opladen start accu + huishoud accu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
jeroenz

opladen start accu + huishoud accu

Bericht door jeroenz »

ik wil graag met 1 acculader/druppellader (zeg een ctek 14000) zowel de start accu als de huishoud accu opladen. Deze 2 banken zijn gescheiden door een scheidingsrelais/cirix.

1) Gaat de oplader automatisch de huishoud accu bijvullen als de startaccu vol is?
2) Hoe werkt het met zo'n druppellader / onderhoudsprogramma met gescheiden accubanken?

is het beter de acculader gewoon op de huishoud accu's aan te sluiten?

eigenlijk gaat het om de combi van aansluiten
2 accubanken/acculader/omvormer/scheidingsrelais
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: opladen start accu + huishoud accu

Bericht door Admin »

Als je een Cyrix gebruikt (let op: niet een ander scheidingsrelais) bereik je automatisch wat je wilt. Het doet er dan niet toe waar je de lader aansluit, een Cyrix werkt zowel "van voor naar achter" als "van achter naar voren". Zolang de lader aan het laden is (met de bij de accu's behorende laadspanning) zet de Cyrix de twee batterijen parallel.
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
jeroenz

Bericht door jeroenz »

het is alweer wat duidelijker.
maar werkt zo'n onderhoudsprogramma wel op verschillende accu's?

dwz 2x12v 82 amp startaccu en 2x12v 100 amp semitractie
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Als het allebei loodaccu's zijn, is het verschil in laadkarakteristiek niet zo groot. De lader "ziet" één accu van 24 V/182 Ah, en schakelt terug naar onderhoudsladen als de "ene accu" voldoende vol is.
Groeten,

Ernst / Admin

jeroenz

Bericht door jeroenz »

heel goed
aangezien ik de huishoudaccu's nog moet aanschaffen moet ik dus op zoek naar semi tractie loodaccu's. Geen gel accu's dus.
bedankt voor het advies.
Berthil

Bericht door Berthil »

Admin schreef:een Cyrix werkt zowel "van voor naar achter" als "van achter naar voren".
Hoi Ernst,

Mijn Citrix werkt alleen van voor(start) naar achter(huishoud) en een appart knopje om 'm van achter naar voor te laten werken.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Mijn Citrix werkt alleen van voor(start) naar achter(huishoud) en een appart knopje om 'm van achter naar voor te laten werken.

Dan is het geen Cyrix, Berthil.
(De Citrix dit ik ken is software die je in staat stelt een serverapplicatie op een client op afstand te draaien zonder dat dit veel bandbreedte kost, maar ik neem aan dat het een typo betreft...)

Lijkt-ie hier op? Er zijn iets afwijkende behuizingen, Het nieuwe 100 A type zoekt zelf uit of de boordspanning 12 of 24 V is.
Afbeelding
Dan is het wel een Cyrix. En dan werkt-ie (als-ie niet defect is) ook van achter naar voren. Dat is juist een van de grote voordelen van het apparaatje.
De mogelijkheid een "override switch" aan te sluiten, hebben ze allemaal. Handig als om de een of andere reden je startaccu tòch te ver ontladen is om te starten

Geloof je het niet? Zet eens een acculader op je huishoudaccu, zodat de spanning 13V - 13,8V (of 26V - 27,6V) is. Hoor het relais klikken (na enige tijd) en/of meet de spanning op de startaccu.
Groeten,

Ernst / Admin

Berthil

Bericht door Berthil »

Sorry van het tik foutje, ik werk idd soms met een Cytrix omgeving, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb de zelfde als op de foto (ook 12V 80A)en ik zal het inderdaad eens proberen of ie de andere kant op werkt.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

jeroenz schreef:ik wil graag met 1 acculader/druppellader (zeg een ctek 14000) zowel de start accu als de huishoud accu opladen. Deze 2 banken zijn gescheiden door een scheidingsrelais/cirix.
Je hebt het niet uitdrukkelijk genoemd, maar mijn ervaring met de CTEK 14000 is dat het weliswaar een zeer modern apparaat is, maar dat die nogal in de war raakt als je tijdens het laden ook stroom uit de accu gaat afnemen (al was het maar een lampje in je camper aandoen). Dit apparaat is met name geschikt voor het losgekoppeld laden van accusets en niet zozeer voor vaste inbouw, daar zijn andere apparaten weer beter in. Denk bijv. aan de TBC serie van http://www.proostenelectronics.nl maar er zijn er vast meer.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
jeroenz

Bericht door jeroenz »

Je hebt het niet uitdrukkelijk genoemd, maar mijn ervaring met de CTEK 14000 is dat het weliswaar een zeer modern apparaat is, maar dat die nogal in de war raakt als je tijdens het laden ook stroom uit de accu gaat afnemen (al was het maar een lampje in je camper aandoen). Dit apparaat is met name geschikt voor het losgekoppeld laden van accusets en niet zozeer voor vaste inbouw, daar zijn andere apparaten weer beter in. Denk bijv. aan de TBC serie van http://www.proostenelectronics.nl maar er zijn er vast meer.
ik heb m al gekocht...

op welke manier raakt deze in de war dan? En op welke manier kan ik m nog gebruiken. Ik had wel het idee om m als vaste inbouw te gebruiken.
Detlev

Bericht door Detlev »

Dat snap ik ook niet, ik heb dat ding al twee jaar ingebouwd zitten, hij hoeft toch alleen maar te laden als de camper in de stalling en of ongebruikt staat?
Mercedes 406 uit 1969
GerardM
Contacteer:

Bericht door GerardM »

@Jeroenz: wat ik daarmee bedoel is dat de situatie waar de acculader vast is aangesloten aan de accusets en aan de netspanning,
accu's vol (dus lader op druppelen) en dan een belasting inschakelen (bijv. lampje of koelkast). Dan schakelde mijn ctek terug naar bulk/absorptie/druppelen en zo weer heen en weer. Na een tijdje viel de lader in storing (rode lampje). Toen ik met dit verschijnsel terug ging naar de importeur zeiden ze me daar dat de lader niet geschikt was voor deze toepassing, maar alleen voor 'standalone' gebruik.
Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, of zoiets, dus misschien doet zich dat probleem bij jou
niet voor, gewoon proberen en anders heb je een prima lader voor standalone gebruik. Ik probeerde alleen mijn eigen ervaringen te delen.

@Detlev, jazeker als de lader alleen maar hoeft te laden en je de set niet belast dan heb je dit probleem niet.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

GerardM schreef: Denk bijv. aan de TBC serie van http://www.proostenelectronics.nl maar er zijn er vast meer.

Groet,

Gerard
LBC 412 heb ik en bevalt uit stekend, instelbaar ook voor gel accu's te laden (die ik 2 er in heb staan).
Aanschaf prijs rond de 100 euro en verkrijgbaar bij de betere kampeerzaak.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
jeroenz

Bericht door jeroenz »

ik was van plan om de lader standaard wel tussen de 220 en de accu's te zetten. Dus als je ergens "aan de paal staat" worden ook de accu's netjes opgeladen.

Uit bovenstaand verhaal kan ik opmaken dat er dan geen verbruikers (koelkast, lampjes etc) aan moeten staan. Wel een minpuntje inderdaad. Ik wil juist een zorgeloze camper bouwen en geen uitgebreide handleiding.

ik zal eens contact opnemen met de leverancier.
Plaats reactie