trekgewicht

Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: trekgewicht

Bericht door dereiziger »

^waar zouden we zijn zonder jou kennis .. :D
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

ik denk thuis ...... net als nu :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Is in ieder geval erg verhelderend!

Ik denk dat ik dan voorlopig heel blij ga zijn met een trekgewicht van 2 ton. Da's in ieder genoeg om een beetje autotrailer achter te hangen.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: trekgewicht

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Ik heb de paasdagen in gepaste rust kunnen doorbrengen (geen Laptop mee in de camper!!!) en dat resulteerde er in dat ik wat papierwinkel van de campers heb ujitgezocht.

Daarbij vond ik wat aantekeningen over trekgewicht: 2000 kg en met spec. ahw.trekbalk 3500 Kg, aanhangergewicht.

Ook heb ik de folder gevonden van de trekhaakbalk voor achterafmontage die tot 2000kg gaat met typekeur, zoals ik een tijdje geleden hier had gemeld.
Zoda ik hem heb gescand zal ik de info posten.

Frank
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

ik ben erg benieuwd. Is er ook iemand die een afbeelding of de specs van die speciale aanhangertrekbalk heeft?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: trekgewicht

Bericht door Frank.fjph »

ja ik
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Zou je mij dat kunnen toesturen?
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Frank is tussen de bedrijven door bezig met het voor elkaar krijgen dat er een setje trekhaak ophangingen gefabriceerd wordt voor de Dusseldorfer. In ieder geval zou je wagen met die balk dan 2ton mogen trekken maar er wordt al gefluisterd dat het misschien wel eens 3500 kg trekgewicht zou mogen zijn. Dit moet natuurlijk nog even uitgezocht worden.

De prijs is niet ongunstig. ik zag ergens al 250 euro voorbij komen. Maar dat zou beter kunnen als er meer gegadigden zouden zijn. Dus als mensen zich (voorlopig vrijblijvend) willen aanmelden (bij Frank) dan is dat welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: trekgewicht

Bericht door Dennis en Nancy »

DVIII schreef: elke trekhaak (aan de achterzijde van het voertuig) die meer dan 750 kg trekt moet vermeldt staan in je voertuiggegevens.
En een trekhaak die niet meer trekt dan 750kg achter een +3500Kg voertuig?

We gaan even een constructie maken onder de UPS voor de lichte scooteraanhanger.

Het chassis is ingekort voor de Spier opbouw met verlaagde vloer achterin.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door paul snip »

Mijn 407 is voorzien van een standaard trekhaak. Een kogelkop. Deze haak mag niet meer hebben dan 2000kg. Dus op het kentekenbewijs staat 2000kg aanhangergewicht. Ik denk dat de keurmeester deze waarde gewoon overgenomen heeft van het typeplaatje van de trekhaak. Ik heb er ook daadwerkelijk 2000kg achter hangen soms (autoambulance met auto). Dit voelt zeer stabiel aan. Veel stabieler dan een personenwagen die op papier ook 2000kg mag trekken. Op een vangmuil schijnen deze bussen 3500kg te mogen trekken. Maar ik denk dat je met een standaard kogel uit moet gaan van 2000kg. De af fabriek gemonteerde trekhaak ziet er wel zeer degelijk uit moet ik zeggen.

Foto van een originele (af-fabriek) trekhaak:

Afbeelding
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: trekgewicht

Bericht door Eddie »

Mag ik hierop misschien inhaken ?

Ik vind het nogal vreemd, dat aan een kogel, welke met slechts
twee schroeffies, nouja bouten, aan het chassis is bevestigd,
zo´n zware aanhangen kan worden gehangen.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in.
Kan iemand mij mijn vertrouwen daarin verbeteren ?
Bijv. aan de hand van treksterktes van die bouten ?
Want ze worden natuurlijk stevig aangedraaid, en daarmee op
een spanning gebracht van misschien wel een ton, en dan komt
die aanhanger er nog bij.


Vr. Gr.

Eddie
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door paul snip »

Als je mijn trekhaak bekijkt dan wordt de kracht door heel wat meer dan alleen 2 bouten overgebracht. Het is echt een degelijke constructie.

Wat die bouten betreft:

http://www.vanpraag-montage.nl/images/K ... bouten.pdf

1 m12 bout heeft een doorsnede van 84,3 mm2. De afschuifkracht van zo'n bout is ca 3,8 ton. Als je met zo'n bout 2 stukken metaal op elkaar draait, dan is het niet de afschuifkracht, maar de wrijving tussen deze 2 stukken metaal die de sterkte bepaalt. De afschuifkracht geldt alleen als de bout niet goed vast zou zitten!

De treksterkte van deze bout is 84,3 X 800 X 0,1 = 6700 kg, dus 6,7 ton.

En dan hebben we 't over slechts 1 m12 bout (standaard 8.8 ).
Laatst gewijzigd door paul snip op 11 mei 2010, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: trekgewicht

Bericht door Berthil »

paul snip schreef: De treksterkte van deze bout is 84,3 X 800 X 0,1 = 6700 kg, dus 6,7 ton.

En dan hebben we 't over slechts 1 m12 bout (standaard 8.8).
Dan ga je wel uit van de maximale treksterkte 800MPa, terwijl de Vloeigrens bij 640 MPa ligt.
Zodra je bij de vloeigrens komt treedt er vermoeiing op en zal de bout uiteindelijk afbreken.

Dus ik zou zeggen:
84,3 X 640 X0,1=5400 kg (Nog steeds een hele boel)

Maar als je boutjes van de Gamma gebruikt:
84.3 x 240 x 0,1 = 2000 kg, Dan wordt het al snel minder.

Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: trekgewicht

Bericht door Eddie »

Maar ja, wie gebruikt ook gammaschroefjes voor een aanhanger ?
Ja, kan wel, maar dan hebben we het over een fietsaanhanger :D

Maar we hebben het niet over schuifkrachten.
Bij mij achterop zit een plaat, waartegenaan de kogel is geschroeft
met slechts twee bouten.
(Plaat aan balk > ovaal/rechthoekige plaat, bocht, kogel.)

MvG,

Eddie
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door paul snip »

Volgens mij levert de Gamma ook bouten in 8.8 kwaliteit hoor!

En wat die kogel betreft die met 2 bouten vast zit. Daar kan zeker 10 ton aan trekken voordat ze breken. En er hangt geen aanhanger aan, je hoeft hem er alleen maar mee vooruit te trekken. Natuurlijk treden er piekbelastingen op bij oneffenheden in de weg. Of vreemde stuur- en remacties. Ik denk dat het een beetje ovedreven bezorgdheid is. Zeker als de RDW het al goedgekeurd heeft. Volgens mij kunnen die kogels ook nog wel met m14 of m16 bouten vast. En dan neem je nog een hogere treksterkte voor de zekerheid. Reken maar eens uit op wat voor gewichten je dan uit komt!

http://www.galandwebwinkel.nl/?menu=art ... D=10637412 kogel van 3500kg!

Overigens ben ik geen ingenieur, dus de berekeningen zijn niet zo precies. Maar het geeft altijd een mooie indicatie om zoiets even ruwweg uit te rekenen. Degene die een trekhaak voor 3500kg ontwerpt en hier een RDW goedkeuring voor krijgt zal heus niet over een nacht ijs gegaan zijn!
Eddie
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 mei 2010, 02:16

Re: trekgewicht

Bericht door Eddie »

Nouja, mijn vakgebied is elektro(nica) en geluidtechniek, maar als ik
een bout zou moeten berekenen voor 10 ton, dan breekt zo´n bout
pas bij minstens 20 ton ! Of het iets uitmaakt, dat zo´n bout afbreekt,
wanneer een vrachtwagen de aanhanger van achteren ramt, maar
het zou leuk zijn, dat ´ie heel blijft :-)

En wat die piekbelasting aangaat: Ga eens met een 2,5 ton voertuig
een beetje vlot door een bocht.... en kijk eens welke krachten ontstaan
bij je wielophanging ! Ik zal me niet verbazen wanneer iemand met
getallen aankomt van boven de 10 ton !

Als ik echt zeker wil zijn van een bout ? Zou ik het liefst meerdere
kapottrekken, en de lichtste aanhouden, en daarvan dan een kwart
of 10% nemen als zijnde maximale treksterkte.
Dan gaat er tenminste DAARDOOR niets mis :-)

Eddie
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: het trekgewicht.
Sinds vandaag heeft de 508 van mijn broer (met normale as) een trekgwicht van 3,5 ton op kenteken. De in Frankrijk geproduceerde trekhaakbalk (die ik via Frank heb) met papieren was voldoende daarvoor.

Ondertussen is mij ook meer duidelijk over dat geneuzel over sterke en normale assen. Er zijn 508-en geleverd met een kortere overbrenging in het differentieel (zo ook bij mijn dubbel cabine laadbak) op de 5 tons versie die af fabriek een verstevingde laatste balk in het chassis hebben voor montage van bv een vangmuil. Deze wagens mogen volgens de beschrijving van MB 3,5 ton trekken. Anders is het trekgewicht (volgens een papier uit een werkplaatshandboek van MB) max 2 ton.

Maar het kan nu dus ook anders :P
Laatst gewijzigd door Evan op 14 dec 2012, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: trekgewicht

Bericht door Yoni »

Wat sommige mensen niet helemaal lijken te begrijpen is dat als een aanhanger 2 ton weegt er geen 2ton trekkracht op je kogel komt bij het slepen.
Een mens kan wel een bus van 3.5ton duwen maar niet tillen!
De testbank van mijn vorige werkgever van 2330kg heb ik al tientallen keren met de hand verplaatst en zo sterk ben ik toch ook weer niet!
Wat remmen betreft zijn alle aanhangers boven de 750kg geremd met een oplooprem dus die druk op de kogel zal ook niet 1:1 zijn.

Ik denk dat er met trekhaken net zo als met hijskranen etc een veiligheids marge van 500-1000% gehanteerd word

gezien die berekeningen van paul misschien wel het meervoudige daarvan
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: trekgewicht

Bericht door DVIII »

ahum, een hijskraan is 25 % overgedimensioneerd, het hijsgereedschap acht keer de werklast, en aanhangwagen inrichtingen zullen
zo'n twee maal sterker moeten zijn dan de breeksterkte , maar een kogeltrekhaak is in de regel tientallen keren sterker dan wat nodig is , de bevestiging is van het grootste belang en waar die weer aan vastzit is van belang. dat kan soms heel zwak uitgevoerd zijn !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: trekgewicht

Bericht door Yoni »

Ik had misschien even beter hijs gereedschappen kunnen zeggen
Ik wil niet heel lullig doen een hijskraan mag bij 125% nog geen krimp geven dat gebeurd bij 175% ook niet hoor de staalkabel in het takel heeft een veiligheidsfactor van 5
Hijs gereedschappen is de werklast 1/5 van de breuk en rondstroppen 1/7 van de breuk.
Boven publiek gaan we naar een factor 10.
Ik ben helaas keurmeester hijs en hef middelen geweest dus die 8x gaat niet op.
7 keer geld enkel voor kunstof materialen
Die 25% is proeflast waarbij geen gebreken mogen worden geconstateerd en dus ook geen blijvende vervorming mag optreden!

