zeer slecht starten om314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Beste medecamperaars,

Ik had hieral een keer een topic geopend over het starten van de om314.
Hierop waren veel reactie,s, waaronder een paar zeer nuttige.
Echter welke methode ik ook gebruik, de bekende druk op de startknop en lopen is aan mij helaas nog steeds niet gegund. :evil: :evil: :evil:
Het gaat over een 508 uit 1977 met 65.000 km. op de teller.
Het starten gaat bij mij als volgt:
Gaspedaal 1x indrukken en weer loslaten, stationair knop iets hoger zetten en dan de startknop indrukken.
Na 10 seconden starten nog steeds niet aanslaan dus even 10 tellen rust, nog een keer 10 tellen starten, weer niets, 10 tellen wachten, daarna weer starten en dan komt ie eindelijk op gang.
Tijdens het startproces uiteraard dieselwolken en naarmate je verder start gaat hoor je hem langzaam toeren opbouwen tot het moment dat ie aanslaat.
Ook iets pompen met het gaspedaal helpt niet.
Als ie eenmaal aanslaat loopt, klinkt en rijdt ie als een zonnetje.
Na een tijdje rijden ook geen rook meer uit de uitlaat.
Start je hem de ochtend daarna of 2 weken daarna begint het moeizame startproces weer.
Gisteren begonnen met de kleppen stellen, maar dit had geen effect.
Nu de hamvraag, wat is het beste om dit te kunnen oplossen in volgorde van eenvoudig naar moeilijke handelingen.
Ik zat denken om eens een motorreiniger erin te gooien, iemand ervaring hiermee?
Ben wel redelijk bekend met benzinemotoren, maar met diesels (nog) een leek.

Met vr. gr.
Robin
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door dereiziger »

klinkt als het lastige starten wat ik momenteel met mijn mercedes w 124 heb .. ik zou het eens proberen met "verse"accu's .. ik weet iig dat dat bij mij de oorzaak is ..
Afbeelding
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

De accu,s draaien de startmotor flink rond tijdens het starten,lijkt mij onwaarschijnlijk dat het hier aan ligt.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Leo »

Nah, denk dat ik je probleem al gevonden heb. :?

Op 27 september <klik> schrijf je dat je niet alleen olie hebt ververst, maar ook het borrelglaasje hebt schoongemaakt.
Op 12 Oktober <klik> ben je dat vergeten en heb je het alleen nog over olie verversen.


Mijn conclusio is eigenlijk vrij simpel: Je borrelglasfilter sluit niet goed af.
Het kreng is een zeer bekende bron van start-ellende, dus moest je die maar even opnieuw monteren met een nieuwe pakking.

En graaf meteen ff in je geheugen of je het grote brandstoffilter ook hebt gewisseld, want dat gaat tevens geregeld fout op de afdichting.


Mvg, Leo, uw forumgeheugen in bange tijden.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door karogegro »

Dat borrelglaasje is toch een steeds terugkerend probleem. Vormt dat ding nou echt een elementair onderdeel van het brandstof systeem, ik bedoel, kan ie er simpelweg niet tussenuit gehaald worden. Je hebt per slot van rekening ook nog het gewone brandstof filter. Om maar eens een uitspraak van Leo te gebruiken " wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan ".
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Leo »

Hoi Toine,

daarover verschillen natuurlijk de meningen.:P
Mijn mening: Aan boord kom ik die krengen nooit tegen en blijven de opvoerpompen gewoon heel. En ook daar is de brandstoftank niet altijd schoon.

Bij de F40 zit ipv dat borrelglaasje een simpel verwisselbaar inline-filtertje op een bereikbare plek. Die zit er nu zo'n 50K tussen zonder te wisselen.
Bij de O303 zit er ( nadat ik op de snelweg strandde ivm de resten van een bacteriebesmetting)) helemaal geen filter meer in dat borrelglaasje.
Daar wil ik nog wel zo'n inline-filtertje gaan plaatsen.
Maar jah, je weet hoe dat gaat.. :oops: :mrgreen:


Voor brandstofDummies: Dat borrelglasfilter beschermt de opvoerpomp tegen grof vuil.
Het grote brandstoffilter zit ná de opvoerpomp.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

Ahum, Als je je best doet krijg je en het borrelglaasje alsook het filter netjes en werkend dicht . natuurlijk het is niet de gemakkelijkste plaats om bij te komen en ook niet foolproof , maar het werkt en het kan !
en om nog maar eens aan te halen, aan boord heb je en een machinist rondlopen en vaak het geluk dat er niet te veel rommel in de bunker meekomt . maar ik heb net als Leo al veel filters schoon gemaakt die stijf stonden van de rommel.
en op de vraag waarom start de bus niet direct , het lekje (lucht naar binnenzuigen)_kan ook in de retour en lekleiding zitten.
kortom loop het systeem maar eens goed na !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door geraldo »

Is dit mischien een oplossing.???

volgens mij is het beroemde glaasje hier verplaatst.??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
O lord won't you fix my Mercedes Benz
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Leo, jij hebt inderdaad het geheugen van een olifant!!
Toen ik de wagen een paar maanden geleden kocht, maakte ik uiteraard eerst een proefrit en toen was het starten en lopen.
2 weken daarna kwam de verkoper hem brengen.(service he)
Toen nog twee mee gereden en geen problemen.
Daarna: airco eruit, radiateur eraf olie vervangen, wat laswerkzaamheden, kachel gemaakt enz., enz.
Daarna begon pas het gedonder met het starten.
Ga nu zo snel mogelijk de pakking vervangen en een schietgebedje doen.
Hopende dat je nog lang geen alzheimer zult krijgen. :D :D :D

Gr. Robin
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Anton »

Hoi,

Je hebt die auto dus gekocht met een goede motor.
Zit / zat die er ook nog in toen je hem gebracht kreeg?
Die ongein heb ik al een keer meegemaakt, er werd een goede motor proef gedraaid en bij het ophalen een verrotte meegegeven, allebei met de kwast in 100 % goede staat.
Een compressietest geeft uitslag.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo Anton,

Degene waarvan ik hem kocht,(particulier) had er allemaal maar weinig verstand.
Ik zie het al voor mij, de complete motor eruit en dan een slechte er weer in. :twisted: :twisted: :twisted:
Maar goed, er gebeuren wel gekkere dingen;
2 halve auto,s aan elkaar lassen en dan raar op kijken als de auto niet valt uit te lijnen, bananen als smeermiddel in de motor gebruiken om het proefdraaien goed over te laten komen, voor de apk goede banden erop, erna er de versleten banden er weer op.

Gr. Robin
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door camper 408 »

Hoi Robin

Het zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn om 314 motor
slecht starten elke keer als hij wat langer stil gestaan had.
Alles los gehad maar niets hielp tot ik via dit forem de tip kreeg
om het stukje slang dat aan de lekleiding van de verstuivers zit
te vernieuwen het is een klein stukje slang na die tijd nooit geen
problemen meer gehad.

Willem
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Anton »

Hoi,

En het glazen voorfilter is berucht!
De afdichting wil nog al eens lekken dwz dat er lucht kan worden aangezogen.
Dus kijk er ff na en vervang de afdichting, kost niet veel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Ga vandaag de pakking vervangen ( compleet setje gehaald ) en hoop dan dat het probleem is opgelost.
Mocht het niet helpen dan volg ik zeker Willem,s tip op.

Gr. Robin
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door DVIII »

let wel op dat je de pakkingen en ringetjes invet met motorolie of smeervet , droge afdichtingen sluiten niet echt lekker !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Helaas, missie mislukt. :(
Zaterdag het glaasje, filter en pakking vervangen.
Daarna gestart, uiteraard weer moeizaam (maar goed,eerst weer lucht eruit) en een kwartiertje stationair laten lopen.
Vanmorgen de echte test en de ellende begon weer.
Pas bij de vierde starten kwam hij op genoeg toeren om te starten.
Binnenkort maar de tip van Willem opvolgen, al heb ik geen idee waar de lekleiding zit.
Ga dit opzoeken op de cdrom.
Ga nu eerst het interieur afmaken binnen, anders lopen er twee projecten door elkaar.
Andere tips blijven natuurlijk ook welkom :D
Had nog wel een vraagje, mocht ie inderdaad valse lucht krijgen, zou je dit niet in het glaasje kunnen zien na een paar dagen??

Gr. Robin
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door camper 408 »

Robin

Op de foto zie je de brandstof leidingen van de brandstofpomp
de motor in gaan,dan is het de meest linkse leiding.
Dus vanuit de camper gezien de eerste leiding is de lekleiding.

Willem
Johannes

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door Johannes »

hallo Robin,
heb je brandstof pomp al eens ontlucht voor dat je ging starten? Als er ergens een lek zit en de brandstof wegzakt dan zal je dat direct merken als je het pomhuis ontlucht.
Eerst even met de handpomp druk opbouwen en dan de ontlucht schroef los , er mag dan geen lucht uit komen. Zit er een ontluchtventiel op de pomp dan is het even moelijker maar ook dan moet je geen lucht kunnen horen lopen in de leiding. Soms vervang ik de retour of lekleiding wel eens door een doorzichtig stuk slang, zo kun je goed zien of er lucht mee komt als de motor loopt.
Pieter
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo allemaal,

Als ik het goed heb, dan is dat op de foto dus die transparante slang die boven op het grote brandstoffilter is aangesloten.
Ik zal eens kijken of die kan vervangen voor een transparante zoals op de foto en zoals Johannes heeft gedaan.
Zal wel van het weekend worden.

Gr. Robin
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Herstel van vorig bericht, het is uiteraard die zwarte leiding links op de brandstofpomp die naar boven op het brandstoffilter gaat.
wesse321

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door wesse321 »

Hallo Robin,

Zelfs als een motor lang stilstaat, moet hij met 1 druk op de knop gelijk kunnen starten. Dus moet er ergens een lekage zijn. Afgelopen week mijn motor weer eens gestart na drie maanden stilstand, temperatuur was -4 dus ik ging van het ergste uit, na alle verhalen over moeizaam aan slaan. Maar nadat ik de accupolen had aangesloten, ja ook de accu's waren al drie maanden niet geladen, startte de motor alsof hij gisteren nog had gereden. Onvoorstelbaar, maar voelt wel lekker. Gelijk even een rondje gemaakt en de zaak lekker warm gereden. wel behoorlijk wat rookontwikkeling bij koude motor.

Het enige waar ik me wel zorgen over maak is eventueel condens water in de leidingen van de luchtremmen, die dan met dit weer zouden kunnen bevriezen. Ik zag in het instructieboekje dat er een soort reservoir bestaat, waar spiritus in moet om dat te voorkomen. Nou dat zit er bij mij dus niet op. Dus de vraag is heb je daar snel last van als je veel rijd in koude omstandigheden?
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo Wesse,

Eigenlijk heb ik deze winter nog maar 1 rit gemaakt met de auto en dat was van de loods waar ik hem aan het restauren was naar huis.( 2km.)
Zolang er nog pekel ligt wordt er niet met de auto gereden.
Dus nog geen problemen met de remmen gehad, hoewel ik de 508 beter vindt remmen dan mijn vorige mercedes 310 met schijfremmen voor. :D
Zoals jij de auto start met -4 ben ik natuurlijk jaloers op, maar uiteindelijk moet dat mij ook lukken.

Gr. Robin
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door gilles »

hey hallo ik ben gilles en nieuw hier.
ik heb een o309 met ook een om314 erin.
mijn bussie heeft hetzelfde probleem met dit verschil: als ik hem na lang starten aan de gang heb gekregen en hem alleen even laat draaien (een minuut of 5) en ik ga dan de volgende morgen starten.. tik en lopen al is het -10..
echter bij het dagelijks gebruik ..start nee aanslaan problemen.
nu ben ik zelf werkplaatschef en dus even aan het motorrevicie bedrijf gevraagd..
de om314 staat bekend om het teruglopen van brandstof.
elk plekje waar brandstof kan lekken,cq lucht kan aanzuigen,moet worden gecontroleerd.
de koperen ringen .. de afdichtringen van beide filters... het slangetje van de retourleiding van de verstuivers..maar ook de terugslagklepjes van de opvoerpomp.
zelf ga ik hieraan beginnen als het iets warmer is .. :roll: op dit moment gebruik ik hem toch even niet door ziekte.
maar ik ga dus gewoon alle maar dan ook alle koperen/aluminium ringen vervangen,vervolgens beide filters vervangen incl afdichtingsringen,en tevens kijken of er geen slijtplekken in mn tleen leidingen zitten.
ik zal jullie op de hoogte houden .
gr gilles
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door gilles »

geraldo schreef:Is dit mischien een oplossing.???

volgens mij is het beroemde glaasje hier verplaatst.??
nee ze hebben hier een extra (los opvoerpompje ) geplaatst.
het geen ik op de foto zie is dus achteraf ingebouwd en niet origineel dit wijst vaak op hetzelfde probleem alleen makkelijk opgelost..
RobinM.
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 aug 2009, 16:27

Re: zeer slecht starten om314

Bericht door RobinM. »

Hallo, Gilles.

Ik ga zodra het weer wat beter wordt, hetzelfde doen als jij gaat doen.
Tevens vervang ik dan het pompje om te ontluchten want deze zit vast bij mij.( 30 euro nieuw bij de dealer)
Ook heb ik veel info van dit forum vandaan bij de topic ""vast in Griekenland"".
Daarin staan echt alle tips voor ontluchten en mogelijke problemen.

Succes.
Gr. Robin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten