Pagina 1 van 2
OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 16:31
door Dennis en Nancy
Vanmorgen met -11 gestart. De 314 ging meteen aan maar liep onregelmatig en hield er na enkele seconden mee op.
Opnieuw proberen te starten (nieuwe accu's 2009) maar de UPS weigerde. Startmotor liep goed en regelmatig door maar het klonk alsof er geen diesel kwam. Nu circa halve minuut tot een minuut sprong de OM314 aan en liep na een paar slagen mooi rond.
Nooit eerder problemen gehad met starten. altijd lopen op het moment dat de startknop ingedrukt werd ook met -15 vorig jaar!
Gevlokte diesel?
Water in filter?
Even filters wisselen?
Dennis
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 17:00
door Admin
Gevlokte diesel?
Nog niet bij -11.
Water in filter?
Waarschijnlijker.
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 17:14
door Dennis en Nancy
Ok maar ik vind het zo raar dat hij altijd zo gestrat heeft en met deze temperaturen niet.
Bevroren water in de filters?
Dennis
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 18:36
door DVIII
dat bevriezen is de simpelste truuc om water aan te tonen in brandstof (bij benzine) . maar je kan het net getroffen hebben dat je motor een "day off " had.
feit is dat je niet dezelfde brandstof hebt NU dan de vorige keer , toen het kouder was !
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 18:41
door Admin
Ok maar ik vind het zo raar dat hij altijd zo gestrat heeft en met deze temperaturen niet.
Bevroren water in de filters?
Een minuscuul druppeltje water in je brandstof wordt gewoon meegezogen en merk je niet; een klein klontje ijs in een leiding blokkeert de brandstoftoevoer.
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 08 jan 2010, 19:48
door Dennis en Nancy
Ok zal als het weer iets beter is wel even het filter vervangen, Heb ik nog een liggen.
Bedankt voor de antw.
Grt dennis
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 13 jan 2010, 11:15
door catch
ook mijn 314 heeft er betrekkelijk weinig zin an met dit weer
ik heb er wel nog "zomer"diesel erin
normaal is het klik lopen,nu duurt het enige tijd (tot het moment dat ik denk dat de startmotor affikt zeg maar :?
soms zelfs de startprocuduren 2 maal uitvoeren
heb er verder nog niet naar omgekeken ,de filters enzo zijn nieuw
gts willem
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 13 jan 2010, 14:00
door Admin
't Zal wel een hele "welles-nietes-discussie" doen losbarsten, maar heb je al eens een klein pufje Start Pilote geprobeerd?
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 13 jan 2010, 16:38
door Leo
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 13 jan 2010, 18:00
door DVIII
afijn auto's die je dagelijks laat rijden moeten ook normaal starten. auto's die je één of twee keer per maand gebruikt en alleen s'zomers tankt mag je niet van verwachten dat ze zomaar starten. ik heb wel eens een snuif motorolie in de inlaat gespoten om een 314 in de winter aan de gang te krijgen. ( wel dmv bij de kleppendeksel de luchtslang los te halen !)
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 14 jan 2010, 07:35
door catch
DVIII schreef:afijn auto's die je dagelijks laat rijden moeten ook normaal starten. auto's die je één of twee keer per maand gebruikt en alleen s'zomers tankt mag je niet van verwachten dat ze zomaar starten. ik heb wel eens een snuif motorolie in de inlaat gespoten om een 314 in de winter aan de gang te krijgen. ( wel dmv bij de kleppendeksel de luchtslang los te halen !)
precies !
ik heb er dan ook geen moeite mee,als hij maar snel warm is brrrrr (kartonnetje ervoor)
sniuf remmenreiniger werkt ook perfect,al is dat erg schraal en niet geschikt voor dagelijks gebruik daardoor
gr willem
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 15:37
door Dennis en Nancy
:shock: Heb toch echt liever dat ze zo start!
Al ben ik niet vies van het betere snuif en spray werk. Bij een oude sloper maar de 314 wil ik in top conditie houden.
Ik blijf in het 'Leo Camp'
Dennis
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 19:13
door catch
Dennis en Nancy schreef::shock: Heb toch echt liever dat ze zo start!
Al ben ik niet vies van het betere snuif en spray werk. Bij een oude sloper maar de 314 wil ik in top conditie houden.
Ik blijf in het 'Leo Camp'
Dennis
BTW vandaag de 508 ff verplaatst,en wel bij +5 graden
en ja hoor tik lopen :mrgreen: ,als voorheen, geen paniek dus
grts willem
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 19:34
door Dennis en Nancy
De bus staat op een veldje, hier op de camping tussen de caravans die hier overwinteren.
Ga er dus niet zomaar mee rijden. Moet er dan het recreatiepark mee af. Hier ligt nog sneeuw en niets gestrooid.
Komend weekend als de sneeuw weg is eens ff warm rijden.
Dennis
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 20:02
door Leo
Hoi Willem. Lees
viewtopic.php?f=53&t=4537 even.
Bvd.
Nog even over die Startpilot of andere ontplofbare stoffen:
Dat spul heeft de rottige eigenschap dat het te vroeg ontsteekt en dat je de hoeveelheid moeilijk kunt doseren.
Spuit je het in de inlaat voordat je start, dan krijgt de eerstaanzuigende cilinder de volle mep.
Omdat "een snuifje" voor 1 cilinder nogal een hele dosis is, krijg je dus zo'n scherp klinkende rotklap.
Die scherpe klap onstaat niet alleen vanwege de hoeveelheid, maar ook omdat het gasmengsel veel te vroeg ontsteekt.
Terwijl de zuiger nog een heel eind omhoog moet, is er al een volle ontploffing aan de gang die door het comprimeren van de ontstane verbrandingsgassen alleen maar hoger wordt.
Je krijgt aldus een enorme druk in die cilinder.
De druk kan zó hoog worden dat zelfs de cilinderkop even wordt gelicht waardoor de kopbouten/tapeinden uitrekken.
Startpilot-gebruikers zijn dan ook de topafnemers van koppakkingen.
Ook de lagers zijn geen liefhebber van dat spul.
Er is tijdens het starten nog geen fatsoelijke smeerfilm aanwezig terwijl ze wél een extreme opdonder krijgen.
Het resultaat kun je wel raden..
Smeerolie in de cilinders spuiten doet weer totaal iets anders.
De smeerolie zorgt slechts voor een betere afdichting van de zuigerveren waardoor weer een normale compressie ontstaat.
Smeerolie ontploft niet, en heeft dus niet de nadelen van Startpilot etc.
Het rookt alleen een beetje..:P
Mvg, Leo.:D
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 21:33
door Frank.fjph
Nu we het dan toch over de startpiloten hebben, wat is dan precies de werking ( en een plaatje misschien Leo??) van de originele MB voorziening voor 314 motoren, die in mijn instructie boekje staat.......
(voor temp. onder de -15 bedoeld), vermoedelijk dit jaar niet meer nodig 8)
Frank,
eindelijk weer goed ingelogd

Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 17 jan 2010, 22:13
door Leo
Hoi Frank,
ik heb geen idee wat er in dat instructieboekje van jou staat.
Als het bedoeld is voor temperaturen beneden de -15 heb je het in NL alvast nooit nodig.
Mvg, Leo.
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 18 jan 2010, 08:02
door catch
ongequote
klopt leo
als je een ietwat versleten blokje hebt zal smeerolie dus wel helpen,omdat de 314 op compressie start
ik heb trouwens een slangetje vanaf de inlaatslang naar binnen om
tijdens het starten de hulpstof in te spuiten,voortijdige ontstekingen en akelige geluiden voorkom je dan
grts willem
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 18 jan 2010, 12:38
door wesse321
Hallo, op blz 49 van de handleiding staat dit over start Pilot. Dus bij min 15 graden. Maarja zou het dan slecht(er) zijn bij mijn 11??
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 18 jan 2010, 15:08
door Anton
Hoi,
Die dingen ken ik!
Hadden wij vroeger in alle MB's want die dingen wouden nooit starten als het een beetje vroor.
Maar zoals Leo al opmerkte wees er zuinig mee, ik heb al een keer een cil.kop op eigen kracht zien vilegen danzij de ether.
Groet Anton
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 18 jan 2010, 18:55
door DVIII
iedereen moet maar voor zichzelf weten wat die met zijn auto uithaalt !
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 25 jan 2010, 21:34
door TeKnoID
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem (met een relatief nieuwe blok 50.000km), vorig jaar met -15 starten en lopen. Dit jaar had ik ineens grote problemen en nog steeds, zelfs nu het rond het vriespunt schommelt start hij stuk slechter.
Eerst dacht ik dat het door de dikkere olie die er nu in zit komt (20W50 ipv 15W40), dus heb hem aangelengd met 15W40. Maar ook met deze temperaturen was het dus nog steeds lastiger starten dan normaal.
Toen de accuspanning eens bekeken, bleek 24,6 te zijn, iets aan de lage kant. Heb ze nu eruit gehaald en aan de Ctek acculader gehangen. Overmorgen gaan ze weer in, kijken of dan het probleem over is.
Wat zou het anders nog kunnen zijn? Of misschien toch de olie, er is tenslotte maar 2 liter bij gegaan?
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 25 jan 2010, 21:43
door Anton
Hoi,
24,6 is wel aan de lage kant, dat zou toch tegen de 25,5 moeten zitten zo uit het hoofd.
Maar bij deze temparaturen neemt de capiciteit v/d accu's dramaties af helaas.
Succes!
Groet Anton
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 26 jan 2010, 07:43
door catch
ff brainstormen
misschien een stom idee maar zou de kwaliteit van de gasolie afgenomen zijn ?
door een of andere idiote milieu regel?
herinner me namelijk dat hij vorig jaar na weken op een guur windje te hebben gestaan buiten, zo starten
met 20-50 en nu met 10-40 hetzelfde probleem
Re: OM314 startprobleempje
Geplaatst: 26 jan 2010, 08:01
door dereiziger
de kwaliteit van de diesel kan wel per merk verschillen en het is al lang koud dus het beetje water wat erin zit zal nu vast en zeker zijn bevroren ..