Pagina 1 van 1

wegenbelasting

Geplaatst: 22 jun 2005, 19:41
door David 1046
even een vraagje, afgelopen vrijdag is mijn busje omgekeurd van bedrijfsauto naar camper. nu kreeg ik het nieuwe kentekenbewijs (deel 1A). wat valt me nou op: bovenaan staat bij voertuigsoort nog steeds bedrijfsauto. in het midden staat bij inrichting kampeerauto. daarnaast hou ik het huidige kenteken. klopt dit voor het kwarttarief wegenbelasting.

overige wijzigingen zoals massa ledig voertuig zijn wel verwerkt naar het nieuwe gewicht.

Geplaatst: 22 jun 2005, 22:27
door berriaaf
David

Ja dat klopt voor wegenbelasting
Alleen krijg je misschien van de Wegenbelasting een andere aanslag,
Dan bel je even met de rdw of wegenbelasting en zeg je dat je het kwart tarief voor Campers wilt betaln , en krijg je een acceptgiro thuis met het kwart tarief met de Datums erop van tot

Bertus

Geplaatst: 23 jun 2005, 12:05
door robert
bel ook even met de belastingdienst en geef aan dat je bus gekeurd is tot camper en dat je kwarttarief wil aanvragen, op de site vd belastingdienst staat een rekenprogramma en dan kun je gelijk zien wat je moet gaan betalen, groet robert

Geplaatst: 24 jun 2005, 19:45
door David 1046
ga ik doen, mercy

Geplaatst: 04 jul 2005, 23:04
door Unknown User
Ik heb mijn bus vandaag laten keuren. Bizar is echter dat het gewicht van 2730 kg naar 3080 kg is gegaan terwijl het inmiddels verwijderde ambulanceinterieur bij die 2730 kg hoorde! Voor het nieuwe interieur heb ik 3 platen MDF 18mm (244/122cm) gebruikt, en een nieuw spirituskookstel (+spoelbakje / kraantje). Er zit geen koelkast in, geen boiler, niks, ik heb wel alle zware frames van zuurstofflessen etc verwijderd evenals de treeplank. Hoe kan mijn bus 350 kilo zwaarder zijn geworden terwijl het ambu-interieur eruit is????
Mijn vraag is: Wat woog jouw bus bij de keuring en wat heb je erin zitten?

Michiel Santing

Gewicht

Geplaatst: 05 jul 2005, 07:49
door De Rooie Reus
Hallo Michiel, ik sta er wel van te kijken dat je 508 nog zoveel weegt. Wij hebben een complete ingebouwde ex-ambu met koelkast, extra accu, geen lichtgewicht hout, treeplank etc met een gewicht van 3130 kg. Ik heb me ooit wel eens laten vertellen (of gelezen) dat het oorspronkelijke gewicht af fabriek was en dat daarna de inbouw van de levensreddende apparatuur plaatsvond. Dat de brancards e.d,. dus niet bij het geregistreerde gewicht hoorden. Maar dat ruil ik graag in voor een plausibeler verklaring.

Groeten van
Martin

3090 kg

Geplaatst: 05 jul 2005, 08:34
door GerardM
Michiel,
mijn 508 ex-ambu woog vorige week bij de keuring 3090 kg. Ik heb
eerst alle ambu interieur, inclusief de tussenwand gesloopt. Webasto heb ik laten zitten.
Daarna opgebouwd met nieuwe 9mm triplex vloer, veel latten, zitbank, tafel, keukenblok waarin ik deel van de 'witte kast' heb verwerkt. Verder nog koelkast (26kg), extra huishoudaccu, watertank en nieuwe wanden.
Al het hout van zitbank is van Praxis timmerpanelen, dus geen lichtgewicht spul. Aanrechtblad van Ikea.
Al met al viel het gewicht me best mee want bij alles wat ik extra inbouwde zag ik de bus verder achterover zakken.
Overigens is mijn bus afgekeurd op remverschil; a.s. donderdag herkeuring.

Groet,

Gerard

Geplaatst: 05 jul 2005, 09:48
door David 1046
bij de omkeuring woog mn busje slechts 2820 kilo. bij het kleinste zuchtje wind zag je hem al los komen.
:D
ik had echt alleen het meest noodzakelijke erin: een bed tevens zitplaatsen, tafel, en miniscuul keukentje.
tank beina leeg, geen reservewiel, geen brandblussers, webasto eruit, geen kachels, en alles wat eruit kon was eruit. zelfs de rolgordijnen (wegen toch weer zo,n 20kilo bij elkaar).

Leeg gewicht.

Geplaatst: 05 jul 2005, 10:38
door Bert Steenhuis
Hallo lezers,

Men moet zich nooit blind staren op het leeggewicht dat op een kenteken bewijs staat, bij een camper proberen we toch ook het leeg gewicht bij de kentekenweging zo laag mogelijk te houden en als we er later nog vanalles inbouwen gaat toch ook geen mens nogmaals wegen om meer wegenbelasting te gaan betetalen.

Nieuwe auto's worden echt niet allen per stuk gewogen, maar er wordt een z.g. type gewicht vastgesteld, ik heb zelfs eens gelezen dat een nieuw type van een auto in NL was uitgesteld omdat men, importuur en belasing, het niet eens konden worden over het gewicht.

Toen het leger grote aantallen 508 ambu's aanschafte zal daar ook vrijwel zeker een gewicht zijn vastgesteld(niet om belasting te besparen natuurlijk) maar om dat dat gewoon zo gaat.

Dan kun je er ook wel van uit gaan dat er later ook nog wel wat is ingebouwd en de 508 ambu wat meer weegt dan op het kenteken staat.

Groeten Bert Steenhuis.

Geplaatst: 05 jul 2005, 14:26
door Unknown User
Ach dan zal het wel kloppen. Ik dacht trouwens dat bij een weging de tank halfvol (40 liter = ~36kg) moet zijn en het reservewiel gewoon aan de auto moet hangen?

Michiel Santing

Geplaatst: 06 jul 2005, 07:07
door Jeroen_Hanomaf
Michiel Santing schreef:Ach dan zal het wel kloppen. Ik dacht trouwens dat bij een weging de tank halfvol (40 liter = ~36kg) moet zijn en het reservewiel gewoon aan de auto moet hangen?

Michiel Santing
Reservewiel hoeft niet, tank (officeel) wel. Bij weging van mijn F 45 in Hem keek de bediende vanuit z'n 10 meter verderop gelegen hokje even naar m'n Hanomag, merkte op dat het een leuk oud ding was en drukte op 'print' Overigens heb ik hem wel zo eerlijk mogelijk gewogen, zodat ik kan uitrekenen hoeveel ik nog mee kan nemen. Leeggewicht is 3280kg momenteel, incl. halve tank ;) (brave burger...)

Groetjes
Jeroen

omgekeurde ambu

Geplaatst: 31 okt 2005, 10:10
door john1
Dag dames en heren,
Ik heb mij bus al maanden geleden laten omkeuren tot camper, daabij meteen een verzoek aan de belastingdienst gedaan voor kwarttarief.
Echter nog steeds geen beslissing gekregen.
Is toch niet normaal?

Zou daar een reden voor kunnen zijn, of is dit wel normaal?


grtz

John

Re: omgekeurde ambu

Geplaatst: 31 okt 2005, 11:41
door ron(372)
Hallo John,

Ik heb mijn bus vorig jaar al om laten keuren naar camper, maar bleef gewoon het betselwagen tarief op grijs betalen. Ik heb hier een paar keer melding van gemaakt. Ik heb nu 14 dagen geleden bezoek gehad van de belastingdiens die wilde zien of het wel werkelijk een camper was. RDW en belasting schijnen niet te communiceren. Nu na dik een jaar heb ik de juiste aanslag ingaande oktober 2005. Uiteraard maak ik daar geen probleem van. Door de wijzigingen wat betreft grijs kenteken schijnt alles nogal even te duren. Dus geduld is een schone zaak bij de fiscus.

Groeten Ron

Geplaatst: 31 okt 2005, 20:09
door David 1046
daar gaan inderdaad een aantal telefoontjes en wat post overheen voordat alles zo is als je het hebben wilt. inmiddels is iedereen het er wel over eens, en is mijn busje een camper. qua inbouw, gebruik en op papier.

Geplaatst: 31 okt 2005, 20:54
door Unknown User
Hi ron(372)

Dus als ik het goed begrijp vertrouwt de belasting dienst de RDW niet :-)
De RDW zegt dat je bus aan de camper regels voldoet en vervolgens wil de belasting dienst dit nog een keer controleren. Ik weet in iedere geval een plek bij de overheid waar bezuinigt kan worden :-)

Bart Keser,

Geplaatst: 31 okt 2005, 22:05
door ron(372)
John,

Klopt als een bus. De grap is dat ze zonder afspraak langskomen.
Dus als je bus toevallig niet op eigen grond staat dan komen ze gewoon een andere keer terug. Tijd zat. Gaan ze ook nog meten of de bus binnen wel 1,70 m hoog is en die kerel van 1.86 staat rechtop in de bus. Je komt niet meer bij van die mannen. Kunnen zo optreden als komische act op t.v.

Groeten Ron