Pagina 1 van 1
Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 15 mar 2010, 22:29
door dutcharry
Hallo allemaal,
Hierbij stel ik me voor: mijn naam is Harry en ik heb eind vorig jaar een Brandweer 1113 Kurzhauber gekocht op een veiling in Duitsland. Had slechts 30000 km gelopen en is technisch he-le-maal tip top. Heeft alleen lichte roestplekken onder aan de portieren (komt simpelweg door condens: nooit dus panelen helemaal dichtsmeren met bitak-achtig spul want na verloop van tijd gaan gegarandeerde haarscheurtjes geheid roest opleveren). Wordt inmiddels aan gewerkt want ik heb reeds twee nieuwe 'buitenschillen' ingelast: wordt beter dan nieuw! Verder heb ik de 'dubbellucht' vervangen door 'enkellucht'; oops...diskwalificeer ik me nu? Met die nieuwe walsen (ca. 140kg/stuk) loopt hij meteen veel sneller/rustiger!
Verder heb ik de laadbak er af gehaald. Ga nu de cabine spuiten in RAL 1015: weg brandweerwagen uitstraling! Zie foto voor idee wat het uiteindelijk moet worden (als gemeld, cabine wordt inmiddels 1015, over kleur opbouw wordt nog nagedacht: suggesties (ook van andere aard!) zijn welkom).
Groeten, Harry
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 15 mar 2010, 22:59
door Anton
Hoi dutcharry,
Welkom op het forum!
Dat je geen dubbelucht meer hebt maakt hier niets uit, het gaat om oude gebakjes zonder boordcomputer, dus voldoe je aan de norm.
Veel plezier hier en veilige kilometers.
Groet Anton
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 15 mar 2010, 23:06
door dutcharry
Oude gebakjes?! Rijdend Cultuurgoed! :D
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 15 mar 2010, 23:57
door Leo
Ouwe gebakkies in de ogen van de airbag/abs/tcc/tpc/en wat er nog meer voor electronische troep op zit -rijders.:P
Welkom overigens.
Kleur: Moet dat nou per sé een witsoort zijn?
Tis allemaal zo saai met die rijdende koelkasten op de weg.
Kan helaas de foto niet meer vinden, maar heb ooit een hele mooie donkergroene 1113 gezien.
Dat ding had tenminste uitstraling.
Iets wat ik bij een koelkast absoluut mis.
Was ff zoeken, maar deze bedoel ik dus:
Mvg, Leo.:D
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 01:31
door dutcharry
Dag Leo,
Tsja, ik vind 'mooi wit' (in dit geval een soort geel/ivoor) niet lelijk... Woongedeelte wordt donkerder anders wordt het inderdaad een beetje te Tupperware-achtig.
Ik heb me hierdoor laten inspireren:
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 02:30
door Leo
Kijk an, een rijtje ijscokarren.. :mrgreen:
Nou jah, over smaak valt niet te twisten is het gezegde, dus laten we dat dan ook verder maar niet doen.
Veel plezier er mee.:)
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 18:13
door vanhooltje
Hallo dutcharry,
Welkom hier op het forum der vieze handen :mrgreen:
En ja over kleur valt niet te twisten, ieder zijn eigen smaak :D
Leuke wagen trouwens :D
Maar ik zou je opbouw wat rondingen geven zoals de neus van de wagen, dat maakt het geheel veel mooier.
Ik zeg altijd maar zo, blijf in stijl van het oudje :D
grt peter
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 21:15
door Saskia
Hallo Harry, welkom op dit forum. Heel veel geluk met je mooie Kurzhauber.
Ennuh, Helemaal ROOD, zou ik zeggen....
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 22:13
door Wim
Tja , dan kan ik niet langer achter blijven . Ik vind rood ook veel beter dan welke kleur wit dan ook :mrgreen:
Maar goed 't is jouw kar :shock: Maar anyway welkom hier , veel plezier en dat de handjes maar lekker zwart mogen worden .
Groeten Wim
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 22:38
door dereiziger
Wat maakt de kleur uit ik zou zeggen paars :P .. maar zonder gekheid .. wat een mooie wagens zijn dat toch ..

Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 22:56
door dutcharry
OK, ik ben er uit:
Opbouw wordt mooi
rond (voor Peter);
Kabine blijft
rood (voor Saskia en Wim);
In Paulus de Boskabouter
groen (voor Leo).
Die bloemen heb ik toegevoegd (voordat iemand dat straks gaat suggereren).
Neen, ik sta niet met mijn vriendin op de foto in de deuropening: dat zijn professionele modellen :mrgreen:
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 23:04
door Leo
Ziet er niet uit. :mrgreen:
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 16 mar 2010, 23:12
door Anton
Hoi,
Citaat Herman Finkers: Mooi, das anders...
Groet Anton
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 17 mar 2010, 20:04
door Wim
Tja :mrgreen:
Groeten Wim
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 11 jan 2011, 21:09
door dutcharry
Zo, ik ben inmiddels een paar flinke stappen verder: nieuwe opbouw gelast en beplaat, cabine gespoten. Slaapruimte voor 5 personen, eethoek voor 7 man, stahoogte, douche/toilet, etc.
Ohh ja, ik heb me na lang wikken en wegen uiteindelijk niets van jullie adviezen aangetrokken: smaken verschillen

Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 12 jan 2011, 08:45
door Saskia
Mooi beige is niet lelijk!
Graag meer foto's van de binnenkant.
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 12 jan 2011, 11:14
door Berthil
Ziet er goed uit, ik ben ook benieuwd of je nog meer foto's hebt,
Heb je de opbouw helemaal zelf gemaakt of laten doen?
Leuk nummer bord
Groeten Berthil.
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 12 jan 2011, 15:50
door dereiziger
Wow .. die is mooi geworden zeg :D
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 13 jan 2011, 00:07
door Leo
Die opbouw lijkt wel een photoshop van Sketchup.. :shock:
Re: Een nieuwe Kurzhauber in Nederland
Geplaatst: 13 jan 2011, 00:47
door dutcharry
Dank voor de complimenten!
Alles zelf gedaan: frame gelast en beplakt (Sika 252) met 1.5 mm Zincor. Bijna kogelvrij dus... Wat een klus maar wel leuk werk. Is super strak en stabiel geworden. Het hele spul zit nu op 6680 kg (opbouw weegt 1400 kg), nou ja nog 4,5 ton laadvermogen over dus de spreekwoordelijke zak aardappelen kan mee op reis. Heb geen technische achtergrond en slechts 1 dagje lascursus gehad en daarom zouden de meesten onder ons dit ook moeten kunnen doen. De enige absolute voorwaarde is wel dat je een goede werkplek hebt. Zo had ik een zaagmachine tot mijn beschikking (voor de profielen), 2 vorkheftrucks (om de bak er op te zetten) en een grote mobiele kraan (om de bak 2x op z'n kant te leggen zodat de platen op de zijkant er gemakkelijk(er) op gelijmd konden worden). Je doet dit dus echt niet in een schuurtje, in de tuin achter het huis, laat staan voor op de stoep. Zoek daarom de fabriekseigenaren e.d. binnen de kennissen/vrienden kring!
De cabine heb laten spuiten in RAL 1014, een originele Mercedes kleur uit die tijd. Voorwerk natuurlijk zelf gedaan zoals demontage en het inlassen van nieuwe stukken (de onderste 20 cm) in de 4 portieren (de enige roest die er überhaupt te vinden was), verwijderen ramen, spatborden, gril, etc.. Dat inlassen was trouwens nog best lastig want dat dunnere plaatwerk trekt bij het lassen snel zo krom als een wokkel als je niet voldoende geduld hebt. De eerste deur heb ik dan ook over moeten doen.
Ga nu verder met de inbouw: daar valt nu nog weinig aan te zien. Overigens moeten de bergluiken en de toegangsdeur er ook nog in. Dan nog de grote reservewieldrager achterop (zo'n velgje + bandje weegt 140 kg/stuk dus dat moet ook een beetje solide) en een stoere imperial. Nou goed, we houden stug vol en het plan blijft om deze zomer met het hele geval op vakantie te gaan.