Koppelings pedaal 609

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Koppelings pedaal 609

Bericht door Goldwingh »

Sinds een paar dagen komt bij mijn MB 609 de koppelings pedaal niet altijd omhoog. Blijft halverwege hangen en dan licht ik het met mijn voet verder omhoog. De koppeling werkt verder prima. Ik dacht wat olie op de as van het pedaal zal het wel oplossen. Nu zie ik dat de hevel waar het pedaal op zit van kunststof (Nijlon?)is en er een drukveer onderzit die de kracht ondersteund van ingetrapt pedaal en bij loslaten na halverwege het pedaal weer omhoog drukt. Juist op dat kantelpunt hapert het. Dacht aanvankelijk met een syliconen spray dat het verholpen was. Maar zelfs kruipolie en een olie spuit helpt niets. Heb de veerring op de as van het pedaal los gehad , maar durf het niet te verwijderen, daar ik niet weet hoeveel kracht op die hulp veer staat. komt dit iemand bekend voor?
groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Anton »

Hoi,

Hier al eens gekeken?

viewtopic.php?f=25&t=4059&hilit=koppeling

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Goldwingh »

Hoi Anton. Heb het gezien, maar vind niets herkenbaars met mijn probleem. Zal morgen een foto maken van het geheel en weet ook niet of het het zelfde systeem is als bij een 508.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door vanhooltje »

Hallo Goldwingh,

Dit is inderdaad een veer die help het pendaal lichter te laten gaan, deze kan je gerust verwijderren zonder nadeligge gevolgen voor je mbje. Het is een hulpmiddel, het word ook gebruikt op anderre merken auto,s met een zwaar gaand pendaal.

er af halen en proberen of het zo gaat, gaat hij te zwaar kan je er alnog een nieuwe op zetten.


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

veren en dat soort , het werkte dus waarom werkt het niet meer ? als de veren nog steeds hetzelfde zijn , de trekveer voor de terugtrek en de duwveer voor over het "dode"punt dan moet het toch aan iets anders liggen.
meestal gaat het flubberrubbetje stuk , dat is het rubberding wat het vuil uit de rechtopstaande commando cilinder moet houden. dan komen de vuiligheid en de andere ongewenste effecten in de overhand en droogt je cilinderbus uit terwijl er dik vuil bijkomt . kortom een verminderde werking die langzaam overgaat in disfunctioneren van het systeem.
de remedie ( als dit het geval is) smeren met remvet van onze vriend ATE en een nieuw flubberding monteren.
let op het centreren van je duwstang is na demontage wel een karweitje met enige aandacht !
ps onderdelen ERAF halen is natuurlijk prutswerk van de eerste categorie , als het niet meer werkt, is het niet zo dat repareren betekent dat je onderdelen weg moet gaan laten. Het is geen brommer en je bent geen 16 meer :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door vanhooltje »

Hallo Dave,

Dat hulp veertje wat je helpt met het intrappen van het pendaal kan wel degelijk stuk zijn, ik heb dit zelf ook aan de hand gehad met mijn peugot exper waar ook zo,n ding op zat. Het is een hulp middel en kan je rustig weg laten, mijn peugeot rijd hier al een jaar niet meer mee.
En weg laten van een onder deel kan wel degelijk een verbetering zijn, mijn peugeot is kwa koppellen er makkelijker op geworden.
Ze blijven door slijtage wel eens hangen, zodat je pendaal niet meer omhoog komt.

Maar het kan ook dat zijn wat jij noemt, er kunnen natuurlijk meerderre oorzaken zijn waardoor het niet meer funtioneerd.


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

:roll: erg vlijend dat je zo'n peugeot rammelding een auto noemt :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Detlev »

peter58 schreef:Hallo Dave,
mijn peugeot rijd hier al een jaar niet meer mee.
grt peter
Zegt ie toch ook :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door bancras »

Henk, jouw probleem komt mij bekend voor. In het begin, zo'n 2,5 jaar geleden, heb ik hetzelfde gehad met mijn 609. Af en toe wilde het pedaal niet vanzelf verder naar boven komen. Ik heb er niets aan gedaan, en het probleem heeft zich vanzelf opgelost. De laatste twee jaar heeft het zich niet meer voor gedaan. Mijn advies: kijk het even aan, of het probleem na wat intensiever gebruik vanzelf verdwijnt. Als dat niet het geval is kun je altijd nog iets aan de afstelling van de veren doen.
Groeten, Bob.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

het lijkt wel besmettelijk , gaat er één zitten "dokteren" komt er meteen nog zo'n enthousiaste optimist bij. niets doen dat is de beste remedie ! :mrgreen: . gaat U maar rustig slapen meneer ,morgen is het over ?
aan de veren moet je nooit iets veranderen die zijn voor de eeuwigheid moet je maar denken. maar het hydraulische deel kan op twee plaatsen zwaar gaan lopen met als gevolg dat je drukgroep en je koppelingsplaat in rap tempo naar de bliksem gaan . beide hydraulische cilinders hebben een droge kant , en de kant in de cabine wil het snelst vervuilen als het flubberrubber kapot is of los zit. geef dat spul aandacht ! . aan de onderkant is bij de 609 niet snel iets fout omdat dat opgesloten zit in het vliegwielhuis. eerst maar eens naar de commandocilinder kijken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Goldwingh »

Hallo Bob
Ik denk dat je gelijk hebt. heb er op dit moment ook weinig last van. Ik doe er voorlopig niets aan. Ik waardeer de technische kennis van DVIII enorm, maar het probleem zit precies op het kantelpunt van de veer en zoals ik het bekijken kan zonder demontage zijn het kunstof glij onderdelen. Even je teen onder het pedaal en hij komt omhoog. Mocht DVIII toch gelijk krijgen dan bezorg ik hem persoonlijk een grote slagroomtaart.
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Anton »

Hoi,

Das grappig, kantelpunt van een veer.
Nu zit er een diafragmaveer in de drukgroep en die heeft, geloof me maar een kantelpunt.
Het advies van Dave negeren is vragen om problemen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Leo »

DVIII schreef:het lijkt wel besmettelijk , gaat er één zitten "dokteren" komt er meteen nog zo'n enthousiaste optimist bij: Niets doen dat is de beste remedie ! :mrgreen: . Gaat U maar rustig slapen meneer ,morgen is het over ? enz enz.
Grinnn Dave.. :mrgreen:
Ik zou er eigenlijk niet om moeten lachen, want het is.... Nou jah.. :roll:
Daarom even mijn gedachten:

Techniek kent niet zoiets als een griepje of kleine verkoudheid wat met enige rust wel weer overgaat.
Bij sommige problemen kun je wel met een lapmiddeltje toe. Voorbeelden te over waar een goedkope oplossing goed genoeg is om het jaren uit te houden.
Maar met een koppeling(spedaal) die waarschijnlijk nog tienduizenden keren moet werken ben je "een beetje dom" wanneer je gaat zitten klooien aan hulpveren of afwachten "tot het weer dichtgroeit".


DVIII lijkt mij de beste argumenten te hebben in deze disc.
Hij is trouwens m.i. met ruime voorsprong de beste ervaringsdeskundige MB-vakman die op dit forum schrijft, wat misschien een puntje is om in het achterhoofd te houden. :wink:

Om meteen die hulpveren weer uit zijn reet te trekken: Gelukkig issie ook niet oliedicht enneuuhh... Gebruik toch eens hoofdletters aan het begin van een zin man! :?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

AU AU AU , GENOEG UITGEVEERT ? . (gewoon caps lock aanzetten)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Goldwingh »

Das grappig, kantelpunt van een veer.
Nu zit er een diafragmaveer in de drukgroep en die heeft, geloof me maar een kantelpunt.
Het advies van Dave negeren is vragen om problemen.

Groet Anton
Hallo Anton.
Het gaat hier niet over de diafragmaveer van de koppelingsplaat, maar de veer onder de koppelings pedaal. Heb geprobeerd daar een foto van te maken. Ik doe vandaag een nieuwe poging.

Groet Henk
Groet Henk MB609
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door bancras »

Dave en Leo,
ook in de techniek zijn er wel eens zaken die "vanzelf" beter worden. De ambulance-609's zijn wel ca. 20 jaar oud maar hebben heel weinig km gelopen, en zijn nog bezig met hun inloopperiode. Bijvoorbeeld mijn 609 (met bij aanschaf 9.000 km op de teller) schakelde nogal hakerig in de lagere versnellingen. En dit is vanzelf steeds beter geworden, en is nu op een heel acceptabel nivo, zonder er iets aan gedaan te hebben.
Het blijven hangen van het koppelingspedaal deed zich maar af en toe eens voor. En even met de grote teen er onder was voldoende om het pedaal omhoog te krijgen (met mijn kleine teen zou het ook nog gelukt zijn maar die zit nu eenmaal aan de andere kant van mijn voet).
De oorzaak zal wel zijn dat het rubber cupje (zuigertje) in de koppelingshoofdcilinder wat stroef gaat. En dat is iets dat na verloop van tijd (= gebruik) "vanzelf" soepeler kan worden.
Bij de 609 verloopt de koppelingshoofdcilinder bijna horizontaal in de motorruimte en is tegen het schutbord aangebout. Vanuit de motorruimte kan er geen vuil in komen. En vanuit de kabine zit het achter een paneel zodat ook hier vervuiling niet aannemelijk is.
Als ik er even verder over nadenk: bij het intrappen van het koppelingspedaal zal de zuiger zich in de hoofdcilinder bewegen langs een natte wand; maar de zuiger van de werkcilinder beweegt langs een droge wand. Het lijkt dus meer aannemelijk dat de zuiger van de werkcilinder wat stroef gaat.
In elk geval blijf ik van mening dat het goed mogelijk is dat dit "probleem" zich door gebruik vanzelf oplost.
Groeten, Bob.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

natuurlijk , maar iets doen is nooit meteen fout , ook de horizontale cilinder van de 609 kan je smeren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mzzl
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2010, 13:28

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door mzzl »

Hoi Goldwingh,
Wanneer dit een hydraulische koppeling is, is het voor 99,9% de aangever.
Hier zit dan een lekke afsluitring in.
Wanneer je hem halverwege intrapt loopt de remvloeistof terug naar het vulpotje.
Er is dus geen visuele lekkage.
Niet aan revisiesetjes beginnen. Dat is weggegooid geld.
Een nieuwe cylinder is de enigste oplossing. Kosten ongeveer 57 euro. Zelf doen!
Als je het op zijn beloop laat en je zit ver van huis, en je moet het laten maken, trekken ze je makkelijk een poot uit.
Of je bak gaat naar de vernieling!
Grtz.,
mzzl :lol:
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Goldwingh »

Na alles nog eens goed bekeken te hebben ga ik de aanbeveling van mzzl doen. Zijn beschrijving haalt bij mij alle twijfel weg. Rest alleen nog de vraag. Haal je die bij de Mercedes dealer of bij een automaterialen zaak.
Groet Henk
Groet Henk MB609
mzzl
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2010, 13:28

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door mzzl »

Hoi Henk,
Om het even.
Ik denk dat het bij een automaterialen zaak goedkoper is of je moet al korting krijgen.
Grtz.,
Ger
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door Goldwingh »

Morgen heb ik het materiaal. Als de klacht dan over is, krijgt DVIII zijn taart en mzzl had voor mij een zeer duidelijk uitleg. Dat haalde bij mij alle twijfel weg. Ik weet wel , als DVIII iets zegt, moet je niet twijfelen, maar ik verstond hem niet goed.
Groet Henk
Laatst gewijzigd door Goldwingh op 11 mar 2010, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Henk MB609
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door DVIII »

Heren , twijfel altijd aan alle adviezen en precies om de reden die Henk al aangeeft , soms zit het antwoord 100 km naast de vraag , om een simpel misverstand.
nou is het wel zo dat ik heel veel geld en uren heb mogen spenderen in 508'tigen , dus ik heb veel leergeld betaald en veel geld bespaard . maar bij andere auto's (behalve wat hier de werkplaats indenderd) kom ik flink kennis tekort.
daar ben ik ondertussen gerust in , soms weet je het en soms moet je hulp inroepen. allemaal even leuk als het daarna maar weer werkt ! :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
mzzl
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2010, 13:28

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door mzzl »

Goldwingh schreef:Morgen heb ik het materiaal. Als de klacht dan over is, krijgt DVIII zijn taart en mzzl had voor mij een zeer duidelijk uitleg. Dat haalde bij mij alle twijvel weg. Ik weet wel , als DVIII iets zegt, moet je niet twijvelen, maar ik verstond hem niet goed.
Groet Henk
Succes :wink:
Grtz.,
Ger
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door bancras »

Als je bij stationair draaiende motor het koppelingspedaal intrapt en 1 minuut ingetrapt houdt, en als je dan nog steeds een versnelling kunt inschakelen dan is er geen noemenswaardige lekkage langs de zuiger van de koppelingshoofdcilinder. En ook niet bij de werkcilinder.
Bovendien is het mijn ervaring bij een paar personenauto's dat bij een lekkage langs de koppelingszuiger dit al heel snel zodanig groot wordt dat er niet meer mee te rijden is. Je mag al blij zijn als je nog kans ziet om er mee thuis te komen.
Mijn 609 had 2,5 jaar geleden hetzelfde probleem als de auto van Henk, het is zo'n tiental keren voorgekomen. Maar het is vanzelf verdwenen en de laatste 2 jaar heeft het zich niet meer voorgedaan. En de bediening van de koppeling wekt nog steeds uitstekend.
Kortom, naar mijn mening is het dan ook voor 99,9 % zeker dat dit "probleem" niet veroorzaakt wordt door een lekkage langs de zuiger van de koppelingscilinder.
Smeren van de cilinders ,zoals Dave al opmerkte, zal zeker helpen. Maar dan vooral van de werkcilinder, beneden bij de koppeling. Want daar beweegt de zuiger over een droge cilinderwand.
Voor de volledigheid: de lengte van de Totpunktfeder, een schroefveer, behoort afgesteld te zijn op 60 mm. En de speling tussen koppelingspedaal en de zuigerstang behoort 0,4 mm te zijn (af te stellen met het exenter).
Groeten, Bob.
mzzl
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2010, 13:28

Re: Koppelings pedaal.

Bericht door mzzl »

Hoi Bob,
Valt dit dan onder die 0.1% van mijn berichtje? We hebben zo allemaal onze ervaringen.
Zo kunnen we van elkaar leren.
Ik hoop dat Henk het voorelkaar krijgt.
We horen het wel van Henk.

Groeten,
Ger :wink:
Wie niets doet , kan niets verkeerd doen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten