2010, 20:15
door Goldwingh
Hallo Winand.
Ik til de bedplaat 10 centimeter op en dat is voldoende om de fles er uit te halen. Omdat hij alleen voor koken en de boiler gebruikt wordt, kan ik daar lang mee vooruit. Ik heb trouwens wel een LPG vul nippel bij de hand. De kachel is op diesel. Wij zijn trouwens nu op Texel met de DUBBELLUCHT club voor een weekend. Veel te zien.
Groetjes Henk en Adrie.