Nuff said offtopic sorry
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: trekgewicht

Bericht door Berthil »

Yoni schreef:Wat sommige mensen niet helemaal lijken te begrijpen is dat als een aanhanger 2 ton weegt er geen 2ton trekkracht op je kogel komt bij het slepen.
Even een verduidelijking: Het verschil tussen Trekgewicht en Trekkracht
Trekkracht (F) druk je uit in N (Newton) of kN (kiloNewton).
Trekgewicht (m) druk je uit in kg of Ton.
En het verband tussen deze twee (op een vlakke weg):
F=m.a waarbij a de versnelling is.

voor de mensen die het ook nog voor een niet vlakke weg weten:
F=m.a+m.g.sin(hoek van het wegdek), waarbij g de zwaarte kracht is.
Waarbij ik de wrijving natuurlijk niet heb meegenomen.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Arno Z »

Het is net wie je treft als je @RDW staat. Bij de import van mijn 608 zaten zowel de trekhaak, de muil (en het reservewiel) er niet onder (gewicht sparen).

De vraag 'volgens mij zit daar normaal een trekhaak' (RDW-er wijst naar het gapende gat waar normaal de vang zit) kon ik hooguit bevestigen met '2 stuks: een vang en zo'n zware beugel voor normale aanhangers, maar die vang komt niet terug'.

En zo staat er 3 ton max trekgewicht op mijn papieren. Puur arbitrair gekozen, want mijn trekhaak is volgens Westfalia geschikt voor maximaal 2000kg.

Overigens snap ik ook niks van de discussie hier over de assen. Ik kan nergens een formule vinden, maar heb altijd begrepen dat het maximaal geremd gewicht een combinatie is van het gewicht van het trekkend voertuig, en het remvermogen.
Nu ben ik maar deels thuis in het 508 feest... echter hebben -naar ik begrepen heb- de beide typen achterassen toch dezelfde remmen? Naar me bijstaat heeft een 608 zwaardere en optioneel luchtremmen.

Het uiteindelijke draagvermogen van die as is niet zo boeiend, de maximale kogeldruk van een aanhanger moet je toch beperkt houden.

Arno
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Onze 608 (met luchtbekrachtigde hydraulische remmen, maar vollucht voor de aanhanger) had inderdaad een vangmuil voor 6500 kg en een bolkop voor 3500 kg.
Ik heb me daar nooit zo druk over gemaakt, want het leek me genoeg. Het handigste was de kop achterop van de voorraadtank, daarmee kon je banden opblazen e.d.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: trekgewicht

Bericht door Evan »

Zo arbitrair is het niet meer bij de Rdw.
Niet in mijn ervaring althans. Je hebt ofwel een typegoedkeuring nodig waar het trekgewicht vermeld staat. Of de papieren van de trekhaak. Bij deze balk zaten alle benodigde berekeningen om aan te tonen dat de constructie sterk genoeg is om 3,5 ton te trekken. (Er is ook een versterkte kogel op gekomen.) Vervolgens werd door de keurmeester in het register naar vergelijkbare wagens gekeken of er meer waren met een zulks trekgewicht. Die zijn er wel hetzij door makkelijke interpretatie in het verleden, danwel omdat de wagens zijn uitgerust met een versterkte eindbalk in het chassis icm een iets kortere eindoverbrenging in het differentieel waardoor je trekkracht toeneemt maar de topsnelheid minder wordt. Deze combinatie is volgens mercedes goed voor 3,5 ton trekgewicht . Een losse standaard trekhaakbalk mag volgens hen maar 2 ton trekken.

Een wagen met luchtremmen zal altijd meer mogen trekken dan een conventioneel geremde auto omdat de aanhanger met luchtremmen een veel beter remgedrag heeft dan met een oplooprem.

Een 608 is ook weer een ander verhaal dan de 508 ( technisch gezien) want die heeft zowieso wat zwaardere remmen dan een 508.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: trekgewicht

Bericht door Admin »

Een wagen met luchtremmen zal altijd meer mogen trekken dan een conventioneel geremde auto omdat de aanhanger met luchtremmen een veel beter remgedrag heeft dan met een oplooprem.

Vreemd genoeg bestaat er geen verplichting die luchtremmen voor de trailer ook te gebruiken. Een 6.5 t trailer met trekoog en oplooprem is ook goed.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten