Pagina 1 van 2
Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 27 mar 2010, 18:33
door Campion
dag beste camperers...
ik ben martijn en ik kom uit heiloo (ligt bij alkmaar) en ik wil samen met een groepje vrienden een camper gaan aanschaffen. Vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum. Ik heb verschillende fora bekeken maar hier zitten zo te zien mensen met verstand van techniek en dat spreekt me wel aan ;)
Ikzelf ben automonteur en apk-keurmeester, dus ik weet iig al hoe om je een schroevendraaier moet houden
Veel ervaring met de "oude"-techniek heb ik niet maar dat gaat vanzelf wel komen als we een campertje hebben. We zoeken er dus 1 voor vier personen het liefst een diesel en wegenbelasting vrij.
We zijn van de week eerst bij deze wezen kijken:
http://link.marktplaats.nl/332613673
maar dat 1e balkje wat roestig is aan de voorkant betekend dus dat je de complete voorste 30cm moet vervangen, voorop gesteld dat je de camper al wegkrijgt op de plek waar die nu staat, aangezien hij achterwiel aangedreven is en met zn lekke achterwiel in een kuil staat van ongeveer 50cm diep (tot op zn as :s) en je hem er niet uit kan slepen, want dan heb je de voorste 30cm alvast eraf denk ik....
Maar goed echt aan onze eisen voldoet hij ook niet maar was lekker goedkoop.
Nu is ons oog op de volgende gevallen:
http://link.marktplaats.nl/332589657
Kan iemand mij advies geven over eventuele zwakke punten en waar ik zeker naar moet kijken?
Ik heb de eigenaar al gebeld en over de koppeling zei hij het volgende: hij komt langzaam omhoog, dit ligt waarschijnlijk aan de commandocilinder. Zijn deze commandocilinders makkelijk te krijgen/vervangen?
En de motor mist trek kracht, ik las hier al dat de kleppen gesteld moeten worden. Volgens de eigenar is de motor 4 jaar geleden gereviseerd, en zijn ook de brandstofleidingen en tank vervangen maar heeft dus nog problemen. Vandaar dat hij aan de pomp dacht of aan de verstuivers. Zijn dat dure spullen om aan te schaffen?
Hebben jullie anders nog advies??
mvg Martijn
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 27 mar 2010, 19:24
door dereiziger
Hallo martijn .. welkom hier .. je bent op het juiste adres denk ik voor advies ;)..
ik heb hier ook al een hoop geleerd in een korte tijd .. :D
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 27 mar 2010, 20:24
door DVIII
met oude gebakjes is het wel oppassen geblazen. zo'n transit is natuurlijk maar half zo groot als de 407 , en het repareren kan lastiger zijn omdat ford niet zo lang onderdelen van oude modellen op voorraad houdt.
maar de 407 zit ook vol gebreken die de eigenaar netjes aangeeft , maar dan weet je dat je niets goeds koopt.
voordat je goed op weg bent sta je zo een paar mille lichter op de bank.
je wilt met meerdere mensen de bus gebruiken dat betekend dat het wel een bus in goede staat moet zijn , geen willie wortel auto met allerlei kuren en truuken. gezien je enthousiastme voor lage prijzen zou ik een of twee tandems of bakfietsen kopen. doen het altijd en iedereen kan er mee op pad !.
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 27 mar 2010, 20:53
door Campion
de ford wordt het sowiezo niet. lassen kan ik niet, sleutelen wel. Dus ga ik liever voor een auto die motortechnisch wat minder is... en een paar mille zal wel meevallen daar kan je dus nog zo'n bus voor kopen.... die misschien motorisch beter is en met de rest wat minder.
Maar goed nog geen antwoord op de vragen.
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 27 mar 2010, 21:28
door Leo
Rustig an, je bent er pas 2,5 uur. We zijn geen bedrijf ofzo.
Die zijn trouwens meestal nog trager dan wij.
Overigens welkom op dit forum.
De vragen die je stelt zijn eigenlijk al uitputtend beantwoord in verschillende topics.
Tis ff zoeken, maar dat heeft meteen als voordeel dat je een hoop andere wetenswaardigheden tegenkomt.
Ik wil even kort ingaan op die 407.
Vier jaar geleden de motor gereviseerd en dan problemen (denken te) krijgen met IP en verstuivers? Dan is ie zeker gereviseerd met de verfspuit?
Zou dan ook eerst ff gaan kijken voordat wij hier ons het lazerus gaan zitten typen op niks af.
Voel of de motor ijskoud is en laat 'm starten.
Gaat dat snel en zonder rook dan gloort er hoop.
Haal vervolgens voorzichtig de olievuldop los. Wanneer hij hard blaast is hij aan het eindje en zeker niet gereviseerd.
Vervolgens de binnenkap er af en kijken welk soort regulateur hij heeft.
Heeft die de vorm van een soepkom dan is het een pneumatische, is het een vierkant blok zo hoog als de IP dan is hij mechanisch.
Bij die laatste kun je eenvoudig controleren of het regelhandeltje tegen de aanslag komt. Volg namelijk de gasgeefstangetjes, zet de motor uit en geef volgas. Je moet dan bij de regulateur een tik horen. Die aanslag zit aan de kant van het blok, buiten op de regulateur, dus dat is eenvoudig.
Pneumatische regulateur: Gasgeefstangetjes volgen tot inlaat. Ook daar kijken of ie tegen de aanslag komt.
Vaak zijn de stangetjes krom of/en is de vertanding op de gaspedaal-as verrot/verschoven. Dan geeft ie geen volgas en is niet vooruit te branden.
Maak foto's van dat blok en schrijf het motornummer op.
Nummer zit aan linkerkant blok, achteraan, net onder de kop.
Heb je meteen wat info voor ons indien je verder wilt gaan met 'm.
Mvg, Leo.:D
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 16:49
door Campion
dat jullie geen bedrijf zijn dat weet ik wel ;) was alleen gericht opdat er gezegd werd van koop maar een bakfiets... met zo'n advies kan ik dus niks :s.
Ik heb zelf zoiets van ik kan best zo'n camper kopen, en dat er dan motorisch nog wat aan moet gebeuren maakt niet zo heel veel uit, aangezien ik het iig allemaal zelf kan doen. Dus als de basis goed is voor die 2000 euro dan ben ik dik tevreden!
De topics over de OM 616 heb ik al een beetje doorgenomen, maar ik dacht wie weet kent iemand deze camper en kan hij er zoal wat over vertellen, of weet iemand toevallig de prijzen van de verstuiver of pomp zo, dat zou handig zijn met het uitrekenen van wat er nog aan aanvullende kosten bij kunnen komen.
De tips die je geeft zijn zeker bruikbaar ik ga dinsdag kijken en dan meteen de beschreven tests uitvoeren. Voordat ik hem zou gaan kopen wil ik min of meer zeker weten wat eraan gedaan moet worden. Wil hem niet kopen en dan tot de ontdekking komen dat er een complete motorrevisie aan komt. Ik wil hem het liefst wel van de zomer gebruiken ;)
EDIT: wie weet wat zo'n bus mag kosten als hij gewoon goed rijd en apk klaar is?? +- richtprijs?? Ik kan geen vergelijkbare camper vinden om de prijs te controleren.
Bedankt zover en ik hou jullie op de hoogte!
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 17:36
door Leo
Campion schreef:EDIT: wie weet wat zo'n bus mag kosten als hij gewoon goed rijd en apk klaar is?? +- richtprijs?? Ik kan geen vergelijkbare camper vinden om de prijs te controleren.
Je hebt met een markt te maken waarin het motto "Wat de gek er voor geeft" bijna uitgevonden is.
APK is ook al geen criterium, want je zult zelf wel weten hoe enorm rot zo'n bus op zijn plaatwerk mag zijn om er tóch nog doorheen te komen.
Je krijgt dus een ellenlang verhaal met heel veel "als als als".
Ik kan hoogstens een wilde gooi doen waarbij ik uitga van mijn eigen F40, een vergelijkbare bus met dezelfde motor.
Dan zeg ik: Wanneer die motor/aandrijving goed is en het plaatwerk niet al te verrot, dan is er voor 2000 een koper te vinden die tevreden is.
Nieuwe nozzles incl afpersen ca €55 per stuk.
Inspuitpomp zélf gaat eigenlijk nooit kapot. Het is meestal de regulateur die de moeilijkheden geeft. Die kun je weer in orde krijgen voor minder dan €100 indien het een pneumatische is, en ca €500 igv een mechanische (bij Stam in HH.Waard).
Maar ik weet bijna zeker dat je het IP-verhaal wel kunt vergeten.
Er is iets anders aan de hand met die brandstofvoorziening, en meestal is dat iets heel eenvoudigs. (vervuiling, kromme of verkeerd afgestelde stangetjes etc)
Dan nog een laatste algemene stelregel bij oude voertuigen zoals deze: Het geld wat je bespaart aan wegenbelasting gaat in reparaties zitten.
Dus daar hoef je het niet voor te doen.
Welkom in de wereld van de ouwe gebakkies.
Mvg, Leo.:D
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 17:50
door Dennis en Nancy
Campion schreef:EDIT: wie weet wat zo'n bus mag kosten als hij gewoon goed rijd en apk klaar is?? +- richtprijs?? Ik kan geen vergelijkbare camper vinden om de prijs te controleren.
Dat is maar net wat de gek ervoor geeft. Ik heb 7500 euro betaald voor onze eerste verrotte 406D. We hebben na een prachtige vakantie naar en in kroatie even moeten slikken en ons verlies genomen. De olie liep uit het blok starter rot en diverse andere problemen, de dealer adviseerde marktplaats. circa 5000 euro verlies genomen en dan tel ik de verf, epoxyhars, deuren, rubbers, lasapparaat en benodigheden niet eens mee! Heeft de koper een goede deal gehad toen die de bus voor 2500 euro kocht met een lekke achterste krukaskeerring? Geen idee.
Koop geen bus omdat je er van de zomer nog mee op vakantie wilt. Als je haast hebt betaal je snel teveel voor een slechte bus. Ik denk ook niet dat je voor dat geld een goede vind. Ga er maar meteen van uit dat je met een camper van 2000 euro de start en huishoud accu's vervangen moeten worden. Dat er vochtproblemen zijn, dat de koelkast er van de zomer mee ophoud op gas en dat de banden ook al een heel leven achter de rug hebben.
Dat je kan sleutelen is prima maar als er problemen zijn kan het rap gaan met een budget bus. Als niet alle vrienden dan even kapitaalkrachtig en enthousiast zijn kan ook dat nog wel eens voor extra problemen zorgen. Als je met de laatste centen in het buitenland problemen krijgt of kapot loopt wat dan?
Dennis
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 18:32
door Campion
klopt heb ik al over gedacht. Op mijn werk ligt nog wel een stapel accu's die ik kan gebruiken, sleutelen kan ik zelf, de gangbare onderdelen krijg ik voor een kortingsprijs, heb via mn werk nog wel contacten dus als er ergens eens iets gelast moet worden dan doe ik even een klusje aan de auto van de lasser en is dat ook weer geregeld.
Dat de koelkast stuk gaat, zou ook niet zoveel uitmaken want als we normaal met een tentje gaan hebben we niet eens een koelkast ;)
Verder wordt het om hem helemaal goed te hebben toch wel een meerjaren plan. Wil hem alleen wel goed rijdend hebben voor de zomer, dan komt de rest wel ;)
Verder heb ik zelf een VW scirocco uit 1988, 1982 en 1981 dus de wereld van oude gebakjes ben ik bekend mee ;)
En het voordeel van een auto zonder wegenbelasting is dat ook al staat hij stil dan kost hij niks. Dus mocht er idd een reparatie nodig zijn dan kun je gewoon sparen zonder dat het "haast" heeft.
En op vakantie MOETEN is het niet en ga ook zeker niet overhaast te werk, dat heeft me in het verleden al veel leergeld gekost ;)
Alleen in de wereld van de bussen ben ik compleet nieuw, vandaar mijn aanmelding hier!
Maar met deze informatie kom ik al een heel end! Bedankt!
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 18:34
door Dennis en Nancy
Huren:
viewtopic.php?f=19&t=4759&p=42509#p42509
Op zich niet gek voor die prijs als je dat kan delen door 3 of 4 man.
Het is maar een idee,.. :mrgreen:
Dennis
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 18:36
door Campion
is ook een idee idd, maar 4 weken in het hoogseizoen op vakantie gaan en we hebben deze bus er al uit ;)
plus dat ik er nu al naar uitkijk om dat ding onderhanden te nemen!
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 18:40
door Dennis en Nancy
Tsjaa daar kan ik niets van zeggen,.. Hier stinkt vandaag alles naar de diesel.
Dennis
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 19:20
door Detlev
Dennis en Nancy schreef:Tsjaa daar kan ik niets van zeggen,.. Hier stinkt vandaag alles naar de diesel.
Dennis
Was je in Arnhem? :D
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 20:40
door Dennis en Nancy
Ja maar niet met de camper. Moest even snel wat onderdelen hebben.
Heb even gesleuteld vandaag.
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:13
door DVIII
ja dat ik een beetje ontactisch over bakfietsen begin zit een beetje vast aan die prijs van 2000 euro, de meeste mensen hier die een oldtimer, goed onderhouden bus hebben , zijn een paar maal over dat budget heen gegaan (een keer of vijf)
en nog zullen ze af en toe een grote reparatie moeten doen. dus als een budget wat laag is, moet je een bijpassend voertuig zoeken . een goede set banden met mooie velgen , (dat willen mensen graag) , kost zo maar 1500 euro !
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:23
door Campion
dat snap ik, maar als de basis goed is kun je de rest van het opknap bedrag over jaren uitsmeren. Dus er mag best werk aan zitten maar om er meteen 1 van 10.000 euro te kopen gaat toch niet lukken ;) Dus vandaar, en zoals ik al zei kan ik ook aan onderdelen met een redelijke prijs komen, via mijn werk.
Maar de staat van de camper zal bepalen of we het wel of niet doen, en als het allemaal niet blijkt te lukken voor zo'n prijs dan wordt het helemaal geen camper voor ons.
Bovendien is er toch wel iemand die die camper koopt, en misschien is het voor de rest wel een uitstekende bus, je weet het toch nooit.
Zo ken ik iemand die net een amerikaanse bus heeft gekocht voor 4000 euro, die goed zou zijn, en hij heeft er geen verstand van. Nu heeft ie hem laten keuren en is overal rot, dus rijp voor de sloop. Dus de prijs zegt niet altijd wat.
Ook ken ik iemand die een vw scirocco type 1 met een verchroomde vr6 motor en 2 busladingen vol onderdelen heeft gekocht voor 1500 euro. Deze auto is in nieuwstaat! Dus je moet gewoon mazzel hebben en als je niet gaat kijken weet je het natuurlijk nooit. Ik kom alleen liever goed beslagen ten ijs, zodat ik weet waar ik aan toe ben straks.
Misschien heeft deze man wel niet de mogelijkheden om hem verder na te laten kijken, en de camper staat in stalling dus elke maand dat hij hem langer heeft kost hem geld, en moet hij ervan af, en had hij als hij er niet van af had gemoeten wel verkocht voor 5000 euro. Maar goed ik heb hem nog steeds niet gezien dus blijft speculeren.
Wat voor banden maat zou er op zitten ongeveer??
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:27
door Dennis en Nancy
Die onderdelen via je werk?,.... je werkt bij de mercedes?
Verder krijg je het spul namenlijk niet zomaar bij een willekeurige onderdelenhandel.
Dennis
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:32
door Campion
Werk niet bij de mercedes maar krijg sowiezo bij elke dealer een korting omdat ik het via mijn werk aanschaf.
En heb verder goede contacten met een ander garage bedrijf voor vrachtauto's die ook een hoop campers in onderhoud hebben, dus daar valt ook altijd wat te regelen ;)
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:43
door DVIII
ik ken toevallig iemand die een oude 508 kocht , daar moest technisch nog niet zo veel aan gebeuren , maar het halve dak is er opnieuw opgezet , de verprutste raamgaten opnieuw erin gelast , en de hele dakgoot was 80 % doorgeroest.
die begon dus ook met een lage prijs , en een uurtje of 200 werk, plus een dak van de sloop . dus het kan wel , Oh ja de remmen zijn voorzien van nieuw hydrauliek , en de banden zijn niet nieuw maar toch goed aan de prijs geweest.
deze man heeft ook garage connecties en dealtjes gemaakt. de apk kun je niet over de jaren uitsmeren, die moet elke twee jaar aan de eisen voldoen.

Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:47
door Campion
klopt, en aangezien ik zelf keurmeester ben zal ik VOOR de aanschaf ff kijken of hij er zonder problemen door komt ;) als dat zo is meld ik m af en hebben we dat voor de komende 2 jaar ook weer gehad. Roetmeten hoeft gelukkig toch niet, dus hij hoeft alleen maar van zn plek te komen en te kunnen remmen, met een beetje redelijk banden en klaar.
Bovendien hier op het forum der vieze handjes, denk ik dat ik die evengoed ga krijgen ;)
En zoals ik hierboven heb vermeld zijn lasklusjes ook geen probleem. Ja een compleet dak lassen is wat anders maar dat gaan we zien als ik hem ga bekijken ;)
En misschien word het wel niks, maar om hem nou op voorhand al af te schrijven? Je lijkt wel bang dat ik vieze handjes krijg

Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 21:53
door DVIII
nee maar wel een berg ervaring !
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 28 mar 2010, 22:06
door sotomar
Hallo en welkom champion
Mischien een probeerseltje voor jou als je gaat kijken neem een rolmaat mee stop die even in de tank kijk of er geen vuil of roest aan zit vaak lang stil gestaan zonder brandstof daarna voor de verkoop getankt gaat ongeveer 30 km goed dan zitten de filters dicht met vuil ik ben zo ook een keer gestrand in belgie op de snelweg geen trekkragt meer kon maar net de afslag opkomen geen leuke ervaring maar na het overbruggen van de filters zonder mokken naar huis gereden de auto liep ook 20 km harder dus wie weet verder ook zelf meegemaakt roest op het druklager deze was met de hand haast niet meer te schuiven ook door lang staan dus mischien voor een prikkie te maken maar reken ook op het ergste
groeten eric
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 29 mar 2010, 11:58
door Kees Durk
DVIII schreef:ik ken toevallig iemand die een oude 508 kocht , daar moest technisch nog niet zo veel aan gebeuren , maar het halve dak is er opnieuw opgezet , de verprutste raamgaten opnieuw erin gelast , en de hele dakgoot was 80 % doorgeroest.
die begon dus ook met een lage prijs , en een uurtje of 200 werk, plus een dak van de sloop . dus het kan wel , Oh ja de remmen zijn voorzien van nieuw hydrauliek , en de banden zijn niet nieuw maar toch goed aan de prijs geweest.
deze man heeft ook garage connecties en dealtjes gemaakt. de apk kun je niet over de jaren uitsmeren, die moet elke twee jaar aan de eisen voldoen.

toch kan het wel hoor. oke, ik had de mazzel dat ik de bus kreeg, maar het was niet een rijdend exemplaar. Toch, voor minder dan 800 eu, en aardig wat weekendjes werk ging de bus door de apk. De grootste uitgave was 660 eu voor 6 banden.
Voor de vakantie heb ik nog een 250 eu geïnvesteerd in raamrubbers voor en wat verf.
Je moet een beetje mazzel hebben, maar je kunt best goedkoop in zo'n ding rijden. Ik moet er alleen niet teveel mee rijden, want ja, het is een 408. Dus op van die machtig dure benzine.
Daar wordt in de komende jaren vast ook nog wel eens wat aan gedaan. Maar de kosten lekker uit smeren :) Lekker op vakantie met dat ding, en af en toe lekker de handjes even laten wapperen.
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 29 mar 2010, 12:44
door Dennis en Nancy
1 op 6 op diesel is ook niet goedkoop hoor!
Dennis
Re: Voorstellen en meteen advies gevraagd :)
Geplaatst: 29 mar 2010, 14:11
door Kees Durk
Dennis en Nancy schreef:1 op 6 op diesel is ook niet goedkoop hoor!
Dennis
klopt, maar wel goedkoper dan 1:6 benzine ;)
En aangezien ik 1:6 benzine doe, zal de diesel nog wel ietsie zuiniger zijn. Mijn camper is niet verhoogt en niet verlengt, dus verwacht met diesel iets minder te verbruiken. Maar er zijn verder nog geen concrete plannen enzo. Heb ook nog een 200L gastank liggen, wie weet gebeurt dan nog eens. Het heeft allemaal geen haast, dus ik zie het wel. Wie weet komt er nooit wat van
