Pagina 1 van 1
wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 18:40
door chriske
hallo even een vraagje ???? hoe komt het dat de wielmoeren vaster zitten dan je ze hebt aangedraaid????vorig jaar kreeg ik een klapband nou ik dacht even vlug bandje verwisselen .....ja dat zal wel ik kreeg ze met geen mogelijkheid los .nu wil ik het weer proberen maar komt geen beweging in .groetjes chriske

Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 19:14
door DVIII
roest, zorgt ervoor dat de boel echt stevig vast gaat zitten. het is ideaal spul ,het wordt ongeveer negen keer zo groot als niet geroest ijzer. dus als er een honderste van je bout af roest is dat een tiende mm, dikkere bout !
wat je ideaal vind....
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 19:28
door chriske
oke thanks denk dat ik maar weer eens een nieuw setje op gooi en nu wb 40 erop denk ik dan voor ze los te krijgen misschien

Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 19:40
door dereiziger
weet niet hoe de experts erover denken hier .. maar voor het opnieuw vastzetten doe ik er altijd een lik kopervet op ..maakt iig een stuk makkelijker los ;)
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 20:05
door vanhooltje
wielbouten invetten :shock:
Mag niet eigelijk, zo maak je dat het los kan lopen!
grt peter
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 20:17
door gilles
het invetten van wielmoeren...
kopervet zou ik niet willen aanraden...
maar bijvoorbeeld daf/M.A.N./schrijven olie voor tussen de moer en ring (vast aan de moer.)
ook mercedes schrijft voor licht invetten.
dus als je gewoon met een olie spuit een paar druppels op het schroefdraad doet voor het vastzetten van de wielmoer,dan gaat dat er niet meer tussen uit.
wel is het altijd belangrijk om na ongeveer 250km je wielenmoeren na te trekken.
het vaster gaan zitten ligt niet alleen aan je wielmoeren maar idd roest.. ook van de aanleg vlakken (velg en naaf/trommel).
het beste is dus om 1x per jaar alles even los halen schoonmaken en weer vast zetten en natrekken. :mrgreen:
ik doe het zelf ook

not... hahha
maar heb wel altijd een stevig stuk ijzer in mn bussie liggen ..
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 20:58
door dereiziger
ik doe het al jaren ;).. en er is er nog nooit een losgekomen .. dus wat is wijsheid
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 21:03
door jooph
Automonteur bij ons op het dorp doet standaard een likje kopervet op de draad.
Joop
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 21:18
door sotomar
hallo
likje kopervet kan geen kwaad op de schroefdraad de aanzetkant van een wielmoer is conisch dus loopt deze niet los er kan wel roest tussen velg en naaf zitten dat bij de en monteren los gaat dit kan loslopen veroorzaken na een paar km natrekken voorkomt dat
dit is bij vrachtauto's al jaren gebruikelijk maar ook voor kleinere wielen geen overbodige luxe
kan zeker geen kwaad
groeten eric
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 21:23
door DVIII
er bestaan geen regels die voor alle wielbouten gelden. maar de meeste wielbouten moeten op rek aangedraait worden.
dat wil zeggen de juiste rek voor de juiste bout. de bouten die je met moeren vastdraait zoals op dusseldorfers zitten met veerringen op de bout die uit de naaf steekt. die moeren en de ringen mag je met genoeg vet zoals copaslip en molycote insmeren. wel zo dat het niet te veel van het goede is. moeren met een aangeperste ring , dat zit meestal op de zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens en bussen maak je beter met wat olie wrijvingsvrij. daarna moet je die ook op spanning zetten met een bepaald moment. bouten die je in de naaf draait zijn van het type conische passing (oa peugeot ed.) de velg heeft per bout een speciaal trechtertje die je met de bout op spanning draait. het effect zit niet in een veerring zoals bij de dudo , maar gaat in de velg zitten.
alle wielbouten zijn gebaat bij enige vorm van smeering, dit heft de wrijving op die je alleen maar op het verkeerde been zet bij het aandraaien , namelijk je draait aan met een zekere weerstand , als die weerstand toeneemt omdat er te veel wrijving of zelfs roest of vuil op de draad zit denk je dat je stevig aandraait , maar ben je alleen maar bezig de schroefdraad te overwinnen. niet smeren is dus een te extreme maatregel , te veel smeren geeft alleen maar rondspattend vet en olie en alleen het juiste doen is goed !.
er zijn te veel sterke verhalen over te losse bouten wegens het invetten van de wielbouten, de oorzaak is dan meestal dat de wielmoeren/bouten niet nagetrokken zijn. het loslopen van zelfs te veel ingevette bouten/moeren is als de boel goed aangedraait zit onmogelijk.
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 23:31
door Frank.fjph
Lang ijzer is onontbeerlijk,maar ook de aanbieding van de .............ik durf het haast niet meer te zeggen......LIDL, is ook goed bruikbaar:
de uitschuifbare wiel sleutel, met dop van 2 moermaten: 4,99.
Door de hoek waaronder de sleutel is gebogen ook bruikbaat voor dubbellucht.
Frank
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 23:46
door Leo
Zoiets heb ik al jaren in onze auto's liggen Frank, dus zo vreemd vind ik het niet.
Krijg er alles tot kopmaat 19mm mee los. En vast natuurlijk.
Veel beter dan dat geknoei met een kruissleutel.
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mar 2010, 23:57
door Frank.fjph

nog een tevreden LIDL afnemer....???
Maar helemaal eens, het is echt een handig ding,ligt sinds deze week ook in auto van vrouwlief, dat was de laatste van het wagenpark waar ie nog niet in lag.
Als je hem naast je stoellegt, is het nog een aardig veiligheidsmiddel / verboden?? slagwapen... :shock:
Frank
Re: wielmoeren
Geplaatst: 26 mar 2010, 15:57
door Kees Durk
Frank.fjph schreef:Lang ijzer is onontbeerlijk,maar ook de aanbieding van de .............ik durf het haast niet meer te zeggen......LIDL, is ook goed bruikbaar:
de uitschuifbare wiel sleutel, met dop van 2 moermaten: 4,99.
Door de hoek waaronder de sleutel is gebogen ook bruikbaat voor dubbellucht.
Das pas een top stuk gereedschap :D Heb dezelfde gekocht toen ik met de camper bezig ging, maar dan bij Halfords. (5 euro duurder)
Is me al heel wat keren van pas gekomen, bv bij het vervangen van de bakolie van de 408.
oja, en bij en van de vier wielen van m'n alfa, toen de monteur die het wiellager vervangen had het wiel allemachtest vast had gezet.
Als je geen luchtgereedschap hebt, een ideale sleutel.
Re: wielmoeren
Geplaatst: 26 mar 2010, 20:14
door Leo
Voor de mensen die niet snappen waarover we het hebben:
Re: wielmoeren
Geplaatst: 24 mei 2010, 22:09
door winand
Zo'n ding van de lidl of bouwmarkt (daar hebben ze ook dit soort setjes) heb ik ook eenmaal geprobeerd te gebruiken.
Moeilijk is het hiermee om echt kracht te zetten.. en uiteindelijk brak het 1/2 inch vierkantje af dat in de dop gaat.
Hierna meteen een fatsoenlijke kruissleutel gekocht en een stalen pijp die ik er als verlenging omheen kan doen.
Dit blijkt wel te werken.. Een vastzittende bout komt zo wel los met een harde knal waarbij de sleutel en stalen pijp gegarandeerd uit mijn handen springt :mrgreen:
Volgende keer als er weer een wiel af gaat, ga ik wat kopervet gebruiken.. weet nu dat dat wel kan

Re: wielmoeren
Geplaatst: 24 mei 2010, 23:51
door vanhooltje
huhh ja dat had ik ook met zo,n k... ding, kosten wel mijn handen, 5 knokkels ontveld :twisted:
lekker goedkoop maar kwaliteit ho maar.
grt peter
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mei 2010, 00:29
door Leo
Dan was de kwaliteit vroegah zeker beter, want ondanks dat ik geen klein kind ben krijg ik die dingen niet kapot. 8)
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mei 2010, 08:44
door Kees Durk
en een beetje beleid toepassen zal ook vast helpen wat betreft de duurzaamheid.
Die van mij ben ik laatst op gaan staan om de wielen los te krijgen, ook dat hield de sleutel gewoon vol.
Grootste probleem van die goedkopie dingen is dat ze de kwaliteit niet willen en kunnen garanderen, daarom zal er dus af en toe een slechte tussen zitten. Helaas kan dit wel je knokkels kosten.
Re: wielmoeren
Geplaatst: 25 mei 2010, 23:31
door DVIII
ik koop duur spul en dat gaat ook wel eens stuk ... dus
Re: wielmoeren
Geplaatst: 31 mei 2010, 20:07
door wesse321
Gewoon een dopsleutelset van Gedore mee en een lange, 1 meter pijp, voor de potkrik als sleutelverlenger. Nou hij gaat zeker los of kapot maar eraf gaat ie. :mrgreen: