boiler

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
chriske

boiler

Bericht door chriske »

hallo een tijd geleden was ik aan het prutsen aan de camper. ik had mijn schoenen uit gedaan ik liep de camper binnen en met 1hand steunde ik een beetje op de buitenbeplating van mijn camper. ik kreeg door mijn arm een lichte prikkeling maar niet aangenaam .dus ik pakte de spanningsmeter en jawel hoor er stond prik op .naar lang zoekken bleek het de boiler te zijn .deze heb ik uitgeschakeld en geen prik meer op de buitenkant van mijn camper.maar nu wil ik het weer aansluiten maar weet niet wat er met die boiler aan de hand is .kan iemand mij op weg helpen waar ik moet beginnen het is toch een electrisch ding en met een kleine meid wil ik dat niet op mijn geweten hebben .groetjes chriske.
dereiziger

Re: boiler

Bericht door dereiziger »

Ik zou eerst de bedrading en de aansluitingen van de boiler controleren .. of kijken of er niet water op een draad lekt ..

groeten Ton
Afbeelding
chriske

Bericht door chriske »

hallo ton ik heb de boiler er hellemaal uitgehad en bedrading nagekeken en droog was het allemaal het enigste wat ik mij zou kunnen bedenkken er zit op die boiler ik weet niet hoe ik dat moet noemen uuhhh zo platte batterij zo groot als een 2 euro munt met electrische termen erop ik weet niet of dat kapot zou kunnen zijn ook weet ik niet hoe ik dat kan controleren :wink: groetjes chriske
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Chriske,

Als je een universeelmeter hebt (€ 7.50 of zo bij de bouwmarkt, hoeft geen goede te zijn, als-ie maar weerstand kan meten), kun je eenvoudig opzoeken waar de fout zit:

- Uiteraard eerst de fiche uit de prise! :lol:
- aansluitsnoer van de boiler losnemen.
Dit zijn drie vijzen (of schuifjes) met achtereenvolgens een blauwe draad, een bruine (of zwarte) draad en een geel/groene draad. Vermoedelijk staat er bij de blauwe aansluiting een N, bij de bruine (of zwarte) een L en bij de geel/groene een E of een driehoekje, opgebouwd uit streepjes. Zorg dat je achteraf de draden terug aan de juiste vijs kunt aansluiten!

Meet nu met je meter:
1- van E naar de metalen buitenkant van de boiler: moet 0 zijn.
2- van L nar N: moet 40 à 50 Ω (Ohm) zijn
3- van L naar E: moet oneindig zijn, ook op gevoeliger meetbereik
4- van N naar E: moet oneindig zijn, ook op gevoeliger meetbereik

Als 1 groter is dan 0, heb je geen bescherming van de aardaansluiting van de boiler
Als 2 nul is, zit er kortsluiting in je element
Als 2 oneindig is, is je element doorgebrand
Als 3 of 4 lager is dan oneindig, zit er kortsluiting tussen het element en het metaal van de boiler. Misschien een losse draad of een losse strip koper... En anders zit het binnenin de boiler. Soms kun je het element vervangen, soms betekent dit het einde van de boiler.

Als alles wat je meet zover klopt, kun je nog meten tussen de losse draden:
van bruin (of zwart) naar blauw: moet oneindig zijn, ook op gevoeliger meetbereik
van bruin (of zwart) naar geel/groen: moet oneindig zijn, ook op gevoeliger meetbereik
van geel/groen naar blauw: moet oneindig zijn, ook op gevoeliger meetbereik
Als je hier een afwijking constateert, zit er een fout in je aansluitsnoer.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

En nog iets heel anders:

Zeker als er een kind op blote voetjes door de wagen loopt: zorg dat er een aardlekschakelaar (AKA aardfoutschakelaar, differentiaalschakelaar) zit, waar de 230 V van buiten je camper binnenkomt. Van 30 mA zal ze misschien wel schrikken, maar ze gaat er niet aan dood...
Groeten,

Ernst / Admin

chriske

Bericht door chriske »

oke bedankt maar sorry ik ben in stroom hellemaal een leek maar admin ik snap iets niet en dat is ........als ik de aansluit snoer van de boiler los moet maken er staat dan toch geen spanning op of begrijp ik het verkeerd :( als ik er niet uitkom ben ik er weer .groetjes chriske. :wink:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Chriske,

Het klopt dat er geen spanning op staat als je aan het meten gaat. [Gelukkig maar, want wèl spanning zou wel eens heel ongezond kunnen zijn!] Je gebruikt de universeelmeter om weerstand te meten. Daarvoor zit er een pile in de meter. Vanuit die pile loopt er een heel klein, volkomen ongevaarlijk, stroompje door wat je aan het meten bent.

NB Pile past bij Chriske; voor de rest van de wereld: batterijtje :roll:
Groeten,

Ernst / Admin

chriske

Bericht door chriske »

oke admin ik ga het is proberen thanks chriske :wink:
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

chrikse woont net als ik in eindhoven trouwens..:) dus ik denk niet dat je hem in het belgisch hoeft aan te spreken..:)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Had ik al gezien, Marius. Maar ik vind Chriske zo Vlaams klinken :o
Groeten,

Ernst / Admin

chriske

Bericht door chriske »

alee manneke ik ben geen belg he alee,maar maakt toch nie uit he hahahah.maar ik heb naar de bedrading gekeken maar wat ik nog niet verteld heb is dat dit een ingevoerde camper is vanuit america nu zie ik dat de bedrading 2 witte draden en 1 zwarte is maar er staat niks op admin :| groetjes chriske :wink:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Chriske,

Dan ziet het plaatje er heel anders uit.

Ten eerste: alle apparaten zijn toch wel voor 230 V?
(In Amerika is alles op 120 V. Bij ingevoerde campers laten ze soms alles zoals het is en zetten ze een "verhuistrafo" tussen de stroom van de wal/paal en de boordinstallatie. Snel klaar, maar bij vervanging loop je tegen een probleem aan...)

De kleurcodes zijn wat minder strak georganiseerd dan in de EU (en bovendien weet je niet hoe de ombouwer alles heeft aangesloten)
# phase wire in a circuit may be black, red, orange (high leg delta) insulated wire, sometimes other colors, but never green, gray, or white (whether these are solid colors or stripes).
# neutral wire is connected to the center tap of the final step-down transformer and is identified by gray or white insulated wire, perhaps with stripes; most commonly bonded to earth for a fixed known path to stabilize the voltages only at the main service panel; many times called the grounded wire. Note that all metallic systems in a building are to be bonded to the panel; e.g., water, natural gas, HVAC piping, etc.
# Grounding wire of circuit may be bare or identified insulated wire of green or having green stripes.
# Larger wires are furnished only in black; these may be properly identified with suitable paint or tape.
# The phase wire for a switch "leg" is the white wire of a two insulated wire cable; the black wire is connected to the light.

Het doormeten van de boiler zelf kan nog steeds zoals ik dat eerder heb opgeschreven. Maak stickertjes aan de losgeschroefde kabel, zodat je die later op de juiste plek kunt terugschroeven.

Voor het doormeten van de bedrading zit er niets anders op dan vanaf het punt waar de spanning binnenkomt (normaliter zo'n blauwe CEE doos met drie pennen) te beginnen.
Een handig hulpmiddeltje is een paar meter eenaderige kabel met aan beide zijden een krokodillenbek (voor een Amerikaanse camper: "alligator clip").
Groeten,

Ernst / Admin

DVIII

Bericht door DVIII »

voor de eerste de beste landgenoot uit zuid amerika gaat Ernst meteen in bananen redeneren :lol:
wat een ambetante !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie