Mercedes 508 of F40 huren?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07
Mercedes 508 of F40 huren?
Hallo forummers,
Ik ben Twan, zelf bezit ik geen mercedes klassieker maar ik wou even wat informatie hebben.
We zijn namelijk van plan om met een mercedes bus/camper op vakantie te gaan.
Nu zijn we een paar voertuigen op marktplaats tegen gekomen, alleen nu is mijn vraag: "welke bus kwalitatief beter en betrouwbaarder?" de L 508 DG of de Mercedes hanomag-henschel F40?
Mooi forum trouwens met mooie klassiekers 8)
Alvast bedankt,
Groeten Twan
Ik ben Twan, zelf bezit ik geen mercedes klassieker maar ik wou even wat informatie hebben.
We zijn namelijk van plan om met een mercedes bus/camper op vakantie te gaan.
Nu zijn we een paar voertuigen op marktplaats tegen gekomen, alleen nu is mijn vraag: "welke bus kwalitatief beter en betrouwbaarder?" de L 508 DG of de Mercedes hanomag-henschel F40?
Mooi forum trouwens met mooie klassiekers 8)
Alvast bedankt,
Groeten Twan
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Hoi,
Allereerst welkom op het forum!
Dit had ik nog in mij archief, dit heeft Bert Steenhuis ooit eens geschreven:
Ik heb je vraag en de antwoorden daarop pas vanavond gelezen, vandaar deze late reactie.
Ik ben een van de leden van het eerste uur binnen Dubbellucht en beantwoord daar op het forum ook regelmatig technische vragen, heb zelf al 18 jaar een 508 D, ooid 5 jaar aan ge/verbouwd en nu 13 jaar rijdend, ook 12 jaar een 407 D als bedrijfsauto gehad en gebruikt, beide auto's hebben in mijn bezit , behalve voor de APK, nog nooit een garage aan de binnenkant gezien, dus gezien bovenstaande denk ik je nog enige aanvullingen te kunnen geven.
De gegevens en uitleg over de typeaanduidingen zijn in principe wel juist maar het volgende lijkt me nuttig om te weten.
Om te beginnen de typen:(de"D"achter de cijfers is altijd de Diesel uitv.3
* 319 (jaren '60) voor loper van het "model" 406/07, 508/608/613.
komt voor in bezine en diesel uitvoering.
* 206-207-208-306-307-308 door Hanomag ontwikkeld, komt voor als hanomag en Mercedes (jaren '72-77) 206-207=D, 207-307 ook als Benzine, 208 altijd benzine. alle hebben een buis-chassis
Er zijn een aantal lid van "Dubbellucht", maar er is ook een eigenclub "NOMADE"
De nu volgende modellen de Z.G. "Düsseldorfer's" hebben achter z.g. Dubbele montering/dubbele wielen, dubbellucht en zijn ook de meest voorkomende modellen binnen "dubbellucht"
Ook hebben deze modellen een ECHT (dragend)chassis in tegenstelling tot de latere modellen die een van staalplaat geperst doos chassis hebben.
In de begin jaren(rondom '70) komen ook Hanomag typen voor.
* 406 D, motor 60 pk (OM 615) (jaren '68-74)
* 407 D, motor 65 pk (OM 616) (jaren '74-82)
* 408 D, motor 80 pk (OM .....) (jaren '68-? ) (mij niet echt bekent)
* 408 Benzine 85 pk (..........) (jaren '68-74) vaak ex. brandweer
* 508 D, motor 80 pk, na '70 85 pk, (OM 314), (jaren"68-87)
* 508 Benzine Mij verder niet bekend
* 608 D, gegevens als 508 D, dit is dan de z.g. 6 ton uitvoering
* 613 D, Motor 130 pk (OM 652) (jaren '77-87)
* 309 Diesel en benzine is de pers. bus uitvoering (jaren '68-87)
De 40. serie's (4 Ton) Hebben in Nederland meestal een max. tot. gew. van 3,5 ton en kunnen dan met een "B"rijbewijs gereden worden.
De 50. serie's (5 Ton) Komen voor in "B"en "C " rijbewijs uitvoeringen maar kunnen afhakelijk van hun gewicht wel tot "B" terug gekeurd worden.
De 6o8 en 613 zijn "c" rijbewijs, al hoewel ik dat voor alle 608 modellen niet helemaal zeker weet.
Voor zover ik weet komen 40. t/m 613 voor in lengten van 5,6 en7 meter,
met wielbasis van resp. (uit het hoofd) 2,95 m, 3,50 m, 410 m.
De MB modellen NA '87 komen binnen "dubbellucht" beperkt voor en zijn gebouw op het eerder genoemde doos chassis.
Nu komt het verwarrende : BIJ DE TYPE AANDUIDING HEEFT MEN OPNIEUW 207-307-407 GEBRUIKT.
De 207-307 heeben geen dubbele motering, maar de 407 weer wel maar dan als model 207/307.
Verder zijn in deze serie typen 208-209-210, als ook een 30., serie
De meeste zijn diesels maar er zitten ook weer bezine uitvoeringen tussen.
Na '87 zijn de 508-608-613,"Düsseldorfer's" opgevolgt door typen 507-510-709-711-811 enz. met de nieuwere motoren.
Dan bestaat er nog (jaren,88-95) de MB's (80) / 100 serie,
gemaakt om een wat goedkopere en kleinere MB in de markt te zetten, maar, gebouwd in Spaje, op het (uitstekende) maar toen al sterk verouderde 206/306 buizen chassis, dat werd dus geen markt succes.
Dus als je eventueel gaat zoeken is het handig van tevoren goed te weten wat je zoekt, zeker als je op internet zoekt moet je het juiste type invoeren en dan is het goed opleten met de opnieuw gebruikte type's
Ik zou dan in elk geval gaan voor de "Düsseldorfer" want dat is voor mij de berste die MB ooit gemaakt heeft, robust, zeer betrouwbaar, relatief eenvoudige techniek, geen elektronika en bij MB nagenoeg alle onderdelen nog nieuw verkrijgbaar (wel vaak MB prijzen) en via de onderdelen voorziening van dubbellucht, bijna alles gebruikt, maar ook veelgevraagt nieuw.
Ik mijn 508 D is 7m en mag (weegt) 5 ton wegen, ik wil in de toekomst wat kleiner, 5 of max. 6 meter en het wordt beslist een 508 D, met OM 314 motor dus, heeft wat meer vermogen als de 407 D met OM616. en is veel robuster, als vrachtwagen / indutrie motor gebouwd.
De OM 616 (OM 615 bij 406 D) is in oorsprong een MB 240 personen auto motor die voor de 407/(406) is aangepast.
Ik heb er voor de 407 D van mijn zwager wel eens een 240 D motor omgebouwd en ik moet eerlijkheidhalve zeggen dat met die motor en ook met die in mijn eerder genoemde 407D nooid problemen zijn geweest.
Lezen we ook nog eens wat het geworden is, ook al wordt het geen MB.
Groeten Bert Steenhuis.
Groet Anton
Allereerst welkom op het forum!
Dit had ik nog in mij archief, dit heeft Bert Steenhuis ooit eens geschreven:
Ik heb je vraag en de antwoorden daarop pas vanavond gelezen, vandaar deze late reactie.
Ik ben een van de leden van het eerste uur binnen Dubbellucht en beantwoord daar op het forum ook regelmatig technische vragen, heb zelf al 18 jaar een 508 D, ooid 5 jaar aan ge/verbouwd en nu 13 jaar rijdend, ook 12 jaar een 407 D als bedrijfsauto gehad en gebruikt, beide auto's hebben in mijn bezit , behalve voor de APK, nog nooit een garage aan de binnenkant gezien, dus gezien bovenstaande denk ik je nog enige aanvullingen te kunnen geven.
De gegevens en uitleg over de typeaanduidingen zijn in principe wel juist maar het volgende lijkt me nuttig om te weten.
Om te beginnen de typen:(de"D"achter de cijfers is altijd de Diesel uitv.3
* 319 (jaren '60) voor loper van het "model" 406/07, 508/608/613.
komt voor in bezine en diesel uitvoering.
* 206-207-208-306-307-308 door Hanomag ontwikkeld, komt voor als hanomag en Mercedes (jaren '72-77) 206-207=D, 207-307 ook als Benzine, 208 altijd benzine. alle hebben een buis-chassis
Er zijn een aantal lid van "Dubbellucht", maar er is ook een eigenclub "NOMADE"
De nu volgende modellen de Z.G. "Düsseldorfer's" hebben achter z.g. Dubbele montering/dubbele wielen, dubbellucht en zijn ook de meest voorkomende modellen binnen "dubbellucht"
Ook hebben deze modellen een ECHT (dragend)chassis in tegenstelling tot de latere modellen die een van staalplaat geperst doos chassis hebben.
In de begin jaren(rondom '70) komen ook Hanomag typen voor.
* 406 D, motor 60 pk (OM 615) (jaren '68-74)
* 407 D, motor 65 pk (OM 616) (jaren '74-82)
* 408 D, motor 80 pk (OM .....) (jaren '68-? ) (mij niet echt bekent)
* 408 Benzine 85 pk (..........) (jaren '68-74) vaak ex. brandweer
* 508 D, motor 80 pk, na '70 85 pk, (OM 314), (jaren"68-87)
* 508 Benzine Mij verder niet bekend
* 608 D, gegevens als 508 D, dit is dan de z.g. 6 ton uitvoering
* 613 D, Motor 130 pk (OM 652) (jaren '77-87)
* 309 Diesel en benzine is de pers. bus uitvoering (jaren '68-87)
De 40. serie's (4 Ton) Hebben in Nederland meestal een max. tot. gew. van 3,5 ton en kunnen dan met een "B"rijbewijs gereden worden.
De 50. serie's (5 Ton) Komen voor in "B"en "C " rijbewijs uitvoeringen maar kunnen afhakelijk van hun gewicht wel tot "B" terug gekeurd worden.
De 6o8 en 613 zijn "c" rijbewijs, al hoewel ik dat voor alle 608 modellen niet helemaal zeker weet.
Voor zover ik weet komen 40. t/m 613 voor in lengten van 5,6 en7 meter,
met wielbasis van resp. (uit het hoofd) 2,95 m, 3,50 m, 410 m.
De MB modellen NA '87 komen binnen "dubbellucht" beperkt voor en zijn gebouw op het eerder genoemde doos chassis.
Nu komt het verwarrende : BIJ DE TYPE AANDUIDING HEEFT MEN OPNIEUW 207-307-407 GEBRUIKT.
De 207-307 heeben geen dubbele motering, maar de 407 weer wel maar dan als model 207/307.
Verder zijn in deze serie typen 208-209-210, als ook een 30., serie
De meeste zijn diesels maar er zitten ook weer bezine uitvoeringen tussen.
Na '87 zijn de 508-608-613,"Düsseldorfer's" opgevolgt door typen 507-510-709-711-811 enz. met de nieuwere motoren.
Dan bestaat er nog (jaren,88-95) de MB's (80) / 100 serie,
gemaakt om een wat goedkopere en kleinere MB in de markt te zetten, maar, gebouwd in Spaje, op het (uitstekende) maar toen al sterk verouderde 206/306 buizen chassis, dat werd dus geen markt succes.
Dus als je eventueel gaat zoeken is het handig van tevoren goed te weten wat je zoekt, zeker als je op internet zoekt moet je het juiste type invoeren en dan is het goed opleten met de opnieuw gebruikte type's
Ik zou dan in elk geval gaan voor de "Düsseldorfer" want dat is voor mij de berste die MB ooit gemaakt heeft, robust, zeer betrouwbaar, relatief eenvoudige techniek, geen elektronika en bij MB nagenoeg alle onderdelen nog nieuw verkrijgbaar (wel vaak MB prijzen) en via de onderdelen voorziening van dubbellucht, bijna alles gebruikt, maar ook veelgevraagt nieuw.
Ik mijn 508 D is 7m en mag (weegt) 5 ton wegen, ik wil in de toekomst wat kleiner, 5 of max. 6 meter en het wordt beslist een 508 D, met OM 314 motor dus, heeft wat meer vermogen als de 407 D met OM616. en is veel robuster, als vrachtwagen / indutrie motor gebouwd.
De OM 616 (OM 615 bij 406 D) is in oorsprong een MB 240 personen auto motor die voor de 407/(406) is aangepast.
Ik heb er voor de 407 D van mijn zwager wel eens een 240 D motor omgebouwd en ik moet eerlijkheidhalve zeggen dat met die motor en ook met die in mijn eerder genoemde 407D nooid problemen zijn geweest.
Lezen we ook nog eens wat het geworden is, ook al wordt het geen MB.
Groeten Bert Steenhuis.
Groet Anton
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Bedankt voor je antwoord ;)...
Maar welk type is nou het meest betrouwbaar? hiermee bedoel ik motorisch.
Ik zal wat gedetaileerder zijn: een MercedesBenz L 508 DG/35 bouwjaar 1975 en een HANOMAG-HENSCHEL F40 (2.5 liter) bouwjaar 1974.
En wat zou het verbruik van de 2 zijn?
Alvast bedankt,
Groeten
Maar welk type is nou het meest betrouwbaar? hiermee bedoel ik motorisch.
Ik zal wat gedetaileerder zijn: een MercedesBenz L 508 DG/35 bouwjaar 1975 en een HANOMAG-HENSCHEL F40 (2.5 liter) bouwjaar 1974.
En wat zou het verbruik van de 2 zijn?
Alvast bedankt,
Groeten
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Hoi,
Ik zelf zou voor de 508 gaan daar zit de OM 314 in 3,8 liter en 80 pk, kunnen tot wel 500.000 km mee.
Mijn 608 die te koop staat, verbruikt tussen de 1: 6 en 1:7.8 ligt ook aan je rechtervoetje.
Groet Anton
Ik zelf zou voor de 508 gaan daar zit de OM 314 in 3,8 liter en 80 pk, kunnen tot wel 500.000 km mee.
Mijn 608 die te koop staat, verbruikt tussen de 1: 6 en 1:7.8 ligt ook aan je rechtervoetje.
Groet Anton
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Wat heeft de F40 voor een motor?
Deze heeft een goedkopere huurprijs :)
Deze heeft een goedkopere huurprijs :)
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Hoi,
De F40 heeft een oudere motor, e om 314 heeftz ich door de jaren heen bewezen!
Hoe groot is het prijsverschil?
Groet Anton
De F40 heeft een oudere motor, e om 314 heeftz ich door de jaren heen bewezen!
Hoe groot is het prijsverschil?
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Hij heeft het over een huur-camper Anton.
Ik zie ook niet zo in wat een 314 nou precies meer heeft bewezen dan een 616. Ze kunnen beide zo gaar als boter zijn.
Op dit forum is over beide types genoeg ellende te vinden.
De F40.
Ligt er aan welk type 2,5 liter het is; tussen de 65 en 72PK.
Verbruik sterk afhankelijk van hoogte & vorm van de opbouw en de rechtervoet. (Evenals de 508 trouwens.)
Mijn F40 met 70pk en hoge afgeronde opbouw loopt gemiddeld 1 : 6,7.
Maar eerlijk gezegd weet je nu nog steeds niks, want alles hangt af van de onderhoudsstaat.
Het zijn allemaal ouwe gebakkies die ieder moment uit het leven kunnen storten. Simpel zat.
Een eigenaar neemt dat op de koop toe. Of je als huurder onder een bus wilt liggen sleutelen laat ik aan jezelf over.
Als ervaringsdeskundige zou ik alvast nooit zo'n ding huren.
Mvg, Leo.:D
Ik zie ook niet zo in wat een 314 nou precies meer heeft bewezen dan een 616. Ze kunnen beide zo gaar als boter zijn.
Op dit forum is over beide types genoeg ellende te vinden.
De F40.
Ligt er aan welk type 2,5 liter het is; tussen de 65 en 72PK.
Verbruik sterk afhankelijk van hoogte & vorm van de opbouw en de rechtervoet. (Evenals de 508 trouwens.)
Mijn F40 met 70pk en hoge afgeronde opbouw loopt gemiddeld 1 : 6,7.
Maar eerlijk gezegd weet je nu nog steeds niks, want alles hangt af van de onderhoudsstaat.
Het zijn allemaal ouwe gebakkies die ieder moment uit het leven kunnen storten. Simpel zat.
Een eigenaar neemt dat op de koop toe. Of je als huurder onder een bus wilt liggen sleutelen laat ik aan jezelf over.
Als ervaringsdeskundige zou ik alvast nooit zo'n ding huren.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Bedankt voor het antwoord.
De campers zijn allebei wel voorzien van ANWB pech helpservice, ik weet niet of de service goed is maar we gaan morgen kijken bij de F40! 100 Euro is het prijsverschil
De campers zijn allebei wel voorzien van ANWB pech helpservice, ik weet niet of de service goed is maar we gaan morgen kijken bij de F40! 100 Euro is het prijsverschil
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Hoi,
Hallo forummers,
Ik ben Twan, zelf bezit ik geen mercedes klassieker maar ik wou even wat informatie hebben.
We zijn namelijk van plan om met een mercedes bus/camper op vakantie te gaan.
Nu zijn we een paar voertuigen op marktplaats tegen gekomen, alleen nu is mijn vraag: "welke bus kwalitatief beter en betrouwbaarder?" de L 508 DG of de Mercedes hanomag-henschel F40?
Hier werd niet over huren gesproken maar over marktplaats, ik kwam in de veronderstelling dat ie er een kopen wou..
Groet Anton
Hallo forummers,
Ik ben Twan, zelf bezit ik geen mercedes klassieker maar ik wou even wat informatie hebben.
We zijn namelijk van plan om met een mercedes bus/camper op vakantie te gaan.
Nu zijn we een paar voertuigen op marktplaats tegen gekomen, alleen nu is mijn vraag: "welke bus kwalitatief beter en betrouwbaarder?" de L 508 DG of de Mercedes hanomag-henschel F40?
Hier werd niet over huren gesproken maar over marktplaats, ik kwam in de veronderstelling dat ie er een kopen wou..
Groet Anton
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 21 mar 2010, 20:07
Re: Mercedes 508 of F40 huren?
Ok, vergeten te zeggen denk ik :|
dit zijn trouwens gegevens die op de RDW site stonden:
Voertuigsoort personenauto
Merk HANOMAG-HENSCHEL
Handelsbenaming F40 KA KAMPEERWAGEN
Brandstof Diesel
Vervaldatum APK 05-08-2010
Vanaf 10 augustus willen wij hem (misschien) boeken zit er wel mooi nieuwe APK op:)
dit zijn trouwens gegevens die op de RDW site stonden:
Voertuigsoort personenauto
Merk HANOMAG-HENSCHEL
Handelsbenaming F40 KA KAMPEERWAGEN
Brandstof Diesel
Vervaldatum APK 05-08-2010
Vanaf 10 augustus willen wij hem (misschien) boeken zit er wel mooi nieuwe APK op:)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast