Met de brandweerauto naar Tsjechie in 2002

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Met de brandweerauto naar Tsjechie in 2002

Bericht door L1 »

Geknipt en geplakt uit ons verslag van het bezoek aan Tsjechie in 2002 enkele weken voor de overstromingen in Praag

We zijn van plan om dit jaar naar Tsjechië te gaan. Dit jaar wordt er in Letiny, een dorpje ca 50 Km onder Pilzen, de regionale kampioenschappen van de vrijwillige brandweer gehouden. Afgelopen vrijdag kwam de officiële uitnodiging per mail binnen:

Sbor dobrovolných hasičů v Letinech
POZVÁNKA
Dne 6.7. 2002 pořádá SDH v Letinech
IV. ročník memoriálu J. Vraného v kategorii mužů,
III. ročník o pohár starosty SDH v kategorii žen,
III. ročník o pohár starosty SDH v kategorii seniorů
v požárním sportu.

Tato soutěž zařazena do seriálu okresní ligy Plzeň-jih pro rok 2002
Zahájení je v 11:00 areálu koupaliÅ¡tě v Letinech.
Tímto Vás a VaÅ¡i paní co nejsrdečněji zveme a těšíme se na VaÅ¡i účast.

Starosta SDH a Sbor Dobrovolných Hasičů v Letinech

Gelukkig wist ik waar de e-mail over ging want de taal ben ik niet machtig. Hasicu betekent brandweer, een van de weinige woorden die ik herken. Herfst 2001, tijdens een werkbezoek waren er plannen gemaakt om als Nederlander met zijn tot camper omgebouwde brandweerwagen dit feest te bezoeken.

Afgelopen winter hebben we van een oude vouwwagen een pompwagen gemaakt. Compleet met slangen en zuigkorf maar met een biertap in plaats van een waterpomp en een BBQ in plaats van een motor zouden wij dan het team van Letiny van bier voorzien.

Hier in Blovice waren de eerste plannen gemaakt om het feest te bezoeken. Ik was op een zekere dag naar Tsjechië gereisd om een probleem mee op te lossen dat door miscommunicatie was ontstaan tijdens afwezigheid van de eigenaar van een bedrijf waarmee ik zaken doe. Na een dag hard meewerken in de werkplaats was het probleem opgelost en ’s avonds, onder het genot van een Pilsener Urquell kwam al gauw het gesprek op de vrijwillige brandweer. Van de 15 personeelsleden zijn er zeker tien lid van een plaatselijk team. Letiny telt 370 inwoners, 90 zijn er lid van het plaatselijke brandweerkorps.

Toen we die vrijdag Letiny inreden bleek het dat niemand nog op de hoogte was, het was een goed bewaard geheim geweest.

We reden bij de familie Kovar, onze Tsjechiesche kennissen, direct de tuin in en deden de poort achter ons dicht.
De volgende morgen om tien uur kwamen ze ons roepen. We moesten om tien voor elf klaar staan om met groot vertoon naar het wedstrijdveld te vertrekken. De wedstrijden zouden worden gehouden bij het plaatselijke zwembad. Het lag enkele kilometers buiten het dorp en er was, en dat is heel belangrijk, een café bij gelegen. Vier jaar geleden waren er ook dezelfde kampioenschappen gehouden en na de wedstrijden was het plaatselijke korps flink aan het feesten geslagen. Ik weet niet of ze toen hadden gewonnen of verloren maar er was zo veel bier doorheen gegaan dat, toen er ’s avonds alarm werd geslagen omdat de kroeg bij het zwembad in de hens stond, er niemand in staat bleek om de brandweerwagen te besturen. De hele kroeg brandde af ondanks dat er 90 getrainde teamleden zijn.

Wel is er in 12 weken een nieuwe kroeg gebouwd door dezelfde vrijwilligers.

Zo vertrokken we die morgen om tien voor elf richting zwembad. Onder aan de heuvel deden we de sirene aan en met veel herrie reden we het terrein op. Tot mijn grote verbazing waren er zeker een 1500-2000 mensen aanwezig die allen op onze brandweerwagen af kwamen.

Had ik nog het idee met een oude brandweerauto gekomen te zijn, dat idee kon ik laten varen. Ik stond geparkeerd naast de brandweerauto van Letiny, bouwjaar 1951. Vele waren gebouwd tussen 1950 en 1962.

En het was nog niet eens de oudste wagen, in het dorp Prestice beschikte men over een auto gebouwd in 1950

Klokslag 11 uur begon de openingsceremonie van de feestdag. Ergens kon je nog iets terug zien van het oude Tsjechië. Allen in het gelid voor het vlag hijsen en aandachtig werd er geluisterd. Een van de prijzen die er die dag te winnen was is vernoemd naar de oprichter van de regionale vrijwillige brandweer. Ter nagedachtenis van deze man werden er bloemen met de brandweerauto van Letiny naar het kerkhof gebracht. Met sirene op reed de wagen 1,5 km naar het dorp en kwam na een kwartiertje weer terug terwijl een ieder gewoon stond te wachten.

Ik verstond van de hele opening geen woord totdat ik mijn naam verstond en het woord Hollandski. We werden officieel welkom geheten door de voorzitter van de feestcommissie die de avond ervoor door Mirek was ingelicht over onze komst.

Na de opening hadden we over belangstelling bij de pompwagen niet te klagen. Tientallen vroegen ons wat het bouwjaar van de auto was en wilden een kijkje nemen in de camper. Ook de pompwagen werd uitgebreid bekeken en via Mirek moest ik alle vragen beantwoorden. Groot was de hilariteit toen ik de achterklep van de pompwagen optilde en er een barbecue te voorschijn kwam.
Nog groter was de verbazing toen bleek dat aan de zijkant de slangen gedeeld konden worden en achter een deurtje de tap te voorschijn kwam. We hadden bierviltjes van Heineken meegebracht en vanaf januari alle Heineken glazen gekocht die op rommelmarkten te vinden waren. Al snel werd de tap geopend en deelden we bier uit aan de leden van het team van Letiny. Gewent als ze waren aan de halve liters Gambrinus en Pilsener Urquell vonden ze het maar kleine glaasjes die wij bij ons hadden. Een ‘fluitje’ of ‘kleintje pils’ werden met een slok geledigd en ik vreesde dat er van de wedstrijd niet veel terecht zou komen. Mijn voorstel om alleen de tegenstanders van gratis bier te voorzien werd rap verworpen en terecht zo als later zou blijken.

De wedstrijd was ondertussen begonnen. Ik ben geen brandweerman en weet ook niet hoe in Holland de brandweerwedstrijden worden gehouden maar het ging hier in Letiny als volgt.

Naast een bak waarin zo’n 2000 liter water zit ligt een houten vlonder. Deze ligt op een vaste afstand van de waterbak en twee doelen die op zo’n 50 of 75 meter staan. Op de vlonder wordt de mobiele pomp geplaatst. Alle dorpen hebben zo’n mobiele pomp. Rond begin jaren 70 begaven de ingebouwde pompen van de brandweerwagens het een voor een en werden er landelijk mobiele pompen aangeschaft. Het voordeel daarvan is dat wanneer de brandweerwagen niet start of op een andere manier het begeeft men de pomp en het verdere equipement,1x zuigkorf en 2x zuigslang,1 x verdeelstuk, 2 stuks persslangen 2.5”en 2 stuks persslangen 2” met de daarbij behorende straalpijpen, gemakkelijk in een aanhanger achter een personenauto meeneemt.

Nu wordt van tevoren alle materialen netjes klaar gelegd op deze vlonder. Geen van de koppelingen mogen in elkaar grijpen of vast zitten. Alle ringen in de koppelingen worden ingevet en klaar gelegd om zo snel als mogelijk gekoppeld te worden.

Op het startschot vertrekken de 7 deelnemers van het team en een ieder grijpt zijn of haar onderdeel en monteert deze en rent met de slang richting het doel wat omver gespoten moet worden. Diegene die de zuigslang met water moet vullen duikt tot zijn middel in de bak met water en monteert onderwater de zuigkorf. Ik denk dat dit sneller gaat dan vol laten lopen door de geperforeerde zuigkorf. Een ander koppelt terwijl de slangen aan elkaar en aan de motor. Die wordt ondertussen gestart en als alles op tijd is gekoppeld zuigt de pomp nu water aan. Drie teamleden rennen ondertussen zo hard als kan met verdeelstuk en 2”slangen richting het doel. Ook daar moet alles op tijd zij gekoppeld. Menigmaal ging het daar mis, het water kwam al aan het verdeelstuk voordat deze vastzat. Nu kon het die dag absoluut geen kwaad als je nat werd de temperatuur steeg tot 33 gr C.

Het was een prachtige dag. Het weer werkte mee en het team van Letiny drong door tot in de finale.

Ik heb met verbazing staan kijken hoe die mannen zich serieus voorbereiden op de finale.

Ik denk dat in Nederland de brandweerlui op een breder vlak zijn opgeleid. Zeker wat betreft op het gebied van het redden van slachtoffers en het bevrijden van beknelt geraakte verkeersslachtoffers.

Maar van de fanatieke inzet van deze vrijwilligers kan menig Nederlandse brandweerman een voorbeeld nemen.

Vrijwillige brandweer in Letiny betekend veel vrije tijd in je liefhebberij steken.

Als ik dan op de usenet nieuwsgroep nl.hulpdiensten.brandweer. die soms eindeloze discussies lees over reistijden en vergoedingen, over personeels verloop en over het niet kunnen krijgen van personeel dan is mijn mening dat die verwenden Hollanders eens op een regionale brandweerwedstrijd in Tsjechië moeten gaan kijken.

Wel ben ik er van overtuigd geraakt dat in Holland de hulpdiensten hun zaakjes beter voor elkaar hebben dan daar achter het voormalige ijzeren gordijn. Vergeet niet 10-15 jaar geleden was het nog een communistisch land waar de mensen geen mening hadden en waar van boven af gezegd werd hoe het geregeld moest worden. Eenheidsworst. Dorp met een inwonertal van tussen de 250 en 1000 personen? Dan deze brandweerwagen! Niks niet discussiëren over industrie of verkeerswegen, graag of niet. En de auto gaat gewoon nog steeds mee. Bij ons in het dorp, las ik bij terugkeer van vakantie in de plaatselijke krant, is een nieuwe brandweerwagen aangekocht. De oude was immers al 18 jaar oud!! Natuurlijk wordt de oude verkocht aan het bedrijfsleven. Hij is nog te goed om naar een voormalig Oostblokland gestuurd te worden.

Onze ‘oude’ Mercedes, afgekeurd in 1986 na 19 jaar dienst, stond daar omgebouwd tot camper naast een in bedrijf zijnde brandweerwagen uit 1952 en de bemanning was zich aan het voorbereiden op de finale
En ze wonnen die dag want ondanks het vele Hollandse bier, waren zij de snelste. 1 minuut 37 als ik het goed heb onthouden.

Er werd die avond menig pilsje achterover geslagen in het café bij het zwembad. Door schade wijs geworden heeft de waardin ’s avonds de afvalbakken buiten gezet. 4 jaar geleden werden de regionale kampioenschappen ook in Letiny bij dit plaatselijke zwembad gehouden en in de vroege uurtjes brandde het café uit. Waarschijnlijk als gevolg van een sigarettenpeuk in een van de afvalbakken. Het hele café brandde die nacht uit omdat geen van de brandweerlieden in staat was aan de oproep gehoor te geven. Twee man waren er komen opdagen bij de kazerne maar geen van beide kon de wagen vinden, deze was enkele uren daarvoor achter gelaten naast het café.

Drie maanden later werd het nieuwe café, herbouwd door alleen de leden van de brandweer van Letiny, weer ingewijd met bier en terug gegeven aan de waardin.

Na enkele dagen vertrokken we weer richting het westen. Vol plezierige herinneringen en uitgeleiden gedaan door het gehele korps. Met de uitnodiging op zak om nogmaals terug te komen en enkele leden van ons plaatselijke korps uit te nodigen als gasten mee te doen op een volgend festijn lieten we vele nieuwe vrienden achter. Het was een onvergetelijke ervaring geweest. We hadden beide erg genoten van het gastvrije onthaal in Tsjechië. Adrie had vele nieuwe recepten van cake en gebak opgeschreven en ik had in de laatste dagen openstaande zakelijke punten afgehandeld. We passeerden de grens weer bij Waidhaus onder een onbewolkte hemel. Maar er zou een front onderweg zijn vanuit het zuiden en men waarschuwden ons al bij vertrek om niet te laat een camping op te zoeken.
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

Onze gemeente heeft contact met een Poolse gemeente.
Jaren geleden werden wij (vrijwillige brandweer ) ook uitgenodigd om deze (precies hetzelfde als in Tjechië)wedstrijden bij te wonen.
Iemand van ons had nog het plan opgevat om ook mee te doen , maar daar is toch niets van gekomen (gelukkig achteraf).
We kregen enorm ontzag voor deze mensen , want wat zij presteerden met hun primitieve materiaal hadden wij met ons moderne materiaal niet kunnen evenaren!
En stuur al die mensen die over onbenulligheden lopen te klagen, maar eens naar bv. Polen of Tjechië! (Het zette veel mensen bij ons toch wel even aan het denken, want daar werd gestreden om de "EER" !!!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast