Pagina 1 van 1

Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 15 mar 2010, 18:38
door Alex Landman
Hallo,

Wie weet waar ik een (begrijpelijke) bandenspanningstabel voor onze MB L406 D35 kan vinden, of valt deze onder "Düsseldorfers"?

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 15 mar 2010, 19:12
door Anton
Hoi,

Als je meer wilt weten ik heb nog een handboek van MB op cd.

Groet Anton

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 15 mar 2010, 19:45
door Leo
Je hebt een Dusseldorfer Alex.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 16 mar 2010, 17:50
door DVIII
inkoppertje , op de zijkant van de band staat singleload pressure en dual load pressure , in ponden per vierkante inch.
ik schat zo 70 en 60 psi . Per 16 pond moet er één bar in tel maar uit !

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 20:29
door Alex Landman
Anton schreef:Hoi,

Als je meer wilt weten ik heb nog een handboek van MB op cd.

Groet Anton

Die heb ik al, alleen was de bandenspanningstabel weggevallen. Dankzij een grote banden handel (naam zeker niet toegestaan?) weet ik ondertussen de juiste druk. Van de 6 banden was er GEEN EEN op de juiste druk (75 PSI of 5.2 BAR). Stond ook op de banden maar was er toch even voorzichtig mee.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 20:43
door Alex Landman
Leo schreef:Je hebt een Dusseldorfer Alex.
De kreet "Dusseldorfer" heb ik eerder opgevangen maar kan er nu niets bij bedenken. Help me dus even.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 21:10
door Admin
Afbeelding
Bovenstaand model, dat in 1967 werd geïntroduceerd en tot 1987 is gemaakt, kwam voornamelijk uit de fabriek in Düsseldorf. Vandaar de naam Düsseldorfer, in het Duits ook wel verkort tot Düdo.

Van dit model rijden er ook bussen rond met typeaanduiding O(mnibus)
Afbeelding

en Pritsches.
Afbeelding

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 21:14
door Detlev
Admin schreef: Bovenstaand model, dat in 19667 werd geïntroduceerd en tot 1987 is gemaakt, kwam voornamelijk uit de fabriek in Düsseldorf. Vandaar de naam Düsseldorfer, in het Duits ook wel verkort tot Düdo.
Nou weet ik allang dat ik in een futuristisch toekomst monster rij, maar dat lijkt me een tikkie overdreven Ernst..... :mrgreen:

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 21:28
door Admin
Oops! :?
Typo. Gecorrigeerd.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 apr 2010, 21:34
door DVIII
:) Nog even over die bandenspanning , het hoeft niet per definitie 75 psi te zijn , een half bar lager mag ook. Voor de apk moeten alle banden tenminste de zelfde druk hebben.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 02 apr 2010, 16:56
door Alex Landman
Thanx voor de informatie!

Een van de redenen dat we deze MB kochten: hij was goedkoop vanwege APK afkeur. Omdat we toch alleen op de luchthaven er mee rijden en niet op de openbare weg is APK voor ons niet belangrijk.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 18 jun 2010, 13:59
door tcmbverbeek
Hoi,
Ik heb er ook lang naar gezocht en kwam via diverse bronnen uit op de volgende druk voor de standaard 60 x 16R banden:

voor: 5,5 bar
achter: 4,25 bar (alle vier de wielen)

Deze druk is niet bij de pomp te krijgen want die gaan tot slechts 4 bar. Je moet dus oppompen met een compressor.

De maximumdruk staat ook op de zijkant van de band. Die van mij mogen tot 5,5 bar hebben.

Je kunt het ook zien aan de wangen. Onder de 4 bar druk lijken ze veel te plat wat ook klopt. Mijn bus (lange uitvoering) weegt 2700 kilo maar met alle spullen en extra tanks kom ik op ongeveer 4000 kilo. Hierop is de 5,5 en 4,25 (dubbel achter) berekend.

vr gr Ted

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 30 jun 2010, 23:41
door Alex Landman
Thanx voor de info! :D

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 01 jul 2010, 09:59
door Detlev
En voor wie geen compressor heeft: vrachtwagen banden handel, Euromaster of zo....meestal gewoon service, toen ik nog geen compressor had nooit iets betaald.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 08 sep 2010, 17:55
door Eddie
Alex Landman schreef:Thanx voor de informatie!

Een van de redenen dat we deze MB kochten: hij was goedkoop vanwege APK afkeur. Omdat we toch alleen op de luchthaven er mee rijden en niet op de openbare weg is APK voor ons niet belangrijk.
Maar moet je hem dan ieder jaar overnieuw schorsen ?
Wat een ellende, helemaal voor niets.
Beter zo´n bus uit Duitsland importeren, en hier helemaal niet
aanmelden. Dan weten ze niet eens dat je ´m hebt.

Groeten,

Eddie

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 08 sep 2010, 18:11
door Leo
En jij denkt dat die Duitse eigenaar die bus niet uitgeschreven wil hebben ofzo?
Kan ie lekker ieder jaar gaan uitleggen waarom dat ding niet voor de TUV komt.

Vergeet dat nou maar Eddie, de bestanden van NL & D zijn gewoon gekoppeld.
Welkom in de 21e eeuw.


Zwaar offtopic trouwens... :roll:

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 08 sep 2010, 23:14
door Eddie
In Duitsland is dat iets simpeler.
Abgemeldet ist abgemeldet. Daar komen ze niet ieder jaar zeuren om
´m overnieuw af te melden. Hoeft ook niet, want bij afmelden moeten
de kentekenplaten worden ingeleverd.
Dus eenmaal afgemeld, blijft die dat, en kan de eigenaar ´m ook
verkopen. De nieuwe eigenaar rijdt ermee naar NL, mbv Überführungs-
kennzeichen, en gebruikt ´m op privéterrein, dus brengt ´m niet voor
een kentekenkeuring naar de RDW, dus blijft die gevrijwaard van al het
gezeur in NL.

Eddie

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 09 sep 2010, 07:20
door Alex Landman
De redenen van het geschorst houden is een eventuele verkoop in de toekomst. Met kenteken krijg je er meer voor en verkoopt sneller.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 09 sep 2010, 08:50
door Eddie
Zou je ´m dan niet kort voor de verkoop in NL kunnen aanmelden ?
Is zomaar een idee hoor. ipv houderschapsbelasting, betaal je steeds
weer schorsingskosten :-(

Groeten,

Eddie

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 09 sep 2010, 15:58
door Leo
Ik snap je aversie tegen de Nederlandse rompslomp Eddie, maar het betreft hier een voertuig met Nederlands kenteken.
Daar is niets aan te veranderen, dus lijkt mij verdere discussie over dit onderwerp overbodig.

Mvg, Leo.
moderator.

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 11 sep 2010, 22:11
door gilles
Alex Landman schreef:
Leo schreef:Je hebt een Dusseldorfer Alex.
De kreet "Dusseldorfer" heb ik eerder opgevangen maar kan er nu niets bij bedenken. Help me dus even.
mag ik even inbreken?? hahaha
volgens mij is de bus in het midden die je aanduid met o een 309 het 309 staat voor bus aanduiding

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 11 sep 2010, 22:40
door Leo
Natuurlijk mag je even inbreken.
Dus volgens jou is <deze 309> een autobus?

De O staat voor Omnibus (=autobus) bij Mercedes, nooit de cijfers. :wink:


Mvg, Leo.:D

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 12 sep 2010, 07:36
door gilles
oo zo bedoel je .. ik keek ff naar het plaatje en heb zelf dus een o309 .. de middelste van het plaatje,en inderdaad een bus geweest

Re: Bandenspanning voor een MB L406

Geplaatst: 13 sep 2010, 00:01
door DVIII
ja en apropos, de 309 cijfers staan eigenlijk voor het fabrieks "interne nummer" wat bij de niet autobussen dan weer de eerste cijfers van je chassisnummer zijn. grofweg zijn dusseldorfers 309 serie auto's ( vergelijkbaar met bv de W123 benaming voor personenauto's)